Gå til innhold

For/mot p-piller?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått på p-piller av og på i ca 7 år nå, og aldri brukt annen prevensjon bortsett fra kondom her og der. Nå vurderer jeg å bytte til noe annet både fordi jeg ikke klarer å gå ned i vekt på p-piller, og fordi jeg ofte glemmer en pille eller to, men vet ikke hva jeg skulle valgt?

Hva synes dere personlig om p-piller?

Har du/kjæresten din brukt det selv?

Hva er grunnen til at du liker/ikke liker p-piller?

Hva er det beste alternativet til p-piller utenom kondom og hvorfor?

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ung dreit jeg i bivirkningene da jeg bare ville være beskyttet. Nå som jeg er blitt eldre har jeg sett hvor mye jeg har slitt pga disse pillene, og kommer ikke til å bruke de igjen.

-har hatt forstoppelse og vanskelig fordøyelse så lenge jeg har gått på de, 13 år. Da jeg sluttet på de ble alt regelmessing. Hadde da vært hos lege og spesialt for å se om alt var OK med tarm og mage.

- Migrene: mye migrene. Blitt mye bedre nå

- Tørr i vagina. Ikke lyst. Bare fordi det var praktisk

- Tørr hud, som har blitt bedre etter at jeg sluttet

Utenom p-piller og kondom har jeg ikke prøvd noe annet. Vet ikke hva løsningen blir senere. Jo mindre hormoner, jo bedre. Føler meg som en helt annen person, også psykisk og på humøret, etter at jeg sluttet. Jeg hadde tross alt gått på dem siden jeg var tenåring, så det var rart å oppleve.



Anonymous poster hash: 9f8f9...412
Gjest LonelyAngel
Skrevet

Jeg får også oftere migrene med p-piller. Så det er det negative.

Det positive er at jeg får mye finere hud :danse:

Så det blir litt sånn pest eller kolera.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ung dreit jeg i bivirkningene da jeg bare ville være beskyttet. Nå som jeg er blitt eldre har jeg sett hvor mye jeg har slitt pga disse pillene, og kommer ikke til å bruke de igjen.

-har hatt forstoppelse og vanskelig fordøyelse så lenge jeg har gått på de, 13 år. Da jeg sluttet på de ble alt regelmessing. Hadde da vært hos lege og spesialt for å se om alt var OK med tarm og mage.

- Migrene: mye migrene. Blitt mye bedre nå

- Tørr i vagina. Ikke lyst. Bare fordi det var praktisk

- Tørr hud, som har blitt bedre etter at jeg sluttet

Utenom p-piller og kondom har jeg ikke prøvd noe annet. Vet ikke hva løsningen blir senere. Jo mindre hormoner, jo bedre. Føler meg som en helt annen person, også psykisk og på humøret, etter at jeg sluttet. Jeg hadde tross alt gått på dem siden jeg var tenåring, så det var rart å oppleve.

Anonymous poster hash: 9f8f9...412

Bruker dere kondom nå, prøver dere å få barn, eller hvordan beskytter du deg?

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Hva synes dere personlig om p-piller?

Jeg synes det er veldig bra, og har ikke hatt noen bivirkninger av det, utenom det at jeg gikk ned fra 55 kilo til 52 kilo da jeg sluttet nå.
Har du/kjæresten din brukt det selv?

Ja
Hva er grunnen til at du liker/ikke liker p-piller?

Som sagt at jeg ikke har noen bivirkninger, og at det er lett å ta en pille om dagen.
Hva er det beste alternativet til p-piller utenom kondom og hvorfor?

Minipiller. Er det jeg har byttet til nå. Grunnen er at jeg ikke har pillefri uke på dem slik at jeg da ikke får mensen.

Ja, jeg vil også legge til at jeg har verdens fineste hud, og at den ble stygg akkurat i det jeg byttet mellom p-piller og minipiller.

Endret av avocadoen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også oftere migrene med p-piller. Så det er det negative.

Det positive er at jeg får mye finere hud :danse:

Så det blir litt sånn pest eller kolera.

Slik er det med meg og. Bare at jeg har mange andre negative bivirkninger og..men har virkelig dårlig hud uten p-pillene. Ts

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere kondom nå, prøver dere å få barn, eller hvordan beskytter du deg?

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

Vi brukte kondom i ca 1 år, og så ble vi prøvere. Er nå gravid..

Anonymous poster hash: 9f8f9...412

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere personlig om p-piller?

Jeg synes det er veldig bra, og har ikke hatt noen bivirkninger av det, utenom det at jeg gikk ned fra 55 kilo til 52 kilo da jeg sluttet nå.

Har du/kjæresten din brukt det selv?

Ja

Hva er grunnen til at du liker/ikke liker p-piller?

Som sagt at jeg ikke har noen bivirkninger, og at det er lett å ta en pille om dagen.

Hva er det beste alternativet til p-piller utenom kondom og hvorfor?

Minipiller. Er det jeg har byttet til nå. Grunnen er at jeg ikke har pillefri uke på dem slik at jeg da ikke får mensen.

Ja, jeg vil også legge til at jeg har verdens fineste hud, og at den ble stygg akkurat i det jeg byttet mellom p-piller og minipiller.

Hvordan var huden din før du begynte på p-piller? Hvilke p-piller gikk du på og hvilke minipiller går du på nå?

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

Gjest LonelyAngel
Skrevet

Jeg vurderer nesten å slutte fordi jeg får migrene minst en gang i mnd når jeg bruker p-piller, noe som har resultert i mye fravær. Men på den andre siden så har huden min blitt helt fantastisk etter noen mnd med p-piller! Jeg har ikke en eneste kvise. Uten p-piller så får jeg store kviser med en gang, og i tillegg mer fett hår.

Jeg bruker de som er synonyme med Diane, Zyronara ett eller annet.

What to do..!!

Gjest smooch
Skrevet

Nå har jeg vært en av de litt mer heldige som omtrent ikke har hatt bivirkninger, så da blir det litt fra det synspunktet også.

Synes p-piller er genialt igrunnen. Nå er jeg ikke i et forhold, så jeg går på dem mest for å slippe å slutte/begynne flere ganger. Men jeg fortsetter med dem også fordi jeg får mensen til samme til hver eneste måned. Før var det litt her og litt der, nå kan jeg omtrent se på klokka når jeg får det.

Når jeg var i et forhold var det jo så klart en fordel å slippe styret med kondom hele tiden.

Det dummeste er vel at de kan glemmes og at de gir skikkelige bivirkninger på noen. Personlig fikk jeg humørsvingninger og ble veldig hissig, men det gikk over etter et par måneders tid.

Det beste alternativet til pillene kommer vel veldig an på alder, situasjon osv.. Snakk med en lege, helsesøster eller noe sånt, så finner du noe som passer:)

Gjest avocadoen
Skrevet

Hvordan var huden din før du begynte på p-piller? Hvilke p-piller gikk du på og hvilke minipiller går du på nå?

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

Huden min var veldig kvisete. Jeg gikk på microgynon. Går nå på cerazette

AnonymBruker
Skrevet

Huden min var veldig kvisete. Jeg gikk på microgynon. Går nå på cerazette

Så bra! Har lest mye dårlig om Cerazette, at de skaper kviser osv. Hvor lenge har du gått på dem?

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

Gjest avocadoen
Skrevet

Så bra! Har lest mye dårlig om Cerazette, at de skaper kviser osv. Hvor lenge har du gått på dem?

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

Har gått på dem i underkant av en måned. Ikke fått noen kviser, eller merket noe annet dårlig. :)

Gjest avocadoen
Skrevet

Så bra! Har lest mye dårlig om Cerazette, at de skaper kviser osv. Hvor lenge har du gått på dem?

Anonymous poster hash: 1ea2f...d75

Vil også legge til at jeg faktisk så og si nesten ikke har utflod i det hele tatt nå, som jeg synes er flott og fantastisk. Men føler som om at jeg er 13 igjen da, for jeg blir "forelska" i alle kjekke menn, og går rundt og er kåt hele tiden :fnise:

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor ikke flere damer som går på p-piller bytter til spiral jeg....

Skrevet

Hva synes dere personlig om p-piller?

Liker de ikke, utrolig mange får alvorlige bivirkninger (inkludert meg).

Har du/kjæresten din brukt det selv?

Ja.

Hva er grunnen til at du liker/ikke liker p-piller?

Bivirkninger som vektøkning, migrene, dårligere lyst, tørrhet, depresjon og rastløshet.

Hva er det beste alternativet til p-piller utenom kondom og hvorfor?

P-stav, mye mindre hormoner i det, ingen mens, ok hud og lysten blir ikke ødelagt, mer stabilt humør + man slipper bekymre seg med prevansjon på 3 år.

Gjest avocadoen
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor ikke flere damer som går på p-piller bytter til spiral jeg....

Kvinner som ikke har født kan bare bruke kobberspiral, og langt i fra alle kan bruke spiral.

Jeg kunne f.eks ikke brukt kobberspiral siden jeg har kraftige menstruasjoner og menssmerter.

Og jeg bruker minipiller fordi jeg vil ikke ha menstruasjon, noe man har om man bruker kobberspiral. Går man på p-piller så kan man så enkelt hoppe over pillefri uke om det ikke passer å ha mensen akkurat da.

Skrevet

Kvinner som ikke har født kan bare bruke kobberspiral, og langt i fra alle kan bruke spiral.

Jeg kunne f.eks ikke brukt kobberspiral siden jeg har kraftige menstruasjoner og menssmerter.

Og jeg bruker minipiller fordi jeg vil ikke ha menstruasjon, noe man har om man bruker kobberspiral. Går man på p-piller så kan man så enkelt hoppe over pillefri uke om det ikke passer å ha mensen akkurat da.

Jadajada, jeg vet det. Jeg bare synes det virker skummelt å proppe seg med hormoner, og jeg skjønner ikke helt "trade-offen" - hormoner vs blø :)

Er mange flere som kan bruke spiral enn de som fakisk bruker det....

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg fikk humørsvingninger av p-piller, minipillen og p-plaster så gikk over til hormonspiral. Mengden hormoner er mindre så nå merker jeg ingenting av bivirkninger.

Gjest avocadoen
Skrevet

Jadajada, jeg vet det. Jeg bare synes det virker skummelt å proppe seg med hormoner, og jeg skjønner ikke helt "trade-offen" - hormoner vs blø :)

Er mange flere som kan bruke spiral enn de som fakisk bruker det....

Vel, om du hadde vært en kvinne så hadde du kanskje sett det litt bedre :P

Og dessuten finnes det også medisinske grunner til å unngå menstruasjon så langt det går for noen kvinner.

Med kobberspiral kan man også bli gravid utenfor livmoren, noe p-piller forhindrer.

Dessuten er det ikke skummelt å ta minipiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...