Gå til innhold

Fortjener egentlig lærere 12 uker ferie i året?


Cessa74

Anbefalte innlegg

Studien som ble laget for OECD i 2009 av NIFU STEP (Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning), viser en gjennomsnittlig arbeidsuke for ungdomsskolelærere på 36,9 timer uken. Altså over seks timer i uken mindre enn de er betalt for.

http://www.aftenposten.no/jobb/article4022671.ece

Slike undersøkelser kan være misvisende. Jeg godtar ikke uten videre påstandene uten å vite mer om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvsagt synd at ikke alt tallmaterialet foreligger i rapporten. At de med minst 90 % stilling er blitt spurt betyr ikke at gjennomsnittlig stillingsprosent er 90 (ikke at du påstod det), den er nok nærmere 100 %, da det ikke er SÅ vanlig med 90-95 % stillinger i skoleverket selv om det forekommer. Så at kun 1 av 5 jobber minst så mye de skal kan kanskje økes til for eksempel 1 av 4, som likevel er et skremmende høyt tall.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Hvilket grunnlag baserer du dette på? Undersøkelsen sier ingenting om hvor mange som jobber akkurat det de skal.

En lærers arbeidsuke skal vare i 43,5 t.

Undersøkelsen viser at 22,2% av lærerne jobber 44 t eller mer. Omtrent 55% av lærerne jobber mellom 31 og 44 timer. Vi vet ikke hvor mange av dem som jobber akkurat det de skal, men jeg vil tro det ligger på mer enn 2,8%. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilket grunnlag baserer du dette på? Undersøkelsen sier ingenting om hvor mange som jobber akkurat det de skal.

En lærers arbeidsuke skal vare i 43,5 t.

Undersøkelsen viser at 22,2% av lærerne jobber 44 t eller mer. Omtrent 55% av lærerne jobber mellom 31 og 44 timer. Vi vet ikke hvor mange av dem som jobber akkurat det de skal, men jeg vil tro det ligger på mer enn 2,8%. :)

Mest sannsynlig er det noenlunde jevnt fordelt, eller mer som en normalfordeling hvor tyngdepunktet ligger rundt 37 timer. Uansett hva vi antar, så vil det være mindre enn 2,8 % som ligger i det smale intervallet. 2,1 % om vi antar uniform fordeling fra 31 til 44.

Men dette er flisespikking. Om det er 77 %, 75 % eller 73 % som jobber mindre enn de skal, så er det faktum at lærere i snitt ikke jobber mer enn andre, men likevel får 8-9 uker ekstra betalt ferie, en sak for KS. Men å ta fra noen et gode de har opparbeidet er alltid vanskelig.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, det er det faktisk. Svært vanlig, i alle fall i de tre kommunene jeg har jobbet (sentrale østlandskommuner). Spesielt etter at det kom særavtaler for kommunalt ansatte over 62 år (som følgelig ikke bare gjelder lærere).

Og min erfaring fra de skolene jeg har jobbet på er at en stillingsprosent fra 90 til 99 % er høyst uvanlig, og gjelder i så fall kun vikarer. Men igjen blir dette flisespikking, det er uansett langt flere med 100 % stilling enn med 90 %, så jeg vil tippe snitt stillingsprosent i denne undersøkelsen neppe er under 97-98 %, sannsynligvis mer.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like fullt er snittet blant alle 36,9 timer i uka. Retting i helgene, høstferien, vinterferien og påskeferien? Unnskyld meg, men det høres ut som det er noen som lider av svært dårlige rutiner, eller mangel på effektivitet.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Du er velkommen til å bli med meg på jobb til høsten! Når høstferien kommer kan du få med deg 115 rykende ferske norskstiler som skal rettes, kommenteres og vurderes. Gode tilbakemeldinger er svært viktig (både på arbeidet som er gjort og konkret hva (og gjerne hvordan) eleven skal arbeide for å skrive bedre). Jeg bruker 30-45 min. pr stil. Noen ganger tar det lengre tid, f.eks. når det er svært mange feil eller når en annen lærer leser stilen og vi diskuterer karakter og tilbakemelding (kvalitetssikring av eget arbeid). Hvor mye tid kommer du til å bruke, tror du?

Det samme antallet stiler kommer i desember, men du må regne med at de er litt lengre siden minst 60 av dem kommer fra tentamen på fem timer.

Totalt denne høsten (fram til terminkarakter settes 15. januar) skal jeg rette ca 400 norskstiler. Når skal man få tid til å gjøre dette hvis ikke jeg tar i bruk ferier og helger? Jeg skal ikke påstå at jeg sitter og retter hver eneste helg, men det er få helger der jeg ikke arbeider.

Det bør presiseres at jeg arbeider i den videregående skolen, mens den nevnte undersøkelsen gjelder lærere i ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 13501...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bør presiseres at jeg arbeider i den videregående skolen, mens den nevnte undersøkelsen gjelder lærere i ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 13501...d72

Mange av de som har norsk i vgs befinner seg i den øvre delen av skalaen når det gjelder tidsbruk, og jeg har da ikke prøvd å skjule at 1 av 5 jobber mer enn 44 timer.

Du var ikke personen jeg svarte, så med mindre personen jeg svarte og alle vedkommendes lærerfamiliemedlemmer også er norsklærere på vgs, så står jeg fast ved mitt utsagn.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange av de som har norsk i vgs befinner seg i den øvre delen av skalaen når det gjelder tidsbruk, og jeg har da ikke prøvd å skjule at 1 av 5 jobber mer enn 44 timer.

Du var ikke personen jeg svarte, så med mindre personen jeg svarte og alle vedkommendes lærerfamiliemedlemmer også er norsklærere på vgs, så står jeg fast ved mitt utsagn.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Du skrev at retting i helger og høstferier kommer av "svært dårlige rutiner, eller mangel på effektivitet". Dette stemmer ikke. Årsaken til at man retter i helger og ferier er stor arbeids- og rettebyrde.

Du skilte heller ikke mellom de som arbeider lite og mye, og FruLuna, som du siterte, skrev ikke noe om hvor lærerne i familien arbeider.

Anonymous poster hash: 13501...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skrev at retting i helger og høstferier kommer av "svært dårlige rutiner, eller mangel på effektivitet". Dette stemmer ikke. Årsaken til at man retter i helger og ferier er stor arbeids- og rettebyrde.

Du skilte heller ikke mellom de som arbeider lite og mye, og FruLuna, som du siterte, skrev ikke noe om hvor lærerne i familien arbeider.

Anonymous poster hash: 13501...d72

For all del, det kan tenkes at alle i familien er norsklærere på vgs. Men like fullt er det nettopp slik at de som har norsk på vgs kun har 16-17 undervisningstimer i uka for å få 100 % stilling. Grunnet rettebyrden. 16-17 undervisningstimer i uka, det er kun 12-13 klokketimer i uka til undervisning. Om man skal jobbe 43,5 time hver uke, så har man altså over 30 timer i uka til for- og etterarbeid! At man i tillegg må jobbe hver kveld, helg og i alle ferier tyder som jeg sier på manglende effektivitet.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg sier over 30 timer i uka så kan jeg jo legge til at litt tid i uka går med til meningsløse møter hvor enkelte lærere sitter og plaprer tull og tøys. Og i tillegg tid på lærerværelset hvor man slapper av, og ellers sladder og jabbing. Ikke rart man da må bruke kvelder og helger for å komme i mål.



Anonymous poster hash: 8f10f...dc5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier over 30 timer i uka så kan jeg jo legge til at litt tid i uka går med til meningsløse møter hvor enkelte lærere sitter og plaprer tull og tøys. Og i tillegg tid på lærerværelset hvor man slapper av, og ellers sladder og jabbing. Ikke rart man da må bruke kvelder og helger for å komme i mål.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Har du jobbet som _faglært_ lærer, i fast stilling? Det virker ikke sånn (gitt at du er samme anonyme bruker som har kommet med flere utsagn av denne typen tidligere i tråden).

Jeg er lærer i barneskolen, på mellomtrinnet. Jeg er på jobb fra 7.45 til minst 16.15 hver dag, selv om jeg bare er bundet fra 8.15 til 15.30. I løpet av tiden før undervisning om morgenen kopierer jeg opp ting, besvarer e-post og har en kort (faglig og pedagogisk!) prat med trinnkolleger. I løpet av uken underviser jeg i 19,5 klokketimer, har inspeksjoner i 1,25 timer, leser for elever mens de spiser i 1,5 timer. Det blir 22,5 timer i løpet av uken. Da er det 21 timer igjen, som skal fordeles på fellesmøter (3 timer), trinnmøter (2 timer). Da er det 16 timer igjen i løpet av uken. Dette skal brukes til detaljplanlegging av undervisningsopplegg (de store linjene tar vi sammen på deler av trinnmøtene), skriving av ukeplaner og ukebrev, lage tester, oppgaver, prøver, besvare henvendelser fra foreldre (telefoner, e-poster, sms-er) og/eller andre instanser (PPT, BUP, barnevern, helsesektoren), samt rettearbeid. Jeg underviser primært i fagene norsk, engelsk og samfunnsfag, men som kontaktlærer hender det at jeg også underviser i andre fag. Jo flere fag man har, jo mer retting og forberedelese er det, og det er ikke lite retting som kreves i fagene norsk, matematikk og engelsk på mellomtrinnet for å få elevene opp på det nivået de bør være før ungdomsskolen. Tilbakemeldingene må være gode, og de må være konkrete -så konkrete at de kan målformuleres på de halvårlige utviklingssamtalene. Disse i seg selv bruker jeg også mye tid på å forberede: minst 45 minutter per elev per samtale, og selve samtalen har en tidsramme på 30 minutter. I etterkant bruker jeg ca. 15 minutter per elev på etterarbeid etter samtalen (referat, renskrive og kopiere opp avtale, finne evt ekstraoppgaver som vi har avtalt at skal gjøres). På toppen av alt dette kommer kravene til faglig oppdatering av meg selv og egen praksis.

Det sier seg forhåpentlig selv at jeg ikke akkurat sitter mye på personalrommet og "slapper av, sladrer og jabber" med kolleger!

For jobben tar aldri slutt, ikke før skoleåret er ferdig, i alle fall. Og hvis man skal fortsette med samme klasse er det ikke egentlig helt slutt da heller ... Etterhvert som jeg har blitt mer rutinert, og har hatt de samme kullene og de samme fagene flere ganger, vet jeg mer om hva som fungerer og ikke, og den planleggingsbiten har blitt redusert i tid. Samtidig har kravene til dokumentasjon og andre krav utenfra økt de senere årene, og spiser ytterligere av den tiden jeg kunne brukt til å lage nye, mer kreative opplegg. Dermed blir det slik at jeg "hele tiden" har jobben med meg: jeg tar meg stadig i å surfe på nett etter tips og ideer, selv når jeg egentlig har "fri". Jeg får tekstmeldinger på min privatmobil fra foreldre om kvelden (ja, til tross for at jeg ikke har oppgitt nummeret), og selv om de ikke må besvares øyeblikkelig blir det til at de ligger i bakhodet og "gnur".

Jeg bruker alltid noe tid i høst- og vinterferien til jobbing, og også i tiden fra 1. august. Resten av tiden tar jeg ferien og avspaseringen min med den beste samvittighet og enda litt, vel vitende om at dersom noen hadde bedt meg om å føre timer ville jeg fått enda mer avspasering!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Har du jobbet som _faglært_ lærer, i fast stilling? Det virker ikke sånn (gitt at du er samme anonyme bruker som har kommet med flere utsagn av denne typen tidligere i tråden).

Det innlegget du svarte dreide seg om norsklærere på videregående, som har 16-17 undervisningstimer (45 minuttersøkter) i uka. Du skriver selv at du jobber på barneskole, så mesteparten av det du skriver er ikke spesielt relevant. Selv har jeg kun jobbet på vgs og ungdomsskole, så blir nok litt vanskelig å sammenligne. Men skal gjøre et forsøk, bare vent litt.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lærer i barneskolen, på mellomtrinnet. Jeg er på jobb fra 7.45 til minst 16.15 hver dag, selv om jeg bare er bundet fra 8.15 til 15.30. I løpet av tiden før undervisning om morgenen kopierer jeg opp ting, besvarer e-post og har en kort (faglig og pedagogisk!) prat med trinnkolleger.

-En vanlig dag for meg var å være på jobb fra 08.15 til ca. kl. 14, men én dag i uka til kl 15.45. Nå i min nye jobb er jeg på plass 07.30 og jobber som regel til ca. kl 16.30.

-Å kopiere opp ting gjorde jeg som regel like før timene begynte eller i friminutt.

-Besvare e-post? Hva slags henvendelser er det du får som gjør at det tar spesielt mye tid?

-Er det du som har behov for en faglig/pedagogisk prat med kolleger hver eneste morgen eller er det dem?

I løpet av uken underviser jeg i 19,5 klokketimer, har inspeksjoner i 1,25 timer, leser for elever mens de spiser i 1,5 timer. Det blir 22,5 timer i løpet av uken. Da er det 21 timer igjen, som skal fordeles på fellesmøter (3 timer), trinnmøter (2 timer).

-Inspeksjon i 1,25 timer? Høres ut som aldri så lite over-inspeksjon ved den skolen. På vgs, som var tema i mitt innlegg, er det 0 timer inspeksjon. På ungdomsskolen jeg gikk på hadde vi 45 minutter inspeksjon i løpet av en uke.

-Lese for elever mens de spiser i friminuttet i 18 minutter hver dag?? Har jeg aldri hørt om, ved vår skole spiste elevene i friminuttet og da var det læreren som hadde inspeksjon som hadde ansvaret. Og på vgs er det ingen lærere som leser for "barna" når de spiser!

-3 timer fellesmøter og 2 timer trinnmøter i uka!? Vi hadde 1,5 timer med møte i uka, og jeg satt igjen med følelsen av at det meste var bortkastet tid. 5 timer med møter i uka!! Hva i all verden er det dere driver med?

Da er det 16 timer igjen i løpet av uken. Dette skal brukes til detaljplanlegging av undervisningsopplegg (de store linjene tar vi sammen på deler av trinnmøtene), skriving av ukeplaner og ukebrev, lage tester, oppgaver, prøver, besvare henvendelser fra foreldre (telefoner, e-poster, sms-er) og/eller andre instanser (PPT, BUP, barnevern, helsesektoren), samt rettearbeid.

-Ikke rart det går med mye tid når undervisningsopplegg planlegges flere lærere samlet. Min erfaring fra slikt er at de to lærere kan få til på én time kan én lærer få til på en halvtime.

-Høres ut som om det er i overkant med foreldrehenvendelser ved denne skolen.

Jeg underviser primært i fagene norsk, engelsk og samfunnsfag, men som kontaktlærer hender det at jeg også underviser i andre fag. Jo flere fag man har, jo mer retting og forberedelese er det, og det er ikke lite retting som kreves i fagene norsk, matematikk og engelsk på mellomtrinnet for å få elevene opp på det nivået de bør være før ungdomsskolen. Tilbakemeldingene må være gode, og de må være konkrete -så konkrete at de kan målformuleres på de halvårlige utviklingssamtalene. Disse i seg selv bruker jeg også mye tid på å forberede: minst 45 minutter per elev per samtale, og selve samtalen har en tidsramme på 30 minutter. I etterkant bruker jeg ca. 15 minutter per elev på etterarbeid etter samtalen (referat, renskrive og kopiere opp avtale, finne evt ekstraoppgaver som vi har avtalt at skal gjøres). På toppen av alt dette kommer kravene til faglig oppdatering av meg selv og egen praksis.

-Er det retting som er det viktigste for å øke nivået til elevene?

-Dette med målforumlering osv var også et sentralt tema hos oss, og sjelden i menneskehetens historie har vel så mye tid blitt brukt på så mye tull.

-Du får kontaktlærertillegg når det gjelder utviklingssamtaler osv.

Det sier seg forhåpentlig selv at jeg ikke akkurat sitter mye på personalrommet og "slapper av, sladrer og jabber" med kolleger!

-Jeg har heller ikke sagt at akkurat du gjør dette. Men at det er vanlig f.eks. på videregående skoler. For min egen del gjorde jeg ikke det, men hver gang jeg var innom posthylla satt det alltid en gjeng der.

Jeg får tekstmeldinger på min privatmobil fra foreldre om kvelden (ja, til tross for at jeg ikke har oppgitt nummeret), og selv om de ikke må besvares øyeblikkelig blir det til at de ligger i bakhodet og "gnur".

-Som nevnt virker det å være noe spesielt med foreldrene akkurat der du jobber.

Jeg bruker alltid noe tid i høst- og vinterferien til jobbing, og også i tiden fra 1. august. Resten av tiden tar jeg ferien og avspaseringen min med den beste samvittighet og enda litt, vel vitende om at dersom noen hadde bedt meg om å føre timer ville jeg fått enda mer avspasering!

-Litt tid i ferie, spesielt siste dag før jobb, brukte også jeg. Og litt tid kvelden før, søndagskvelden.

-Jeg var også glad for den lange ferien. I dag jobber jeg mye, mye mer enn da jeg var i skolen, altså hver uke, i tillegg til at jeg kun har 5 uker ferie. Og mitt inntrykk ved de skolene jeg har jobbet var at de fleste lærere på ingen måte jobbet 43,5 timer i uka.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For all del, det kan tenkes at alle i familien er norsklærere på vgs. Men like fullt er det nettopp slik at de som har norsk på vgs kun har 16-17 undervisningstimer i uka for å få 100 % stilling. Grunnet rettebyrden. 16-17 undervisningstimer i uka, det er kun 12-13 klokketimer i uka til undervisning. Om man skal jobbe 43,5 time hver uke, så har man altså over 30 timer i uka til for- og etterarbeid! At man i tillegg må jobbe hver kveld, helg og i alle ferier tyder som jeg sier på manglende effektivitet.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Det tar tid å lage gode undervisningsopplegg som er tilpasset klassen man skal ha. Å lage enkle opplegg der elevene bare skal lese i boka og gjøre oppgavene som står der, tar kort tid, men det skal ikke mye til før man bruker mer tid. Det handler også om å finne tekster som kan oppleves som aktuelle, og tekstene og opplegget knyttet til temaet og tekstene må også passe til klassen. Tekstutvalget i læreboka er ofte begrenset, og jeg må ofte gå utenfor. Å finne tekster tar fort litt tid. I tillegg må man arbeide seg godt gjennom teksten på egen hånd, og gjerne lage ordliste for å forklare enkelte ord. Læreryrket er ikke så enkelt at man bare kan snu bunken fra i fjor (ev. forrige gang man hadde faget). Tror man det, bør man finne seg noe annet å gjøre.

I tillegg til forberedelse kommer møter, sende og svare på e-post (ledelse, andre lærere, elever, eksterne aktører), telefoner, oppdatering av halvårsplaner (som ofte må justeres pga. div. endringer), beskjeder/dokumenter/lenker o.l. må legges ut i Fronter, prøvelaging, kopiering/skanning (man kan bare glemme å gjøre dette like før timen), fraværsføring og annen dokumentering. En god lærer bør også være på plass i klasserommet et par minutter før timen begynner.

Norskfaget har med reformene blitt utvidet, uten at timetallet er større. For at alle skal få karakter i norsk muntlig, må jeg benytte tid utenom undervisning til presentasjoner o.l. Dersom dette kun skal legges i ordinær undervisningstid, rekker vi knapt noe annet enn å gjennomføre prøver. I forbindelse med skriving på sidemålet (nynorsk), får elevene tilbud om ekstra opplæring/repetisjon av formverk og vanlige feil, samt nynorsktrening.

Alt dette tar tid, mye tid. Jeg synes det er viktig å gjøre en god jobb, men jeg får ikke gjort en så god jobb som jeg ønsker fordi jeg ikke har tid til det.

I ditt innlegg 10/7 kl. 01:18 skrev du om "retting i helgene, høstferien, vinterferien og påskeferien", og ikke "hver kveld, helg og i alle ferier". Hold deg såpass saklig at du ikke endrer slikt underveis.

Jeg jobber ikke hver kveld og hver helg i tillegg til alle ferier, men en vanlig arbeidsuke (uten norskstil-retting) ligger på ca 45 t, og i tillegg kommer retting av norskstiler. Rettingen skjer på kvelder, i helger og i ferier.

Anonymous poster hash: 13501...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-En vanlig dag for meg var å være på jobb fra 08.15 til ca. kl. 14, men én dag i uka til kl 15.45. Nå i min nye jobb er jeg på plass 07.30 og jobber som regel til ca. kl 16.30.

-Å kopiere opp ting gjorde jeg som regel like før timene begynte eller i friminutt.

-Besvare e-post? Hva slags henvendelser er det du får som gjør at det tar spesielt mye tid?

-Er det du som har behov for en faglig/pedagogisk prat med kolleger hver eneste morgen eller er det dem?

-Inspeksjon i 1,25 timer? Høres ut som aldri så lite over-inspeksjon ved den skolen. På vgs, som var tema i mitt innlegg, er det 0 timer inspeksjon. På ungdomsskolen jeg gikk på hadde vi 45 minutter inspeksjon i løpet av en uke.

-Lese for elever mens de spiser i friminuttet i 18 minutter hver dag?? Har jeg aldri hørt om, ved vår skole spiste elevene i friminuttet og da var det læreren som hadde inspeksjon som hadde ansvaret. Og på vgs er det ingen lærere som leser for "barna" når de spiser!

-3 timer fellesmøter og 2 timer trinnmøter i uka!? Vi hadde 1,5 timer med møte i uka, og jeg satt igjen med følelsen av at det meste var bortkastet tid. 5 timer med møter i uka!! Hva i all verden er det dere driver med?

-Ikke rart det går med mye tid når undervisningsopplegg planlegges flere lærere samlet. Min erfaring fra slikt er at de to lærere kan få til på én time kan én lærer få til på en halvtime.

-Høres ut som om det er i overkant med foreldrehenvendelser ved denne skolen.

-Er det retting som er det viktigste for å øke nivået til elevene?

-Dette med målforumlering osv var også et sentralt tema hos oss, og sjelden i menneskehetens historie har vel så mye tid blitt brukt på så mye tull.

-Du får kontaktlærertillegg når det gjelder utviklingssamtaler osv.

-Jeg har heller ikke sagt at akkurat du gjør dette. Men at det er vanlig f.eks. på videregående skoler. For min egen del gjorde jeg ikke det, men hver gang jeg var innom posthylla satt det alltid en gjeng der.

-Som nevnt virker det å være noe spesielt med foreldrene akkurat der du jobber.

-Litt tid i ferie, spesielt siste dag før jobb, brukte også jeg. Og litt tid kvelden før, søndagskvelden.

-Jeg var også glad for den lange ferien. I dag jobber jeg mye, mye mer enn da jeg var i skolen, altså hver uke, i tillegg til at jeg kun har 5 uker ferie. Og mitt inntrykk ved de skolene jeg har jobbet var at de fleste lærere på ingen måte jobbet 43,5 timer i uka.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Bare for å ha det på det rene: jeg trodde tråden dreide seg om lærere generelt, og forstod ikke at den hadde endret seg til å kun dreie seg om videregående. Derav mine svar.

Så, for å svare på innlegget ditt:

Jeg har jobbet ved flere skoler, i ulike kommuner, og over flere år. Hverken inspeksjonsmengden eller foreldrekontakten har vært ulik fra de forskjellige skolene. I barneskolen spiser elevene i klasserommene, under tilsyn, og de har 20 minutters spiseøkt hver dag. Når det gjelder inspeksjonene, så har vi hos oss (gitt at man har en 100 %-stilling) 5 inspeksjoner á 15 minutter i uken. Det gir 75 minutter, eller 1,25 timer. Min far, som har vært lærer i 35 år i både barne- og ungdomsskole kan berette om tilsvarende arbeidsdager (noe jeg også observerte på nært holdt i oppveksten).

Hva faglig og pedagogisk samtale om morgenen angår, så er nok det en konsekvens av min nåværende arbeidsplass' organiseringsmåte. Vi jobber i små team, der vi samarbeider tett om elevene. Ved å ha disse små samtalene før starten på dagen, sikrer vi at alle på trinnet er oppdatert om alle elevene og eventuelt om det er noe spesielt vedrørende undervisningen. Vi har, som alle andre, elever med spesialundervisning, og det viser seg at ved å ha disse samtalene om morgenen sikrer vi at også spes.lærer får med seg hva trinnet for øvrig gjør, og kan integrere det i sin spes.undervisning. Det fungerer svært bra, vi har gode resultater på det, og velger derfor å prioritere tid på dette.

Når det gjelder e-posthenvendelser så kan det være alt fra informasjon fra noen foresatte om ting vedrørende en elev som de anser det som viktig at jeg vet (informasjon om tannlegetimer, fravær, at katten til lille Lotte ble avlivet dagen før så hun er litt "uttafor", eller større saker som konflikter elever mellom, faglige problemer etc), til e-post fra kolleger eller ledelse (lokalt eller kommunalt) om ting som angår hele skolen. Ikke alt trenger svar, og det som trenger svar trenger ikke alltid lange svar heller, men alt skal leses.

For øvrig har jeg aldri jobbet et sted der det er mer enn én kopimaskin, og tør følgelig ikke ta sjansen på å kopiere noe rett før det ringer inn.

På fellesmøtene er det mye "ymse" som foregår, og jeg skal gi deg rett i at det ikke er alt som er like relevant eller god tidsbruk. Det er dog noe jeg er bundet til å være med på, like it or not, og som "stjeler tid" fra annet arbeid. Noe er relevant og fornuftig, som personalmøter der vi diskuterer ting som angår hele skolen og "driften" av denne. Noen av møtene disponeres også av ulike veiledere på kommunalt hold, og er vel det vi kan kalle "faglig påfyll". Det er også på disse møtene veien videre diskuteres og planlegges, vi planlegger idrettsdager og andre arrangementer som er felles for alle elevene ved skolen. På trinnmøtene planlegger vi uken som kommer, slik at vi sørger for at ikke alle fag har prøver på samme tid, for eksempel. Det er ikke slik å forstå at alle på trinnet sitter sammen og planlegger hvert fag, vi har fordelt dem mellom oss, men siden vi gjerne underviser i flere fag hver grovplanlegger vi hva som skal gjøres (temaer etc) i fellesskap på disse møtene.

Retting alene er ikke det viktigste for å øke nivået til elever i fagene norsk og engelsk, men det er en viktig del av det, mener jeg, spesielt når det gjelder tekstarbeid. Da forutsetter jeg at "rettingen" ikke (bare) er å påpeke feil, men å gi en tilbakemelding på hva som var bra og hvorfor, og hva som kan bli bedre -og hvordan. Dette tar tid!

Det samme mener jeg gjelder med målformuleringer. Nå vet ikke jeg om vi snakker om samme type målformuleringer, for jeg har vært med på min dose "bearbeiding" av lokale læreplaner etter K06, og det mener jeg, som deg, var bortkastet tid. På den annen side var heller ikke det noe jeg kunne frivillig velge bort, det var jo noe jeg var pålagt å gjøre, og som følgelig gjorde at annet arbeid måtte gjøres på andre tider. De målformuleringene jeg sikter til, er de individuelle målene elevene "får" på utviklingssamtalene, og som skal øke deres kompetanse på ulike områder. Her mener jeg det er en forutsetning at de er så "spisset" som mulig, så konkrete som mulig, for at de skal være mulige å oppnå. For å kunne gi mine elever så konkrete mål, må jeg også ha god oversikt over hva de mestrer og hva de må trene mer på.

Hva kontaklærertillegget angår så trodde jeg tråden dreide seg om arbeidstid og ikke lønn.

Men igjen: har du jobbet som faglært lærer? I 100 %, fast stilling? Og har du vært kontaktlærer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men igjen: har du jobbet som faglært lærer? I 100 %, fast stilling? Og har du vært kontaktlærer?

Jeg tipper vedkommende du diskuterer med var innom som ufaglært vikar uten konktaktlæreransvar, og uten spesiell interesse for pedagogikk. Ser for meg debattanten komme svinsende inn, sette på en film, stirre ut av vinduet, droppe tilsyn ("åh, inspeksjon, det hadde jeg ikke fått med meg!"), bla litt åndsfraværende i læreboken, be elevene lese inni seg og gjøre noen oppgaver.

Tar du lærerjobben på alvor og har et visst talent, ender du ikke opp på det debatteringsnivået som vedkommende har.

Anonymous poster hash: 32475...9f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipper vedkommende du diskuterer med var innom som ufaglært vikar uten konktaktlæreransvar, og uten spesiell interesse for pedagogikk. Ser for meg debattanten komme svinsende inn, sette på en film, stirre ut av vinduet, droppe tilsyn ("åh, inspeksjon, det hadde jeg ikke fått med meg!"), bla litt åndsfraværende i læreboken, be elevene lese inni seg og gjøre noen oppgaver.

Tar du lærerjobben på alvor og har et visst talent, ender du ikke opp på det debatteringsnivået som vedkommende har.

Anonymous poster hash: 32475...9f6

Hva er galt med debatteringsnivået til vedkommende?

Bare fordi vedkommende har andre erfaringer, gjør ikke det at disse erfaringene er mindre verdt enn lærerne som hevder at de jobber ræva av seg.

Anonymous poster hash: b34e7...2e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva er galt med debatteringsnivået til vedkommende?

Bare fordi vedkommende har andre erfaringer, gjør ikke det at disse erfaringene er mindre verdt enn lærerne som hevder at de jobber ræva av seg.

Anonymous poster hash: b34e7...2e0

Det er jo bare til å se på beskrivelsen av hva han/hun gjorde i jobben, for å se hva slags lærer vedkommende er. Satt litt en søndag kveld, kopierte opp noe greier i friminuttet, dro hjem kl. 14 hver dag? Det forteller meg at personen var en elendig lærer. Og regner med at alle andre lærere gjør jobben like dårlig.

God pedagogikk koster tid, intelligens og hardt arbeid.

Anonymous poster hash: 32475...9f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snyltefluen

Når man jobber dagen lang, året rundt, med det som ofte er uoppdragne drittunger, da fortjener man 12 ukers ferie, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipper vedkommende du diskuterer med var innom som ufaglært vikar uten konktaktlæreransvar, og uten spesiell interesse for pedagogikk. Ser for meg debattanten komme svinsende inn, sette på en film, stirre ut av vinduet, droppe tilsyn ("åh, inspeksjon, det hadde jeg ikke fått med meg!"), bla litt åndsfraværende i læreboken, be elevene lese inni seg og gjøre noen oppgaver.

Tar du lærerjobben på alvor og har et visst talent, ender du ikke opp på det debatteringsnivået som vedkommende har.

Anonymous poster hash: 32475...9f6

Ingen bombe at det skulle komme et sånt innlegg.

Nå kom jeg rett fra mastergrad i matematikk, med 11 A, 11 B og 2 C (kan skje den beste) i løpet av masterstudiet. Jeg hadde også en del naturfag, samt historie. Fordelen jeg hadde var at jeg faglig sett ikke hadde behov for å tilegne meg noe spesielt med kunnskap. Den hadde jeg allerede. Andre på lærerværelser satt med nesen i bøkene for å selv forstå det de skulle lære elevene best mulig. Jeg slapp det, kunnskapen var der (i all hovedsak, jeg kunne ikke ALT).

De skolene jeg har jobbet ved har aldri hatt en kapasitet som meg i matematikk. Når jeg skriver "de skolene" betyr det at jeg jobbet ved to skoler, samtidig. Jeg jobbet i snitt ca. 120 % stilling, på det meste i et halvår 140 %.

Resultatene ved eksamen, nasjonale prøver (sammenlignet med resultater fra 5. klasse) var på et nivå de aldri har sett og sikkert ikke kommer til å se igjen. De andre lærerne som hadde realfag brukte meg som støtte i ett, og da jeg fant meg en ny jobb i det private næringslivet etter 4 år var det en solid skuffelse både blant rektor(er), kolleger, elever og foreldre. Det kommer fremdeles spørsmål om ikke jeg vil komme tilbake, senest i vår kom det et brev fra tidligere arbeidsgiver der de informerte om at det var stillinger ledig.. Det første halve året etter jeg sluttet ble jeg bombardert med meldinger fra tidligere elever om hvor håpløs erstatter de hadde fått. Og så videre.

Dette er ikke spesielt viktig, poenget er at du tar kraftig feil i dine fordommer mot meg.

Det jeg derimot skal erkjenne, er at med min faglige bakgrunn og til det å være matematikklærer, så er det mest trolig mindre arbeidsmengde påkrevd enn for de fleste lærere. Men nå er det en landsomfattende undersøkelse jeg refererer til, som viser et snitt på en Jagland, altså 36,9 arbeidstimer i uka, ikke mine egne erfaringer.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipper vedkommende du diskuterer med var innom som ufaglært vikar uten konktaktlæreransvar, og uten spesiell interesse for pedagogikk.

Anonymous poster hash: 32475...9f6

Glemte å kommentere dette.

-Jeg tok PPU på deltid mens jeg jobbet.

-Du har rett i at jeg ikke var kontaktlærer.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...