Gå til innhold

Noen som har født alene (på sykehus altså)?

Stinelin

Anbefalte innlegg

Om jeg hadde vært i din situasjon, hadde jeg nok følt meg mer komfortabel med å føde alene og vite at eldste hadde det godt hos faren enn å ha med faren og ikke føle meg trygg på at eldste får god nok omsorg...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er fast bestemt på å føde alene så er det vel ikke noe poeng i å spørre om andres erfaring?

Men for å være litt uhyggelig igjen, da, så får jeg nesten stille spørsmålet om hva du gjør dersom fødselen ikke går bra og det f.eks ender med et hastesnitt i f.eks full narkose (noe som faktisk ikke er helt usannsynlig). Da er det ikke utenkelig at barnet vil måtte være alene i de minst tre timene det vil ta for far å komme seg til sykehuset. Er dette noe du f.eks kan leve med? Og er dette noe mannen din vil kunne leve med?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er fast bestemt på å føde alene så er det vel ikke noe poeng i å spørre om andres erfaring?

Men for å være litt uhyggelig igjen, da, så får jeg nesten stille spørsmålet om hva du gjør dersom fødselen ikke går bra og det f.eks ender med et hastesnitt i f.eks full narkose (noe som faktisk ikke er helt usannsynlig). Da er det ikke utenkelig at barnet vil måtte være alene i de minst tre timene det vil ta for far å komme seg til sykehuset. Er dette noe du f.eks kan leve med? Og er dette noe mannen din vil kunne leve med?

Jo, det er helt utenkelig. Ingen nyfødte blir liggende alene i tre timer, vi vet alt for mye om hvor avhengige helt nyfødte er av kontakt til det, det hadde aldri skjedd noe sted.

Anonymous poster hash: 2151d...fe7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da minstejenta ble født med katastrofesnitt så var iallefall jeg veldig glad for at mannen rakk frem i tide (gikk innmari fort, begynte å styrtblø pga navlestrengen sprakk og løsnet), sånn at han var der både for meg og for henne. Siste jeg husker at jeg sa var at jeg elsket han, og at han måtte følge jenta når hun var ute og være sammen med henne.

En vet aldri hva som kan skje, og da er det greit å han noen sammen med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er helt utenkelig. Ingen nyfødte blir liggende alene i tre timer, vi vet alt for mye om hvor avhengige helt nyfødte er av kontakt til det, det hadde aldri skjedd noe sted.

Med "alene" mente jeg "overlatt til vilt fremmede". Jeg er veldig klar over at de ikke blir liggende alene, men det å være overlatt til helsepersonell er ikke det samme som å være overlatt til f.eks far.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke fast bestemt, derfor spør jeg om folk sine erfaringer.

Ang. komplikasjoner er dette en av de største grunnene til at jeg er litt i tvil. Barnet blir jo ikke alene, men jeg hadde jo helst villet at pappan skulle være der hos han slik han var for storebror de første timene. Om han ikke er der må bare doulaen passe på, eller noen på sykehuset. Han blir uansett ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gubben min fløy fram og tilbake for å se på håndballkamp han ha ha. Husker jordmoren og alle de andre som var der lurte på hva resultatet var.

Anonymous poster hash: 17b82...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "alene" mente jeg "overlatt til vilt fremmede". Jeg er veldig klar over at de ikke blir liggende alene, men det å være overlatt til helsepersonell er ikke det samme som å være overlatt til f.eks far.

Vi må bare vurdere situasjonen for begge ungene. Vi har ingen optimal situasjon for eldstemann uansett, og det blir snakk om flere timer for han enn for minsten. Jeg vet ærlig talt ikke om det har noe å si for den nyfødte om han ligger på brystet til doulaen eller pappan til jeg kommer til hektene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den forskjellen er kun i hodet til foreldrene, et nyfødt barn kjenner ikke faren sin. Det gjenkjenner stemmen, men det vil det med alle andre stemmer det er vant til å høre også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må bare vurdere situasjonen for begge ungene. Vi har ingen optimal situasjon for eldstemann uansett, og det blir snakk om flere timer for han enn for minsten. Jeg vet ærlig talt ikke om det har noe å si for den nyfødte om han ligger på brystet til doulaen eller pappan til jeg kommer til hektene.

Men har det noe å si for faren? Hva er hans ønsker oppi det hele? Ønsker han å gå glipp av det å se barnet sitt komme til verden, det å ikke få være sammen med barnet før det er flere timer gammelt og eventuelt få en telefon om at det har oppstått komplikasjoner og at han må komme seg til sykehuset umiddelbart?

Og, dette er sikkert et skudd i blinde, men jeg så at det finnes et barnevaktbyrå i Trondheim. Hadde dette vært et mulig alternativ? Disse er jo vant til å ta seg av barn de ikke kjenner og dersom dere tar kontakt med byrået tidlig, så er det jo kanskje mulig å få til en avtale om litt fleksibilitet rundt barnepasset og hvor dette eventuelt foregår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forskjellen er kun i hodet til foreldrene, et nyfødt barn kjenner ikke faren sin. Det gjenkjenner stemmen, men det vil det med alle andre stemmer det er vant til å høre også.

Og hodet til foreldrene skal man faktisk ikke undervurdere i en slik situasjon...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer med eldstemann dersom det oppstår komplikasjoner under fødselen og mannen din plutselig må reise til deg? Da må dere jo ha barnevakt uansett...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med førstemann tenkte jeg at det var veldig viktig at han fikk ligge på pappan, at de fikk knytte bånd osv. Nå tenker jeg mer at det er viktig at den lille får kroppskontakt og varme, og noen som kan passe på, uansett hvem det er. Å knytte bånd til pappan er det jo god tid til etterpå. Men jeg tror pappan hadde veldig stor nytte av at han var den viktigste den aller første tiden med storebror.

Men har det noe å si for faren? Hva er hans ønsker oppi det hele? Ønsker han å gå glipp av det å se barnet sitt komme til verden, det å ikke få være sammen med barnet før det er flere timer gammelt og eventuelt få en telefon om at det har oppstått komplikasjoner og at han må komme seg til sykehuset umiddelbart?

Og, dette er sikkert et skudd i blinde, men jeg så at det finnes et barnevaktbyrå i Trondheim. Hadde dette vært et mulig alternativ? Disse er jo vant til å ta seg av barn de ikke kjenner og dersom dere tar kontakt med byrået tidlig, så er det jo kanskje mulig å få til en avtale om litt fleksibilitet rundt barnepasset og hvor dette eventuelt foregår. :)

Han ønsker i utgangspunktet å være med, men ser heller ingen god løsning for storebror og har ikke lyst til å reise fra han. Altså har han samme dilemma som meg, men sier at jeg må avgjøre det. Ingen av oss tenker at det kan være helt krise at jeg føder alene så lenge jeg er komfortabel med det, forutsatt at det går greit (men det vet man jo aldri sikkert).

Barnevaktsentral er en idè, må tenke litt på den. Siden vi bor såpass langt unna betyr det at gutten må leveres til vilt fremmede, på kort varsel, og i en stresset situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hodet til foreldrene skal man faktisk ikke undervurdere i en slik situasjon...

I mitt hode hadde det vært ekstremt mye verre å skulle overlate storebroren i en situasjon der han er utrygg enn at den nyfødte måtte være sammen med barnepleier/jordmor noen få timer. Det nyfødte barnet er ikke bevisst på sin egen kjipe situasjon på samme måte som en nesten 2-åring er.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer med eldstemann dersom det oppstår komplikasjoner under fødselen og mannen din plutselig må reise til deg? Da må dere jo ha barnevakt uansett...

Da må det bare stå til. Skal få tak i barnevakt, og da er jo ikke situasjonen optimal for noen uansett, så det må bare gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Var det ikke du, TS, som skrev om dette for noen uker siden også? At dere ikke hadde barnevakt til fødsel og ønsket tips? Det kom jo mange tips da: om noen av de ansatte i bhg kunne passe han, om dere ikke kunne henge opp lapp på butikken ol for å få barnevakt, å ta m gutten til fødestedet og ha barnevakt der osv. Ble ikke noe av dette aktuelt?

Jeg føler det er enklere å komme med råd hvis jeg vet litt mer... Hvor bor dere? Hvor langt er d å kjøre til sykehuset? Når er termin? Hvilket sykehus skal du føde på?

Anonymous poster hash: ddb69...208

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har to sett besteforeldre i nærheten. Kan ikke de passe eldstemann selv om de ikke helt følger dine rutiner (har lest andre tråder du har opprettet)

Om han så ikke blir rugget i søvn, spiser jordbær, is og bananer, og blir overtrøtt, så har det faktisk ikke så mye å si for en enkelt gang.

La besteforeldrene passe eldstemann og mannen din bli med på fødselen, så kan mannen kjøre rett hjem etterpå. Det er ikke snakk om så lang tid. Føder du uten komplikasjoner så kan du dra hjem kort tid etter. Ei venninne av meg dro hjem 12 timer etter at barnet var født, to timer kjøretur unna fødeavd.

Anonymous poster hash: cb1bb...7d9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er enklere å komme med råd hvis jeg vet litt mer... Hvor bor dere? Hvor langt er d å kjøre til sykehuset? Når er termin? Hvilket sykehus skal du føde på?

Anonymous poster hash: ddb69...208

Jeg trenger helst råd om er hvordan det er eller kunne vært å føde alene. Greit å få litt perspektiv og innspill, slik som når SmallTalk nevner komplikasjoner. Dette må jo vurderes, og er nyttige innspill.

Vil ikke utbrodere livssituasjonen vår her for å få hjelp til løsninger, vi har grublet ganske mye på dette i mange måneder allerede. Det er litt spesielt med jobbsituasjon, familie, avstander osv. Men ellers takk. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har to sett besteforeldre i nærheten. Kan ikke de passe eldstemann selv om de ikke helt følger dine rutiner (har lest andre tråder du har opprettet)

Anonymous poster hash: cb1bb...7d9

Vet du noe som ikke jeg vet..?

Jeg trenger som sagt tanker om hvordan det er eller kunne vært å føde alene, ikke mer feilinformasjon om min egen situasjon. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...