AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #1 Skrevet 8. juli 2013 Dette er mye opp og ned men nå for tiden, og andre perioder tidligere så sover jeg utrolig lite.. Nå prøvde jeg mange ganger i natt som var og sove, men lyktes i og sovne i halv 7. 7 tiden i morres antar jeg sånn ca.. Våknet igjen kl 08:30, lys våken, kjenner jo at jeg er 'trøtt' i kroppen men er lys våken sånn allikavel. Prøver og stå opp og legge meg sånn ca til faste tider så oftest det er mulig, så prøver og holde rytmen, men hva hjelper det og legge seg 23:30 når en ikke har sjangs å sove for 5-6 timer etterpå? Har vært i kontakt med legen min flere ganger, som har skrevet ut resept på Circadin eller hva det heter, noe søvndyssene greier.. Fungerer såvit, må ta opptil 2-3 tabletter før disse hjelper meg noe spesielt i og få sove for og si det slik.. De gangene jeg våkner etter en time eller 2 igjen, så kan jeg våkne med at jeg syntes det er utrolig varmt (selvom det ikke nødvendigvis er det) samt det kan noen ganger klø utrolig mye på kroppen.. Dette gir seg normalt sett rett etter jeg har stått opp. Har ikke sjangs og få sove igjen etter jeg har våknet for og si det slik. Har prøvd og ha det varmt, kaldt, lyst, mørkt, forsjellige sengetøy, forsjellige vaskemidler til disse, forsjellige dyner, forsjellige puter, men kroppen min vil altså ikke sove normalt som oftest.. Noen flere som sliter med det samme? Noen evnt andre tips som jeg kansje ikke har prøvd ut? Anonymous poster hash: d2a63...351
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2013 #2 Skrevet 12. juli 2013 Du kan prøve deg på følgende: 1. - Ta et varmt fotbad hver kveld i noen dager/uker for å se om det hjelper. Du trenger ikke å ha kalde hender/føtter for å gjøre det, - tror det er godt for kroppen din uansett å bli ekstra stelt med. 2. - Drikk et glass varm melk tilsatt kardemomme, eller andre krydderier. Det sies at det kan være med på å hjelpe mot søvnproblemer. 3. - Begynn å drikk en kopp kamillete før leggetid. (du trenger ikke å drikke både varm melk OG kamillete etter hverandre. Velg den ene eller den andre løsningen bare for å teste dette ut). Har du sjekket vitamin-verdiene dine hos legen? Tatt blodprøver, sjekket ut om du har kanskje for mye jern, eller for mye vitaminer i kroppen? Eller kanskje du mangler noen stoffer? 4. - Slå av alle elektriske apparater minimum 1 time før du skal gå og legge deg. Gå inn på rommet ditt, ligg og les litt. Bedre enn å stirre på tv-skjermen rett før du skal sove. Kanskje du er en av dem som trenger tid til å få stilnet hjerneaktivitetene dine i god tid før du skal sove? Rydd soverommet ditt fri for tv, radio, cd-spillere. 5. - Ikke spis deg overmett rett før leggetid. 6. - Skift ut dynen, madrassen og puten med noe nytt. Kanskje du foretrekker en myk madrass? Eller så kan du prøve ut noe enda mer drastisk; - heng opp en hengekøye i stua di. Kanskje du er en av dem som sover bedre på utypiske soveplasser? Eller ute på terrassen, med himmelen som tak? Eller ute i telt hvis du har hage, og bor i hus? 7. - Se på kostholdet ditt, og undersøk om det er noe som kanskje gjør deg mindre trøtt, og mer gira. Tomater, sukker, matvarer med mye stivelse, slik som ris, pasta og poteter. 8. - Gå deg en lang tur hver eneste kveld før du skal legge deg. For mange så hjelper jo dette. 9. - Skriv en liste over alt det som bekymrer deg, begynn å skriv dagbok. Eller før en loggbok over hva du gjør og hva du spiser fra du står opp om morgenen til du går og legger deg. Kanskje du finner et mønster etterhvert? 10. - Hvis du drikker veldig mye kaffe, så ville jeg ha redusert på dette, eller sluttet. Kaffe gir jo gjerne et lite kick til kroppen, og holder en gående selv om man kjenner at kroppen er trøtt og sliten, og trenger å hvile seg ut. Dette var nå ihvertfall mine forslag. Du får se om noe av dette kan hjelpe, eller snakke med legen din igjen. Ikke gjør deg altfor avhengig av sovetablettene dine, - plutselig så vil du komme til et punkt hvor du må ha flere og flere for å greie å sove, og en dag så slutter de å virke. Og da er du like langt. Lykke til uansett:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå