AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #41 Skrevet 12. juli 2013 Det er overraskende mange som ikke skjønner at små mengder er nok for å trigge en allergisk reaksjon. Jeg kjenner til og med til en kokk som nekter å akseptere at det å "smitte" mat med allergener, feks skjære glutenfritt og vanlig brød med samme kniv, er nok til å gi en cøliaker en morsom natt... og som også kan finne på å svare slik som besteforeldrene i dette tilfellet gjør. Anonymous poster hash: 6242a...350 1
Gjest Allergikeren Skrevet 12. juli 2013 #42 Skrevet 12. juli 2013 Det er overraskende mange som ikke skjønner at små mengder er nok for å trigge en allergisk reaksjon. Jeg kjenner til og med til en kokk som nekter å akseptere at det å "smitte" mat med allergener, feks skjære glutenfritt og vanlig brød med samme kniv, er nok til å gi en cøliaker en morsom natt... og som også kan finne på å svare slik som besteforeldrene i dette tilfellet gjør.Anonymous poster hash: 6242a...350 Jeg tror at noen evner rett og slett ikke å sette seg inn i at det er mulig å reagere så sterkt(uten å ville ha oppmerksomhet). Dessverre har jeg noen av dem i min egen familie også, selv om samtlige har erfart "offerets" reaksjoner på ignoransen. Det er da melk i margarin? Jeg mener, det er jo en egen type margarin uten melk og salt, så da skulle man da kunne gå ut fra at vanlig margarin inneholder melk? Ja, det er melk i margarin. Men det er veldig lite laktose/melkesukker i vanlig margarin, samt hardoster som Jarlsberg og Norvegia, som regel er det mindre enn 0,5 g pr 100 gram margarin/ost. Mange laktoseintolerante tåler derfor vanlig margarin og hardost, men noen tåler ikke "smittet" mat engang(når man har brukt samme redskap på alle matvarer). Jenta det er snakk om her reagerer selv på små mengder, står det i hovedinnlegget. Det stemmer sikkert det. Men da forstår jeg virkelig ikke at det går bra å spise kroneis, som er laget av fløte. Går det an å reagere på melk og ikke fløte? Jeg spør bare. Jeg har laktoseintoleranse selv og bruker aldri kumelk. Nå har jeg aldri sjekket om det er forskjell på laktoseinnholdet i de to isene, siden jeg selv reagerer uansett hvis jeg skal spise hele isen. Men jeg kan ikke se for meg at det er den helt store forskjellen. Det eneste er vel at jeg mener det er litt mer laktose i melk enn i fløte, men jeg har alltid sett for meg at det er samme type (fløte)iskrem i alle slike iser som ikke er saftis. Så jeg kan tenke meg at argumentet ble brukt for å få den isen hun hadde lyst på(Pinup var det vi fikk hvis vi fikk is i pausen på øvinga eller f.eks. 17. mai, siden det er billigere enn kroneis), selv om jeg ikke helt skjønner at dette ble godtatt av de voksne. Selv jeg skjønte jo i en alder av 12 år at det er melk i begge deler.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #43 Skrevet 12. juli 2013 Laktose = reaksjon på melkesukkeret. Melkeallergi = reaksjon på proteinet, kan ikke ha noen former for melkeprodukter, heller ikke laktosefritt. Forøvrig hadde jeg hatt flere samtaler selv med div familie om egne allergier, og enkelte får det fortsatt ikke med seg selv om de ikke prøver å gjøre seg vanskelige. Nå er jeg voksen og kan jo se dette selv - verre når det er barn. Jeg hadde tatt samtalen om og om igjen til de forstod det - og sagt at barnet dessverre ikke kunne spise der om det ikke var garanti for at det var totalt FRITT for alt. Om de føler det er strevsomt sender jeg gjerne med mat, null problem, men det er ikke holdbart å gjøre barnet sykt fordi de "tror" noe er OK og fordi de absolutt vil servere selv. Om de var oppriktig interessert i å lære seg mer om barnets kostbehov hadde jeg sendt dem en liste over produkter de kunne kjøpe, istedetfor alt barnet "ikke kan ha". Det er lettere når det er snakk om melk/laktose, som ikke krever samme forberedning som cøliaki(når de ikke engang tåler spor av produktet). Anonymous poster hash: 2cb68...54d 1
Teriyaki Skrevet 12. juli 2013 #44 Skrevet 12. juli 2013 (endret) Ja, det er melk i margarin. Men det er veldig lite laktose/melkesukker i vanlig margarin, samt hardoster som Jarlsberg og Norvegia, som regel er det mindre enn 0,5 g pr 100 gram margarin/ost. Mange laktoseintolerante tåler derfor vanlig margarin og hardost, men noen tåler ikke "smittet" mat engang(når man har brukt samme redskap på alle matvarer). Jenta det er snakk om her reagerer selv på små mengder, står det i hovedinnlegget. Ja jeg er klar over det, da jeg selv har en sønn som er laktoseintolerant. Min mor er også det, og kan altså ikke spise vanlig margarin. Det kan derimot sannsynligvis sønnen min, men har ikke testet dette ut enda. Vet bare at han tåler ost så lenge ikke mengden er alt for stor. Lurte bare fordi jeg rett og slett aldri har lest innholdet på margarin. Endret 12. juli 2013 av Teriyaki
Severus Skrevet 12. juli 2013 #45 Skrevet 12. juli 2013 (endret) Tine Meierismør inneholder 0.6 g pr 100g. Det tåles nok bedre av voksne enn et barn med mye lavere kroppsvekt. Jeg tåler heller ikke laktose, det verste jeg spiser er grøt eller fløtesaus kokt bare på vanlig fløte. Bruker laktosefritt eller laktoseredusert når jeg er hjemme, å sliter ikke lenger med magekramper,løs avføring og luft. Endret 12. juli 2013 av Vex
Gjest Fleecejakke Skrevet 12. juli 2013 #46 Skrevet 12. juli 2013 Vårt barn hadde melkeallergi, ikke latoseintolleranse, og etter en brødskive der det viste seg at skorpen var smurt med melk etter steking hadde han store smerter og diare i flere dager. Når slike produkter går for melkefritt rundt om så er det veldig vanskelig for foreldre tilrettelegge mat hos andre. Det er slitsomt når man ikke kan stole på sine egne engang.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2013 #47 Skrevet 12. juli 2013 Vårt barn hadde melkeallergi, ikke latoseintolleranse, og etter en brødskive der det viste seg at skorpen var smurt med melk etter steking hadde han store smerter og diare i flere dager. Når slike produkter går for melkefritt rundt om så er det veldig vanskelig for foreldre tilrettelegge mat hos andre. Det er slitsomt når man ikke kan stole på sine egne engang. Det er synd på de som reagerer allergisk, å som blir dårlige i flere dager. Men, hvis dere foreldre ikke klarer å lære bort og informere tilstrekkelig, så må dere faktisk ta anvar selv. Å kom ikke med sånne flåsete setninger som den jeg har uthevet. Ditt barn, ditt ansvar. Anonymous poster hash: 71c99...55a 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juli 2013 #48 Skrevet 13. juli 2013 Det er synd på de som reagerer allergisk, å som blir dårlige i flere dager. Men, hvis dere foreldre ikke klarer å lære bort og informere tilstrekkelig, så må dere faktisk ta anvar selv. Å kom ikke med sånne flåsete setninger som den jeg har uthevet. Ditt barn, ditt ansvar. Anonymous poster hash: 71c99...55a Når man spør om det er melk i kaken og får nei til svar så er det ikke opplæring det skorter på. Det er folkeskikk hos den som står og lyger som er mangelvare. Jeg forstår at personer som ikke er vant til å lage mat uten melk o.l synes det er vanskelig. Men å svare ærlig på et helt enkelt spørsmål er en del av den helt normale folkeskikken som alle uansett aldri dag lærte da de var små. Det er faktisk veldig slitsom å måtte forholde seg til løgner. For neste gang må man faktisk forby barnet å spise der for bestemor klarer ikke fortelle ærlig hva som er i maten. Hvordan forklare barnet at bestemor er en løgner uten at det høres negativt ut?
skruf Skrevet 13. juli 2013 #49 Skrevet 13. juli 2013 En må jo kunne stole på at de som har laget maten snakker sant! Så ikke rart en blir forbanna når en gjentatte ganger spør om det er melk i ei kake og får nei til svar, for så og bli syk . Ville vært det samme som at jeg som er hyperallergisk mot nøtter hadde spurt moren min om kaken er nøttefri, og hun hadde sagt at det ikke er nøtter i den, for så å bli steinsyk og bli kjørt i ambulanse med sirener og blålys for å berge livet. En ting er hvis det skjer ved et uhell, som f.eks den gangen moren min hadde brukt kenwooden til å lage ei kake med nøttebunn, for deretter å bake boller. Selv om hun rengjorde bollen og vispen så var det ikke bra nok gjort og jeg fikk allergisk sjokk.
Gjest Fleecejakke Skrevet 13. juli 2013 #50 Skrevet 13. juli 2013 Det er synd på de som reagerer allergisk, å som blir dårlige i flere dager. Men, hvis dere foreldre ikke klarer å lære bort og informere tilstrekkelig, så må dere faktisk ta anvar selv. Å kom ikke med sånne flåsete setninger som den jeg har uthevet. Ditt barn, ditt ansvar. Anonymous poster hash: 71c99...55a Jeg tar ansvar ved å spørre, og de tar ikke hensyn ved å lyge. Jeg liker å kunne stole på mine egne, men har innsett at det ikke er mulig. Uansett hvem sitt barn det er har man selv ansvar for å være ærlig om man ønsker kontakt med barnebarn. 3
tingeling Skrevet 13. juli 2013 #51 Skrevet 13. juli 2013 Ofte tenker ikke de som ikke selv er allergiske, eller har barn som er det, over hva det er melk i. Når man sier melkeallergi eller laktoseintolleranse tenker de ikke på at det er melk / spor av melk i brød, kjøttpålegg, kjeks, etc. Noen kobler ikke engang at ost, smør, yoghurt, krem etc er basert på melk. Kjenner flere rimelig oppegående mennesker ( i besteforeldregenerasjonen) som ikke skjønner dette. Mye lettere å forklare hva barnet kan spise enn å si hva det ikke kan spise. Eller ta med selv.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #52 Skrevet 14. juli 2013 Vi har ei jente på to år som har melkeallergi. Reagerer med vondt i magen, diaré og utslett av den minste lille dråpe. Vi kjøper laktosefritt og hun er helt fin hos oss. Problemet er mine svigerforeldre! De nekter å tro på at det er sånn og gir jenta støtt og stadig noe med melk i. Senest i stad så var vi innom i forbinnelse med min ektemanns bursdag og svigermor hadde bakt sjokoladekake. Jeg spurte minst fire ganger, før jenta fikk, om det var melk i, og svigermor sier neida, hun hadde funnet en oppskrift uten melk og var svært så fornøyd! Etter at jentungen har fått et stort stykke så blir jeg stående og prate med svigerfar, hvorpå han sier "ja, det var jo fint at vi fant en oppskrift uten så mye melk..." Her reagerer jeg og spør hva uten så mye melk betyr?! Viser seg at det er 4 spiseskjeer melk og 150 gram smør i kaken!!! Jeg mener, ærlig talt?! Her sitter svigermor og lyver meg rett i ansiktet! Nå har vi da noen dager foran oss med rene helvete! Attpåtil så har vi en nyfødt baby! Hvordan skal vi få de til å forstå at vi ikke finner på at jentungen er allergisk?!Anonymous poster hash: 5f04d...594 Nå har ikke jeg lest igjennom tråden, men svarer på dette. Kjenner jeg blir sint. Hadde ei jente selv som var født med melkeallergi. Hun reagerte på melkeproteinet, og var så allergisk at jeg måtte kutte ut melk selv da jeg ammet henne(hadde kolikk og skrek og skrek helt til jeg prøvede å kutte ut melkeprodukt for å se) . Og med hun var det viktig å holde seg unna for at hun skulle vokse det av seg. De gjør gjerne det før skolealder. Hun var kvitt det i 3 årsalderen( da hadde hun bare en liten pluss på priktesten, og kunne begynne så smått med melk) . Hun spydde det rett opp igjenn og fikk utslett rundt munnen. Du skriver du kjøper laktosefritt? da tolket jeg det er intoleranse for melk og ikke allergi hun har. Intoleranse det er melkesukkeret (laktose) allergi er melkeproteinet. Men uansett så skal hun da unngå å ha i seg melkesukker, og det bør besteforeldra respektere. Intolereanse er jo gjerne at de får diare, og kan få krafitg diare også når man får i seg melkesukker. Synes disse besteforeldrene viser lite respekt, og virker ikke så veldig oppegående når de lyver om at det inneholder melk. Respektløst og uansvarlig Anonymous poster hash: 1266b...2d2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #53 Skrevet 14. juli 2013 Vil bare tilføye at begge besteforeldrepara her forstod at hun ikke skulle ha melk, og mi bestevenninne sørget også for noe hun kunne spise på barnebursdagen til hennes barn. Så det er ikke så vansklig å skjønne, og at man skal lese seg frem hva som inneholder melk eller ikke. Mi tålte spor av melk, så jeg laget sjokoladekake av vann, og brukte melkefritt margarin og kokesjokolade som var kun spor av melk. Den kaka var veldig god også Anonymous poster hash: 1266b...2d2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #54 Skrevet 14. juli 2013 Det stemmer sikkert det. Men da forstår jeg virkelig ikke at det går bra å spise kroneis, som er laget av fløte. Går det an å reagere på melk og ikke fløte? Jeg spør bare. Jeg har laktoseintoleranse selv og bruker aldri kumelk. Noen med melkeintoleranse tåler fløte og rømme. Men ikke vanlig melk. Men det varierer veldig fra person til person. Kjenner ei som har det, og hun tåler litt fløte i maten. Anonymous poster hash: 1266b...2d2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2013 #55 Skrevet 14. juli 2013 Det er overraskende mange som ikke skjønner at små mengder er nok for å trigge en allergisk reaksjon. Jeg kjenner til og med til en kokk som nekter å akseptere at det å "smitte" mat med allergener, feks skjære glutenfritt og vanlig brød med samme kniv, er nok til å gi en cøliaker en morsom natt... og som også kan finne på å svare slik som besteforeldrene i dette tilfellet gjør.Anonymous poster hash: 6242a...350 Vet om ei med cøliaki som ikke kunne være i nærheten når noen baket med mjøl. Det var nok. Menst med en annen så var ikke det noe problem. Anonymous poster hash: 1266b...2d2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2013 #56 Skrevet 15. juli 2013 Vet om ei med cøliaki som ikke kunne være i nærheten når noen baket med mjøl. Det var nok. Menst med en annen så var ikke det noe problem. Anonymous poster hash: 1266b...2d2 Noen med melkeintoleranse tåler fløte og rømme. Men ikke vanlig melk. Men det varierer veldig fra person til person. Kjenner ei som har det, og hun tåler litt fløte i maten. Anonymous poster hash: 1266b...2d2 Vet om ei med cøliaki som ikke kunne være i nærheten når noen baket med mjøl. Det var nok. Menst med en annen så var ikke det noe problem. Anonymous poster hash: 1266b...2d2 Er man er allergisk, har en intolleranse, har Cøliaki så tåler man ikke "litt xxx". Noen er villig til å ofre helsen sin for å kunne spise det de ikke tåler. Selvom en cøliakier ikke kjenner symptomer etter inntak av litt gluten betyr ikke det at tarmene hennes er friske. Gjør man det ofte nok får man meget sannsynlig tarmkreft. Anonymous poster hash: 20e52...8a1
Guybrush Skrevet 15. juli 2013 #57 Skrevet 15. juli 2013 OMG, samme hysteriske unge mødre på'an igjen. Jeg mener selvsagt ikke at det er greit å putte i ungen mat/ drikke som den ikke tåler, men dere har da jaggumeg ansvar dere å. Ja, det er vel dere som har hovedansvaret. Istedenfor å opptre hysterisk, er det etpar ting dere kan gjøre for å unngå sånne leie situasjoner.Opplyse besteforeldren/ SVIGERS, ikke bare om hva ungen ikke tåler, men alternative produkter, og gjerne oppskrifter. Det er ikke bare å forlange at alle skal hive seg rundt å diske opp med tilpasset mat når de sikkert ikke engang vet hva de skal se etter.Ta med egen mat til ungen. Dette er noe dere må venne dere til å gjøre ettehvert som ungen skal delta i bl.a bursdager. Ungen venner seg også til å ha med egen mat. Å vær så snill å ikke skrik opp om udugelige besteforeldre så fort det er noe. Husk at det er ikke mange åra siden all denne allergien kom. Vi besteforeldrene er ikke vant til dette. Har et stebarnebarn, å han tåler godt melk, men blir litt løs i magen av vanlig melk, å da tar foreldrene med den melken gutten fungerer best med nåe han er enten her eller hos noen av de andre besteforeldrene. Vi vil jo selvsagt alle at gutten skal ha det bra, så han får av den melken de har med. Jeg må også si at heldigvis er ikke min stesvigerdatter av det hysteriske slaget. Vi følger selvsagt deres rutiner og gir ikke gutten mat han reagerer på, men ellers er det ikke hysteriske tilstander om han ikke legges prikk kl 19.00, om vi skjeier ut å kjøper en is - selv på en helt vanlig tirsdag. De foreldrene vet at vi selvsagt vil at gutten skal ha det godt å være frisk og rask, men det er også lov til å skjemme han litt bort når han er på besøk. Anonymous poster hash: 71c99...55a For pattedyr inkludert mennesker er det ikke normalt å konsumere melk. Vi er konstruert fra naturen å kun tåle det som små barn. Kun pga en mutering som oppsto rundt Sibir har store deler av Nord europeisk evne til å ikke bli syk. I Sør Europa er 30-40 prosent melkealergikere mens i Asia er tallet nesten 100 prosent. Altså flertallet av verdens befolkning tåler meieriprodukter dårlig. Dette er ikke nymotens. Forskjellen er at de som har slitt med diaré, dårlig mage, osv vet hvorfor og kan inngå det 1
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2013 #58 Skrevet 15. juli 2013 Er man er allergisk, har en intolleranse, har Cøliaki så tåler man ikke "litt xxx". Noen er villig til å ofre helsen sin for å kunne spise det de ikke tåler. Selvom en cøliakier ikke kjenner symptomer etter inntak av litt gluten betyr ikke det at tarmene hennes er friske. Gjør man det ofte nok får man meget sannsynlig tarmkreft. Anonymous poster hash: 20e52...8a1 Synes dette var veldig sterke uttalelser. Jeg har hveteintoleranse og laktoseintoleranse og jeg tåler LITT melk og mel i maten. Men jeg har det mye bedre på en laktosefri diett og med å redusere hvetemel til et minimum. Hvordan en cøliakier eller en melkeallergiker har det vil jeg ikke uttale meg om. Det er også lurt å ikke provosere tarmsystemet - som du er inne på. Da blir det bare verre. Det tok lang tid for meg å forstå den virkelige sammenhengen med laktosen (jeg kuttet ut grøt, is og kremkaker fordi jeg fikk vondt i magen før jeg visste hvorfor).
kaprifolen Skrevet 16. juli 2013 #59 Skrevet 16. juli 2013 Ang cøliaki fiunket det for venninnen min å forklare at deler av tarmen faktisk dør litt hver gang hun utsettes for gluten, og at i tillegg til smerter, så blir faktisk både livskvaliteten og livsLENGDEN forkortet i det lange løp...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå