Gå til innhold

Til dere som har født barn...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det før dere fikk den "gamle" kroppen deres tilbake? Men sunn livstil og trening 5-6 ganger i uka (fordi jeg elsker å trene), hvor lang tid er egentlig vanlig? Fikk en nydelig datter i slutten av januar, men synes framskrittene er små jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kjære deg da.....kroppen din har jo gått gjennom en veldig påkjenning. KLART det vil ta litt tid. Selv fødte jeg vår datter med keisersnitt pga seteleie (og at hun var stor; vel 4 kilo) og det tok faktisk nesten ett år før magen "var seg selv igjen".

Leger anbefaler jo kvinner å vente MINST 2 år mellom hvert barn de får da de mener det er tiden kroppen trenger for å komme "i gjenge igjen" etter den påkjenningen. Men, hva "sliter" du med da? Mage som siger, hengepupp....?!

Slapp nå bare av - tren det du føler at kroppen makter. Spis som du spiser og KOS deg med babyen din :) Ikke stress - det har verken du ELLER ungen din godt av.

Lykke til :) Klem

Skrevet

Med første mann gikk det 3 mnd, men da var jeg 22. Fikk ett barn til i sept. å merker at det tar lengre tid. Jeg regner med i underkantene av et år. Kommer litt an på alder også.

Skrevet

Har ikke egne barn men hjalp en venninne med trening etter svangerskapet. Vi trente sammen 4 ganger i uka og med rett kosthold og total avholdenhet fra brus, chips, kaker og godteri fikk hun kroppen tilbake ca. 5 mnd. etter fødselen. Så hvis du virkelig står på kan du klare det.

For venninnen min var det en ekstra motivasjon at hun hadde lovet mannen sin at hun skulle komme tilbake i tip-top shape veldig raskt.

Skrevet

Fødte for 4 måneder siden, og er laaaangt unna startkroppen enda :-( . Men så koser vi oss da :-) . Jeg går mye tur med vogna - gjerne et par timer daglig - men siden jeg fullammer kan jeg ikke slanke meg. Så jeg håper å komme tilbake til starten vektmessig innen sommeren. Og treningsmessig (trente rimelig mye før) når baby er i gang med mat sånn at jeg kommer meg fra...

Har kost meg for mye med kjeks og altfor mye brød nå når jeg har gått hjemme (har hunger), men nå er jeg i gang med sunnere kosthold, så får vi håpe det hjelper.

Tar gjerne også i mot råd for hvordan kombinere trening og baby - min vil ikke være alene. Hvordan klarer jeg å motivere meg til å trene hjemme? Noen gode treningsvideoer? Jeg er ikke flink til å stupe ned på gulvet og ta 100 pushups uten videre :oops: Har derfor pleiet omgang med helsestudio alltid - gjerne 3-4 ganger i uken. Men det er overhodet ikke gjennomførbart enda...

Skrevet

De fleste får vel aldri lik kropp som før graviditeten. Man kan fint bli like slank osv, men et svangerskap fører jo til andre kroppslige forandringer enn vektoppgang. Mange opplever f.eks. at verken bryster eller mage får den samme stramheten som før.

Hvor fort du kommer inn i dine gamle klær, avhenger av hvor mye du la på deg under svangerskapet. Selv la jeg på meg rundt 25 kg under graviditet, og hadde gått ned 30 fem måneder etter fødsel.

En gammel tommelfingerregel er "Ni måneder på, ni måneder av".

Skrevet

Tror det er veldig forskjellig. Og som sagt noen får forandringer som aldri retter på seg.

Jeg gikk opp 22 kg når jeg gikk gravid og veide meg 2 uker etter fødsel og da hadde jeg gått ned 23 kg, men magen var jo stor.

Hos meg så trakk magen min seg aldri ordentlig sammen, så jeg venter nå på opperasjon, for og fjerne løshud. Men jeg var helt enorm når jeg gikk gravid, mesteparten av de kiloene jeg gikk opp, la seg på magen. Så jeg tror de fleste med normale mager slipper det problemet.

:-) :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gikk opp 26 kg (mye fett) under svangerskapet.

Jeg var tilbake til normal vekta etter 11 mnd, da uten slanking og trening.

Men som de andre sier er ikke kroppsfasongen helt den samme. Tidligere hadde jeg mer guttefasong, nå har jeg fått både hofter og rumpe pluss litt løshud på magen.

Skrevet

Det sies at hormonelt og fysisk er ikke kroppen "seg selv igjen" før etter 18 mnd. Og da mener jeg innvendig, så det er klart det tar tid på utsiden også. :)

De fleste blir vel aldri helt som før. Når jeg fikk første barn var jeg 20 år og følte jeg fikk tilbake kroppen min etter et halvt år ca, da trente jeg lite. Med mitt andre barn, var da 25, syntes jeg det tok mye lenger tid selv om jeg trente mye mer. Kom liksom ikke i form igjen før jeg slutta å amme.

Skrevet

Jeg brukte 3 mnd første gang - da var jeg i begynnelsen av 20-åra, og hadde gått opp 16 kg i svangerskapet. Etter 3 mnd med amming og litt trening var jeg 18 kg mindre..... Da var det lett, da. Nestemann gikk også greit.

I begge svangerskapene mine har jeg veid mer enn idealvekt før svangerskapet (skulle jo blir gravid likevel, syndromet :oops: ). Ett års tid etter siste svangerskap veide jeg mindre enn før første. Ingen store kroppslige forandringer, og har nå 18 år etter veldig lik kropp som da. Det handler om gener, flaks og litt fornuft underveis. Det hadde ikke vært noe problem for meg å være 15 kilo overvektig nå, hvis jeg ikke hadde jobbet med saken underveis. Kosthold og trening er tingen :-)

Skrevet

heisann.

tror ikke det blir vanskelig for deg å "komme" tilbake igjen.

høres ut som du er bevisst på det selv, og da går det fint. :-)

selv fått fire barn, og veier i dag mindre enn før jeg ble gravid første gang. har ikke ett strekkmerke etter svangerskapene heller. flaks og gener er det nok, som nevnt tidligere her.

alle er jo ikke like "heldige" men, tror ut å gå turer, spise lite på kveldstid og å drikke mye vann er lurt.

lykke til.

Skrevet

Jeg tror det er helt individuelt. Noen går inn i olabuksa dagen etter fødsel, andre får aldri tilbake en kropp som ligner på den de hadde før.

Tror det er mye rart som spiller inn:

- Treningsvaner

- Individuelle forskjeller (genetisk - se på mammaen din)

- Hvor mye man la på seg i svangerskapet

- Alder. Kroppen til en 20-åring endrer seg nok mindre enn kroppen til en 35-åring.

Du får nok aldri helt den samme kroppen igjen... men det er ikke meningen heller. Det skal vise på en kropp at den har født barn. Og bare så det er sagt: det betyr ikke at du ikke kan få tilbake en veltrent kropp som du liker. Ettersom du liker å trene så er det nok bare et tidsspørsmål før du er der du vil være. Men ta den tiden det trenger!

Skrevet

De som er flinke til å holde seg i form under svangerskapet og spiser sunt får også kroppen tilbake mye mye raskere.

Skrevet

Gå lange turer under svangerskapet, spis sunt og IKKE for to (en skive brød med pålegg, ekstra per dag, skal visst være nok...).

Når du ammer, spis sunt og normalt da også, ikke mange tomme kalorier, og du vil gå raskt ned i vekt igjen.

Begynner du ikke på treningstudio - så er turer med barnevogna fin trim i startfasen.

Jeg la på meg 14 kg under svangerskapet, var 21 år - men etter fire måneder hadde jeg tatt av det meste igjen. (Var litt undervektig før jeg ble gravid.)

Hadde litt bekkenløsning - i alle fall smerter i bekkenet - men gikk lange turer i rolig tempo hver dag, fordi jeg var redd for å miste kondisjon - noe som jeg antok jeg ville trenge under fødselen ...

En graviditet trenger ikke være noe dramatisk.

Gjest Lille_my
Skrevet

Det er jo forskjellig fra person til person.

Selv la jeg på meg 16 kg med mitt første barn og 13 med mitt andre barn.

Jeg gikk ned alt to dager etter fødsel og keisersnitt. Like "flat" mave som jeg hadde før svangerskapet. eneste som ble forandret var brystene. Noe jeg sliter med, men det er en helt annen sak.

Som sagt noen går fort ned trenger ikke trene osv. mens andre bruker lengere tid.

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

jeg kommer aldri til å bli som før jeg.... Jeg var veldig tynn før jeg ble gravid, under svangerskapet tok jeg først av meg 7 kilo og var ennda tynnere! Så la jeg på meg normalt de 3 siste mnd av svangerskapet. Det jeg mener med at jeg aldri blir som før er at jeg ble bredere over hoftene etter fødselen så det kan jeg ikke gjøre noe med. Nå veier jeg sånn ca 7 kilo for mye synes jeg, men jeg har prøvd å være tynn og ikke klart å legge på meg! Og jeg sier heller 7 kilo for mye enn 7 kilo for lite!! Ellers er det jo en vesentlig ting som aldri kommer til å bli som før, jeg er mor nå! (selv om det ikke går på utseende direkte).

Skrevet

Jeg fødte for over 6 mndr siden, og magen henger enda ned som et slapt skinn, den er rett og slett ødelagt... for ikke å snakke om strekkmerkene... :(

Men men, det er verdt det, og gjett om jeg skal ha flere barn!! :sjarmor:

Gjest LoisLane
Skrevet

For venninnen min var det en ekstra motivasjon at hun hadde lovet mannen sin at hun skulle komme tilbake i tip-top shape veldig raskt.

:o

hva hadde skjedd hvis hun ikke hadde klart det hun hadde lovet mannen sin, tro?

At man kan "få tilbake" kroppen sin, er ikke sikkert. Som det har vært nevnt før, det er individuelt, men selvfølgelig - trening og disiplin hjelper bra.

Fikk mitt først barn som nittenåring, og fikk raskt tilbake en tynn og spenstig kropp. Det har ikke gått så greit etter nummer fire - jeg var tretti da han ble født.

Skrevet

Jeg trente på langt nær like mye som deg da jeg fikk barn for litt over ett år siden. I tillegg la jeg på meg hele 25kg!!! Så det er jo kanskje vanskelig å sammenligne... Men nå har kroppen min begynt å komme seg synes jeg. Har trent ca 4 ganger uken siden september. Magen har ikke blitt like stramm som før (har litt ekstra hud som jeg tror det er vanskelig å gjøre noe med). For ikke snakke om puppene som har sunket 10 cm ned mor navlen:(

Gjest Virvar
Skrevet

Hjelpe meg. :o Jeg trodde man ble stor, og så krympet man sammen igjen etter fødselen jeg :oops:

Hvor mye veier barnet og fostervannet og morkaken og det? er det dette som er vekten man legger på seg, eller blir mange feite i tillegg? Altså at man må slanke seg når babyen og alt det andre er ute?

Hender det ofte at magen blir hengende? Min mage har bul som det er, og ringer på sidene har jeg også. Tørr nesten ikke tenke på hvordan det kan bli etter en graviditet jeg. Huff. Og jeg kommer ikke til å greie å begrense meg i matveien heller. For jeg driver allerede og stapper i meg alt mulig usundt hver dag. Har hørt at de fleste spiser masse rart når de er gravide. Ser med gru på det :-?

Vil det si at de aller fleste må skifte ut garderoben etter å ha vært gravide? Farvell til favorittklærne hvis man da ikke jobber masse med seg selv?

Og hjelper ikke ammingen på da?

:klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...