Gå til innhold

Noen som har født alene (på sykehus altså)?

Stinelin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om du betaler en doula 3000 kr må du da kunne sjefe over ho så mye du vil!!!! :laugh:

Tror ikke det er snakk om noe "makt"-forhold altså...

Anonymous poster hash: ae585...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En doula høres ut som en kjempefin løsning da :-)

Personlig kunne jeg fint født alene, jeg har raske og enkle fødsler så det er liksom ikke noe mannen kan gjøre for å hjelpe meg. Men det er selvsagt hyggelig å ha han med, men skjønner at det blir vanskelig i deres tilfelle. Kommer du inn på sykehuset alene så er jeg helt sikker på at jordmor kommer til å være hos deg så mye du ønsker. Moren min er jordmor og de pleier hvert fall det der hun jobber :-)

Anonymous poster hash: 84ce5...786
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet.

Reaksjoner på moderering kan tas på Ris og Ros.

Niennas, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doula er en som samarbeider med fødekvinnen i henhold til kvinnens ønsker. Det være å være talerør eller holde spybøtte. Jeg tror, uten å ha benyttet meg av en selv, at man kan forme et mer personlig bånd med en doula enn en jordmor. Jeg tenker at det ikke er noe i veien for å ta seg en uforpliktende samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de har noen på sykehuset til å hjelpe deg. Kommer kanskje an på hvor du skal føde. Vi hadde JM inne hos oss nesten hele tia. Husker ho satt en del på datan og førte i journalen. Eller om ho satt på facebook.. gudene vet :skratte:

Vet bare at barnepleierene kommer ikke inn før du har begynt å presse så ser ikke for meg at du har andre der som kan brukes som "slaven" din :P

Om du betaler en doula 3000 kr må du da kunne sjefe over ho så mye du vil!!!! :laugh:

Mener ikke at sykehuspersonalet skal løpe å kjøpe sjokolade og sånn altså, men regner med å få det jeg trenger og hjelp når jeg kaster opp. :)

Det tror jeg alle forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på at det er det du vil da? Er det ingen annen løsning? Du har jo før skrevet at du har venninner som har passet gutten deres. Er ikke de et alternativ? Jeg vet i alle fall at jeg hadde strukket meg ganske langt for å hjelpe en venninne som måtte føde alene dersom hun ikke fikk pass til gutten.

Her har jeg gått glipp av et sprørsmål ser jeg!

Vil og vil, det er ihvertfall det enkleste rent praktisk. Vi bor så langt unna alle aktuelle at det blir en utfordring rent logistisk. Alle som er aktuelle har egne barn, jobber og mye å passe på fra før, så det er ikke bare å kaste seg i bilen på kort varsel og bli borte en stund. Skulle nok fått det til om vi visste datoen, men det er jo nødvendigvis litt uforutsigbart. Om det ikke blir planlagt ks igjen, da kan det gå. Men jeg vil heller føde alene enn å ha nytt ks.

Tror det har med innstillinga å gjøre. Jeg ser egentlig ikke så svart på det nå, men det kan jo endre seg. Akkurat nå ser jeg at det enkleste og mest praktiske er at jeg reiser alene, møter evt. fødselshjelper på sykehuset, og mannen kommer og henter oss når vi skal hjem. Kjennes godt å vite at ting kan gå sin gang hjemme mens jeg er borte, uten at folk skal måtte styre så innmari. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæææ??? Skjønte du seriøst ikke at det bare var ment som en tøysekommentar??? Jaja..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn som jeg tolket det så skal hun ikke føde der hun bor, hun har venner der hun bor men sykehuset er ikke der. Ikke alle her i landet har et sykehus nært seg.

Jeg syns heller ikke at hun hadde trengt å komme med all info i hovedinnlegget, hun lurte jo bare på folks erfaringer med å føde alene.

Jeg har aldri født, men vet at jeg aldri i livet kunne født uten samboer. Lykke til uansett hvordan det blir ;)

Anonymous poster hash: 98dea...6bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ansvarlig jordmor som bare var der for å ta imot på slutten, men ellers (i tillegg til mannen i mitt tilfelle da) hadde jeg en jordmorstudent som var hos meg hele tiden. Hun var veldig flink og hyggelig. :) Kanskje du kan høre med sykehuset om det er en mulighet?

Hvordan er du når du er redd / syk / lei deg til vanlig, i forhold til hvor mye du trenger mannen hos deg da? Jeg tenker det kan ha litt å si. Jeg føler både at jeg trengte mannens støtte, kanskje spesielt i åpningsriene samtidig er man jo veldig i sin egen boble også. (Pressriene for min del.)

Endret av Aja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ansvarlig jordmor som bare var der for å ta imot på slutten, men ellers (i tillegg til mannen i mitt tilfelle da) hadde jeg en jordmorstudent som var hos meg hele tiden. Hun var veldig flink og hyggelig. :) Kanskje du kan høre med sykehuset om det er en mulighet?

Hvordan er du når du er redd / syk / lei deg til vanlig, i forhold til hvor mye du trenger mannen hos deg da? Jeg tenker det kan ha litt å si. Jeg føler både at jeg trengte mannens støtte, kanskje spesielt i (åpningsriene) samtidig er man jo veldig i sin egen boble også. (Pressriene for min del.)

Ja jeg regner egentlig med at hvis jeg skal føde alene vil jeg få litt tettere oppfølging, og det kommer jeg evt. til å spørre om på forhånd. Sykehuset vet jo litt om meg når jeg kommer inn, siden jeg skal undersøkes av jordmor på den lokale fødestua først.

Vanskelig å si hva jeg trenger i slike situasjoner egentlig. På den ene siden kan jeg bite tenna sammen og gå inn i min egen boble, på den andre siden synes jeg det er veldig godt å ha mannen rundt meg når det er noe. Men jeg har taklet kriser som dødsfall og lignende uten han før, da ble jeg liksom bare sterk og sto i situasjonen til det var over.

Om jeg velger å ha med doula har jeg vel mye hjelp i denne vil jeg tro, kanskje mer enn i mannen. ;)

Har sendt forespørsel idag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne med å få tettere oppfølging pga du føder uten mannen din eller noen andre som du har med deg tilstede.

Er det hektisk på føden, så blir de som trenger det mest prioritert.

Har ikke selv født alene, men nesten-alene pga den siste fødselen endte med et katastrofesnitt, og det var såvidt mannen min rakk å være med. Jeg var innmari lettet da han kom inn på operasjonsstua i siste minutt! En vet aldri hvordan en fødsel utarter seg.

(grunnen til at han nesten ikke rakk det var at han ikke var hjemme da jeg fikk styrtblødning og ble hentet av ambulansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pomperipossa: Ok, om ikke regne med så håpe på tettere oppfølging da kanskje, om de har tid. :)

Anonymous poster hash: 9617d...562
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. :) Jeg tror det er en god idé. Bare det å vite at det er noen for deg. Og en doula kan jo mye mer om fødsler enn mannen ja. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra. :) Jeg tror det er en god idé. Bare det å vite at det er noen for deg. Og en doula kan jo mye mer om fødsler enn mannen ja. Lykke til!

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om en alenefødende som har blitt overlatt til seg selv. Det er dessuten et stadig større fokus på at fødekvinner ikke skal være alene på noe sted i forløpet, fødepartner eller ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo naturlig at de prioriterer kvinner som er i den siste fasen av fødselen, enn de som ikke er helt der enda, selv om den fødende er alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det tror jeg ikke. De fleste er jo i aktiv fødsel når de får bli på føden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg får tak i denne doulaen har det ikke så mye å si om jordmødrene ikke er der hele tiden.

Nå kom jeg på at siden jeg hadde KS sist skal jeg uansett ha ekstra oppfølging under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg formulerte meg litt feil..

Med "føden" så mener jeg når man kommer inn på fødeavd. Når en er i siste del av fødselen så havner man inn på selve fødestuerommet. Før den tid så ligger man på et rom, som man i verste fall må dele med noen andre hvis det er tungt belegg på avd.

Når man kommer inn på fødeavd så kan det gå mange, mange timer før man er i den siste fasen og kommer inn på fødestuen, og når man er i siste oppløpet så er det selvfølgelig jordmor og barnepleier der.

Uansett;

Jeg ville ikke ha født alene. Man vet aldri hva som kan skje. Hadde ikke mannen min kunne vært med så ville jeg ha hatt med meg venninna mi, svigermor eller mormoren min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg formulerte meg litt feil..

Med "føden" så mener jeg når man kommer inn på fødeavd. Når en er i siste del av fødselen så havner man inn på selve fødestuerommet. Før den tid så ligger man på et rom, som man i verste fall må dele med noen andre hvis det er tungt belegg på avd.

Når man kommer inn på fødeavd så kan det gå mange, mange timer før man er i den siste fasen og kommer inn på fødestuen, og når man er i siste oppløpet så er det selvfølgelig jordmor og barnepleier der.

Uansett;

Jeg ville ikke ha født alene. Man vet aldri hva som kan skje. Hadde ikke mannen min kunne vært med så ville jeg ha hatt med meg venninna mi, svigermor eller mormoren min...

Takk for oppklaring, jeg vet ikke hvordan dette går for seg. Men har fått inntrykk av at på St.Olavs har de ganske bra plass, ihvertfall utenom høysesong. Sist vi var der fikk vi ihvertfall all mulig service som ikke er noen selvfølge andre steder ettersom jeg har skjønt. Men det må nå uansett bli som det blir.

Jeg har ingen andre jeg vil ha med enn mannen eller evt. doula, men forstår at andre ser det som et bedre alternativ enn å føde alene. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...