Teriyaki Skrevet 11. juli 2013 #21 Skrevet 11. juli 2013 Og hvis det er laktoseintoleranse som er problemet så er ikke noen spiseskjeer i en kake noe å få hetta over:http://www.tine.no/helse/allergi-og-intoleranse/laktoseintoleranse?gclid= Sannsynligvis brukte de også margarin i kaken som da ikke har melk i seg.Anonymous poster hash: 52949...dd3 Det er da melk i margarin? Jeg mener, det er jo en egen type margarin uten melk og salt, så da skulle man da kunne gå ut fra at vanlig margarin inneholder melk?
Gjest Eurodice Skrevet 11. juli 2013 #22 Skrevet 11. juli 2013 Laktosefri melk, sier du. Dette er fortsatt kumelk, så jeg ser for meg at de kan bli "forvirret" av det. Ser de henne drikke laktosefri melk hjemme hos dere? Hadde ikke jeg visst forskjellen, hadde nok jeg blitt litt forvirret av det, evt skeptisk. "Hun har jo melk i glasset nå ...?" Jeg minnes ei jeg gikk i korps med som barn. Hun kunne ikke spise Pin Up, for der er melk i. Kroneis, derimot, gikk helt fint ... Melk i Pinup-isen? Det er da en saftis. I kroneisen er det fløte, hvis jeg ikke tar aldeles feil.
Ananas. Skrevet 11. juli 2013 #23 Skrevet 11. juli 2013 Melk i Pinup-isen? Det er da en saftis. I kroneisen er det fløte, hvis jeg ikke tar aldeles feil. Pinup er en vaniljeis med sjokoladetrekk, så jeg vil tro det er melk i den. 1
Gjest vilma2000 Skrevet 11. juli 2013 #24 Skrevet 11. juli 2013 Venninnen min er hyperallergisk mot fisk. Bare en dråpe tetter igjen hele halsen og hun må ha hjelp med en gang for å ikke dø. De bodde i utlandet de første 7 årene av livet hennes så første gang hun var på overnattingsbesøk hos bestemor var hun 8 år. Til middag lager bestemoren fiskekaker i hvit saus og insisterer på at hun skal spise opp. Venninnen min prøver å si at hun ikke tåler, men må til slutt "i det minste spise poteter med sausen"... Hva skjer? Jentas hals snører seg sammen, hun besvimer og holder på å dø. Eneste som reddet henne var at naboen som løp til pga hysteriske skrik hadde en allergisprøyte liggende pga hans egen sønn var allergisk. Sykebilen kom og jenta ble liggende i mange dager. Regner med at hun bestemoren fikk seg en vekker der ja. 2
Gjest Eurodice Skrevet 11. juli 2013 #25 Skrevet 11. juli 2013 (endret) Pinup er en vaniljeis med sjokoladetrekk, så jeg vil tro det er melk i den. Det stemmer sikkert det. Men da forstår jeg virkelig ikke at det går bra å spise kroneis, som er laget av fløte. Går det an å reagere på melk og ikke fløte? Jeg spør bare. Jeg har laktoseintoleranse selv og bruker aldri kumelk. Endret 11. juli 2013 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #26 Skrevet 11. juli 2013 Ikke rart de er forvirra, melkeallergi og laktoseintolrant er IKKE det samme. Anonymous poster hash: 74dcc...761 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #27 Skrevet 11. juli 2013 Det stemmer sikkert det. Men da forstår jeg virkelig ikke at det går bra å spise kroneis, som er laget av fløte. Går det an å reagere på melk og ikke fløte? Jeg spør bare. Jeg har laktoseintoleranse selv og bruker aldri kumelk. Nei, er man laktoseintolrant så reagere man i aller høyeste grad på fløte og. Anonymous poster hash: 74dcc...761
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #28 Skrevet 11. juli 2013 Altså, det er alvorlig med allergier, å man skal være forsiktig med å blande allergimat med vanlig mat, men jeg mener fortsatt at foreldrene har et ansvar. De må lage opp mat som de tar med når de drar på besøk. Hvis de drar på overraskelsesbesøk så kan vel ts lage opp litt mat til datteren som hun putter i fryseren til besteforeldrene Anonymous poster hash: 71c99...55a
Gjest Eurodice Skrevet 11. juli 2013 #29 Skrevet 11. juli 2013 Nei, er man laktoseintolrant så reagere man i aller høyeste grad på fløte og.Anonymous poster hash: 74dcc...761 Ja, det var det jeg tenkte. Jeg reagerer ganske voldsomt selv. Men i innlegg nr. 11 er det en som skriver at det gikk bra å spise krone-is, men ikke pin-up.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #30 Skrevet 11. juli 2013 Ja, det var det jeg tenkte. Jeg reagerer ganske voldsomt selv. Men i innlegg nr. 11 er det en som skriver at det gikk bra å spise krone-is, men ikke pin-up. Jepp, og de tar feil, som jo jeg og du vet pin up er jo vanlijeis med sjokolade og kroneis er jo full i fløte og alt. Anonymous poster hash: 74dcc...761
Gjest Eurodice Skrevet 11. juli 2013 #31 Skrevet 11. juli 2013 Jepp, og de tar feil, som jo jeg og du vet pin up er jo vanlijeis med sjokolade og kroneis er jo full i fløte og alt.Anonymous poster hash: 74dcc...761 Jeg har visst tatt aldeles feil her. Er ikke pinup-is den trefargede saftisen, da? Til mitt forsvar må jeg si at jeg kjøper is svært sjelden, det blir noen kuleiser av og til om sommeren. Det er jo godt, men magen min er ikke så fornøyd
Katniss Skrevet 11. juli 2013 #32 Skrevet 11. juli 2013 Jeg vet at mangler gamlinger ikke har troen på "nymotenes" allergies fordi de allergi ikke var tema når de vokste opp. Og det er forsåvidt sant at allergi ikke var like eksisterende den gangen. Men så var måten man produserte mat på totalt annerledes den gangen. Det var ikke industrial agriculture complex med sprøytemidler, antibiotika i alt og konserveringsmidler i all mat. Kostholder bestod av 95% mat som kommer rett fra jorden eller fra dyra og produsert på en helt annerledes måte. Så jeg kan på en måte forstå besteforeldre som ikke tror på allergi fordi den gang da ble maten produsert og høstet på en måte som gjorde at allerginivået var laaangt lavere.
Gjest Eurodice Skrevet 11. juli 2013 #33 Skrevet 11. juli 2013 Jeg vet at mangler gamlinger ikke har troen på "nymotenes" allergies fordi de allergi ikke var tema når de vokste opp. Og det er forsåvidt sant at allergi ikke var like eksisterende den gangen. Men så var måten man produserte mat på totalt annerledes den gangen. Det var ikke industrial agriculture complex med sprøytemidler, antibiotika i alt og konserveringsmidler i all mat. Kostholder bestod av 95% mat som kommer rett fra jorden eller fra dyra og produsert på en helt annerledes måte. Så jeg kan på en måte forstå besteforeldre som ikke tror på allergi fordi den gang da ble maten produsert og høstet på en måte som gjorde at allerginivået var laaangt lavere. Jeg blir mer og mer forvirret. Hvilken alder mener du disse "gamlingene" er i? Har du selv besteforeldre som er 100 år eller noe deromkring? 2
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2013 #34 Skrevet 11. juli 2013 Den trefargede saftisen heter Lollipop. Jeg anbefaler også kerutabs som nødløsning hvis barnet må spise noe med melk i. Jeg har en bekjent med et barn som er allergisk mot en hel bråte med greier. Der har besteforeldrene tatt utfordringen på strak arm og opplyser hva som er i maten når den serveres. Det fine er at det som serveres når dette barnet er tilstede er tilpasset barnet - alle vi andre får det samme. For meg som også er allergisk mot noe av det samme er det supert å være på besøk der for både dessert og kake kan spises. Har en annen venninne som har laktoseintoleranse og cøliaki. Vi deltar fra tid til annen i spleiselag og det er virkelig ikke noe problem å justere maten slik at hun også kan spise. Til gjengjeld vet jeg at alt hun har med kan jeg spise også. Et par enkle tips: lager du salat, velg laktosefri rømme som du serverer ved siden av som dressing. Denne kan sprites opp med litt gressløk og sennep og litt pepper, Fetaost serveres som et tilvalg (geite- og saueostef er noe av det verste når det gjelder laktoseinnhold). Krem kan lages av laktosefri krem. Det er også her lurt å severe dette som et tilvalg. For de med hveteintoleranse, server gjerne rugkjeks og rugflak til snacks. Med førnevnte dip blir dette kjempegod og sunn snacks. Glutenfritt knekkebrød fra Wasa er kjempegodt med laktosefri rømme og kanel på. Kesam er ostemasse og må unngås. Dessverre.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2013 #35 Skrevet 11. juli 2013 Når der gjelder laktoseintoleranse, hveteintoleranse og cøliaki eller glutenintoleranse så har det eksistert svært lenge. En slekning av meg hadde dette hele sitt liv og døde til slutt av kreft i tarmen fordi dette ikke ble tatt hensyn til. Vedkommende ville vært 78 år i år. Men man visste selvsagt ikke om hvorfor man fikk vondt i magen av maten og skjønte ikke sammenhengen mellom langebrødskiven med brunost og vondt når man gikk på do. Ikke hadde man tester for denne typen allergier heller.
Katniss Skrevet 11. juli 2013 #36 Skrevet 11. juli 2013 Jeg blir mer og mer forvirret. Hvilken alder mener du disse "gamlingene" er i? Har du selv besteforeldre som er 100 år eller noe deromkring? Gamlinger= 80 år og oppover.
Gjest Eurodice Skrevet 11. juli 2013 #37 Skrevet 11. juli 2013 (endret) Gamlinger= 80 år og oppover. Her dreier debatten seg om besteforeldre til (små) barn i dag. Kjenner du til mange besteforeldre i 80-årsalderen, som er uimottagelige for ny kunnskap? Endret 11. juli 2013 av Arabella 3
Kittykat Skrevet 11. juli 2013 #38 Skrevet 11. juli 2013 Melkeallergi er da ekte, uansett hva disse svigersene måtte tro. Jeg hadde selv melkeallergi som liten jente. Jeg tåler melkeprodukter i dag da, men jeg reagerer på h-melk. Uansett, så hadde jeg ikke latt svigersene hatt barnet hvis de ikke kan ta forholdsrelger til hennes allergi. Skulle tro de ikke hadde noe mellom øra. Allergi er ikke noe man kødder med. De MÅ ta forholdsregler. Hvis de ikke tror på dere, så få legen til å snakke med de. Det hadde jeg gjort.
Sulosi Skrevet 11. juli 2013 #39 Skrevet 11. juli 2013 Tråden er ryddet for avsporinger. Sulosi, mod.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2013 #40 Skrevet 11. juli 2013 Gamlinger= 80 år og oppover. Alvorlig talt. Tror ikke de eldre liker å bli kalt for gamlinger. Like lite som du sikkert liker å bli kalt feita eller fleskeberget osv.... Kanskje greit å tenke over hva man skriver. Anonymous poster hash: 71c99...55a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå