Gå til innhold

Fortjener egentlig lærere 12 uker ferie i året?

Cessa74

Anbefalte innlegg

Med all respekt for lærere som gjør en uvurderlig viktig jobb i samfunnet - er ikke ute etter å "disse" yrkesgruppen i det hele tatt, men klarer virkelig ikke å forstå at de mener de har SÅ mye overtid at det utgjør 7 uker sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie, + fri alle røde dager/pinsehelg...Tilsammen 12 uker ferie !!

Har en venninne som er lærer på barneskolen, hun har arbeidstid fra 08-15. Allikevel hisser hun seg kraftig opp når dette temaet diskuteres. Hun mener konferansetimer og foreldremøter + litt papirarbeid innimellom på kveldstid rettferdiggjør all denne ferien.

Ta feks en sykepleier da; som må jobbe dag, kveld, natt - hver 3 helg, minst halvparten av alle røde dagene, MÅ jobbe enten jul eller nyttår + vakter i romjul osv. De får IKKE mulighet for mer enn 3 uker sammenhengende ferie om sommeren, og de får sjelden velge NÅR heller; det blir enten tidlig ferie (fra 22 juni), midten, eller slutten av sommeren - og neste år må man ta til takke med ferie i en av de andre bolkene.

Syns bare denne forskjellen er urimelig høy..

I tillegg syns jeg de siste tre ukene på skolen før sommerferien er total uten undervisninsgfaktor, og barna slutter undervisningen enten kl 13 eller kl 14 gjennom hele skoleåret.

Hva med å få heldagskole og 6 uker sommerferie? Tror barna ville hatt bedre uttelling faglig av dette!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med all respekt for lærere som gjør en uvurderlig viktig jobb i samfunnet - er ikke ute etter å "disse" yrkesgruppen i det hele tatt, men klarer virkelig ikke å forstå at de mener de har SÅ mye overtid at det utgjør 7 uker sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie, + fri alle røde dager/pinsehelg...Tilsammen 12 uker ferie !!

Har en venninne som er lærer på barneskolen, hun har arbeidstid fra 08-15. Allikevel hisser hun seg kraftig opp når dette temaet diskuteres. Hun mener konferansetimer og foreldremøter + litt papirarbeid innimellom på kveldstid rettferdiggjør all denne ferien.

Ta feks en sykepleier da; som må jobbe dag, kveld, natt - hver 3 helg, minst halvparten av alle røde dagene, MÅ jobbe enten jul eller nyttår + vakter i romjul osv. De får IKKE mulighet for mer enn 3 uker sammenhengende ferie om sommeren, og de får sjelden velge NÅR heller; det blir enten tidlig ferie (fra 22 juni), midten, eller slutten av sommeren - og neste år må man ta til takke med ferie i en av de andre bolkene.

I tillegg syns jeg de siste tre ukene på skolen før sommerferien er total uten undervisninsgfaktor, og barna slutter undervisningen enten kl 13 eller kl 14 gjennom hele skoleåret.

Hva med å få heldagskole og 6 uker sommerferie? Tror barna ville hatt bedre uttelling faglig av dette!

Synes du lærerene har for mye ferie, eller barna for lite skole?

Jeg er ikke lærer, men barna har tross alt fri disse dagene/ ukene og jeg kan ikke se for meg hva en lærer skal bruke denne tiden på utenom fritid de og. Jobben deres er jo å undervise, men når barna har ferie så er det jo ingen å undervise på skolen.

Anonymous poster hash: e8c88...481

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som jobber med barn i barnehage og skole trenger minst 12 uker ferie i året. Dere gjør en strålende jobb med å passe på barnet mitt

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Litt papirarbeid?;)

Det er ganske mye som må gjøres utenom arbeidstid. Undervisning skal planlegges og forberedes. Rapporter skal skrives. Arbeid skal rettes og vurderes. Det meste man gjør skal dokumenteres. I tillegg kommer oppfølging, møter, teamarbeid, foreldresamtaler, elevsamtaler og diverse annet. Den tiden man er på skolen strekker ikke til. Og jeg har fortsatt ikke vært på en skole som ikke gjør noe de tre siste ukene før sommerferien.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men lærerne har da ikke ferie bare fordi ungene har det. De må gjøre mye jobb hjemme for å forberede seg til neste skoleår. Jeg har også opplevd at mange lærere sitter på kontorene sine å jobber enda det er skoleferie. Har jobbet som renholder i mange år på grunnskolen, så fikk med meg en del da.

Anonymous poster hash: 270e9...154

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Alle lærere jeg kjenner (og det er ganske mange av dem i min omgangskrets, alt fra barneskole til videregående) bruker adskillig mer tid på jobb enn det der. Det er forberedelse av undervisningopplegg, etterarbeid, evalueringer, retting av prøver/stiler/oppgaver osv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Faerunpedia

Barneskolelærere har kanskje ikke så mye rettearbeid, men på ungdomskolen/vgs er det mye kveldsarbeid med retting av prøver/særoppgaver etc. En barneskolelærer tjener ikke fantastisk heller, synes det er helt greit at de har lang ferie. Vet dessuten om lærere som har sommerjobb fordi de ellers ikke klarer seg økonomisk. Dessuten tror jeg barn har godt av lang ferie og ikke for lange skoledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du hvor mange kvelder og helger de sitter og jobber eller? Synes de fortjener sine 12 uker jeg.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærere jobber MYE overtid. Har selv foreldre som er lærere, og de jobber hele dagen og litt til..

Anonymous poster hash: 3d846...41a
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærere har faktisk ikke så mye ferie som du skal ha det til. Selvfølgelig har vi mer ferie enn de fleste andre yrkesgrupper, men det trengs faktisk. Som lærer på ungdomsskolen eller videregående er det ganske mange prøver, tentamen, eksamen ol. som skal rettes. Mye av rettinga foregår når vi har ferie/fridager. Ukene før sommerferien går til mye papirarbeid. Samme med ukene før skolen starter igjen til høsten. Som lærer går jobben ut på primært å undervise, men læreryrket har blitt så mye mer. Lærerne er en av de primære sosialiseringsagentene, vi oppdrar barna osv. Det er faktisk ganske mye mer krevende jobb enn dere på sidelinja får inntrykk av. Vi har ikke en 8-16 jobb. Jeg skjønner at dere ikke helt forstår det, og det er umulig for oss å få dere til å forstå det. Det beste hadde vært om dere hadde testet læreryrket selv.

Anonymous poster hash: 9cb96...d5a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å jobbe som lærer et år, så skal jeg love deg at du forandrer mening.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye enkelte lærere jobber er nok forskjellig. Men vil bare presisere at det ikke er 12 uker avspasering, de har 5 uker ferie de som alle andre offentlig ansatte (og andre med skikkelig tariffavtale).

Anonymous poster hash: 81e0a...4e9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Begge foreldrene mine er lærere, og de sitter med stiler, og oppgaver, og forberedelser til møter og timer og klasseturer og forestillinger osv osv nesten hver eneste kveld. De er på jobb fra åtte til fem alle dager og fortsetter å jobbe etter de har kommet hjem. Bortsett fra det så er det hyggekvelder, klasseturer, forestillinger, foreldremøter, elevsamtaler, planleggingsdager, kurs, konferanser, sensorjobbing i andre byer osv.

Jeg skulle hatt minst 10 måneder ferie i året om jeg var nødt til å høre på bråkete trassige hylende fisende skrålende frekke motbydelige survete fjortisser 7 timer i døgnet.

Respekt til alle lærere, de har flere tonn mere arbeidsmoral og arbeidsmengde enn mange andre.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen grunn til å hisse seg opp altså! Jeg ser jo at jeg tydeligvis ikke visste nok! Var ikke meningen å disse yreksgruppen - som allerede skrevet her! Men oppfattet det slik spesielt lærere på barnetrinnet ikke akkurat druknet i hjemmearbeid - ikke misforstå!

Da er det tydeligvis velfortjent! :blomst:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, barn i barnehager har IKKE 12 uker ferie for å si det rett ut. De får maks 3 uker og den 4. deler de opp eller tar en annen gang. Mange lærerforeldre som har 7 uker sommerferie som bare gir barna 3 uker!

Og jeg sier ja til heldagsskole til 15 og mindre eller 0 lekser, det hadde vært en drøm for tidsklemme-foreldre. Er grusomt å komme hjem 17.30 etter senvakt på jobb, så lage middag, så skal lekser gjøres. Og hva med butikkansatte som jobber til 20 eller 23??? Nei, verden skaper behov med å ha så lange åpningstider. Butikker kan fint stenge 18, og skolene + sfo 15. At bhg har så lenge åpent er bare tull, for mange foreldre får sjokk når de begynner på skolen og de faktisk slutter 12 eller13, og sfo 16.30

Unner lærere ferie, men da bør deres få det også.

Anonymous poster hash: 6628d...d2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber som lærer på kulturskole og selv der har vi overtid nok til å ta ut avspasering og ferie på røddager og i alle feriene/inneklemtdagene. Selv om vi ikke har alt papirarbeidet og prøverettingen som grunnskolelærerne har (og all ære til dem for å holde ut alt det), så har vi mye undervisning og arrangement som går på kveldstid og i helgene. De færreste har problemer med å fylle dagene og det er slett ikke normalt å jobbe bare 8-15 pluss litt kveldstid. Vi er egentlig forpliktet til å jobbe 43,5-44,5 timer pr arbeidsuke for å ta igjen avspaseringsdagene men det betyr ikke at alle lærere gjør det (det kommer litt an på hvor streng sjef de har og hvor god arbeidsmoral de har). De fleste gjør det, men det finnes noen unnasluntrere som klarer å unngå ekstratimene (hvordan de nå enn får gjort alt de skal gjøre).

Det er også mange lærere som jobber på fridagene/avspaseringdagene, så avspasering betyr ikke alltid fri og tid til å gjøre som man vil.

Dersom noen mener lærere har for mye "fri" står de da fritt til å prøve et år som lærer. Jeg vil tro de får en liten aha-opplevelse.

Anonymous poster hash: fc10c...977
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok forøvrig MANGE yrkesgrupper som fortjener "mer fri" - tenker spesielt på sykepleiere i full stilling som ikke har tid til hverken å spise eller tisse ila arbeidsdagen, pålagt overtid osv osv.. :glare:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, undervisningen legger seg opp selv vet dere. Alle prøvene retter seg også på egen hånd, og det tar bare et halvt minutt per klasse - rene magien! All dokumentasjonen som kreves på samtlige elever; om deres fremgang, eventuelle utfordringer og alle andre merknader gjør seg også selv hver eneste dag uten at læreren trenger å bruke noe som helst tid på loggføring. Prosjekter, gruppearbeid og hjemmeoppgaver dukker også opp fra intet nå og da - det er ikke noe læreren må planlegge overhodet; h*n må ikke påse at elevene undervises i forhold til de aktuelle læreplanmålene i det enkelte faget, eller at aktiviteter i klasserommet, hjemmeoppgaver o.l. gjenspeiler disse. Evaluering er også en smal sak - det er jo bare å kaste terning. Elevsamtaler, foreldresamtaler, trinnmøter, kontaktmøter og fagmøter tar heller ikke noe tid, og man trenger hvertfall ikke å forberede seg til noen av disse tingene..

:sarkasme::ironi:

Hvis du ikke tror at lærere jobber (ubetalt!) i helger, ferier og etter normal arbeidstid forekommer det meg åpenbart at skoleverket ikke er noe du har mye kunnskap om. Lærerens jobb er så utrolig mye mer enn å møte opp i klasserommet for å holde en times undervisning her og der. All ære til de som holder ut i et yrke med så mye pes, press, utakknemlighet og drittslenging. Det er de som er de virkelige heltene. :helen:

Anonymous poster hash: e8f05...334
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en vanlig misforståelse det der om at lærererne tar ferie når skolebarna tar ferie. De har ikke noe mer ferie enn det som står i loven for kommunalt ansatte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neida, undervisningen legger seg opp selv vet dere. Alle prøvene retter seg også på egen hånd, og det tar bare et halvt minutt per klasse - rene magien! All dokumentasjonen som kreves på samtlige elever; om deres fremgang, eventuelle utfordringer og alle andre merknader gjør seg også selv hver eneste dag uten at læreren trenger å bruke noe som helst tid på loggføring. Prosjekter, gruppearbeid og hjemmeoppgaver dukker også opp fra intet nå og da - det er ikke noe læreren må planlegge overhodet; h*n må ikke påse at elevene undervises i forhold til de aktuelle læreplanmålene i det enkelte faget, eller at aktiviteter i klasserommet, hjemmeoppgaver o.l. gjenspeiler disse. Evaluering er også en smal sak - det er jo bare å kaste terning. Elevsamtaler, foreldresamtaler, trinnmøter, kontaktmøter og fagmøter tar heller ikke noe tid, og man trenger hvertfall ikke å forberede seg til noen av disse tingene..

:sarkasme::ironi:

Hvis du ikke tror at lærere jobber (ubetalt!) i helger, ferier og etter normal arbeidstid forekommer det meg åpenbart at skoleverket ikke er noe du har mye kunnskap om. Lærerens jobb er så utrolig mye mer enn å møte opp i klasserommet for å holde en times undervisning her og der. All ære til de som holder ut i et yrke med så mye pes, press, utakknemlighet og drittslenging. Det er de som er de virkelige heltene. :helen:

Anonymous poster hash: e8f05...334

:blomst::takke: Bøyer meg i støvet!

Anonymous poster hash: 9cb96...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...