Gå til innhold

Kognitiv terapi som behandling for kronisk syke


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig MS og har lest flere steder hvor flott kognitiv terapi skal være som behandling for Parkinsons, MS, kreft, ALS, Lupus osv. Det jeg ikke forstår er hvordan dette virker. Skal man liksom bli glad for at man er syk?

Jeg er ingen perfeksjonist som ikke klarer å gå ut av huset uten å være nydusjet og sminket. Jeg lever greit med sykdommen, men skulle jo såklart ønske at jeg var frisk istedet. Noen som har erfaringer ellernoe annet å dele?

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke målet er å være glad for at en er syk med kognetiv terapi. Har selv gått i slik terapi og det er vel mer å se om det er noe an ikke legger helt merke til at en tenker og som gjør en negativ, og forandre på dette. En blir jo ikke fysisk friskere, men kanskje gladere. Tanker går ofte forut for følelse er vel greia med kognetiv terapi.



Anonymous poster hash: 9eeb6...176
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men når man generelt er en positiv person som finner glede i selv de enkleste ting da. Er det noe vits med kognitiv terapi da? Jeg forstår ikke helt greia. Eller jo jeg skjønner jo at det finnes de som blir deprimerte pga de er syke. Men hva er vitsen med terapi for alle oss andre?

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har alvorlig MS og har lest flere steder hvor flott kognitiv terapi skal være som behandling for Parkinsons, MS, kreft, ALS, Lupus osv. Det jeg ikke forstår er hvordan dette virker. Skal man liksom bli glad for at man er syk?

Jeg er ingen perfeksjonist som ikke klarer å gå ut av huset uten å være nydusjet og sminket. Jeg lever greit med sykdommen, men skulle jo såklart ønske at jeg var frisk istedet. Noen som har erfaringer ellernoe annet å dele?

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

Det er mulig at det er kun ved tilleggsproblemer (se mer info i sitat fra linken under), at det anbefales terapi ved f.eks enkelte kroniske sykdommer.

"Egenterapi.Et annet område er det som kalles selvhjelp eller egenterapi. Dette innebærer å hjelpe personer som har utfordringer med livskvalitet og velvære. Det er for eksempel personer med kroniske sykdommer (diabetes, kreft, MS, KOLS, ADHD osv.).

Mange av disse sliter med tilleggsproblemer i form av psykososiale problemstillinger som dårlig søvn, smerter, utbrenthet, manglende fremtidstro, angst og depresjon. Forskningen de siste årene har vist at denne gruppen kan ha stor nytte av intervensjoner som tradisjonelt har vært brukt innenfor klinisk psykologi. Dette er for eksempel teknikker og terapiformer som kognitiv atferdsterapi, metakognitiv terapi og positiv psykoterapi."

http://changetech.no/sosinternational/psykologifagliggrunnlag.html

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig at det er kun ved tilleggsproblemer (se mer info i sitat fra linken under), at det anbefales terapi ved f.eks enkelte kroniske sykdommer.

"Egenterapi.Et annet område er det som kalles selvhjelp eller egenterapi. Dette innebærer å hjelpe personer som har utfordringer med livskvalitet og velvære. Det er for eksempel personer med kroniske sykdommer (diabetes, kreft, MS, KOLS, ADHD osv.).

Mange av disse sliter med tilleggsproblemer i form av psykososiale problemstillinger som dårlig søvn, smerter, utbrenthet, manglende fremtidstro, angst og depresjon. Forskningen de siste årene har vist at denne gruppen kan ha stor nytte av intervensjoner som tradisjonelt har vært brukt innenfor klinisk psykologi. Dette er for eksempel teknikker og terapiformer som kognitiv atferdsterapi, metakognitiv terapi og positiv psykoterapi."

http://changetech.no/sosinternational/psykologifagliggrunnlag.html

Men hva går det egentlig ut på? Jeg har jo en del smerter. Skal jeg liksom se hvor lenge jeg kan gå uten å ta smertestillende? For det gjør jeg jo allerede, venter lengst mulig altså. Og hva med søvn? utbrenthet, manglende fremtidstro, angst og depresjon har jeg ikke.

Hva betyr intervesjoner? Er ikke det når familien setter seg ned og krever at et familiemedlem tar tak i livet sitt og sluttet å ruse seg/skaffer seg en jobb eller liknende?

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært med på kognetiv adferdsterapi for ME. Dette gikk stortsett ut på gruppetimer hvor vi ble fortalt at vi ikke skulle bekymre oss for hvor vondt i hodet, hvor sliten, hvor svimmel osv vi ble om vi feks gikk en tur. Vi skulle håppe i det med "åpent sinn" og ikke alltid forvente det verste. Vi skulle legge alle bekymringer bak oss og se positivt på livet.

:klo:

Ja det høres jo i grunnen logiskt ut det. Men for min del så ble jeg ikke så mye klokere. For som du selv skriver TS så er jeg også en positiv person som finner glede i små ting. Jeg er en person som sjeldent bekymrer meg og tenker "shit au, dette går fin" og hopper i det.

Jeg er oppvokst på en "rosa sky" og har i grunnen ikke opplevd så mye negativt eller motgang i livet, så det var vanskelig å kjenne seg igjen i det de andre i gruppen snakket om. Husker ikke hvor mange vi var på denne gruppen, men alle utenom meg og en annen hadde hatt vanskelige oppvekster (misshandling, tragiske dødsfall i svært nær familie, omsorgssvikt osv) At disse kunne ha god hjelp av kognitiv terapi sier jo seg selv, men jeg skjønte ikke helt hvor jeg passet inn.




Anonymous poster hash: be74d...9fd
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt rart ut synes jeg. Jeg har fått beskjed fra de på sykehuset om å ikke presse meg når jeg føler meg sliten eller har mye smerter. Og jeg trodde det var elkstremt viktig å ikke presse seg når man har ME.

Hvis man har mange bekymringer er det vel ikke så lett som bare å slippe de og se lyst på livet vel? Hehe Høres ut som et rart kurs.

Men var det noe du lærte der som du har hatt nytte av?

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

Gjest Gjest
Skrevet

Men hva går det egentlig ut på? Jeg har jo en del smerter. Skal jeg liksom se hvor lenge jeg kan gå uten å ta smertestillende? For det gjør jeg jo allerede, venter lengst mulig altså. Og hva med søvn? utbrenthet, manglende fremtidstro, angst og depresjon har jeg ikke.

Hva betyr intervesjoner? Er ikke det når familien setter seg ned og krever at et familiemedlem tar tak i livet sitt og sluttet å ruse seg/skaffer seg en jobb eller liknende?

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

Det handler ikke om å gå uten smertestillende. Her er info om Metakognitiv terapi, men her i forbindelse med psykiske plager: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/348315-metakognitiv-og-kognitiv/#entry2968060 Du kan også legge inn spørsmål på forum for psykiatri på Doktoronline, og få svar fra noen som har mer kunnskap enn meg om dette med Metakognitiv terapi ved tilleggsproblemer pga kroniske fysiske sykdommer. Jeg mener at det er lurt å lære Metakognitive teknikker.

Se innlegg 4 i følgende link, og linken under http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/390269-metakognitiv-terapi-mct/#entry3466133

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,5767&Content_6499=6178:100820::0:6271:2:::0:0 definisjon av intervensjon: Andre tiltak som lar deg starte, endre eller hemme en prosess ment å fremme forbedring, optimalisering og forbedring.

AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om å gå uten smertestillende. Her er info om Metakognitiv terapi, men her i forbindelse med psykiske plager: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/348315-metakognitiv-og-kognitiv/#entry2968060 Du kan også legge inn spørsmål på forum for psykiatri på Doktoronline, og få svar fra noen som har mer kunnskap enn meg om dette med Metakognitiv terapi ved tilleggsproblemer pga kroniske fysiske sykdommer. Jeg mener at det er lurt å lære Metakognitive teknikker.

Se innlegg 4 i følgende link, og linken under http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/390269-metakognitiv-terapi-mct/#entry3466133

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,5767&Content_6499=6178:100820::0:6271:2:::0:0 definisjon av intervensjon: Andre tiltak som lar deg starte, endre eller hemme en prosess ment å fremme forbedring, optimalisering og forbedring.

Takk, men jeg har ingen tilleggssykdommer eller plager annet enn MS. Jeg forstår at terapi for de som har kronisk sykdom + angst/depresjon/spiseforstyrrelser osv er fornuftig. Det jeg ikke forstår er hvordan man kan behandle kun MS med kpgnitiv terapi.

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært med på kognetiv adferdsterapi for ME. Dette gikk stortsett ut på gruppetimer hvor vi ble fortalt at vi ikke skulle bekymre oss for hvor vondt i hodet, hvor sliten, hvor svimmel osv vi ble om vi feks gikk en tur. Vi skulle håppe i det med "åpent sinn" og ikke alltid forvente det verste. Vi skulle legge alle bekymringer bak oss og se positivt på livet.

:klo:

Ja det høres jo i grunnen logiskt ut det. Men for min del så ble jeg ikke så mye klokere. For som du selv skriver TS så er jeg også en positiv person som finner glede i små ting. Jeg er en person som sjeldent bekymrer meg og tenker "shit au, dette går fin" og hopper i det.

Jeg er oppvokst på en "rosa sky" og har i grunnen ikke opplevd så mye negativt eller motgang i livet, så det var vanskelig å kjenne seg igjen i det de andre i gruppen snakket om. Husker ikke hvor mange vi var på denne gruppen, men alle utenom meg og en annen hadde hatt vanskelige oppvekster (misshandling, tragiske dødsfall i svært nær familie, omsorgssvikt osv) At disse kunne ha god hjelp av kognitiv terapi sier jo seg selv, men jeg skjønte ikke helt hvor jeg passet inn.

Anonymous poster hash: be74d...9fd

Jeg leste at Metakognitiv terapi også kan brukes forebyggende.

Jeg anbefaler alle som er interessert, å lese boken Metakognitiv Terapi for angst og depresjon av Adrian Wells. Den finnes både på norsk og engelsk. Se også http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6471232

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=127982&a=4

AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om å gå uten smertestillende. Her er info om Metakognitiv terapi, men her i forbindelse med psykiske plager: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/348315-metakognitiv-og-kognitiv/#entry2968060

Jeg kjenner meg ikke igjen i å ha trygghetssøkende strategi. Jeg er vel mer den typen som ikke går å bekymrer meg særlig lenge. Enten prøver jeg å gjøre noe med situasjonen eller så aksepterer jeg at jeg ikke får endret den og at jeg bare må flyte med. Jeg trodde "radiometoden" var slik alle tenkte, det er ihvertfall sånn jeg alltid har tenkt.

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

Gjest Gjest
Skrevet

Men hva går det egentlig ut på? Jeg har jo en del smerter. Skal jeg liksom se hvor lenge jeg kan gå uten å ta smertestillende? For det gjør jeg jo allerede, venter lengst mulig altså. Og hva med søvn? utbrenthet, manglende fremtidstro, angst og depresjon har jeg ikke.

Hva betyr intervesjoner? Er ikke det når familien setter seg ned og krever at et familiemedlem tar tak i livet sitt og sluttet å ruse seg/skaffer seg en jobb eller liknende?

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

Her er et dokument om erfaringer med bruk av Metakognitiv og kognitiv terapi

http://haukeland.no/omoss/avdelinger/hab-rehab/Documents/130424%20Fram%20MCT%20Staff.pdf

"Kognitiv terapi
Kan anvendes med god nytte ved:
Depresjoner og angst knyttet til medisinske
tilstander
Helseangst og plagsomme bekymringer
Kronisk tretthetssyndrom (CFS/ME)
Kronisk smerte og bevegelsesfobi"

AnonymBruker
Skrevet

Høres litt rart ut synes jeg. Jeg har fått beskjed fra de på sykehuset om å ikke presse meg når jeg føler meg sliten eller har mye smerter. Og jeg trodde det var elkstremt viktig å ikke presse seg når man har ME.

Hvis man har mange bekymringer er det vel ikke så lett som bare å slippe de og se lyst på livet vel? Hehe Høres ut som et rart kurs.

Men var det noe du lærte der som du har hatt nytte av?

Anonymous poster hash: 146e3...d2b

Nei jeg hadde ikke utbytte av det i det hele tatt. For "oppskriften" vi skulle bruke for å bli frisk er jo samme "oppskrift" jeg alltid har fulgt, uten at det har hatt noe innvirkning på min sykdom.

Har hatt litt kontakt i ettertid med noen av de andre som deltok, og de hadde ikke helt overaskende hatt stort utbytte av det. Men så stiller jo jeg meg spørsmål til om de faktisk hadde ME, eller om alle plagene dems egentlig bunnet i en deperasjon eller lignende

Anonymous poster hash: be74d...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at Metakognitiv terapi også kan brukes forebyggende.

Jeg anbefaler alle som er interessert, å lese boken Metakognitiv Terapi for angst og depresjon av Adrian Wells. Den finnes både på norsk og engelsk. Se også http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6471232

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=127982&a=4

Nå aner jeg ikke hva Metakognitiv terapi er, men ved et kjapt google søk så får jeg opp - psykiske lidelser, angst, depresjon osv.

Både ME som jeg har, og MS som trådstarter har er ikke en psykisk lidelse men en fysisk lidelse.

Anonymous poster hash: be74d...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i kognitiv terapi hos psykiater (dog for en psykisk diagnose) og det kurerte meg faktisk, selv om jeg hadde liten tro på det da jeg begynte.

Det handler om å omprogrammere automatiske tankemønstre, og i forhold til MS vil jeg tro at det er snakk om bedre livskvalitet. Man får verktøy til å ikke tenke destruktive tanker.

Forsøk på kronisk syke pasienter som var innlagt på sykehus viste at de som fikk kognitiv terapi og/eller bedrev mindfullness hadde mindre smerter, mindre uro, bedre livskvalitet, bedre matlyst og fikk mer effekt av medisiner.

Ingen som tvinger deg til å ta det, men om du har tilbudet ville jeg definitivt tatt i mot! Det verktøyet er gull å kunne dra frem når man plutselig trenger det.



Anonymous poster hash: 9d9de...559

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...