Gå til innhold

Hvorfor stemmer noen Høyre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Summers

Mobbing strekker seg da langt lenger enn barneskolen. For de som virkelig blir mobbet så strekker gjerne mobbingen seg til og med videregående. Du later jo også som at psykisk sykdom ikke eksisterer, og det gjør det jo enda mer useriøs. Når man er deprimert er "latskap" et vanlig sympton, og det går naturligvis utover skolearbeidet. Da må man ha ganske sterke gener for psykisk helse for fortsatt å være istand til å gjøre det skikkelig bra på skolen.

Det virker jo som om du lever i din helt egne virkelighet, for menneskets hjerne er et magisk sted som ikke påvirkes av en eneste naturlov, hvor folk er helt upåvirket av hva andre mennesker gjør, at markedet er irrelevant for hva slags jobber som er tilgjengelig og slikt som "psykisk helse" ikke eksisterer.

Kanskje du kan forklare hvorfor den menneskelige hjernen er det eneste organet som ikke kan rammes av sykdom?

livet stopper ikke etter VGS, de kan hente seg inn etterpå som faktisk er det normale. om de velger å gi opp så får de ta det på sin regning ikke min. ingen sier at man ikke kan være deprimert, men den er kurerbar og det går på vilje om man blir frisk, da blir ditt råd om at man bare skal gi opp ganske kynisk for de kan få det så mye bedre enn i din drømmeverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

livet stopper ikke etter VGS, de kan hente seg inn etterpå som faktisk er det normale. om de velger å gi opp så får de ta det på sin regning ikke min. ingen sier at man ikke kan være deprimert, men den er kurerbar og det går på vilje om man blir frisk, da blir ditt råd om at man bare skal gi opp ganske kynisk for de kan få det så mye bedre enn i din drømmeverden.

Du er egentlig som en automat som bare gjentar det samme gnålet bare noen putter på en mynt... Hvorvidt folk kommer seg avhenger av ens naturlige helse, hvor mye og grovt man ble mobbet og eventuelle kompensasjonsfaktorer. Personlig har jeg aldri møtt noen som både ble mobbet gjennom hele oppveksten og ble misshandlet hjemme som ikke ble uføretrygdet.

Når det gjelder vilje, så er jo det noe som stort sett er genetisk, så ser ikke at det skal være noe argument for noe personlig ansvar eller kontroll over eget liv. Det er ikke bare at man kan observere ulike viljestyrke blant ulike hunderaser, men man kan også observere klare forskjeller i viljestyrke, langsiktighet og lignende i så ung alder at det blir meningsløst å snakke om noe "personlig ansvar" rundt det. Ingen seriøse mennesker hevder at en åtteåring tenker bevisst på slikt.

Jeg mener nok at det beste er å få disse i en brukbar jobb om mulig, men det er jo nettopp slike personer som ender opp som uteliggere, skoleskytere eller folk som går "postal" om de presses for hardt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Du er egentlig som en automat som bare gjentar det samme gnålet bare noen putter på en mynt... Hvorvidt folk kommer seg avhenger av ens naturlige helse, hvor mye og grovt man ble mobbet og eventuelle kompensasjonsfaktorer. Personlig har jeg aldri møtt noen som både ble mobbet gjennom hele oppveksten og ble misshandlet hjemme som ikke ble uføretrygdet.

Når det gjelder vilje, så er jo det noe som stort sett er genetisk, så ser ikke at det skal være noe argument for noe personlig ansvar eller kontroll over eget liv. Det er ikke bare at man kan observere ulike viljestyrke blant ulike hunderaser, men man kan også observere klare forskjeller i viljestyrke, langsiktighet og lignende i så ung alder at det blir meningsløst å snakke om noe "personlig ansvar" rundt det. Ingen seriøse mennesker hevder at en åtteåring tenker bevisst på slikt.

Jeg mener nok at det beste er å få disse i en brukbar jobb om mulig, men det er jo nettopp slike personer som ender opp som uteliggere, skoleskytere eller folk som går "postal" om de presses for hardt.

Nå er alle mennesker av samme rase så da har alle samme viljestyrke. noen har det verre enn andre og trenger mer viljestyrke for å komme seg opp, og da er det greit å få motivasjon ved å vite at livet blir kjipt om man ikke tar seg sammen. pisk og gulerot, det er sånn verden fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alle mennesker av samme rase så da har alle samme viljestyrke. noen har det verre enn andre og trenger mer viljestyrke for å komme seg opp, og da er det greit å få motivasjon ved å vite at livet blir kjipt om man ikke tar seg sammen. pisk og gulerot, det er sånn verden fungerer.

Det at livet blir kjipt kan også føre til at man gir enda mer faen, blir narkoman, kriminell eller så skaffer man et automatvåpen og skyter vilt rundt seg. Å sette psykisk syke under så sterkt press kan nok like gjerne forårsake slike tragedier heller enn at personen tar seg sammen.

Det er jo forskjell på hunde og menneskeraser da hundreraser er bevisst avlet frem og har lav grad av genetisk variasjon. Den genetiske variasjonen er mye større innad i enkelte menneskeraser, selv om det nok kan virke som om visse menneskeraser har sterkere viljestyrke enn andre, men det er jo et svært politisk ukorrekt tema :)

Dessuten, det er ikke mulig for alle å komme seg opp, da det ikke er nok brukbare jobber til alle.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Dessuten, det er ikke mulig for alle å komme seg opp, da det ikke er nok brukbare jobber til alle.

og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er helt greit.

Det er ikke greit fordi det betyr at mange rett og slett ikke har noen mulighet til å komme seg opp.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Summers

Det er ikke greit fordi det betyr at mange rett og slett ikke har noen mulighet til å komme seg opp.

Synd for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd for dem.

Samme kan jeg si om de private kontoransatte som må betale skatt for å finansiere uføretrygdede.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener heller at det er stikk motsatt. Det nordiske landene er blant de stedene i verden hvor man tror at folk har minst kontroll over egen skjebne. Man tror derimot at folk har veldig stor kontroll over egen skjebne i Japan og USA. I hvilke av disse områdene hadde du ønsket å være fattig?

Saken er jo den at strukturelle faktorer gjør at en viss andel av befolkningen vil være arbeidsledige og en viss andel være i ufaglærte jobber. Samme hvor hardt det enkelte individ jobber og studerer, så vil allikevel en viss andel havne i disse situasjonene. Det er dermed kun mulig for slike holdninger å bedre forholdene for enkelte individ, men på samfunnsnivå fører ikke "bedre holdninger" til at flere gjør det bra eller unngår lidelse. Det at folk tror at man har mer kontroll over egen skjebne har ikke ført til en mindre andel fattige eller ufaglærte arbeidere i land som Japan og USA!

Hvis man har begrensede evner, så er det faktisk andre som bestemmer hvorvidt det å arbeide hardt har noen effekt! Om alle som har bedre evner enn deg arbeider så hardt de kan, så kommer du jo fortsatt ingen vei! Du er avhengig av tilstrekkelig med individer med bedre evner enn deg velger å ikke bruke dem for at du skal kunne komme deg opp med hardt arbeide! Heller ikke den muligheten betyr da bedre kontroll over eget liv.

Men mitt utgangspunkt er ikke I hvilket land jeg helst ville vaert fattig! Mitt utgangspunkt er at jeg vil maksimere livskvaliteten til innbyggerne som helhet, og hvis du lurte; Ja, jeg forholder meg til en utilitaristisk etisk tilnaerming, fordi dette er det eneste som gir mening I mitt hode. Jo, bedre holdninger vil kunne bedre samfunnet som helhet, vaar lykke er ikke bare relativ, selvom det er et relevant poeng, men ogsaa absolutt og en funksjon av mange faktorer. Okt generelt utdannelsesnivaa for eksempel forer til bedre livsstil, lengre levetid, og bredere perspektiver.

Naa kunne jeg selvfolgelig sagt at hvis alle jobbet hardere og produserte mer, ville ogsaa alle faa det bedre okonomisk, men jeg valgt bevisst aa utelate dette fra argumentasjonen, da det fortsatt diskuteres I psykologmiljoer hvor stor komponenten som innebefatter materielle goder er I lykkefunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mitt utgangspunkt er ikke I hvilket land jeg helst ville vaert fattig! Mitt utgangspunkt er at jeg vil maksimere livskvaliteten til innbyggerne som helhet, og hvis du lurte; Ja, jeg forholder meg til en utilitaristisk etisk tilnaerming, fordi dette er det eneste som gir mening I mitt hode. Jo, bedre holdninger vil kunne bedre samfunnet som helhet, vaar lykke er ikke bare relativ, selvom det er et relevant poeng, men ogsaa absolutt og en funksjon av mange faktorer. Okt generelt utdannelsesnivaa for eksempel forer til bedre livsstil, lengre levetid, og bredere perspektiver.

Et problem her er at jeg slettes ikke er enig i at dine holdninger er bedre for samfunnet som helhet. Jeg mener heller at de på samfunnsnivå er nedbrytende, da de fører til både mindre empati overfor fattige og mindre evne til å utjevne veldig store forskjeller og å gi folk et skikkelig sosialt sikkerhetsnett. Ja, jeg vil endog hevde at holdningen om at individet har kontroll over eget liv dreper mennesker! I USA har denne ideen drept flere tusen mennesker vært år gjennom manglende tilgang til helsetjenester, at folk ender opp som uteliggere, ekstra kriminalitet begått av folk som har valget mellom kriminalitet og sult også videre.

Når det gjelder utdannelse er ikke dette et resultat av holdninger. Det er ikke slik at flere tar utdannelser der flere tror man har kontroll over eget liv. Hvor mange som tar utdannelse går mer ut på hvor mange som har praktisk mulighet til det.

Naa kunne jeg selvfolgelig sagt at hvis alle jobbet hardere og produserte mer, ville ogsaa alle faa det bedre okonomisk, men jeg valgt bevisst aa utelate dette fra argumentasjonen, da det fortsatt diskuteres I psykologmiljoer hvor stor komponenten som innebefatter materielle goder er I lykkefunksjonen.

Dette kan også ha en mørk side. Om noen tror de vil oppnå mye men ikke klarer det kan de bli frustrerte, og gjøre noe dumt. I Japan er jo dårlig resultater på skolen en viktig årsak til selvmord blant ungdom. Det kan også virke som at en faktor som bidro til at ABB gjorde det han faktisk gjorde var at han ikke klarte å oppnå det han trodde han skulle være i stand til å oppnå!

Det stemmer nok i noen tilfeller at man kan gjøre samfunnet bedre ved å arbeide hardere, men i de fleste tilfeller vil man i praksis bare utkonkurrere noen andre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iMariuz

Det står om det i avisa omtrent hver eneste vinter hvor det er litt ekstra kaldt, og det har vært en del av dem i de siste årene.

Jeg forstår ikke hvorfor du tar opp dette med eget hus, flere biler (de fleste mennesker kan klare seg fint uten å ha bil i det hele tatt, om de ikke bor langt ute på landet, der det er mye billigere å bo).

Er dette noe du bare nevnte ut ifra ingen ting, eller er det et problem idag at uføre blir utdelt så mye penger at de har råd til å kjøpe 2-3 biler, et relativt flott hus osv... Jeg skjønner ikke hvordan de isåfall får til det, med en månedlig inntekt på rundt 10.000 kr.

Staten burde kunne sørge for et minimumsbehov, ja, men da kan det ikke bli dagens laveste satser, for de er latterlige i forhold til hva det koster med mat, strøm, leie av bolig, bil/kollektiv transport osv.

- Gjelder alle disse pensjonister som ikke har råd til varme? Eller er det mennesker som har frosset ihjel mens de var utendørs?

- Når jeg snakker om hus og 2 biler så mener jeg de som har jobb med gjennomsnittlig inntekt, disse har råd til å spare mer om de ønsker mer enn absolutt minimum i ytelser ettersom det ikke er statens oppgave å sørge for å opprettholde levestandarden de var vant til før de ble ledige, syke, uføre. Ønsker de det bør de spare til det selv eller skaffe seg forsikringer.

Endret av iMariuz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gjelder alle disse pensjonister som ikke har råd til varme? Eller er det mennesker som har frosset ihjel mens de var utendørs?

- Når jeg snakker om hus og 2 biler så mener jeg de som har jobb med gjennomsnittlig inntekt, disse har råd til å spare mer om de ønsker mer enn absolutt minimum i ytelser ettersom det ikke er statens oppgave å sørge for å opprettholde levestandarden de var vant til før de ble ledige, syke, uføre. Ønsker de det bør de spare til det selv eller skaffe seg forsikringer.

Ja, det gjelder innendørs, fordi de ikke hadde råd til å varme opp.

Jeg er enig med deg at staten ikke skal finansiere de 2 bilene som personen hadde råd til før han/hun blei ufør.

Men hvorfor nevner du dette, egentlig? Staten, eller nav, driver ikke med sånt, med mindre det er nødvendig pga jobb eller tiltaket de er på, for å komme ut i jobb igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Nå er du forferdelig streng, PeeWee...

Også interessant å se hvordan det ble stille fra tre av disse debattantene samtidig? De likte jo å vise sin kunnskap om å være logget på med flere kontoer samtidig...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest iMariuz

Ja, det gjelder innendørs, fordi de ikke hadde råd til å varme opp.

Jeg er enig med deg at staten ikke skal finansiere de 2 bilene som personen hadde råd til før han/hun blei ufør.

Men hvorfor nevner du dette, egentlig? Staten, eller nav, driver ikke med sånt, med mindre det er nødvendig pga jobb eller tiltaket de er på, for å komme ut i jobb igjen.

Hvor det altså kun fantes 1 nyhetssak om dette på Google

- Minstepensjonen som også gjelder uføre er på minst 13.000 i måneden idag og mange før mer enn dette noe som er helt unødvendig siden denne kun bør dekke minimumsbehovet som er mat og husly og da trenger man ikke 13.000 + i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor det altså kun fantes 1 nyhetssak om dette på Google

- Minstepensjonen som også gjelder uføre er på minst 13.000 i måneden idag og mange før mer enn dette noe som er helt unødvendig siden denne kun bør dekke minimumsbehovet som er mat og husly og da trenger man ikke 13.000 + i måneden.

Jeg bryr meg ikke om hvor mange av dem som ligger på google. Jeg veit at jeg har leser om det rett som det er, og det er alt som betyr noe for meg.

Om du velger å tro det eller ikke, er ikke min sak, og det bryr meg lite.

13.000 kr er helt greit med penger, men så må man huske på at bolig og strømpriser forandrer seg, og de setter veldig gjerne opp strømprisene de vintrene det er ekstra kalt, siden de private eierne ikke trodde det skulle bli så kalt den vinteren, og dermed eksporterte alt for mye av strømmen, i løpet av sommeren, så det ikke var "nok" igjen når vinteren kom.

13.000 kan være nok, men det er ikke alltid det. Det er ikke alltid man finner boplasser som er billige nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iMariuz

13.000 kan være nok, men det er ikke alltid det. Det er ikke alltid man finner boplasser som er billige nok.

Da må man flytte hvis man ikke har spart opp nok selv eller skaffet seg forsikring, man kan fint overleve på 5-6.000 i måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må man flytte hvis man ikke har spart opp nok selv eller skaffet seg forsikring, man kan fint overleve på 5-6.000 i måneden

Edit: Forresten... Hva?? "Det er ikke alltid man finner boliger som er billige nok", så er svaret ditt "Da må man flytte"? Det er jo det som er planen når man leiter etter boliger... Man leiter etter boliger, fordi man prøver å flytte... Og det er da det problemet kan komme opp, at man ikke finner noe som er billig nok.

Da må man flytte, ja... Du forstår dette med boligmarkedet? Det å flytte er ikke en sånn "det er det bare å gjøre"-greie... Det avhenger av flere ting, som at du faktisk får en av leilighetene du søker på, at det passer med jobben din, skolen til barna (eller eventuelt at det er ledige jobber og skole eller barnehageplass i området du flytter til, eller i det minste på en plass det er mulig å komme seg til ved hjelp av bil eller kollektivt) osv. osv.

Det er ikke bare å flytte. Det kan ta veldig lang tid å få ordna, og i verste fall får man ingen ting.

Jeg er helt enig i at det går an å leve på 5000 kr i måneden.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaptein Kuk

Jeg forstår ikke helt hva du vil oppnå med å si dette, i og med at han ikke ville vært ansvarlig selv om det hadde vært tilfelle. Om han så hadde mobbet dem til døde hadde han ikke vært ansvarlig for det, siden han jo kun er en miks av gener og miljø han så likevel ikke har kontroll over. Var det ikke så? Når han ikke kan beherske seg fra å mobbe, og vet ikke hva han gjør når han mobber, hva er da poenget med å påpeke at mobbingen hans har fått skadelige konsekvenser for andre?

Man kan jo se det som et ledd i miljøpåvirkningen som blir brukt som argument mot fri vilje og dermed personlig ansvar. Enten ved at individet selv tilpasser seg miljøet som ugleser mobbing og sosialt straffer mobbere, eller at miljøet utvikler negative holdninger mot mobbing og mobbere som følge av at det settes søkelys på mobbingens store negative konsekvenser.

Fravær av personlig ansvar betyr aldeles ikke at en hver handling blir meningsløs, slik liberalister i ideologisk panikkanfall har en tendens til å fremstille det som.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaptein Kuk

Vel, jo. Det er nok full mulig. Det er imidlertid forferdelig mange variabler involvert.

Hvis man skal detaljbeskrive den hele og fulle prosessen, ja. Men man trenger ikke kjenne hele prosessen for å fastslå at det er en fysisk prosess basert på fysiske lover, og dermed umuliggjøre selve konseptet fri vilje og dermed konseptet personlig ansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...