AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #41 Skrevet 11. juli 2013 Lurt har jeg aldri sagt det er, jeg bare sier at jeg ville gjort akkurat det samme den gangen jeg var tenåring uansett om folk skrek meg blå i trynet om hvor dumt festing er. I så fall hadde du dårlig oppdragelse og hadde fortjent å bli låst inne på rommet ditt. Anonymous poster hash: d57fb...9a6 1
super-s Skrevet 11. juli 2013 #42 Skrevet 11. juli 2013 Jeg skal ikke holde en moralpreken her, for du vet allerede at det er galt, og jeg har vært 15 selv. Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men hvis det er sånn at du har bestemt deg, så vær i det minste litt forsiktig. Har du drukket før, eller vet du hvor mye du tåler? Drikk rolig, ikke la noen andre blande drinker for deg, og ikke sett fra deg glasset ditt uten å følge med. Det finnes mange drittsekker som utnytter unge jenter. Skjenker dem eller putter piller i glassene deres, og voldtar dem... Det kan gå bra, men det kan også gå galt. Så følg med drikken din, og ikke drikk for mye! Lykke til!
Strixvaria Skrevet 11. juli 2013 #43 Skrevet 11. juli 2013 Det å dra på fest som 15-åring er da ikke noe sjokkerende eller uvanlig, problemet i mine øyne er snarere avstanden og det faktum at du, TS, kun kjenner denne jenta (på overflaten) og ingen av de andre som er der. Du vet ikke hva slags folk hun omgir seg med; kanskje det bare er rånegutter i 20-åra som synes det er dritkult å sjenke 'småripsa' dritings - det ville hvertfall ikke overrasket meg om så var tilfellet. Det finnes mange drittsekker der ute, så pass veldig godt på drikket ditt. Ikke bli overtalt til å prøve noe andre har blanda med sprit eller hjemmebrent osv. Ikke 'drinker' heller. For en som aldri har drukket før er det en oppskrift på katastrofe å begynne med noe sånt. Hold deg til 1 øl eller 1 cider - det er mer enn nok for deg når du drikker for første gang, og da blir du ikke så dritings at du mister kontrollen + du blir ikke dårlig dagen etter. Og kontrollen er det viktigste - hold deg så edru som mulig, så du klarer å følge med, passe på deg selv og (forhåpentligvis) ha det ålreit. Pass på at du har penger til taxien hjem - hvis det blir ubehagelig på festen, så vær heller tøff å dra hjem i stedet for å sitte der mens du har det fælt og føler ubehag. Ikke finn deg i klåing og ubekvemme tilnærmelser; da er det bedre å kaste inn håndkleet og komme seg trygt hjem før ting utarter seg. Man kan aldri vite, og backup er et must. Ikke overnatt hos en random 'kompis' du møter på festen, og hvis 'venninna' di blir med noen hjem så ikke vær naiv og bli sittende mutters alene med totalt ukjente mennesker - ring taxien og kom deg hjem. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #44 Skrevet 11. juli 2013 Kan ikke alle bli det uansett alder? På tide å sperre seg inne... Men når man er eldre er dømmekraften litt bedre. Da er det mindre sannsynlig at man setter seg selv i farlige situasjoner. Det er jo helt hårreisende at en femtenåring skal på fest 2,5 timer unna uten at foreldrene har noen som helst anelse. En ting er en søttenåring på fest ti minutter unna der foreldrene kan hente. Men det her er jo å be om at noe fælt skal skje. Hadde det vært min femtenåring ville jeg blitt utrolig lei meg og skuffet hvis jeg fant det ut, og føle at jeg aldri kunne stole på henne igjen. Hun sier hun ikke har noe bra forhold med moren uansett, men det er det mange i den alderen som ikke har, men som får bedre forhold når de blir litt eldre. Hvis hun lyver til moren sin om noe så grovt som en fest milevis unna uten mulighet til å komme seg hjem samme kveld hvis det skulle skje noe - ja da er nok muligheten for et kjempeforhold med moren når hun blir eldre spolert. Anonymous poster hash: f1262...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #45 Skrevet 11. juli 2013 Hvordan kjenner du denne jenta? Og hvordan bor hun? Hvor skal du overnatte? Anonymous poster hash: 2a57c...556
Gjest Violetta Skrevet 11. juli 2013 #46 Skrevet 11. juli 2013 Hvilken plan B har du dersom venninnen din går med noen andre? Har du penger til taxi?
Gjest Jente 15 Skrevet 12. juli 2013 #47 Skrevet 12. juli 2013 Tusen takk for alle svar, folkens Jeg har bestemt meg for å ikke dra. Jeg forteller venninna mi at noe annet skjer den helga, så jeg kan ikke. Dette blir for risky... Først tenkte jeg at jeg bare ikke ville bli ferska av moren min, og at hun bare var redd for at jeg skulle drikke for mye. Men når jeg tenker over det, så er det svært farlig å dra på en fest så langt unna, hvor jeg ikke kjenner noen, men ei venninne som kommer til å drikke seg drita som alltid, og kanskje bli med noen hjem. Jeg drar ikke. Takk for at dere har svart.
Gjest J15 Skrevet 12. juli 2013 #48 Skrevet 12. juli 2013 Hvordan kjenner du denne jenta? Og hvordan bor hun? Hvor skal du overnatte? Anonymous poster hash: 2a57c...556 Hun gikk på skolen min på barneskolen. 6./7. klasse. Ville ikke sagt at foreldrene hennes passer veldig godt på henne, for hender at hun bare løper for å drikke, og blir borte hele natta uten at moren merker noen. Jeg aner ikke hvor vi skulle overnatte.
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #49 Skrevet 12. juli 2013 Det er en fest ganske langt unna der jeg bor om 2 uker eller noe.. jeg skal si at jeg skal på overnattingsbursdag hos ei venninne. Så skal jeg ta toget til oslo S, så toget til gardemoen og bussen derfra. Turen blir vel på 2.5 timer. Så skal jeg på min første fest med ei annen venninne som bor på det stedet som er 2.5 timer unna. . . Jeg får ikke lov til å dra til det stedet eller møte hun jenta i det hele tatt, så jeg må lyve men får litt dårlig samvittighet av det... Hva ville du gjort om du var moren min og fant ut at jeg hadde reist så langt, når hun trodde jeg bare var hos venninna mi? Det der kan bli veldig farlig, på nytt sted, på fest med en venninne du ikke kjenner så godt med en jente mora di antageligvis ikke liker for en grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #50 Skrevet 12. juli 2013 jeg gjorde lignende når jeg var ung. bare vi reiste ikke ut av byen.vel foreldrene våre snakket sammen og begynte å leite etter oss... etter noen timer. så ringte de politiet. kan love deg de var forbanna når vi kom hjem. det var lite hyggelig. fikk en lang husarrest etter det kan du si. fikk heller ingen penger. eller lov til å gjøre så mye spennende etter det. Anonymous poster hash: 12d34...eb7
ninuska_ Skrevet 12. juli 2013 #51 Skrevet 12. juli 2013 Tusen takk for alle svar, folkens Jeg har bestemt meg for å ikke dra. Jeg forteller venninna mi at noe annet skjer den helga, så jeg kan ikke. Dette blir for risky... Først tenkte jeg at jeg bare ikke ville bli ferska av moren min, og at hun bare var redd for at jeg skulle drikke for mye. Men når jeg tenker over det, så er det svært farlig å dra på en fest så langt unna, hvor jeg ikke kjenner noen, men ei venninne som kommer til å drikke seg drita som alltid, og kanskje bli med noen hjem. Jeg drar ikke. Takk for at dere har svart. Jeg syns det var en veldig moden avgjørelse. 12
Gjest mjaow Skrevet 12. juli 2013 #52 Skrevet 12. juli 2013 Jeg har dratt en plass selv, langt unna for å gå på en fest. Fikk mamma til å tro at jeg var hos en venninne. Dagen derpå skulle jeg hjem igjen. Det dumme var bare at de som egentlig skulle kjøre meg hjem igjen ikke kunne alikevel. Dermed måtte jeg ringe til mamma sent på kvelden og få henne til å hente meg langt uti gokk, fordi jeg hadde ikke penger til bussen... Det var ikke det smarteste jeg har gjort, for å si det sånn. Hun ble veldig skuffet, og ikke minst veldig forbanna og jeg fikk husarrest i lang tid fremover. Angrer den dag i dag på at jeg løy! Det føltes ikke bra å lyve til henne. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #53 Skrevet 12. juli 2013 Jeg er 15 år. Det er viktig fordi jeg har veldig lyst til å finne på noe med denne venninna igjen, og har egentlig aldri gjort noe som dette før.. Jeg tenker at jeg kanskje burde være ungdom, og gjøre ting som dette. Prøve å pushe grenser, og finne ut hva som er galt og riktig på egen hånd. Hvis det hele oppdages, skal jeg ta straffen som jeg får, og forklare situasjonen og sånt. Jeg kommer til å si unnskyld og sikkert snakke med henne. Hun mener at denne venninnen kan ta meg med på ting jeg ikke vil være med på, det hun ikke skjønner er at jeg VIL være med på den festen.. Gjorde det samme i min ungdom. Var ikke noe gøy når foreldrene mine hadde skjønt lunta, fant telefon nr til venninna og fikk dem til å komme å hentet meg på festen vi var på. Vi ble bokstavelig talt leid ut etter øra. Det var FLAUT. For ikke å glemme at resten av sommeren var ødelagt siden de hadde null tillit til meg.Anonymous poster hash: ca247...ae8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #54 Skrevet 12. juli 2013 Vel... Du sier selv at du ikke aner hva som skjer på denne festen. Du vet ikke hvilke folk som skal dit? Er det hjemmefest? Er det grendefest? Om dette er på en plass der ingen kjenner deg, så kan du bli et lett offer for en eller annen som vil ligge med deg, enten ved å overtale deg eller voldta deg. De kommer jo ikke til å treffe deg igjen, så slik er du mer utsatt. Du sier også at du har løyet til denne venninnen og sagt at du har festet før, imens du egentlig ikke har det? For du skrev at du aldri har gjort dette før, og det er derfor du har lyst? Hvis venninnen din tror at du er "vant" til å drikke, så forventer hun noe helt annet av deg enn det du faktisk kommer til å bidra med. Tro meg, om du aldri har drukket før, så har du ikke den villeste aning om hvor mye du faktisk tåler. For å ta et eksempel; om du er 1.68 og 50 kg, imens venninnen din er 1.75 og 70 kg, så tåler du mye mindre enn henne. Det er slikt man ikke tenker over når man ikke har drukket før. Terskelen for å godta ting er også mye lavere. Om noen tilbyr deg en drink med 40% sprit i, så kan du fort tenke at det er kult og lurt å drikke, når du allerede er full. Det føles også kjempemorsomt å løpe i undertøyet gjennom skogen med den kjekke fyren, selv om du aldri ville gjort det edru. Hvis du likevel bestemmer deg for at dette er lurt, så vil jeg anbefale deg å ha en avtale med henne. Ingen får forsvinne fra den andre, helst skal dere gå på do sammen også. Hvis en vil hjem, blir den andre med. Ha med reservekontanter i tilfelle du blir ranet eller mister penger eller bankkort. La iallefall hennes foreldre vite hvor dere er, slik at noen vet hvor de skal begynne å lete hvis dere forsvinner. Det beste hadde vært om dere avtalte med hennes foreldre at de hentet dere på et tidspunkt på natta. Ikke føl deg fristet til å låne legitimasjon av andre for å dra på byen, da kan politiet bli innblandet. Skal du drikke noe, drikk øl eller noe annet som metter. Slik drikker du mindre, og det har lav alkoholprosent. Drikk 1 glass vann mellom hver enhet alkohol. Moren din kommer mest sannsynlig til å se det på deg at du er fyllesyk dagen etter. Mødre er helt ville på det der. Anonymous poster hash: 7e4a4...d2e
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #55 Skrevet 12. juli 2013 Også var det det med å lese hele tråden da.. Anonymous poster hash: 7e4a4...d2e 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2013 #56 Skrevet 13. juli 2013 Kjempebra avgjørelse å ikke dra Det blir nok av bra fester som ikke er så langt unna. Anonymous poster hash: f1262...fe3 1
caroprins Skrevet 13. juli 2013 #57 Skrevet 13. juli 2013 Tusen takk for alle svar, folkens Jeg har bestemt meg for å ikke dra. Jeg forteller venninna mi at noe annet skjer den helga, så jeg kan ikke. Dette blir for risky... Først tenkte jeg at jeg bare ikke ville bli ferska av moren min, og at hun bare var redd for at jeg skulle drikke for mye. Men når jeg tenker over det, så er det svært farlig å dra på en fest så langt unna, hvor jeg ikke kjenner noen, men ei venninne som kommer til å drikke seg drita som alltid, og kanskje bli med noen hjem. Jeg drar ikke. Takk for at dere har svart. Nå ble jeg veldig glad. Dette var en fornuftig beslutning med hensyn til din egen sikkehet. 5
Gjest Allergikeren Skrevet 14. juli 2013 #58 Skrevet 14. juli 2013 Tusen takk for alle svar, folkens Jeg har bestemt meg for å ikke dra. Jeg forteller venninna mi at noe annet skjer den helga, så jeg kan ikke. Dette blir for risky... Først tenkte jeg at jeg bare ikke ville bli ferska av moren min, og at hun bare var redd for at jeg skulle drikke for mye. Men når jeg tenker over det, så er det svært farlig å dra på en fest så langt unna, hvor jeg ikke kjenner noen, men ei venninne som kommer til å drikke seg drita som alltid, og kanskje bli med noen hjem. Jeg drar ikke. Takk for at dere har svart. Fornuftig, og som noen sier over, en moden avgjørelse Slike ting kan skje uansett alder, så du hadde nok fått mye av de samme formaningene om du var 20 også. Ikke gå fra drikken, ikke la andre blande drinker til deg, dra heller tidlig hjem hvis ting utarter seg til det ubehagelige, ikke bli med folk du ikke kjenner, og generelt ha en plan B hvis plan A går skeis. Det er disse tingene som gjør at moren din ikke vil la deg dra, og ikke fordi hun er ute av stand til å forstå dine ønsker om å dra på festen.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #59 Skrevet 14. juli 2013 Bra avgjørelse Jeg begynte å feste når jeg var 16 år. Har alltid vært til å stole på, så jeg og foreldrene mine hadde en avtale om at jeg aldri måtte ta i mot åpnet drikke fra andre, og måtte aldri dra alene hjem. Pappa hentet meg alltid, uansett hvor sent det ble (han henter meg fortsatt på byen kl 3 om natta, og jeg er 27 år ). Jeg har aldri hatt behov for å teste grenser, har aldri prøvd rusmidler, og har aldri løyet om store ting. Vær ærlig med moren din, så hun kan stole på deg, og slipper å være bekymret:) Anonymous poster hash: c27a9...e26
I Grosny Skrevet 14. juli 2013 #60 Skrevet 14. juli 2013 (endret) Jeg synes dette var en dårlig ide. Veninna de drikker en del, og kan derfor ikke backe deg opp med sikkerhet og støtte dersom farlig situasjoner som f.eks. fulle unggutter (eller gamlinger)skulle dukke opp. Du er med andre ord ganske alene på en fest med fulle fremmede, uten at dine nærmeste aner hvor du er. Det er helt unødvendig å ta slike sjanser. Veldig bra at du ikke dro! Endret 14. juli 2013 av I Grosny
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå