Gjest meh Skrevet 14. juli 2013 #41 Skrevet 14. juli 2013 At noen er genetisk disponerte for fedme får vi ikke gjort så mye med. Men godteri kan uansett ikke sammenliknes med narkotika. Og jeg vil heller ikke gå inn i en debatt om "Fri bruk av cannabis" med noen. I denne konteksten kan det absolutt sammenlignes, mange overvektige har svært dårlig impulskontroll når det kommer til godteri, men det er da ingen som klandrer godteriindustrien for å ha blod på hendene. Mennesker som selger narkotika er med på å holde i gang en industri som er farlig og skaper mange ofre. Bare en slik tanke bør avskrekke en fra kontakt med mennesker som selger. Akkurat det samme gjelder for alkoholindustrien, men det at et fåtall av brukerbasen drikker seg i hjel anser jeg som en like liten grunn til å forby all salg av alkohol, som det å forby all salg av cannabis for at noen få brukere ikke gjør annet enn å røyke dagen lang.
Gjest extra Skrevet 14. juli 2013 #42 Skrevet 14. juli 2013 I denne konteksten kan det absolutt sammenlignes, mange overvektige har svært dårlig impulskontroll når det kommer til godteri, men det er da ingen som klandrer godteriindustrien for å ha blod på hendene. Akkurat det samme gjelder for alkoholindustrien, men det at et fåtall av brukerbasen drikker seg i hjel anser jeg som en like liten grunn til å forby all salg av alkohol, som det å forby all salg av cannabis for at noen få brukere ikke gjør annet enn å røyke dagen lang. Når det gjelder røyk/tobakk så er den eneste grunnen til substansen ikke er ulovlig rett og slett fordi den ikke påvirker avanserte kognitive evner i bruk i for eks. trafikken. Man begynner ikke etter å ha røket en Prince-siagrett å hallusinere. Alkohol har den effekten og er staten har reglene klare der. Man for eks. cannabis, amfetamin og hasj skaper mye furorer i sinnet hos en. Og ikke minst; de er ulovlige i Norge. Er ikke det grunn god nok? Når det gjelder godteri så kan det ikke sammenliknes. Du hopper ikke ut av 5 etasje etter å ha spist for mange sjokolader? Det kan man fint finne på i rusen etter å ha inntatt amefatmin. 1
Gjest meh Skrevet 14. juli 2013 #43 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Når det gjelder røyk/tobakk så er den eneste grunnen til substansen ikke er ulovlig rett og slett fordi den ikke påvirker avanserte kognitive evner i bruk i for eks. trafikken. Man begynner ikke etter å ha røket en Prince-siagrett å hallusinere. Alkohol har den effekten og er staten har reglene klare der. Når det gjelder godteri så kan det ikke sammenliknes. Du hopper ikke ut av 5 etasje etter å ha spist for mange sjokolader? Det kan man fint finne på i rusen etter å ha inntatt amefatmin. Man for eks. cannabis, amfetamin og hasj skaper mye furorer i sinnet hos en. Og ikke minst; de er ulovlige i Norge. Er ikke det grunn god nok? Det er hundretusenvis av nordmenn som har prøvd amfetamin, hvor mange har hoppet fra 5-etasje etter bruk? Jeg er rimelig sikker på at det tallet er null. Og nei, at det er ulovlig anser jeg ikke som et godt argument. Det er ulovlig å praksisere homofili i en del land, jeg anser det dog ikke som galt. Du hopper også som sagt bukk over det som ikke går på halliser, det er tross alt 3-400 som dør på grunn av alkoholoverdose og tusenvis som dør pga røyk årlig. Hvis det uansett helt hypotetisk hadde vært slik at et par stykker av en brukerbase på hundretusenvis hadde hoppet seg til døden på grunn av å ha brukt noen sterke saker, så anser jeg det fortsatt som ingen grunn til å straffe alle brukerne. Endret 14. juli 2013 av meh
Steinar40 Skrevet 14. juli 2013 #44 Skrevet 14. juli 2013 Og du tror ikke situasjonen ville sett annerledes ut uten forebyggende og skadebegrensende tiltak? Du ser ikke at alkoholholdig drikke på verdensbasis betjener en stor mengde konsumenter som ikke har som mål å bli beruset, og at dette i stor grad er knyttet til kulinariske kretser. Her er det ingen overlapping mot narkotiske stoffer.At alkohol er et stort problem kan man ikke lukke øynene for, og derfor har man også strenge reguleringer i omsetning og bruk. Fra et helsemessig perspektiv burde det vært forbudt. Dog er det langt fra den som nyter i moderate mengder uten rus, til narkotikabrukeren som kun har rustilstanden som formål. Dette er ikke sammenlignbart. Vinmonopolet har ikke til hensikt å betjene folk med rusproblemer, og jobber derfor for å begrense skadeomfanget, og hindre nye misbrukere, og dette gjør de i samarbeid med helsemyndighetene. Skal du måle skadeeffekten ved fravær av slike tiltak, må du basere deg på antagelser som i beste fall er statistisk gyldige, men ikke mer. Det er ikke noen direkte paralleller her, selv om du gjerne vil at det skal være det.Anonymous poster hash: 22a6d...d8f Ja, alkoholmisbruk er et alvorlig problem for mange. Og alkohol burde ha vært forbudt. Noe man testet i USA på 20-30 tallet og som viste seg å slå ut helt feil. I Norge har vi heller Vinmonopolet som i hvert fall begrenser alkoholkonsumet sammenliknet med tidligere tider når det var lovlig å brygge øl og brenne sitt eget brennevin her til lands. 1
Gjest meh Skrevet 14. juli 2013 #45 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Og alkohol burde ha vært forbudt. Noe man testet i USA på 20-30 tallet og som viste seg å slå ut helt feil. Siden forbudet mot alkohol slo ut helt feil og førte til oppblomstring ved så og si all kriminalitet, så burde det bli forbudt igjen. Mmmmmkay. Endret 14. juli 2013 av meh
Gjest extra Skrevet 14. juli 2013 #46 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Det er hundretusenvis av nordmenn som har prøvd amfetamin, hvor mange har hoppet fra 5-etasje etter bruk? Jeg er rimelig sikker på at det tallet er null. Og nei, at det er ulovlig anser jeg ikke som et godt argument. Det er ulovlig å praksisere homofili i en del land, jeg anser det dog ikke som galt. Du hopper også som sagt bukk over det som ikke går på halliser, det er tross alt 3-400 som dør på grunn av alkoholoverdose årlig. Hva er du egentlig prøver å få frem? Må jeg virkelig diskutere med deg ved å trekke frem tall og slikt? Hva er det som er så vanskelig med å skjønne at mennesker som selger narkotika antakeligvis har personlighetstrekk som gjør at de avviker fra samfunnet? Og det er nettopp denne "snille jenta" som opprettet tråden falt for, nemlig en som gir henne spenning? Psykologisk kan det være at denne personen hun har falt for avvikende personlighetstrekk, nesten i retning av anti-sosialitet. Jeg gidder ikke sitere så mye, men her er en kilde som man se mer i om nettopp de ulike narkotiske midlene og deres skadevirkninger: http://www.fmr.no/om-fmr.9435.no.html Jeg går ikke inn i mer diskusjon med deg fordi jeg får mistanke om at du kan være av de som ønsker å legalisere narkotika. Og der hjelper det ikke med noen argumenter. Men en ting kan jeg si: vi er i Norge og det er norske lover som gjelder. De som ikke viser respekt for disse lovene har et stort problem. Endret 14. juli 2013 av extra 1
Gjest extra Skrevet 14. juli 2013 #47 Skrevet 14. juli 2013 Det er hundretusenvis av nordmenn som har prøvd amfetamin, hvor mange har hoppet fra 5-etasje etter bruk? Jeg er rimelig sikker på at det tallet er null. Og nei, at det er ulovlig anser jeg ikke som et godt argument. Det er ulovlig å praksisere homofili i en del land, jeg anser det dog ikke som galt. Du hopper også som sagt bukk over det som ikke går på halliser, det er tross alt 3-400 som dør på grunn av alkoholoverdose og tusenvis som dør pga røyk årlig. Hvis det uansett helt hypotetisk hadde vært slik at et par stykker av en brukerbase på hundretusenvis hadde hoppet seg til døden på grunn av å ha brukt noen sterke saker, så anser jeg det fortsatt som ingen grunn til å straffe alle brukerne. Jeg skrev: "Det kan man fint finne på..." - da skjønner du sikkert at det er et eksempel jeg brukte og ikke tok utgangspunkt i at mange hopper ut av 5 etasje? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #48 Skrevet 14. juli 2013 Det er hundretusenvis av nordmenn som har prøvd amfetamin, hvor mange har hoppet fra 5-etasje etter bruk? Jeg er rimelig sikker på at det tallet er null. Og nei, at det er ulovlig anser jeg ikke som et godt argument. Det er ulovlig å praksisere homofili i en del land, jeg anser det dog ikke som galt. Du hopper også som sagt bukk over det som ikke går på halliser, det er tross alt 3-400 som dør på grunn av alkoholoverdose og tusenvis som dør pga røyk årlig. Hvis det uansett helt hypotetisk hadde vært slik at et par stykker av en brukerbase på hundretusenvis hadde hoppet seg til døden på grunn av å ha brukt noen sterke saker, så anser jeg det fortsatt som ingen grunn til å straffe alle brukerne. Så du foreslår altså at vi skal forby alkohol og tobakk da? Gjerne for min del, for jeg bruker ikke noen av delene, men. Anonymous poster hash: dd687...f09
Steinar40 Skrevet 14. juli 2013 #49 Skrevet 14. juli 2013 Siden forbudet mot alkohol slo ut helt feil og førte til oppblomstring ved så og si all kriminalitet, så burde det bli forbudt igjen. Mmmmmkay. Hadde det vært gjennomførbart så burde det ha vært alkoholforbud. Men ettersom det har vist seg å ikke være gjennomførbart pga menneskenaturen, så får man heller begrense og styre konsumet så godt det går.
Gjest extra Skrevet 14. juli 2013 #50 Skrevet 14. juli 2013 I hvert fall hvis man skal tro Jørgen Foss & co. Når noen dreper under påvirkning av andre stoffer enn alkohol så er alle med en gang ute og roper "psykose" uten noen som helst innsikt i den faktiske situasjonen. Mange drap begås i alkoholrus, og ville ikke forekommet hvis gjerningspersonen ikke hadde vært påvirket. Du ser deg også totalt blind på disse såkalte hasjpsykosene, hva med de 3-400 årlige dødsfallene grunnet alkoholoverdose? Det er ikke mannens feil at politikken er lagt opp slik at narkotika bidrar å undergrave økonomien. Gir mer mening å klandre politikerne som initierte og har opprettholdt krigen mot narkotika. Da er i så fall denne mannen totalt uten samvittighet. Når du ser en sliten mann som såvidt har klart å finne en 100-lapp for å kjøpe dagens dose, og hvor ille han har det, at man ikke blir emosjonelt beveget av det er for meg en gåte. Men mannen er ikke uten fri vilje og kan fint få seg en lønnet jobb. Eller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå