AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #1 Skrevet 15. juli 2013 Så nettopp en gammel sak om ABB i avisen. Men nå er det jaggu i meg månedsvis siden sist gang, heldigvis. I starten var det jo mye, folk snakket om det under rettssaken, det var en sak som opptok folk. Men nå, nå hører vi egentlig ikke en dritt om han. Han sitter i cellen sin, og verden går videre sin vante gang. Som om ingenting skulle ha skjedd. Faen heller, jeg skulle nesten ønske han fikk se det selv. Hvor poengløst det han gjorde faktisk var. Og hvordan alt han egentlig oppnådde, var at han fikk muligheten til å sitte i en liten boks med minimalt med menneskelig omgang for resten av sitt liv... Håper han lever til han råtner der inne. Anonymous poster hash: 3cb8a...a35 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #2 Skrevet 15. juli 2013 Han skapte en god del action den sommeren. Hadde lesestoff hele sommeren, mye spennende lesning.Anonymous poster hash: 3ce39...e90 4
Gjest Kv84 Skrevet 15. juli 2013 #3 Skrevet 15. juli 2013 Så nettopp en gammel sak om ABB i avisen. Men nå er det jaggu i meg månedsvis siden sist gang, heldigvis. I starten var det jo mye, folk snakket om det under rettssaken, det var en sak som opptok folk. Men nå, nå hører vi egentlig ikke en dritt om han. Han sitter i cellen sin, og verden går videre sin vante gang. Som om ingenting skulle ha skjedd. Faen heller, jeg skulle nesten ønske han fikk se det selv. Hvor poengløst det han gjorde faktisk var. Og hvordan alt han egentlig oppnådde, var at han fikk muligheten til å sitte i en liten boks med minimalt med menneskelig omgang for resten av sitt liv... Håper han lever til han råtner der inne. Anonymous poster hash: 3cb8a...a35 Du får sende han et brev og fortelle hvordan ting ser ut utenfor murene.
Gjest Kv84 Skrevet 15. juli 2013 #4 Skrevet 15. juli 2013 Ikke la han ødelegge livet ditt. Glem han. Ikke la deg irritere eller bli sinna.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #5 Skrevet 15. juli 2013 Da jeg leste overskriften tenkte jeg: nei, ikke en dritt. Fordi ingen tør å ta debatten. Men så var det ikke det det handlet om... Anonymous poster hash: 817d9...d39
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #6 Skrevet 15. juli 2013 ABB er og blir en taper som nå råtner i fengsel. Anonymous poster hash: 1e716...021 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. juli 2013 #7 Skrevet 15. juli 2013 Jeg tror han har endret hvordan kommentarfelt i nettaviser fungerer og har indirekte bidratt til at "(bittre) middelaldrende menn" ble hengt ut ganske kraftig i media en periode, noe denne gruppen ikke har klart å komme seg unna
Gjest meh Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Handlingene hans førte til at mange har begynt å stemme AP og meldt seg inn i AUF av ren sympati, i tillegg så gav han Jens en enestående sjanse til å framstå som sympatisk og folkelig, som han gjorde. Altså ganske så kontraproduktivt, og Breivik var nok fullstendig klar over at det var slik det ville gå, han er ikke direkte dum. Tror ærlig talt at han gir blanke i ideologien hans og egentlig bare drepte for å bli berømt siden han mislykket sosialt og økonomisk. Det er jo også ganske så paradoksalt det med ideologien hans, at den sett bort i fra små detaljer er skremmende lik ideologien til islamister - hans "erkefiende". Han forsvarte overhodet ikke vestlig verdisett i sitt manifest. Hvorfor flyttet ikke bare Breivik til Iran?
Mann 42 Skrevet 16. juli 2013 #9 Skrevet 16. juli 2013 Som forutsagt, ingenting av betydning forandret seg, ingen er særlig opptatt av hverken Breivik eller ideologien hans, og ingen bryr seg nevneverdig om noe av det som skjedde, lenger. Tilogmed politiet er like ineffektivt i dag som det var da. Politisk og samfunnsmessig er det ikke så mye som en krusning igjen. Så Breivik pisset vekk sitt eget liv, og ødela livene til mange hundre andre, til ingen verdens nytte. De eneste egentlige konsekvensene av 22. Juli finner du i personlige lidelser hos de som ble direkte eller indirekte berørt: Smerter, lidelse, sorg og depresjoner. Og sikkert ikke så rent få selvmord. 5
jabx Skrevet 16. juli 2013 #10 Skrevet 16. juli 2013 Han håpet å inspirere andre til å følge ham. Nå sitter han der og gror mose. Tilregnelig? Hah.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #11 Skrevet 16. juli 2013 Han håpet å inspirere andre til å følge ham. Nå sitter han der og gror mose. Tilregnelig? Hah. Jeg tror dessverre ikke man skal undervurdere ringvirkningene av handlingene hans selv om de heldigvis ikke er så synlige lenger i det daglige. For alt man vet fungerer han som inspirasjon til en drøss med andre ekstremister. Det er jo selvfølgelig ikke slik at dusinvis av andre slavisk fulgte i hans fotspor, men det er mange sosialt avskårede mennesker der ute som sitter inne med ganske mye hat. Flesteparten av disse vil sannsynligvis aldri begå en slik handling, men ABB har likevel økt sannsynligheten for at enkelte vil forsøke noe tilsvarende. Dominoeffekten ved slike handlinger er forholdsvis godt kjent, den ene ekstremisten avler den andre. Men det kan ta tiår før man ser noen som forsøker å følge opp, og selv da er det ikke sikkert at det er noen påviselig assosiasjon mellom handlingene. Anonymous poster hash: 1ea4f...5e5 1
Agathe Skrevet 16. juli 2013 #12 Skrevet 16. juli 2013 Han forandret hele livet til enkeltmennesker. Men, i det store bildet tror jeg ikke det er noen forskjell på dags dato i dag, og samme dato for to år siden. Når det er sagt, jeg syns også en mulig dominoeffekt er skremmende.
jabx Skrevet 16. juli 2013 #13 Skrevet 16. juli 2013 Jeg tror dessverre ikke man skal undervurdere ringvirkningene av handlingene hans selv om de heldigvis ikke er så synlige lenger i det daglige. For alt man vet fungerer han som inspirasjon til en drøss med andre ekstremister. Det er jo selvfølgelig ikke slik at dusinvis av andre slavisk fulgte i hans fotspor, men det er mange sosialt avskårede mennesker der ute som sitter inne med ganske mye hat. Flesteparten av disse vil sannsynligvis aldri begå en slik handling, men ABB har likevel økt sannsynligheten for at enkelte vil forsøke noe tilsvarende. Dominoeffekten ved slike handlinger er forholdsvis godt kjent, den ene ekstremisten avler den andre. Men det kan ta tiår før man ser noen som forsøker å følge opp, og selv da er det ikke sikkert at det er noen påviselig assosiasjon mellom handlingene. Man ville da forvente at hvis noen skulle følge opp så ville det måtte skje ikke så altfor lenge etter at originalen gjorde sitt. Ellers krever det veldig mye å forberede noe slikt over mange år.
Black March Skrevet 16. juli 2013 #14 Skrevet 16. juli 2013 Som forutsagt, ingenting av betydning forandret seg, ingen er særlig opptatt av hverken Breivik eller ideologien hans, og ingen bryr seg nevneverdig om noe av det som skjedde, lenger. Tilogmed politiet er like ineffektivt i dag som det var da. Politisk og samfunnsmessig er det ikke så mye som en krusning igjen. Så Breivik pisset vekk sitt eget liv, og ødela livene til mange hundre andre, til ingen verdens nytte. De eneste egentlige konsekvensene av 22. Juli finner du i personlige lidelser hos de som ble direkte eller indirekte berørt: Smerter, lidelse, sorg og depresjoner. Og sikkert ikke så rent få selvmord. Skikkelig god post må jeg si, straight and to the point som det heter. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #15 Skrevet 16. juli 2013 Han håpet å inspirere andre til å følge ham. Nå sitter han der og gror mose. Tilregnelig? Hah. Norwegian defence leauge og stopp islammiseringen av Norge har nå fått økt sitt medlemstall, mellom om det er pågrunn av breivik eller innvandrings politikken til regjeringen vet jeg ikke.Anonymous poster hash: 88515...fdc
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2013 #16 Skrevet 16. juli 2013 Si det. Det er jo en del oppslutning rundt handlingene hans i utlandet, og jeg tror ikke vi skal undervurdere enkelte miljøer som kan ha funnet en god inspirasjon i ham. Anonymous poster hash: bb38e...ed3
Gjest Bolsjevidkun Skrevet 16. juli 2013 #17 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Vel, han fikk ihvertfall øynene mine opp for i hvor stor grad mennesker kan radikaliseres når de føler at de ikke blir hørt. Jeg har blitt mer vár for den venstreorienterte politiske propagandaen i norske medier og ser tydeligere hvordan spesielt Frp blir behandlet i offentligheten, av mennesker som egentlig har informasjonsplikt overfor det norske folk. Den tendensiøse koblingen mellom Frp og ABB har også gjort at jeg har fått mer sympati for Frp og er mer viillig til å tale deres sak i situasjoner hvor jeg føler de blir urettferdig behandlet. Selve rettsaken opplevde jeg også som en farse, og gjorde det for meg tydelig at både norsk rettsystem og norsk media er gjennomsyret av politisk slagside. Det var absurd å observere hvordan påtalemakten på død og liv skulle ha ABB stemplet som "sinnsyk", noe som vanligvis er forsvarers oppgave. Jeg opplevde dette som at de ønsket å sende ut et signal til andre mennesker som også er kritiske til ikke-vestlig innvandring ("dere er sinnsyke, hele gjengen"), at dette var viktigere for dem enn å faktisk stille ABB til ansvar for sine handlinger (som tross alt var grusomme og uakseptable handlinger). Jeg har følgelig blitt mer innvandringskritisk, nærmest bare på trass (hvilket igjen har gjort meg mer åpen og mottagelig for selve argumentasjonen mot ikke-vestlig innvandring). Jeg mistet også den siste lille respekt for både Ap og AUF p.g.a. det evinnelige offermentalitet-maset de forsøkte (og fortsatt forsøker) å spille politisk mynt på i ettertid, samt p.g.a. double-speak'en til Jens Stoltenberg ("mer åpenhet og demokrati" ble til "mer ytringsansvar og mindre ytringsfrihet"). Eskil Pedersen imponerte meg ikke akkurat heller. Endret 16. juli 2013 av Bolsjevidkun 3
Gjest Summers Skrevet 16. juli 2013 #18 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Spørsmålet er jo hva som kommer til å skje over tid, hva skjer når dagens AUFere får makt, er jo godt mulig at de både vil slå hardere ned på ekstremister, ikke være like redd for overvåkning, ikke være like forståelsesfulle ovenfor mordere. kanskje hardner også frontene, ekstremistene reagerer på at staten slår ned på dem med å selv bli voldelige(og om ikke voldelige så mer vann på mølla om at politikerne har sviktet oss) som gjør at staten føler det blir enda viktigere å bekjempe ekstremistene. det var jo deler av breiviks mål, han trodde vel at det skulle ende med borgerkrig, det synes jeg er litt søkt, men hardere fronter tror jeg er en mulighet. Endret 16. juli 2013 av Summers 1
Perseverer Skrevet 16. juli 2013 #19 Skrevet 16. juli 2013 Som andre sier har han påvirket det politiske landskapet. Det har også fått store konsekvenser for politiet virker det som. Skal ikke uttale meg om effektiviteten til politiet i dag, men det har vel vært noen hoder som har rullet og omorganisering, og jeg regner med det har påvirket forslaget om å slå flere politidistrikter sammen. 1
Gjest meh Skrevet 17. juli 2013 #20 Skrevet 17. juli 2013 Som andre sier har han påvirket det politiske landskapet. Det har også fått store konsekvenser for politiet virker det som. Skal ikke uttale meg om effektiviteten til politiet i dag, men det har vel vært noen hoder som har rullet og omorganisering, og jeg regner med det har påvirket forslaget om å slå flere politidistrikter sammen. Andreas Snortheimsmoen sa for ikke så lenge siden at norsk terrorberedskap ikke er noe bedre enn det den var før 22/7, men er det virkelig så rart når vi fortsatt bruker mer på kongefamiliens livvaktjeneste (ikke medregnet HMKG) enn på beredskapstroppen? Udugelighet på høyt nivå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå