Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Send de på pleiehjem, eller omsorgshjem, eller hva det nå heter ...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om faren hadde hatt det bedre av å bo en annen plass. Høres ut som ei fæl dame som sjefer over mannen sin på den måten. Skjønner at det blir svært vanskelig for deg å få utgjort noe rettferdighet her, ser ikke at det kan ende på noen annen måte enn at du eller dere flytter ut..

Jeg kan jo fortelle deg at min far tok vare på sin mor i 15 år da han ble sammen med damen han var med før moren min. Da var det få hjelpemidler tilgjengelig, og han bar henne opp og ned trappene hver dag. Jeg tror han jobbet 50% ved siden av. Damen han bodde med, og giftet seg med, klarte ikke dette lengre enn 6 år, og forlot dem alle sammen over natten en dag hun fikk nok. Nå var ikke farmor et hespetre, men heller veldig snill. Tenk deg da hvor lenge du holder ut.. Pappa angrer på at han ikke lot noen andre ta vare på henne, selv om det førte til mamma og oss barna, men han følte at ingen andre kunne gi moren hans det hun trengte, og han ville passe på at hun levde lengst mulig og ikke manglet noe som helst. Han kortet jo nesten ned sitt eget liv med 15 år.

Anonymous poster hash: ef4d4...3d9
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor gikk du med på å flytte inn dit i første omgang?

Godt spørsmål!!

Jeg hadde aldri flyttet sammen med svigerforeldrene mine, uansett hvor fantastiske de er. Det finnes pleiehjem for en grunn...

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Godt spørsmål!!

Jeg hadde aldri flyttet sammen med svigerforeldrene mine, uansett hvor fantastiske de er. Det finnes pleiehjem for en grunn...

Nemlig.

AnonymBruker
Skrevet

Punkt 1: snakk med din forlovede om sykehjem. (Det er best for alle)

Punkt 2: mann deg opp til punkt 3

Punkt 3: snakk med svigers om sykehjem (til svigerfar)

Punkt 4: snakk med kommunen om sykehjem - og søk

Punkt 5: nå har svigerfar fått sykehjemsplass, og er omgitt av kompetent personell, svigermor er dermed "fri" og trenger ikke hjelp

Punkt 6: flytt til en leilighet med din forlovede

Punkt 7: lev livet ditt som nå ikke lenger står på vent, besøk svigerfar på sykehjemmet i ny og ne, ha det godt.

Bare et forslag ;-)

Anonymous poster hash: 5d7b4...c03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han betaler nok alt her i huset, ja. Så vi har ikke så mye råd til en ekstra leilighet.

Jeg har sagt at hvis jeg 'uheldigvis' skulle bli gravid nå, så tar jeg abort, for jeg vil ikke at barnet skal vokse opp i en sånn familie med en slik farmor. Da sa han at da skulle han jobbe litt overtid slik at vi får leid en liten leilighet. Nå begynner jeg å tenke og vurdere om jeg bare skal få barn nå, selv om jeg fortsatt er ganske ung og helst vil bli ferdig med utdanningen først. Jeg vet absolutt ikke hva jeg må gjøre!

Om ikke han har råd til noe ekstra så er vel du istand til å forsørge deg selv å skaffe deg egen bolig.

Anonymous poster hash: 255b3...e1c

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde jeg ikke orket. Hadde flyttet ut tvert, du skal jo leve de også! Så får du heller se om du orker et forhold der dere ikke bor sammen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Flytt ut, med eller uten forloveden.

Dere har 6 måneder i året dere kan bo under samme tak. De 6 resterende har dere særbo.

Å bo i en bod er i seg selv uholdbart, å være med på å opprettholde en situasjon der en syk svigerfar blir sjikanert av sin kone ville ikke jeg gjort.

La din kjære forstå at han er velkommen til tilbringe så mye tid han vil hos deg, men det er ikke aktuelt å bo DER lenger.

Voksne mennesker skal forsørge seg selv - det gjelder også deg. Finn deg en hybel, ta opp studielån og/eller finn deg en ekstrajobb. Det å klare seg selv gir også ryggrad og selvtillit nok til å vite hva man skal og ikke skal finne seg i.

Å gifte seg når det åpenbart skal gjøres av hans lommebok alene synes jeg heller ikke noe om.

Så trådstarter: stå opp for deg selv, dine rettigheter og ditt liv. Bli selvstendig og ikke en sutreklump som er avhengig av andre.

Skrevet

Synes ikke det høres ut som om du har noen svigermor fra helvete. Men du har en kjæreste som høres ut som han ønsker å fremstille seg selv som den barmhjertige samaritan, mens sannheten kanskje er at han bor billig og ikke ønsker å innrømme at det er grunnen til st han fortsatt bor hjemme? Du sier han betaler alt - hvorfor har dere da ikke råd til egen hjem/husholdning? Og hva synes egentlig foreldrene hans om at dere bor der? Synes de det er en super løsning? Svigermor høres jo frustrert ut..?

• Liker 2
Skrevet

Og jeg synes gravid -snakket ditt er utrolig tåpelig og umodent!

• Liker 5
Gjest Nexus
Skrevet (endret)

Det høres helt uholbart ut. Din forlovede et usunt avhengighetsforhold til sine foreldre, og du blir dratt inn i det. Hans søsken har tydeligvis greid å frigjøre seg, han er den som tror han tar ansvar, men i virkeligheten ofrer han deg og forholdet deres.

Av hensyn til deg burde han jobbe med å frigjøre seg fra foreldrene. Ellers har su alt å vinne på å bryte ut, uansett hvor lei seg han måtte bli.

Foreldrene hans kan få både hjemmesykepleie, omsorgsbolig (og sykehjem) m.m om de er så syke. Kanskje et hus blir for mye for dem. Men det er ikke ditt eller mannen ditt sitt ansvar.

For å leve deres liv må mannen din frigjøre seg fra foreldrene. Om han ikke er villig til å jobbe med dette for sin egen og din sin skyld, er han ikke noe å samle på.

Kan anbefale boken Toxic Parens (Ut av dine foreldres grep) av Susan Forward.

Endret av Nexus
Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner dere ikke at dette er folk fra en annen kultur? Da kan man ikke si at det bare er å gjøre ditten og datten, sende dem på hjem, sønnen må flytte ut osv. TS, du har flyttet inn i dette og må flytte ut hvis dette ikke passer for deg.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det hadde blitt en lang forlovelse for min del. Hadde jeg vært deg hadde jeg flyttet sporenstreks ut av huset, og sagt at det ikke blir noen vielse før de er døde. Ev. at dere gifter dere, men bor i ulike hjem når dere er gift.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar fra dere begge.

Jeg prøver selvfølgelig ikke å bestemme over noens liv, men blir helt "myk" og vet ikke hva jeg skal gjøre hver gang jeg sier jeg ikke orker å bo her mer, og forloveden min blir helt knust. Jeg gir alltid etter. Nå er det jo sånn at foreldrene hans reiser bort hver vinter og er borte i cirka 6 måneder, men den tiden de er her er helt helvete for meg. De er typisk gammeldagse og mener at jenta i forholdet skal gjøre absolutt alt. Ingen som sier noenting om mannen bare sitter på rævva dagen lang. Og hun ringer rundt og slenger dritt om meg om jeg går ut den døren uten å si ifra på en ordentlig måte. Det er nesten så jeg eksploderer i sinne. Men dette er jo et forhold jeg gjerne vil satse på, da jeg har funnet mannen i mitt liv! Vi har planer om å gifte oss om to års tid, men føler jeg vil utsette alt til de to gamle dør (ikke slemt ment altså).. Jeg orker bare ikke mas og kjas fra hu dama.

Kan hende du faktisk må flytte ut sakene dine en gang han/de er ute. Også legge igjen et brev til ham.

Anonymous poster hash: 09d87...3a3

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke se litt på finn.no eller andre steder der leiligheter/hus er til leie. Så kan du finne et sted i nærheten (men ikke rett over gata...) av huset til svigers. Og si til kjæresten din at du ikke klarer å bo der lenger, men at du ikke vil miste ham. Si at det kan være en god idé for alle parter (også din svigermor) å få litt privatliv. Kanskje hun irriterer seg over at dere (du) har flyttet inn i huset hennes, og det er derfor hun er ekstra anstrengende?

Da får du et eget sted å bo, og mannen din får likevel nære i nærheten av foreldrene sine.

Jeg ikjenner også noen som har bodd med sine syke foreldre hele livet. For å ta seg av dem. Nobel ting å gjøre (hvis det ikke heller er det at mannen din synes det er lettvint å få bo billig/gratis?). Men det går alltid utover eget familieliv. De jeg kjenner som har ofret seg for sine foreldre, er faktisk single og barnløse og godt oppi femti-seksti-årene nå. Er ingen partnere som holder ut med en slik situasjon i lengden. Toget har snart gått for dem, med tanke på det å skaffe seg et eget liv.

Anonymous poster hash: 6fac3...d33
  • Liker 1
Gjest thintan
Skrevet

Beklager, men det hjelper ikke å skylde på hverken svigemor eller forloveden din. Dette er DITT valg og DITT alene. Du kan faktisk flytte ut. Du kan gjøre det slutt. Men, du velger selv å bli værende. Og vel, da må du bare ta konsekvensene av dine valg.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke se litt på finn.no eller andre steder der leiligheter/hus er til leie. Så kan du finne et sted i nærheten (men ikke rett over gata...) av huset til svigers. Og si til kjæresten din at du ikke klarer å bo der lenger, men at du ikke vil miste ham. Si at det kan være en god idé for alle parter (også din svigermor) å få litt privatliv. Kanskje hun irriterer seg over at dere (du) har flyttet inn i huset hennes, og det er derfor hun er ekstra anstrengende?

Da får du et eget sted å bo, og mannen din får likevel nære i nærheten av foreldrene sine.

Jeg ikjenner også noen som har bodd med sine syke foreldre hele livet. For å ta seg av dem. Nobel ting å gjøre (hvis det ikke heller er det at mannen din synes det er lettvint å få bo billig/gratis?). Men det går alltid utover eget familieliv. De jeg kjenner som har ofret seg for sine foreldre, er faktisk single og barnløse og godt oppi femti-seksti-årene nå. Er ingen partnere som holder ut med en slik situasjon i lengden. Toget har snart gått for dem, med tanke på det å skaffe seg et eget liv.

Anonymous poster hash: 6fac3...d33

Akkurat samme erfaring her i gården. Det går ikke an å skape et eget familieliv når partner bruker 24/7 som sykepleier, støttekontakt, psykolog, taxisjåfør for et annet menneske.

Anonymous poster hash: 40942...ec2

AnonymBruker
Skrevet

Nå begynner jeg å tenke og vurdere om jeg bare skal få barn nå, selv om jeg fortsatt er ganske ung og helst vil bli ferdig med utdanningen først. Jeg vet absolutt ikke hva jeg må gjøre!

Hvordan i all verdens dager kan dette hjelpe på situasjonen??

Du tenker på å legge en ekstra byrde til stenen (det er en sterk belastning for ett forhold å få ett barn) samt avbryte veien til egen økonomiske frihet?

Flytt ut!

Anonymous poster hash: ef53b...31a

• Liker 2
Skrevet

Skulle likt å hørt svigermors side av saken og jeg...

Kan du være svigedatter fra helvette også?

Du legger ikke akkurat skjul på mistrivselen din, og det er heller ikke noe man klarer å skjule hele tiden med de man bor med.

Kan jo hende det er en grunn til at svigermor er som hun er...

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke du skrevet om dette for en stund siden også? At du skulle prøve å bli gravid for å få ham til å flytte ut fra foreldrene sine? Det er jo helt flernt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...