Gå til innhold

Hvorfor stemmer noen Høyre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Summers

Vanligvis så oppfattes det å argumentere utifra nytte som det motsatte av å argumentere utifra moralske rettigheter.

Nei, de avgjør bare alle rettigheter ved hjelp av nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de avgjør bare alle rettigheter ved hjelp av nytte.

Jeg forklarte forskjellen mellom de to ulike formene for rettigheter det var snakk om, men det var du tydeligvis ikke istand til å forstå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Men dette blir bare avsporing, viktigste er at man er den man vil være(om man er frisk). Vil man tjene mye og ha god jobb så får man det, vil man spille data dagen lang i stedet for å satse på karriere så får man ta konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette blir bare avsporing, viktigste er at man er den man vil være(om man er frisk). Vil man tjene mye og ha god jobb så får man det, vil man spille data dagen lang i stedet for å satse på karriere så får man ta konsekvensene av det.

Nei, dette er egentlig bare barnslig tull. At eneste grunnen til at folk blir renholdere og butikkansatte er at de spiller data dagen lang? Det blir rett og slett for idiotisk. Jeg kan dessuten ikke se at du har forsøkt å besvare et eneste av argumentene jeg har hatt i denne debatten?

Saken er jo at din påstand om at man kan være den man vil være er hundre prosent umulig, uansett om man har fri vilje eller ikke. Årsaken er strukturelle begrensninger i et samfunn med arbeidsdeling, men det går tydeligvis over din intellektuelle fatteevne?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Uansett, når man ser at folk i praksis støtter mer omfordeling dess mindre de tror på personlig ansvar, ser det ikke ut til å være en slags naturlig kobling mellom disse to standpunktene?

Jeg kan se én bestemt naturlig kobling, og det er at folk som er giddalause er naturlig disponert for å benekte ansvar. Det samme gjelder kriminelle. "Va`kke min skyld. Alt er bare samfunnets skyld". Selvsagt fordi det er i deres interesse å hevde dette. Med andre ord: det du kaller rettfderdighet er ikke noe annet enn kamuflert egeninteresse. Ikke noe galt i det. Men kall nå en spade for en spade. Ikke vet jeg hva du sysler med. Du ser jo ut til å være bofast her på KG. Så kanskje er du en av de kontoransatte som etter ditt utsagn søler bort halve dagen på tull, og lever godt på det. I så fall aner ikke jeg hva du personlig tjener på sosialist-våset ditt. Egeninteresse er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Nei, dette er egentlig bare barnslig tull. At eneste grunnen til at folk blir renholdere og butikkansatte er at de spiller data dagen lang? Det blir rett og slett for idiotisk. Jeg kan dessuten ikke se at du har forsøkt å besvare et eneste av argumentene jeg har hatt i denne debatten?

Saken er jo at din påstand om at man kan være den man vil være er hundre prosent umulig, uansett om man har fri vilje eller ikke. Årsaken er strukturelle begrensninger i et samfunn med arbeidsdeling, men det går tydeligvis over din intellektuelle fatteevne?

Det kreves ingenting for å skylde på alle andre for ens egen situasjon, det er å gjøre noe med det som krever noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kreves ingenting for å skylde på alle andre for ens egen situasjon, det er å gjøre noe med det som krever noe.

Så hvorfor argumenterer du ikke for ditt syn?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte ikke mulig å gjøre noe med det, om man sitter i en situasjon hvor man tjener dårlig og har for lite penger... Dette avhenger veldig mye av hvilke jobber som faktisk er tilgjengelige, hvilken aldersgruppe man tilhører (denne delen er værre for damer, siden de kan bli gravide og dermed må være borte fra jobb, noe arbeidsgiver ikke ønsker), hvor man bor (man har ikke alltid mulighet til å flytte dit det er jobber) osv.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Det er ofte ikke mulig å gjøre noe med det, om man sitter i en situasjon hvor man tjener dårlig og har for lite penger... Dette avhenger veldig mye av hvilke jobber som faktisk er tilgjengelige, hvilken aldersgruppe man tilhører, hvor man bor (man har ikke alltid mulighet til å flytte dit det er jobber) osv.

og ofte finner man på alle mulige unnskyldninger for å ikke gripe fatt i problemene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se én bestemt naturlig kobling, og det er at folk som er giddalause er naturlig disponert for å benekte ansvar. Det samme gjelder kriminelle. "Va`kke min skyld. Alt er bare samfunnets skyld". Selvsagt fordi det er i deres interesse å hevde dette. Med andre ord: det du kaller rettfderdighet er ikke noe annet enn kamuflert egeninteresse. Ikke noe galt i det. Men kall nå en spade for en spade. Ikke vet jeg hva du sysler med. Du ser jo ut til å være bofast her på KG. Så kanskje er du en av de kontoransatte som etter ditt utsagn søler bort halve dagen på tull, og lever godt på det. I så fall aner ikke jeg hva du personlig tjener på sosialist-våset ditt. Egeninteresse er det uansett.

Det med egeninteresse går like greit begge veier, så noe sterkt argument blir det uansett ikke. Forskjellen er at du ser ut til å ha en stor grad av sadisme i tillegg, at du liker å se de svake lide.

Uansett, så savner jeg argumenter fra deg som er bedre enn "din argumentasjon er ufullstendig". Når du begynte med det virket det jo egentlig som du i praksis kapitulerte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ofte finner man på alle mulige unnskyldninger for å ikke gripe fatt i problemene,

Du makter dog ikke å argumentere imot de "unnskyldningene". Saken er jo at strukturelle faktorer gjør at en viss andel av arbeidsstyrken vil bli sittende fast i dårlig betalte jobber.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Du makter dog ikke å argumentere imot de "unnskyldningene". Saken er jo at strukturelle faktorer gjør at en viss andel av arbeidsstyrken vil bli sittende fast i dårlig betalte jobber.

Selvsagt strukturelle faktorer, det er nettopp tankegangen man må bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det noen mennesker som er skyld i sin egen dritt, men det gjelder ikke de fleste... De situasjonene jeg nevnte, er reelle ting som hindrer villige mennesker i å få et godt liv, og det er noe du bare avfeier uten omtanke, virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt strukturelle faktorer, det er nettopp tankegangen man må bli kvitt.

Du har ikke lykkes å argumentere for at de ikke er relevante. Ja, du har ikke engang vist deg istand til å forstå motargumentene mot ditt syn!

Det er også interessant at du mener at folk over 50 år i mye større grad bruker hele dagen på dataspill enn andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Du har ikke lykkes å argumentere for at de ikke er relevante. Ja, du har ikke engang vist deg istand til å forstå motargumentene mot ditt syn!

Det er også interessant at du mener at folk over 50 år i mye større grad bruker hele dagen på dataspill enn andre.

Folk i 50 årene er i sin beste alder, det er jo gjerne de som er konsernsjefer og presidenter, rett og slett pinlig om de gir opp i stedet for å gjøre noe med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk i 50 årene er i sin beste alder, det er jo gjerne de som er konsernsjefer og presidenter, rett og slett pinlig om de gir opp i stedet for å gjøre noe med livet.

I den alderen er det enten eller, undersøkelser har jo vist at de aller fleste sjefer mener at nyansatte skal være under 40 år, og er man over 55 år kan det bli virkelig vanskelig. Ens beste alder på arbeidsmarkedet er 25 år til 40 år. Når man er 50 år kan man dessuten ha blitt utslitt i den jobben man har hatt tidligere. Dette kombinert med aldersdiskriminering er nok årsaken til at de fleste som ikke jobber er over 50 år gamle.

Hvor gammel er du forresten? Er du ferdig med ungdomsskolen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Summers

Selvfølgelig er det noen mennesker som er skyld i sin egen dritt, men det gjelder ikke de fleste... De situasjonene jeg nevnte, er reelle ting som hindrer villige mennesker i å få et godt liv, og det er noe du bare avfeier uten omtanke, virker det som.

Nei, de aller fleste setter seg ned og tenker som du beskriver: jeg er for gammel, jeg bor på feil sted, jeg har feil yrke, osv. Da er man selv skyld i sin egen elendighet og trenger mest av alt et spark i baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette underbygger jo nettopp det jeg skriver. For at man skal ha et samfunn som USA må man jo nettopp ha overbevist folket om at folk har personlig ansvar! Det samme gjelder kriminalitet, folk har de meningene de har i USA fordi de faktisk tror at folk har veldig stor grad av kontroll over egen skjebne.

Du sa: "Jeg hevder derimot at siden mitt rettferdighetsbegrep påvirker massene sine holdninger, så er det klart at mitt rettferdighetsbegrep er noe som ligger i menneskets natur og ikke bare er noe jeg selv har funnet på." Ja, og siden et libertariansk rettferdighetsbegrep påvirker massene sine holdninger (blant annet i USA), så må jo også dette ligge i menneskets natur. Med andre ord: ditt rettferdighetsbegrep stemmer ikke mer overens med menneskets natur enn det libertarianske.

Var poenget ditt derimot at rettferdighet er hva velgerne bestemmer at det er så er jo det forsåvidt riktig. Men da kan du ikke lenger på generelt grunnlag avvise gyldigheten av personlig ansvar som idé. Den eksisterer kanskje ikke i sosialdemokratiske Norge, men den eksisterer i høyeste grad i USA og er gyldig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

I den alderen er det enten eller, undersøkelser har jo vist at de aller fleste sjefer mener at nyansatte skal være under 40 år, og er man over 55 år kan det bli virkelig vanskelig. Ens beste alder på arbeidsmarkedet er 25 år til 40 år. Når man er 50 år kan man dessuten ha blitt utslitt i den jobben man har hatt tidligere. Dette kombinert med aldersdiskriminering er nok årsaken til at de fleste som ikke jobber er over 50 år gamle.

Hvor gammel er du forresten? Er du ferdig med ungdomsskolen?

Aldersdiskrimineringen løser seg ved at de ikke krever like høy lønn som på forrige jobb. Min alder er ikke diskusjonstema.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersdiskrimineringen løser seg ved at de ikke krever like høy lønn som på forrige jobb. Min alder er ikke diskusjonstema.

Så du er altså i starten av tenårene? Saken er jo at man enten må være 15 år gammel eller lettere mentalt tilbakestående for å argumentere slik du gjør. Du klarer jo ikke å gjøre det minste forsøk på å besvare hva folk virkelig skriver!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...