Sjokoladenøtt Skrevet 11. juli 2013 #21 Skrevet 11. juli 2013 Jeg er 15 år. Det er viktig fordi jeg har veldig lyst til å finne på noe med denne venninna igjen, og har egentlig aldri gjort noe som dette før.. Jeg tenker at jeg kanskje burde være ungdom, og gjøre ting som dette. Prøve å pushe grenser, og finne ut hva som er galt og riktig på egen hånd. Hvis det hele oppdages, skal jeg ta straffen som jeg får, og forklare situasjonen og sånt. Jeg kommer til å si unnskyld og sikkert snakke med henne. Hun mener at denne venninnen kan ta meg med på ting jeg ikke vil være med på, det hun ikke skjønner er at jeg VIL være med på den festen.. Altså, en fest såpass langt vekke er ikke alltid så lurt. Skal ikke si så mye på det, men jeg har ikke spesielt god erfaring med det selv. Er 19, så er ikke så lenge sida jeg gjorde det samme Hvis du absolutt skal feste, så gjør det i nærheten hvis noe skulle skje. Er ikke gøy å være dritings på en fest langt hjemmefra når man helst bare vil hjem Men for all del, det kan nok bli kjempebra også, men det er veldig risky. Og du har ikke gjort det her før heller. Og selv om du mener du VIL på den festen så har du ingen anelse om hva som kan skje. Har selv blitt tilbudt stoff og annet i samme alderen, og det vil du virkelig ikke være med på. Tenk deg om to ganger her, du misbruker tilliten til moren din, du kan sette deg selv i jævlig kjipe situasjoner og ødelegge for deg selv i fremtida. Altså, det er greit å skjule at det er en fest, men ikke hvor du er hen.. Men du kommer nok til å gå på den smellen selv en gang, men du er ganske ung.. så jeg synes du kanskje burde vente litt Det kommer flere fester, ingen vits å være utålmodig!
Okapi Skrevet 11. juli 2013 #22 Skrevet 11. juli 2013 Ja, jeg kommer til å drikke selv. Men jeg kommer ikke til å drikke så mye at jeg ikke har kontroll lenger. Jeg er LITT fornuftig. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk si dette, også de som er godt oppi tjueåra. Kan knapt huske et tilfelle der det faktisk stemte, når festen var i gang. Kjenner du bare mange andre der, eller bare venninna di? Hvis hun drikker mye, og du drikker litt, er du fort i en situasjon der du er litt ute av det selv, og ikke har bekjente rundt deg du kan stole på. Neppe veldig farlig, men det kan bli litt ubehagelig, spesielt når du er så langt hjemmefra. Det er jo ingen som kan komme å hente deg sånn på flekken, om skulle trenge det. 2
Gjest Jente 15 Skrevet 11. juli 2013 #23 Skrevet 11. juli 2013 Det er sikkert en grunn til at din mor ikke ønsker at du skal være sammen med denne venninnen. Av grunner som er helt åpenbare for henne, kanskje hun ikke har kommunisert dette tydelig nok til deg? Jeg oppfordrer deg på det sterkeste til å lytte til din mor. De aller fleste mødre har gode grunner for sine regler, selv om de kan oppfattes som superdølle av tenåringene. I dag er det mange utfordringer i forhold til det å vokse opp, og Oslo S og området rundt hvor du planlegger å ta toget til, er ikke trygt på kveldstid. Om det skjer noen ting og moren din ikke vet hvor du er, det må være alle foreldres verste mareritt. Jeg skal ikke på oslo s om kvelden. Jeg drar i 14.41 tida og neste dag på samme tid ca. Om det er tillit du ønsker, så får du ikke det ved å lyve nå. Pluss at du må ta inn over deg at hennes analyse av situasjonen kanskje stemmer bedre enn din. Fordi du bare er 15. Det er jobben hennes å beskytte deg. Men hvis hun aldri finner det ut så ødlegger jo ikke det tilliten?
Inx Skrevet 11. juli 2013 #24 Skrevet 11. juli 2013 Ha en backup plan om noe går til helvete, penger i sokken, nummer til taxi og så videre. Ta vare på deg selv og venninnen din, ha en avtale om at dere har ansvaret for hverandre på denne festen. Vips - det går så bra så. 3
LittleJ Skrevet 11. juli 2013 #25 Skrevet 11. juli 2013 Det er en grunn til at du ikke får dra på fest som 15-åring. Du kan bli utnyttet, voldtatt, alkoholforgiftet... Du er bare 15. Det kommer flere fester. Ikke ødelegg forholdet til moren din for én kveld.Anonymous poster hash: f1262...fe3 Kan ikke alle bli det uansett alder? På tide å sperre seg inne... 1
Gjest Jente 15 Skrevet 11. juli 2013 #26 Skrevet 11. juli 2013 Ha en backup plan om noe går til helvete, penger i sokken, nummer til taxi og så videre. Ta vare på deg selv og venninnen din, ha en avtale om at dere har ansvaret for hverandre på denne festen. Vips - det går så bra så. Har søkt om taxi, og taxi fra det stedet til her jeg bor koster 900 kroner.. Men kan jo snakke med henne. Hun tror jeg har drukket før, men ikke så mye at jeg var helt drita. Jeg kan si til henne at jeg aldri har vært så langt unna før og løyet om det, og be henne om å være i nærheten hele tiden
Gjest Skrevet 11. juli 2013 #27 Skrevet 11. juli 2013 (endret) Snakk for deg sjøl Ja, kunne vel formulert meg annerledes. De fleste mødre er kule, etter min erfaring. Endret 11. juli 2013 av Konekon 1
Gjest Allergikeren Skrevet 11. juli 2013 #28 Skrevet 11. juli 2013 Når du bevisst tar valget om å lyve til henne nå, hvordan kan du da mene at hun skal stole på deg den dagen du faktisk spør og er ærlig om festen? Hvordan vet hun da at denne gangen er du ærlig, når du ikke var det forrige gang det var en fest du ville på? Og hvordan takler du det hvis en mann finner det for godt å ha sex med deg? Dope deg ned om nødvendig? De færreste sier rett ut at de har tenkt å ha sex med deg uansett hva du sier. De lyver, lokker, spiller på svakheter de finner, bagatelliserer ... Jeg har vært utsatt for et par sånne, og jeg var over 20 år og så godt som edru!
Inx Skrevet 11. juli 2013 #29 Skrevet 11. juli 2013 Har søkt om taxi, og taxi fra det stedet til her jeg bor koster 900 kroner.. Men kan jo snakke med henne. Hun tror jeg har drukket før, men ikke så mye at jeg var helt drita. Jeg kan si til henne at jeg aldri har vært så langt unna før og løyet om det, og be henne om å være i nærheten hele tiden Ja, det høres lurt ut, ha en plan og ha tenkt på hva du skal gjøre om det blir ubehagelig på festen. Dere kan ta det langt og ha et kodeord som begge respekterer - om en av dere sier det så er det rett hjem i taxi, ingen diskusjon. 900 kr er ikke mye i det store og det hele, spesielt ikke i en "krise"
Gjest Jente 15 Skrevet 11. juli 2013 #30 Skrevet 11. juli 2013 Når du bevisst tar valget om å lyve til henne nå, hvordan kan du da mene at hun skal stole på deg den dagen du faktisk spør og er ærlig om festen? Hvordan vet hun da at denne gangen er du ærlig, når du ikke var det forrige gang det var en fest du ville på? Og hvordan takler du det hvis en mann finner det for godt å ha sex med deg? Dope deg ned om nødvendig? De færreste sier rett ut at de har tenkt å ha sex med deg uansett hva du sier. De lyver, lokker, spiller på svakheter de finner, bagatelliserer ... Jeg har vært utsatt for et par sånne, og jeg var over 20 år og så godt som edru! Jeg vet virkelig ikke hva som kommer til å skje på den festen, og jeg vet ikke hvor vanskelig det kan være. 3 ting jeg ikke vil gjøre, er: Røyking, snusing og sex. Men jeg gjør så sjeldent noe galt. Jeg lyver av og til om hvor jeg skal, hvis jeg for eksempel skal på et sted med en gutt. Da blir det så mye mas om vi er kjærester og sånt.. Det er det eneste jeg juger om.
Inx Skrevet 11. juli 2013 #31 Skrevet 11. juli 2013 Ja, kunne vel formulert meg annerledes. De fleste mødre er kule, etter min erfaring. Ikke min mor, spesielt ikke da jeg var rundt 13-19 og bodde hjemme. Ble mye lyving gitt
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #32 Skrevet 11. juli 2013 Ja, jeg kommer til å drikke selv. Men jeg kommer ikke til å drikke så mye at jeg ikke har kontroll lenger. Jeg er LITT fornuftig. Hah! Det sa jeg og da jeg var 15! Alkohol serveres fra alle kanter på slike fester, og jeg har selv endt opp liggende ute i beinkulda på natta som 14-åring (HELDIGVIS hadde jeg venner til å passe på meg!) og voldtatt som 15-åring etter å ha drukket "litt". Litt og litt blir fort mye, særlig for en som ikke drikker til vanlig! Anonymous poster hash: 7b5cf...7ae 3
LittleJ Skrevet 11. juli 2013 #33 Skrevet 11. juli 2013 Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du ikke får se akkurat denne venninna? 1
Avalon Skrevet 11. juli 2013 #34 Skrevet 11. juli 2013 Virker som du går på festen uansett hva folk her inne sier. Gjør deg selv en tjeneste iallefall, IKKE gå i fra drikken din. IKKE ta i mot drikke fra andre! Min erfaring er, at uansett hvor gode venner man er, og at man lover dyrt å hellig på at ingen skal gå i fra hverandre, så vil det skje allikevel. Med alkohol, hormoner og "kjekke" gutter, er ikke venninna så viktig lenger. Ta forhåndsregler, ikke stol blindt på venninna di. Når du vil hjem, er det ikke sikkert hun vil hjem f.eks.
Katniss Skrevet 11. juli 2013 #35 Skrevet 11. juli 2013 Jeg husker hvordan det er å være 15. Ville gjort akkurat det samme som deg.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #36 Skrevet 11. juli 2013 Du vil vel være kul som de andre? Du vil vel drikke som de andre? Du vil vel smake på røyk, som de andre? Du vil vel smake på hasj som de andre? Du vil vel være kul? Du er jo trass alt stor og kan ta vare på deg selv. Hva vet mamma, hun er jo bare en gammel bitter dame som ikke har peil på hvor godt det er å være kul. Og hvis guttene får lurt i deg MDMA så blir det bare deilig å slappe av mens de voldtar deg. Du er jo stor og kan ta vare på deg selv. Når du våkner dagen etter, og føler deg utslitt, misbrukt, redd, så er du også livredd for å dra hjem til mamma, for hun vil bli sur, tenker du. Så slår nedturen fra rusen deg, og du blir deppa. Det er bare så kult å være kul! Anonymous poster hash: d57fb...9a6 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #37 Skrevet 11. juli 2013 Jeg husker hvordan det er å være 15. Ville gjort akkurat det samme som deg. Er det lurt å oppfordre en 15-åring til å lyve for moren sin, dra langt hjemmefra for å dra på fest hvor folk ruser seg tror du? Anonymous poster hash: d57fb...9a6 5
Longgone Skrevet 11. juli 2013 #38 Skrevet 11. juli 2013 Jeg dro fra Bergen til Oslo da jeg var 16, mamma fant det aldri ut men jeg har fremdeles dårlig samvittighet. Du er ung, hun kommer til å tilgi deg men er det verdt å ha på samvittigheten? :-)
Kattugla Skrevet 11. juli 2013 #39 Skrevet 11. juli 2013 Hun mener at denne venninnen kan ta meg med på ting jeg ikke vil være med på, det hun ikke skjønner er at jeg VIL være med på den festen.. Jeg tror nok det din mor egentlig mener er at hun tror denne venninnen har en dårlig innflytelse på deg. Og det du holder på med nå, gå bak ryggen hennes og lyve til henne, viser at hun har rett i det. For all del, jeg skjønner at du har lyst til dette, men på fest med alkohol er det mye uforutsett som kan skje, som er ikke så enkelt eller lett å håndtere når man er kun 15 år. 3
Katniss Skrevet 11. juli 2013 #40 Skrevet 11. juli 2013 Er det lurt å oppfordre en 15-åring til å lyve for moren sin, dra langt hjemmefra for å dra på fest hvor folk ruser seg tror du? Anonymous poster hash: d57fb...9a6 Lurt har jeg aldri sagt det er, jeg bare sier at jeg ville gjort akkurat det samme den gangen jeg var tenåring uansett om folk skrek meg blå i trynet om hvor dumt festing er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå