Gå til innhold

Sykemelding og ferie

Gjest Hilde K S

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S

Jeg er sykemeldt 50% og skal avvikle ferie.

Må jeg da ta ut ti dager ferie eller bare fem?

Jeg mener, siden jeg er sykemeldt og skulle jobbet tirsdag, onsdag og torsdag den ene uken og tirsdag og torsdag den andre uken?

Blir det to hele uker ferie, eller får jeg igjen feriedagene for de dagene jeg ikke skulle jobbet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Du får vel igjen for den ferien du taper. Er du sykemeldt i ferietiden din så har du krav på å få ferie når du har blitt friskmeldt igjen. Er det ikke noe sånt det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Men Hilde skal jo avvikle ferie selv om hun er sykemeldt. Da må du nok bruke av feriedagene dine, tror jeg, for du får vel ikke sykepenger for denne perioden? Er litt usikker på akkurat det, men vet at om feriedagene dine faller på en fridag skal de likevell telles med; eksempel: Jeg har fri en gang hver 14. dag. Tar jeg tre uker ferie (hovedferie) skal fridagen min ikke trekkes ut av ferien. Jeg må altså bruke tre hele uker selv om jeg bare skulle ha jobbet 18 dager, og ikke 20 som om jeg var i jobb hver eneste dag.

Men ble du stort klokere av dette? :klø: Neppe... ta en tlf til trydgdekontor eller arbeidstilsyn - de vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Fant dette på Arbeidstilsynets sider:

Sykdom i ferien

Arbeidstaker som har vært arbeidsufør i minst 6 virkedager (1 uke) i ferien, kan kreve ny ferie i like mange dager som arbeidsuførheten varte. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes så raskt som mulig (“uten ugrunnet opphold”) etter at arbeidet er gjenopptatt.

Retten til ny ferie forutsetter at man var 100% arbeidsufør i perioden. For eksempel 50% sykemelding gir ikke rett til nye feriedager.

Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve at ferien utsettes til senere i året. Kravet om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Tror Mie har rett. Det er annerledes når man bare er delvis sykemeldt?

Håper da endelig ikke det er slik. Tror ikke vi har det slik på jobben vår, men jeg tør ikke å spørre der. Da kan de jo plutselig begynne å undersøke.

Forresten; vi tar ut ferie i påskeuken. Da skulle jeg ha jobbet tirsdag og onsdag, men måtte ikke ta ferie mandag også, siden jeg var sykemeldt da.

Kanskje vi har en svært gunstig ordning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Jo, men det går jo ann å dele opp ferien, ihvertfall den delen som er utenom hovedferien.

Man har rett på, og arbeidsgiver kan kreve, at man tar tre uker sammenhengende. Resten kan man jo dele opp, slik at man bruker en feriedag på tirsdagen før påske, og har man da fridager mandag og onsdag er jo hele uken fri, og man har bare brukt en dag.

Du har vel totalt fem ferieuker Hilde. Skal du avvikle tre uker sammenhengede i sommer også?

Da kan du muligens disponere de to ukene annerledes. Men det kommer jo i stor grad ann på arbeidsgiver, praksis varierer fra sted til sted.

Lov om ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg tror jeg har en snill arbeidsgiver.

Jeg skal ikke ta ut tre uker nå, men i sommer skal jeg det.

Da kan jeg vel eventuelt ta en dag nå og en dag da, slik at jeg er sykemeldt på de dagene jeg skal være sykemeldt. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...