Gjest Jente 15 Skrevet 11. juli 2013 #1 Skrevet 11. juli 2013 Det er en fest ganske langt unna der jeg bor om 2 uker eller noe.. jeg skal si at jeg skal på overnattingsbursdag hos ei venninne. Så skal jeg ta toget til oslo S, så toget til gardemoen og bussen derfra. Turen blir vel på 2.5 timer. Så skal jeg på min første fest med ei annen venninne som bor på det stedet som er 2.5 timer unna. . . Jeg får ikke lov til å dra til det stedet eller møte hun jenta i det hele tatt, så jeg må lyve men får litt dårlig samvittighet av det... Hva ville du gjort om du var moren min og fant ut at jeg hadde reist så langt, når hun trodde jeg bare var hos venninna mi?
Pearl2.0 Skrevet 11. juli 2013 #2 Skrevet 11. juli 2013 Blitt veldig, veldig skuffet og sannsynligvis ikke kunnet stole på deg i lang tid fremover før du hadde klart å overbevise meg om noe annet. 9
Gjest Skrevet 11. juli 2013 #3 Skrevet 11. juli 2013 Tenker vel at det er en god grunn for at moren din ikke vil du skal være sammen med den jenta. Hvor gammel er du? Hadde jeg tatt datteren min i en slik løgn ville det vanket en sur husarrest, null lommepenger og godt med husarbeid. Tilliten ville jo også blitt skrøplig, og det ville vært vanskeligere å la deg dra på en fest senere og stole på deg. Fester vil det komme nok av gjennom årene. Det er vel viktigere å ha en nært og godt forhold til mamma? 3
Gjest Skrevet 11. juli 2013 #4 Skrevet 11. juli 2013 (endret) For det første hadde jeg blitt skikkelig skuffet. At du ikke respekterte at min livserfaring overgår din, og at jeg derfor vet bedre enn deg hva som er bra for deg i visse tilfeller. For det andre så hadde jeg ikke stolt mer på deg. Jeg hadde vært nødt til å dobbeltskjekke alt du sa til meg etter dette. Jeg ville følt at relasjonen vår ble dårligere, ville være nødt til å misstenke alt du sa og gjorde. Så ville du bli frustrert, for jeg la nesen min opp i så mye som jeg ikke hadde noe med. At jeg behandlet deg som et barn og ikke hadde tillit til deg. Om vi er riktig heldige, så finner moren det ut fordi politi eller barnevern tar kontakt etter å ha funnet en lita jente sjenket snyden og voldtatt (ja, det skjer ofte!) på en fest for langt eldre mennesker. Jeg er en hel del eldre enn deg, men husker godt hva som skjer på fest med nærvøse småjenter som vil være "en av gjengen". Hvor gammel er du? Hvorfor er det så viktig å gå på akkurat denne festen? Har du tenkt over hvordan du skal håndtere det når det hele oppdages? Kan du ikke respektere at moren din kanskje har sine grunner for å nekte deg å gå på festen, og være sammen med denne venninnen? Det kommer andre anledninger senere. Det er ikke verdt det. Edit: Leif. Endret 11. juli 2013 av Themis 2
#Sunrise Skrevet 11. juli 2013 #5 Skrevet 11. juli 2013 skjenner meg igjen dro ganske langt som ung selv:P ikke lurt, men kan bli gøy:P
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #6 Skrevet 11. juli 2013 Nå vet ikke jeg noe om din situasjon og hvor mye du får lov til av foreldrene dine, men min mor viste meg null tillit. Jeg fikk ikke lov til noe som helst så det endte med at jeg gjorde som deg, jeg jugde for mamma og dro på fester osv uansett. Hva fælt kunne skje om hu fant ut, jeg hadde strenge innetider og fikk ikke lov til noe fra før så konsekvensene kunne ikke bli så ille. Men en ting som kunne blitt ille var om det skjedde meg noe og det var ikke noe jeg som ungjente tenkte stort på. I tillegg kunne jeg jo ikke ringe mamma om jeg kom opp i noe trøbbel for hu var så streng og jeg hadde gått bak ryggen hennes. Tenk litt over dette, prøv heller å gjøre deg fortjent tilliten slik at du kanskje en gang får lov til å dra bort sånn. Da vet mammaen din hvor du er og du kan ringe om du skulle trenge hjelp. Anonymous poster hash: 9c526...2ba
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2013 #7 Skrevet 11. juli 2013 skjenner meg igjen dro ganske langt som ung selv:P ikke lurt, men kan bli gøy:P Ehh... Skjenner deg igjen?
Gjest Jente 15 Skrevet 11. juli 2013 #8 Skrevet 11. juli 2013 Tenker vel at det er en god grunn for at moren din ikke vil du skal være sammen med den jenta. Hvor gammel er du? Hadde jeg tatt datteren min i en slik løgn ville det vanket en sur husarrest, null lommepenger og godt med husarbeid. Tilliten ville jo også blitt skrøplig, og det ville vært vanskeligere å la deg dra på en fest senere og stole på deg. Fester vil det komme nok av gjennom årene. Det er vel viktigere å ha en nært og godt forhold til mamma? For det første hadde jeg blitt skikkelig skuffet. At du ikke respekterte at min livserfaring overgår din, og at jeg derfor vet bedre enn deg hva som er bra for deg i visse tilfeller. For det andre så hadde jeg ikke stolt mer på deg. Jeg hadde vært nødt til å dobbeltskjekke alt du sa til meg etter dette. Jeg ville følt at relasjonen vår ble dårligere, ville være nødt til å misstenke alt du sa og gjorde. Så ville du bli frustrert, for jeg la nesen min opp i så mye som jeg ikke hadde noe med. At jeg behandlet deg som et barn og ikke hadde tillit til deg. Om vi er riktig heldige, så finner moren det ut fordi politi eller barnevern tar kontakt etter å ha funnet en lita jente sjenket snyden og voldtatt (ja, det skjer ofte!) på en fest for langt eldre mennesker. Jeg er en hel del eldre enn deg, men husker godt hva som skjer på fest med nærvøse småjenter som vil være "en av gjengen". Hvor gammel er du? Hvorfor er det så viktig å gå på akkurat denne festen? Har du tenkt over hvordan du skal håndtere det når det hele oppdages? Kan du ikke respektere at moren din kanskje har sine grunner for å nekte deg å gå på festen, og være sammen med denne venninnen? Det kommer andre anledninger senere. Det er ikke verdt det. Edit: Leif. Jeg er 15 år. Det er viktig fordi jeg har veldig lyst til å finne på noe med denne venninna igjen, og har egentlig aldri gjort noe som dette før.. Jeg tenker at jeg kanskje burde være ungdom, og gjøre ting som dette. Prøve å pushe grenser, og finne ut hva som er galt og riktig på egen hånd. Hvis det hele oppdages, skal jeg ta straffen som jeg får, og forklare situasjonen og sånt. Jeg kommer til å si unnskyld og sikkert snakke med henne. Hun mener at denne venninnen kan ta meg med på ting jeg ikke vil være med på, det hun ikke skjønner er at jeg VIL være med på den festen..
Okapi Skrevet 11. juli 2013 #9 Skrevet 11. juli 2013 Tillt går jo begge veier, og om hun nekter deg å dra på festen kan det virke som hun ikke helt stoler på deg. Er kravet om å holde seg unna rimelig, synes du? Hvorfor, eller hvorfor ikke? Begrunner hun det skikkelig, eller er det bare forbud, basta bom? 1
LittleJ Skrevet 11. juli 2013 #10 Skrevet 11. juli 2013 Herregud a folkens, ingen som har gjort no gæli når de var små her? =P Spørs jo litt på alder da, er du 13 burde du kanskje la være... Men alle 15-16-17-åringer har vel gjort lignende!
Gjest Skrevet 11. juli 2013 #11 Skrevet 11. juli 2013 Synes likevel du skal være ærlig med henne. Snakk ordentlig med henne og fortell henne om festen, hvem som skal dit osv. Så kanskje dere kan komme frem til en løsning hvor hun kan hente deg på et avtalt tidspunkt så hun vet du kommer trygt hjem. Mødre er egentlig ganske kule, så lenge de vet hvor du er og at du har det bra. 1
Gjest Jente 15 Skrevet 11. juli 2013 #12 Skrevet 11. juli 2013 Tillt går jo begge veier, og om hun nekter deg å dra på festen kan det virke som hun ikke helt stoler på deg. Er kravet om å holde seg unna rimelig, synes du? Hvorfor, eller hvorfor ikke? Begrunner hun det skikkelig, eller er det bare forbud, basta bom? Jeg har planer om å fortelle henne at jeg skal på fest senere. Men da skal festen være litt nærmere. Jeg vil ha frihet og tillit, så jeg kommer i framtiden til å spørre om jeg kan gå på en fest. Jeg bare er sikker på at denne får jeg ikke lov til å dra til, for det er langt unna, med ei jente som drikker mye, og hun kommer ikke til å føle at hun har noen kontroll. Derfor kommer jeg ikke til å få lov. Hun begrunner det skikkelig,
Gjest Jente 15 Skrevet 11. juli 2013 #13 Skrevet 11. juli 2013 Herregud a folkens, ingen som har gjort no gæli når de var små her? =P Spørs jo litt på alder da, er du 13 burde du kanskje la være... Men alle 15-16-17-åringer har vel gjort lignende! Jeg liker deg ;D
Okapi Skrevet 11. juli 2013 #14 Skrevet 11. juli 2013 Jeg har planer om å fortelle henne at jeg skal på fest senere. Men da skal festen være litt nærmere. Jeg vil ha frihet og tillit, så jeg kommer i framtiden til å spørre om jeg kan gå på en fest. Jeg bare er sikker på at denne får jeg ikke lov til å dra til, for det er langt unna, med ei jente som drikker mye, og hun kommer ikke til å føle at hun har noen kontroll. Derfor kommer jeg ikke til å få lov. Hun begrunner det skikkelig, Kommer du til å drikke selv?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #15 Skrevet 11. juli 2013 Det er en grunn til at du ikke får dra på fest som 15-åring. Du kan bli utnyttet, voldtatt, alkoholforgiftet... Du er bare 15. Det kommer flere fester. Ikke ødelegg forholdet til moren din for én kveld.Anonymous poster hash: f1262...fe3
Gjest Skrevet 11. juli 2013 #16 Skrevet 11. juli 2013 Og hva har du tenkt å gjøre om venninnen din drikker seg drita eller ruser seg og blir borte for deg? Om du er omgitt av ungdom og voksne som du ikke kjenner, som er drita eller rusa? Hva gjør du om en mann bestemmer seg for å skjenke deg og "ta" deg? En du overhode ikke vil ha sex med men som du blir halvredd for? Har du noen ide om hvor mye folk forandrer seg når de får i seg alkohol og andre saker? Hva gjør du da, 2,5 time hjemmefra med kollektivtransport, tog og buss går ikke om natta? Du har ingen å ringe og moren din aner ikke hvor du er. Hva gjør du om du blir voldtatt og slengt ut i noen busker? Eller baket opp og kjørt fra på en øde grusvei? 15 år er ikke veldig mye. Livet løper ikke fra deg. Jeg har hatt en del ulike yrker og sett jentunger havne i diverse situasjoner som de ikke har ønsket å være i. Jeg mener du er alt for ung for dette. En ting om festen var i nærområdet ditt, men dette er halvveis galskap. Om du blir utsatt for overgrep så kan det ødelegge så mye i hodet ditt at du kan få problemer i mange år etterpå. 7
Inx Skrevet 11. juli 2013 #17 Skrevet 11. juli 2013 Synes likevel du skal være ærlig med henne. Snakk ordentlig med henne og fortell henne om festen, hvem som skal dit osv. Så kanskje dere kan komme frem til en løsning hvor hun kan hente deg på et avtalt tidspunkt så hun vet du kommer trygt hjem. Mødre er egentlig ganske kule, så lenge de vet hvor du er og at du har det bra. Snakk for deg sjøl 1
Gjest Jente 15 Skrevet 11. juli 2013 #18 Skrevet 11. juli 2013 Kommer du til å drikke selv? Ja, jeg kommer til å drikke selv. Men jeg kommer ikke til å drikke så mye at jeg ikke har kontroll lenger. Jeg er LITT fornuftig. Det er en grunn til at du ikke får dra på fest som 15-åring. Du kan bli utnyttet, voldtatt, alkoholforgiftet... Du er bare 15. Det kommer flere fester. Ikke ødelegg forholdet til moren din for én kveld.Anonymous poster hash: f1262...fe3 Jeg om mamma har ikke noe godt forhold uansett..
Anne Victoria Skrevet 11. juli 2013 #19 Skrevet 11. juli 2013 Det er sikkert en grunn til at din mor ikke ønsker at du skal være sammen med denne venninnen. Av grunner som er helt åpenbare for henne, kanskje hun ikke har kommunisert dette tydelig nok til deg? Jeg oppfordrer deg på det sterkeste til å lytte til din mor. De aller fleste mødre har gode grunner for sine regler, selv om de kan oppfattes som superdølle av tenåringene. I dag er det mange utfordringer i forhold til det å vokse opp, og Oslo S og området rundt hvor du planlegger å ta toget til, er ikke trygt på kveldstid. Om det skjer noen ting og moren din ikke vet hvor du er, det må være alle foreldres verste mareritt. Og det kan bli ditt mareritt også. Voldtekter, overfall etc. Og hvordan planlegger du å komme deg hjem? Om du bor et stykke utenfor Oslo slutter togene å gå ganske tidlig. Bussforbindelsene er dårlige. Ikke gi deg selv en dyrekjøpt lærepenge. Anne Victoria 3
Gjest Skrevet 11. juli 2013 #20 Skrevet 11. juli 2013 Jeg har planer om å fortelle henne at jeg skal på fest senere. Men da skal festen være litt nærmere. Jeg vil ha frihet og tillit, så jeg kommer i framtiden til å spørre om jeg kan gå på en fest. Jeg bare er sikker på at denne får jeg ikke lov til å dra til, for det er langt unna, med ei jente som drikker mye, og hun kommer ikke til å føle at hun har noen kontroll. Derfor kommer jeg ikke til å få lov. Hun begrunner det skikkelig, Om det er tillit du ønsker, så får du ikke det ved å lyve nå. Pluss at du må ta inn over deg at hennes analyse av situasjonen kanskje stemmer bedre enn din. Fordi du bare er 15. Det er jobben hennes å beskytte deg. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå