Gå til innhold

Juce`s Prøverdagbok


Juce

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut det var på tide med min egen prøverdagbok her inne J

Skal se om jeg får med meg alt:

Vi er begge i 30-åra, og har bolig, bil, egen hage og stabile, godt betalte jobber.

Sommeren 2011: Vi bestemmer oss for å prøve å få barn sammen, og jeg slutter på pilla i august. Vi ønsker å time fødsel i forhold til opptak i barnehagen 31. agust året etter, så vi venter til september 2011 med første PP siden det kan ta noen mnd før spiren sitter.

Høsten 2011: Høsten går med på prøving, og vi gleder oss skikkelig til å bli foreldre. Vi låner alt av graviditets – og spedbarnslitteratur på biblioteket, og går 100 % inn for å klare dette. Svigermor kom på overraskelsesbesøk og så boka, så hun har nok fulgt nøye med min mage siden da ;)

Mensen kommer veldig variabelt fram til våren 2012. alt fra 28 til 37 dager er vanlig. Nå i ettertid ser jeg at det sikkert skyldes flere perioder med manglende eggløsning.

Våren 2012: Vi ser at vi har brukt et halvår uten at noe har skjedd, og vi lurer på om noe er galt. Jeg har helt siden jeg var liten trodd at jeg ikke kan få barn, så jeg begynner å bli urolig.

Mensen stabiliserer seg, jevnt over 33 dager.

Høsten 2012: Vi starter utredning hos klinikk, prøver blir tatt, og vi finner at alt er OK med mannen, mens jeg mangler eggløsning. Jeg har imidlertid gode eggreserver, så legen er meget positiv. Jeg innser at vi er langtidsprøvere, så jeg oppretter bruker på dette forumet, for å få tips og råd fra andre som har vært gjennom det samme.

Vinteren 2012/2013: Vi starter med medisiner som skal modne egg (femare), sprøyte for å slippe egget (ovitrelle), og progesteron (crinone) som skal hjelpe egget å feste seg. Første forsøket vi fikk var vi veldig positive, og trodde at alt skulle gå bra nå. Flere bivirkninger av medisinene gjorde i tillegg at jeg fikk flere graviditetssymptomer. Stor nedtur ved negativ test.

April 2013: 2. PP med medisiner, store bivirkninger og kraftige graviditetssymtomer. Var nok en gang overbevist om at jeg var gravid, enda større nedtur ved negativ test. Nå begynner jeg å innse at vi må gjennom prøverør. Jeg er veldig usikker på eggkvaliteten min, tror ikke den er god. Jeg er usikker på om medisinene har gitt eggløsning, så i neste periode tar jeg blodprøver for å kontrollere dette. Blodprøven viser at jeg har eggløsning, det er gode nyheter! Men samtidig er jeg urolig. Dersom jeg har hatt eggløsning hver gang, hvorfor sitter ikke spira? Er eggene mine dårlige?

Juli 2013: Nå er vi i gang med PP4 med medisiner, og jeg skal teste førstkommende fredag. Tror imidlertid jeg tar en på onsdag eller torsdag i tillegg ;) Har ingen symptomer, annet enn vondt i korsryggen(har hatt det hver gang), og uro i beina, slik som jeg pleier å få dagen før TR.

Fremover: Vi har fått tildelt totalt 6 forsøk med medisiner før videre skritt skal tas. Jeg er en følsom person, så har helst ikke villet snakke om våre problemer med andre. Kun min søster og en nær venninne vet at vi sliter, og jeg kjenner vi har involvert nok personer. Imidlertid, jo lenger tid dette har tatt, jo sterkere merker jeg at jeg blir.

Men når det kommer til testingen sitter jeg der med hjertet i halsen hver gang. Det har ikke forandret seg siden starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig har du en dagbok, Juce :hjerte: Ikke noen morsom lesing å se at dere har slitt sånn oppgjennom årene, og at det enda ikke har klaffet. Håper virkelig det klaffer for dere veldig snart, uansett om det er med IVF eller ved naturlige midler. Det er kanskje også litt godt å få ut frustrasjoner, og bare snakke om prøvingen generelt her inne på forumene på KG. Det synes i allefall jeg. Kommer til å følge med deg her, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, jo endelig ble det dagbok på meg også :)

Har tenkt lenge på det, men følte jeg måtte bli litt mer husvarm her inne først.

Jeg merker veldig godt at det er lettere å takle når jeg ser flere sliter med det samme problemet.

Det er også artig å følge med på alle som lykkes, selv om jeg noen ganger synes det er litt kjedelig å se hvor mange som lykkes i PP1-2-3 ;) men sånn er livet. Alle er forskjellig, og sånn skal det være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er listoman og lager lister på hva som helst det skulle være.

Jeg MÅ få med meg alt, og lager gjerne pakklister flere uker før jeg skal på tur, spesifisert på hvilke antrekk til hvilke kvelder etc ;) Slik føler jeg at det er svært liten sannsynlighet for at vi skal glemme noe.

Det har ført til at jeg har laget meg en egen DPO-kalender i excel, og det er så innmari kjekt!

Jeg lever like mye etter den kalenderen (som starter på TR), som vanlig månedskalender;)

Dermed vet jeg i lang tid i forveien hvilken dag sprøyta skal tas, hvilke dager jeg tar tabletter osv. Kjempekjekt! :)

Når det gjelder sommerferien som starter til helgen, startet jeg med å lage listene for 3 uker(!!!) siden! ;)

Hhehe, jeg ELSKER lister og excel! :)

Nevnte jeg at jeg er økonom? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ test 11 DPO. Aaaalt for tidlig til å teste, men jeg måtte bare! ;)

Neste test venter jeg til fredag med, da jeg bare har 3 tester igjen for resten av ferien.

Ingen vits i å bestille nye siden vi snart reiser bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et par dager nå har jeg hatt svake stikninger i høyre side av underlivet, samt i lysken.

Jeg har hatt det tidligere PP`er også, men kanskje ikke så tydelig som nå?

Synd at medisinene skal gi så mange graviditetslignende symptomer, blir like forvirra og usikker hver PP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vondt i korsryggen, maroder i armer og bein, og uro i livmorområdet.

Tror TR kommer noen dager tidligere denne PP.

IKM på fredag, jeg MÅ klare å vente med å teste til da!

Selv om jeg kjenner TR er på vei, higer jeg etter å teste likevel. Rart dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Juce! Jeg følger med deg her, jeg :) Håper så inderlig at du lykkes snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Juce! Jeg følger med deg her, jeg :) Håper så inderlig at du lykkes snart! :)

Hei, velkommen skal du være! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går og i dag hadde jeg mye Crinonerester etter å ha vært på do, det er det sikreste tegnet på at slimhinnene løsner og TR er på vei. Jeg tar derfor ikke bryderiet med ny test i morgen.

Jeg lå og grublet i går kveld, og fant ut at det var OK å ikke bli gravid denne PP, siden vi tar ferie i morgen. Da kan jeg sitte ute om kveldene og kose meg med rødvin sammen med sambo.

En annen ting: de som synes mensen er heslige greier burde prøvd crinone. ;)

Når crinone kommer ut sammen med mensen... :spy::blink: ugh! det er kvalmende!! æsj, og nå kommer det snart igjen! :sjokk:

Jeg har ingen forventninger om å bli gravid bare av disse medisinene, noe inni meg sier at vi kommer til å ta prøverør. Er veldig spent på den prosessen. Hører mye forskjellig om sprøyter, nesespray etc.

Men en ting av gangen. Nå først er det sommerferie, samtidig som vi tar 5. PP med medisiner, så starter høsten med jobb igjen, og 6. og siste PP med medisiner. Etter det må vi inn til ny time på klinikken for å søke om prøverør.

Før klarte jeg ikke tenke tanken på prøverør uten å begynne å gråte, men nå har jeg vent meg på tanken, og er ikke like spent og nervøs. Men det kan være fordi det er så lenge til ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oubliette

Jeg vil gjerne følge deg :) Håper det snart klaffer for dere, hvor lenge venter du med å teste om TR ikke dukker opp i morgen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig :)

Jeg tester i morgen, på IKM. Vi drar på ferie over helgen, så jeg må på apoteket for å hente ut ny eggløsningssprøyte i morgen.

Jeg er skråsikker på negativ test, da jeg har fått mer og mer crinonerester utover dagen i dag, samt at smertene i korsryggen har tatt seg opp.

Er glad jeg får TR før vi reiser på ferie, da jeg pleier å få rimelig vondt i rygg og mage de 2 første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Jeg vil også gjerne følge deg. :)

Krysser fingrer for at du slipper prøverør og at det klaffer denne gangen. :hug:

Prøverør kan være en hard vei, men det er verdt det hvis ønsket om barn er stort nok. Idag er det flere som lykkes, enn de som ikke lykkes.

Er sædkvaliteten til mannen god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig, velkommen skal du være:)

Sædkvaliteten til mannen er fin ja.

Det som uroer meg er at de ikke har funnet noe feil ved oss ennå, og da blir det jo unektelig vanskelig å hjelpe, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Så hyggelig, velkommen skal du være:)

Sædkvaliteten til mannen er fin ja.

Det som uroer meg er at de ikke har funnet noe feil ved oss ennå, og da blir det jo unektelig vanskelig å hjelpe, ikke sant?

Det er først når dere har kommet til fertilitetsklinikk, at den ordentlige utredningen starter. Selvom din fastlege eller gynekolog ikke har funnet noe enda, så betyr ikke det at en fertilitetsklinikk som er spesielister på området, ikke kan hjelpe. :)

Etter en lang prosess med prøverør, har jeg innsett at jeg stoler ikke på allmennleger lenger. Vil alltid til spesialister innenfor feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først når dere har kommet til fertilitetsklinikk, at den ordentlige utredningen starter. Selvom din fastlege eller gynekolog ikke har funnet noe enda, så betyr ikke det at en fertilitetsklinikk som er spesielister på området, ikke kan hjelpe. :)

Etter en lang prosess med prøverør, har jeg innsett at jeg stoler ikke på allmennleger lenger. Vil alltid til spesialister innenfor feltet.

Vi er under utredning hos (privat) fertilitetsklinikk, som ikke har funnet andre feil enn at jeg manglet eggløsning.

Dette har rettet seg opp ved hormonstimulering.

Vi har tatt blodprøver, sædprøve, UL, UL med kontrastvæske, uten at legen har funnet feil.

Er det andre tester som tas før vi evt skal gjennom prøverør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Negativ test i dag på IKM, så da blir det tur til apoteket for å hente ut ny sprøyte i dag.

I dag tenker vi å avspasere tidligere slik at vi får utnyttet godværet :) det blir jo regn igjen i morgen.

Vi gleder oss skikkelig til ferietur nå, men neste PP blir utfordrende, da vi skal dele ettromshytte med 2 andre;) Midt under eggløsningen!!! wæææ :fnise:

Vi kan vel ikke være kresen i den tiden, stikke av en kjapp tur på toalettet og lignende ;)

Fordel med å ikke være gravid nå: Jeg kan ta et glass vin på kveldene, og rote rundt i blomsterbed som katter kan ha gjort fra seg i. At jeg ikke liker å holde på i blomsterbed er en annen ting ;)

Ulempe: Vi ønsker å bli foreldre, og det helst i går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Vi er under utredning hos (privat) fertilitetsklinikk, som ikke har funnet andre feil enn at jeg manglet eggløsning.

Dette har rettet seg opp ved hormonstimulering.

Vi har tatt blodprøver, sædprøve, UL, UL med kontrastvæske, uten at legen har funnet feil.

Er det andre tester som tas før vi evt skal gjennom prøverør?

Åja, jeg trodde ikke dere hadde kommet så langt som fertilitetsklinikk enda jeg :)

Testene vi tok var de standard vi må ta av blodprøver, HIV, AMH, Hepatitt osv...

Sædprøve hos mannen.

Jeg hadde lave AMH verdier, men det var jo i hovedsak sædkvaliteten til mannen som var problemet hos oss. Han hadde ingenting på vanlig sædprøve, og måtte da opereres for å se om han hadde produksjon i testikklene. Der fant de heldigvis forstadier i vevet, som gjorde at vi lykkes til slutt.

Dersom dere ikke lykkes med å prøve å fremprovosere eggløsning, så vil dere nok ha mer sjans med IVF. Nå er det jo forskjellige metoder som blir brukt, men metoden som er mest brukt er at du skal settes i en kunstig overgangsalder for å stimulere eggene, og til slutt tar du en eggeløsningssprøyte rett for uttak av egg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg trodde ikke dere hadde kommet så langt som fertilitetsklinikk enda jeg :)

Dersom dere ikke lykkes med å prøve å fremprovosere eggløsning, så vil dere nok ha mer sjans med IVF. Nå er det jo forskjellige metoder som blir brukt, men metoden som er mest brukt er at du skal settes i en kunstig overgangsalder for å stimulere eggene, og til slutt tar du en eggeløsningssprøyte rett for uttak av egg. :)

Jeg har hatt eggløsning hver gang med hormonstimulering, så jeg synes det er rart det ikke har gått ennå. Jeg mistenker at jeg har dårlig eggkvalitet, noe de vel ikke finner ut før etter egguttak?

Blodprøven viste gode eggreserver, men om prøven sa noe om kvaliteten på eggene vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twelve12

Jeg har hatt eggløsning hver gang med hormonstimulering, så jeg synes det er rart det ikke har gått ennå. Jeg mistenker at jeg har dårlig eggkvalitet, noe de vel ikke finner ut før etter egguttak?

Blodprøven viste gode eggreserver, men om prøven sa noe om kvaliteten på eggene vet jeg ikke..

Nei man får dessverre ikke sett kvaliteten før de henter ut egg.

Men du trenger nødvendigvis ikke ha dårlig kvalitet selvom det ikke har gått nå. Tenk på de uten problemer, der er det fortsatt normalt å prøve et år før det klaffer. Så sånn sett er du jo innenfor gjennomsnittet hvis du ser bort ifra hvor lenge dere har prøvd før du fikk hjelp med eggeløsningen :)

Edit: iphone leif :P

Endret av Twelve12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...