Gå til innhold

Potensiell jobb selv om sykemeldt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjør jeg?

Jeg er sykemeldt fortiden. Jeg kommer ikke til å begynne igjen der jeg er sykemeldt fra. Men nå er jeg blitt forespurt om å jobbe på ett konkret prosjekt, ved en annen arb. giver.

Hva gjør jeg om jeg ønsker å ta dette oppdraget. (har mulihet å jobbe hjemmefra). Skal jeg fortelle dem (potensiell ny arb.giver) at jeg er sykemeldt, nå? Skal jeg holde munn? Hva med trygdekontoret etc. Har dere noen praktiske kjøreregler for hvordan jeg bør håndtere dette?

Meget usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fredagsgjest

Du kan ikke jobbe samtidig som du er sykemeldt - og slett ikke hos en annen arbeidsgiver enn din egen.

Om du skal fortelle at du er sykemeldt... Ja, hvorfor ikke? Det spørs jo også hva du er sykemeldt for, om sykemeldingen kommer til å vare lenge eller nærmer seg slutten nå.

Du har jo også en oppsigelsestid der du nå er ansatt. Kommer jo også an på dem hvor fort de vil la deg gå, men du kan jo være sykemeldt i oppsigelsestiden.

Det aner meg at du kanskje er sykemeldt pga konflikt med arbeidsgiver eller at du er utbrent kanskje? I så fall er jobbskifte absolutt sunt, og skulle tro at din arbeidsgiver da vil la deg gå med kort oppsigelsestid. Hvis du uansett ikke skal tilbake dit, så er det jo bare å si opp jo før jo heller slik at du er klar til å ta en ny jobb. Imens kan du jo være sykemeldt.

Men kanskje legen din er den beste til å gi deg råd om dette?

Min lege var ihvertfall veldig grei å snakke med da jeg var sykemeldt flere måneder pga utbrenthet for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sykmeldt - så er du for syk til å jobbe! Mener jeg i hvert fall da!

Da får du heller si opp din nåværendse jobb - og si at du kan begynne å jobbe for den nye arbeidsgiveren når oppsigelsestiden er ute - og friskmelde deg til da.

Evt få en friskmelding og spørre din "gamle" jobb om du kan gå rett i den andre jobben - og ikke jobbe ut oppsigelsestiden. Har de en annen ansatt som er interessert i jobben din og er vikar nå, kan det hende det er greit for dem. Det spørs vel litt på hvor avhengige de er av deg (eller sykepengene dine..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg gjorde nettopp det: jobbet et annet sted mens jeg var sykmeldt fra en jobb jeg ikke hadde kontrakt og jeg hevet IKKE sykepenger fra dem da (ble syk av sjefen)..Så jeg bedro jo ingen økonomisk.

Så tok jeg et annet oppdrag på 2 uker for et vikarbyrå mens jeg var borte fra den andre jobben.

Men man kan ikke heve sykepenger fra en arbeidsgiver samtidig som man får lønn fra noen andre...Det er økonomisk svindel i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva gjør jeg?

ja, det er rett som første Gjest har antatt.

Men, det det er bare snakk om en 3 ukers sak, for så å dø hen til muligens ingenting, til å bli en potensiell arb.giver en gang, kanskje, bare. Skal jeg bare la det ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredagsgjest

Ja men da syns jeg du skal si at du er sykemeldt akkurat nå og kan derfor dessverre ikke ta dette oppdraget, men at du gjerne står til tjeneste senere. Og så kan du evt. kontakte dem når du er frisk igjen og kan ta oppdrag.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...