Gå til innhold

"ferdigmat" for oss som ikke spiser kjøtt


Ghost Hunter

Anbefalte innlegg

Ja...

Er det bare jeg som er blind eller er det veldig lite "ferdigmat" for oss?

Når du enten ikke har tid eller ork til å lage mat, hva kjøper du da? Tenker på mat fra frysedisken osv synes liksom det er så dårlig utvalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med pizza med kun ost på? 3 cheeses eller noe sånt, tror Big One har en :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk grønnsaksblanding, jeg pleier bare slenge i stekepannen og varme opp. Enkelt og greit og billig, hvis jeg er lat. Og så kan en kjøpe litt forskjellig å slenge inn sammen med det. Blomkål, spinat, "kjøtterstatning" (det finnes litt forskjellige typer, tror de mest vanlige kommer fra noe som heter "Quaker", gul-oransje frossen pose).



Anonymous poster hash: 83e2a...add
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg pleid å handle en sånn spansk tomatsuppe ifra toro eller liknende. Sånn som du bare varmer i mikroen. Overraskende god. Hvis ikke så har big one en 4cheeses pizza, pluss at jeg tror noen av de andre pizzamerkene har det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja...

Er det bare jeg som er blind eller er det veldig lite "ferdigmat" for oss?

Når du enten ikke har tid eller ork til å lage mat, hva kjøper du da? Tenker på mat fra frysedisken osv synes liksom det er så dårlig utvalg?

Det er veldig lite. Her hvor jeg bor er det enkelte MENY og Coop-butikker som har quorn-produkter som jeg anser for å være kjapp mat. Slenger et par snitzler i panna med en neve ris i tillegg så er det jo ferdig på 5-8 minutter.

Ellers er det et par av disse ferdige pastarettene i frysediskenm og rett i koppen, som er vegetarisk, uten at de kan kalles fullstendige måltid av den grunn.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meksikanskgryterett i fra Toro med kidneybønner? :-)

Det er vel kjøttkraft i gryteretten likevel, så det hjelper antakelig ikke stort.

Anonymous poster hash: d9d52...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Det er vel kjøttkraft i gryteretten likevel, så det hjelper antakelig ikke stort. Anonymous poster hash: d9d52...9cc

Ser ikke sånn ut. Sjekk Toros hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Amerikansk grønnsaksblanding, jeg pleier bare slenge i stekepannen og varme opp. Enkelt og greit og billig, hvis jeg er lat. Og så kan en kjøpe litt forskjellig å slenge inn sammen med det. Blomkål, spinat, "kjøtterstatning" (det finnes litt forskjellige typer, tror de mest vanlige kommer fra noe som heter "Quaker", gul-oransje frossen pose).

Anonymous poster hash: 83e2a...add

mener du quorn?

Her går det i quorn med ris og ferdig asiatisk saus eller tofupølser (fra helsekost.. evt. soyapølser) i brød/lompe når vi skal ha noe raskt. Kjøper også stekt ris m/tofu på asiatisk take-away i byen når vi er på farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Dr Oetker har en ferdigpizza med mozzarella og pesto (?j, det står bakpå at den er vegetarisk.

Bortsett fra dette er det dårlig. Tror de andre ferdigpizzaene bruker animalsk løpe.

Jeg er veldig fan av TVP (textured vegetable protein) som jeg kjøper på innvandrerbutikker eller iHerb til en billig penge. Da kan jeg bytte ut denne i alt jeg ellers ville brukt kjøttdeig til. Pastaretter, pizza osv. Dolmio skal ha vegetarisk pastasaus, hvis ikke er det lettvintå bruke en boksa hakkede tomater og smakssette med hvitløk, basilikum osv. Jeg lager pizzabunn fra bunnen, men tror den som heter Nå! er vegetarisk.

Det finnes faktisk også en god tomatsuppe som er vegetarisk, men jeg greier dessverre ikke å huske hva den heter. Den er litt krydret, og den er faktisk favoritt her i huset. Ved siden av kan du jo ha hvitløksbrød og oppi kan du ha makaroni eller pasta.

Hälsans kök har en del frysevarer, men jeg greier dessverre ikke å like noe særlig av det. Men i starten da jeg ble veggis brukte jeg en del, og da var favorittene mozzarellabiffer, basilikumpuckar og falafel. Disse kan du kjøpe opp av når du er på en matbutikk med godt utvalg og ha i fryseren. Quorn og tofu er genialt og kan puttes i det meste. Jeg har brukt litt tid på å skjønne meg på tofu, men etter at kjæresten min ble veganer, måtte jeg bare lære det. Tofu kan du putte opp sammen med ferdiggrønnsaker og woke sammen med enkelte ferdigsauser. Enkelte av dem skal være merket med at de er vegetariske, men jeg husker ikke hvilke det er.

Ellers har vegveg.no en oversikt over vegetariske og veganske produkter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er vel kjøttkraft i gryteretten likevel, så det hjelper antakelig ikke stort. Anonymous poster hash: d9d52...9cc

I følge veg-veg er denne trygg :) Og da kan den mikses med TVP, noe som går veldig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snyltefluen

Quornfilet med enkelt tilbehør og pitapizza med vegetarfarse er blant hurtigfavorittene her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg har kjøpt og spist vegetarvårruller i frysedisken, pizza med tomatsaus/ost, samt vegetar pai fra Stabburet. Nå spiser jeg kjøtt, men velger gjerne vegetar i ferdigmat, fordi jeg sjelden synes kjøttet er så godt.

Og det er dårlig tilbud på ferdigmatfronten innen vegetarmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med pizza med kun ost på? 3 cheeses eller noe sånt, tror Big One har en :)

I denne er det et E stoff som er basert på gris, så den er ikke vegetar!

Anonymous poster hash: c74f2...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Hvor går skillet mellom vegan/vegetar? Tenker på kommentarene om løpe/e-stoff o.l.

Jeg spiser som sagt kjøtt selv, og velger jeg det bort er det pga smaken, men er nysgjerrig. Er veganprodukter helt uten animalske stoffer, eller er vegetarmat også helt uten noen animalsk? Blir litt forvirret over utrykkene bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Hvor går skillet mellom vegan/vegetar? Tenker på kommentarene om løpe/e-stoff o.l.

Jeg spiser som sagt kjøtt selv, og velger jeg det bort er det pga smaken, men er nysgjerrig. Er veganprodukter helt uten animalske stoffer, eller er vegetarmat også helt uten noen animalsk? Blir litt forvirret over utrykkene bare.

Vegan skal være helt fri for animalske produkter, mens vegetarianere ofte spiser egg og/eller melk. Skillet går grovt sett mellom dyrevern(vegetar) og absolutt dyrevern(vegan), der veganere ikke ønsker å støtte behnadlingen av melkekyr, verpehøns samt høsting av honning mm.

Når det kommer til animalske tilsetningsstoffer så er det flere vegetarianere som holder seg unna disse, selv om egg og melk inngår i dietten, eks v/ ost: mange oster inneholder animalsk løpe (som kommer fra kalvebuk), av dyrevern velger derfor noen en ost med mikrobell løpe (samme funksjon, men ikke fremstilt fra kalv). En kan derfor regne ost med animalsk løpe for "ikke-vegetarisk" da en kalv må slaktes for at denne osten skal fremstilles. Det finnes mange e-stoffer som er animalske, men mange av dem vil nok noen regne som mer ekstreme å holde seg unna og går derfor inn under en vegan-diett. Eks. Karmin (E120) som er laget av lus, for mange vegetarianere er det ikke så nøye med dette stoffet mens absolutte dyrevernere også vil verne om den stakkars lusa.

Endret av WendyClear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Takk Wendy! :) Nå ble jeg klokere, jeg trodde forskjellen var banalt nok ag vegetar = spiser ikke kjøtt/fisk/fugl, og vegan = spiser ikke noenting animalsk. Ser det er mer fine forskjeller. Greit å kunne, og ta hensyn til i tilfelle jeg skal lage mat til noen med den dietten en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...