Gå til innhold

Melkeallergi-besteforeldre...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente på to år som har melkeallergi. Reagerer med vondt i magen, diaré og utslett av den minste lille dråpe. Vi kjøper laktosefritt og hun er helt fin hos oss. Problemet er mine svigerforeldre! De nekter å tro på at det er sånn og gir jenta støtt og stadig noe med melk i. Senest i stad så var vi innom i forbinnelse med min ektemanns bursdag og svigermor hadde bakt sjokoladekake. Jeg spurte minst fire ganger, før jenta fikk, om det var melk i, og svigermor sier neida, hun hadde funnet en oppskrift uten melk og var svært så fornøyd! Etter at jentungen har fått et stort stykke så blir jeg stående og prate med svigerfar, hvorpå han sier "ja, det var jo fint at vi fant en oppskrift uten så mye melk..." Her reagerer jeg og spør hva uten så mye melk betyr?! Viser seg at det er 4 spiseskjeer melk og 150 gram smør i kaken!!!

Jeg mener, ærlig talt?! Her sitter svigermor og lyver meg rett i ansiktet! Nå har vi da noen dager foran oss med rene helvete! Attpåtil så har vi en nyfødt baby!

Hvordan skal vi få de til å forstå at vi ikke finner på at jentungen er allergisk?!

Anonymous poster hash: 5f04d...594

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si ifra at dere verker kan komme på besøk eller la ungen overnatte hvis de ikke kan skjønne alvoret.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta med kake som hun kan spise neste gang dere er der?

Nei jeg vet ikke, jeg tror jeg får følge med i tråden og se om du får noen gode tips - for vi sliter med noe av det samme.

Anonymous poster hash: a43bb...029
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme problemet her, men er er det gluten det er snakk om. Minsten har cøliaki, og foreldrene mine har "ikke helt trua på sånn nymotens greier"...og de mener at litt må jo gå an.

De får ikke passe han, og når vi er på besøk så tar jeg med mat hjemmefra.

Anonymous poster hash: 98004...25c
  • Liker 6
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Sånn var det her og, men jeg kjefta og smalt til de hørte etter. Si at du ikke kommer innom med barnet igjen før de tar ansvar og så blir du hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Be dem pelle seg over til dere og vaske all diare de nærmeste dagene. Så får du se om den medisinen tar.

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg foreslår skikkelig informasjon til dem. Du kan jo si til dem at dere gjerne får legen til å bekrefte "diagnosen" hvis de har problemer med å forstå dette.

Forbanna idioter, pardon my french.

Skrevet

Tror jeg hadde blitt så forbanna at jeg hadde sendt mms med bilde av diare og utslett med teksten "Tusen takk!".

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

OMG, samme hysteriske unge mødre på'an igjen.

Jeg mener selvsagt ikke at det er greit å putte i ungen mat/ drikke som den ikke tåler, men dere har da jaggumeg ansvar dere å. Ja, det er vel dere som har hovedansvaret.

Istedenfor å opptre hysterisk, er det etpar ting dere kan gjøre for å unngå sånne leie situasjoner.

• Opplyse besteforeldren/ SVIGERS, ikke bare om hva ungen ikke tåler, men alternative produkter, og gjerne oppskrifter. Det er ikke bare å forlange at alle skal hive seg rundt å diske opp med tilpasset mat når de sikkert ikke engang vet hva de skal se etter.
  • Ta med egen mat til ungen. Dette er noe dere må venne dere til å gjøre ettehvert som ungen skal delta i bl.a bursdager. Ungen venner seg også til å ha med egen mat.

Å vær så snill å ikke skrik opp om udugelige besteforeldre så fort det er noe. Husk at det er ikke mange åra siden all denne allergien kom. Vi besteforeldrene er ikke vant til dette.

Har et stebarnebarn, å han tåler godt melk, men blir litt løs i magen av vanlig melk, å da tar foreldrene med den melken gutten fungerer best med nåe han er enten her eller hos noen av de andre besteforeldrene.

Vi vil jo selvsagt alle at gutten skal ha det bra, så han får av den melken de har med.

Jeg må også si at heldigvis er ikke min stesvigerdatter av det hysteriske slaget. Vi følger selvsagt deres rutiner og gir ikke gutten mat han reagerer på, men ellers er det ikke hysteriske tilstander om han ikke legges prikk kl 19.00, om vi skjeier ut å kjøper en is - selv på en helt vanlig tirsdag. De foreldrene vet at vi selvsagt vil at gutten skal ha det godt å være frisk og rask, men det er også lov til å skjemme han litt bort når han er på besøk.

Anonymous poster hash: 71c99...55a
  • Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Nå er det forskjell på å være hysterisk, ikke helt vite hva eller hvordan man skal løse mat og lyge.

Er der melk i kaken? Ja eller nei.

Er man hysterisk når man blir sur etter å ha blitt løyet for?

Ellers er jeg enig i at det er lurt å ta med egen mat eller dele oppskrifter. Men det er jo faktisk noen som er så arrogante at de ikke vil lære eller høre.

Å provosere frem allergi kan være skadelig for allergikeren og diaré er jo uansett hvordan du snur og vender på det ikke akkurat verken sunt eller godt for kroppen.

Det er dessverre mange som ser på allergier og intoleranser som hysteriske nymotens greier. Spesielt den eldre generasjonen. De får leve i fred med denne holdningen sin når de lyger om matens innhold.

Gjest Allergikeren
Skrevet

Laktosefri melk, sier du. Dette er fortsatt kumelk, så jeg ser for meg at de kan bli "forvirret" av det. Ser de henne drikke laktosefri melk hjemme hos dere? Hadde ikke jeg visst forskjellen, hadde nok jeg blitt litt forvirret av det, evt skeptisk. "Hun har jo melk i glasset nå ...?" Jeg minnes ei jeg gikk i korps med som barn. Hun kunne ikke spise Pin Up, for der er melk i. Kroneis, derimot, gikk helt fint ...

På den annen side burde man jo kunne svare skikkelig på hva man putter i kakene sine. Enten har man hatt melk oppi, eller så har man det ikke. Så enkelt er det faktisk, nymotens trender eller ei.

Men for framtiden hadde jeg nok tatt med egen mat, ja. I alle fall en periode. Tungvint, men heller det enn at jenta blir dårlig. Å gi dem litt info, gjerne fra lege, er også lurt, tror jeg. Og tror de fortsatt det er hysteri, hadde jeg vurdert å la dem få ha henne de dagene, evt overnatte der med barna, så de får se selv hvor _fint_ det var at de fant en oppskrift uten så mye melk i ... Eller i alle fall sende et par bilder og en "tusen takk!".

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

99,9% av gangene har vi med egen mat. Vi skulle bare en kjapp tur innom og var ikke klar over at svigermor hadde bakt kake. Da hadde vi tatt med eget til jentungen selv.

Svigerforeldrene mine er godt opplyst. De har fått lese alt av papirer fra lege, alt vi har funnet på nett osv. Jeg har også skrevet ut en masse oppskrifter til svigermor som hun ble kjempeglad for! De bare tror ikke noe på at det er nesten ingenting som skal til.

Jeg anser ikke meg selv som hysterisk. Men når min 2år gamle datter bryter ut i hysterisk krampegråt når vi må skifte bleie eller når hun bæsjer, og jeg vet at det kunne vært unngått... Ja da blir jeg forbanna!

• Liker 10
Gjest Allergikeren
Skrevet

Uff, jeg kan bare tenke meg hvordan hun har det! Jeg har spist ting jeg ikke tåler, jeg også, og betalt prisen for det. Men jeg har valgt det selv, som regel. Og i voksen alder. Når det er slik fatt, hadde jeg bedt dem om assistanse med henne de dagene det varer, eller på en eller annen måte latt dem få se selv. I verste fall får dere nekte å la henne smake noe de har laget, så får de bare bli fornærmet. Sårt for jenta, selvfølgelig, men når alternativet er at hun kanskje blir dårlig og får vondt ...

Gjest Gjest
Skrevet

Respektløst av besteforeldrene! Kjedelig at ungen skal få diare og magesmerter fordi de ikke tar det seriøst.

Det er vel forresten laktoseintoleranse barnet ditt har? Melkeallergi er noe helt annet og skal ikke forbyttes med laktoseintoleranse.

Jeg anbefaler at du går på apoteket og kjøper laktrase eller kerotabs, de spalter melkesukkeret, og er geniale hvis man er en plass og får servert mat med melk i.

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig laktoseintoleranse hun har. Jeg kunne ikke for mitt bare liv huske hva det het :vetikke: full ammetåke :fnise:

Skrevet

Jag har en kollega som inte bara är laktosintollerant utan rejält allergisk. Det täcker en pytteliten matsked för kollegan ska få kramper men medicin kan lindra vid små doser.

Även om hn är vuxen så är det svårt attfå förklarat.

Lärdomen har varit att inte säga "mjölkallergisk" utan laktos, eller på engelska "dairy products", förvånande många vet inte att ost innehåller mjölk, eller om grädde/flöte ör ok, eller römme, creme fraishe, yoghutr etc.

Lista vad dottern inte tåg, ge alternativ - och om det inte hjälper; se till att de får vara med och uppleva reaktionen för att förstå allvaret.

Gjest gjest
Skrevet

Har ikke noen konkrete råd her, men ville bare si at dette med å bli mistrodd ang. alvorligheten av allergi og at man faktisk må prente ganske hardt inn i folk at det ikke er greit med noe som helst av det allergifremkallende stoffet dessverre er noe både dere og datteren deres kommer til å måtte venne dere til. Selv er jeg hyperallergisk mot egg, og i løpet av mitt 22 år lange liv har jeg virkelig ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt kjempesyk fordi det bare var "brukt samme kniven, det kan da ikke ha så mye å si" etc. En gang var jeg døden nær etter å ha spist noen kjøttkaker på en treningsleir, hvor det både var opplyst på forhånd at jeg ikke tålte egg, og hvor jeg spurte kokken direkte. Da hun ble spurt på nytt etter at jeg hadde blitt dårlig svarte hun "men herregud da, det var jo bare 4 egg på nesten 100 kjøttkaker!" Så slikt er dessverre noe dere må bli vant til, men man burde så klart forvente at i alle fall familien klarte å forholde seg skikkelig til allergien og ikke kimse slik av den! At det er lett å gjøre feil er en annen sak, men det er vel mest holdningen du reagerer på antar jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Samme problemet her, men er er det gluten det er snakk om. Minsten har cøliaki, og foreldrene mine har "ikke helt trua på sånn nymotens greier"...og de mener at litt må jo gå an.

De får ikke passe han, og når vi er på besøk så tar jeg med mat hjemmefra.

Anonymous poster hash: 98004...25c

Sånn er det hos oss også. Bare det er mine svigerforeldre som ikke klarer å passe på. Ikke snakk om at de kanskje har oversett en ingrediens eller noe, de gir han hvetebrød.

Vi kan ikke la de passe barnet vårt lenger. Jeg og samboer kan ikke stole på at de ikke gir henne glutenfri mat. Jeg kan ikke forstå at besteforeldre vil barnebarna sine vondt. For det er jo vondt med magevondt, eksem, kløe, pustevansker og andre allergiske reaksjoner.

Anonymous poster hash: 584c9...7ec

• Liker 2
Skrevet

Det er absolutt ikke greit å gi noen mat de er allergiske mot! Hvis de ikke tar det på alvor så må du nesten konsekvent unngå at barnet spiser noe som besteforeldrene har laget.

En gir jo ikke rekesalat til noen som har alvorlig skalldyrallergi heller........type "ei reke gjør sikkert ingen skade...".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...