Ciara Skrevet 7. juli 2013 #41 Del Skrevet 7. juli 2013 Jeg har ikke født alene. Men etter to fødsler ser jeg for meg at det faktisk ville gått helt fint, fordi jeg er såpass i min egen verden (på godt og vondt) når jeg føder at jeg ikke noe bevisst forhold til at mannen min faktisk var der. Og bearbeidelse etterpå - enig i den, forsåvidt, men jeg har også opplevd at man kan ha opplevd fødselen totalt forskjellig selv om man var der sammen. Under første fødsel gjorde smertene meg lamslått og stille, og mannen min forstod ikke i begynnelsen at jeg hadde opplevd den som jeg gjorde, siden jeg virket så rolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #42 Del Skrevet 7. juli 2013 Jeg føler også at jeg og mannen ofte opplever ting på forskjellig måte. Etter KS'et forklarte jeg hvordan jeg hadde hatt det og han hørte på uten å forstå noe særlig av det. Har hatt bedre nytte av å snakke med andre enn han om det i ettertid. Og det er jo egentlig forståelig. Det eneste er om noe går helt galt, men da må han jo uansett slippe det han har og komme vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #43 Del Skrevet 7. juli 2013 Pomperipossa: Ok, om ikke regne med så håpe på tettere oppfølging da kanskje, om de har tid. Anonymous poster hash: 9617d...562 Alle føder på sommeren nå for tiden pga hvis de føder etter 1 september får de ikke barnehageplass. Legg på ferieavvikling, så er den perioden her absolutt den tiden jordmødre har minst. Anonymous poster hash: f158a...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 7. juli 2013 Forfatter #44 Del Skrevet 7. juli 2013 Så får man bare håpe at jeg kommer etter det da. Blir mye hvis og om og dersom nå, jeg må uansett ta det som det kommer. Det er ikke verre for meg enn for andre, og uansett om det er fullt der har jeg tillit til at jeg får hjelpen jeg trenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #45 Del Skrevet 7. juli 2013 Hadde vært spennende å høre erfaringer dersom doula blir aktuelt for deg Håper det løser seg på en god måte, lykke til! Anonymous poster hash: 1102a...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #46 Del Skrevet 7. juli 2013 Fødte aleine uti skauen, jeg Anonymous poster hash: 7c799...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #47 Del Skrevet 7. juli 2013 Hvordan skal du komme deg til sykehuset?Anonymous poster hash: ddb69...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 7. juli 2013 #48 Del Skrevet 7. juli 2013 Nei, det tror jeg ikke. De fleste er jo i aktiv fødsel når de får bli på føden Men så er det jo forskjell på å være i fødsel med 4cm og 8cm. Er det mange fødende prioriterer jordmødrene den som har kommet lengst i forløpet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 7. juli 2013 #49 Del Skrevet 7. juli 2013 Og jeg er fremdeles helt uenig i at normalen er at en enslig fødekvinne i aktiv fødsel blir overlatt til seg selv, hvor enn travelt det er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #50 Del Skrevet 7. juli 2013 Min søster fødte hvertfall ett av barna alene på sykehus(og det var litt småkrisefødsel) - og hun omtaler ikke de fødslene annerledes enn de med følge. Har hørt flere klager fra når hun hadde mannen med(over personale osv). Om du dog har økonomi og anledning til doula er jo det er topp tilbud uansett, sikkert bedre enn mannen dersom han ikke "trives" spesielt godt på fødestuen og du ikke blir mer beroliget av å ha ham der om han så kunne. Anonymous poster hash: 28257...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 8. juli 2013 #51 Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) Jeg fødte i fjor sommer og ble overført til fødestua ca 30 min etter at mannen måtte dra for å levere bikkja på kennel. De sa det kom til å ta mye lenger tid enn det gjorde, mannen ble fast i trafikken og ble borte i ca tre timer. Jeg var stort sett for meg selv denne perioden. Jordmor kom og gikk, men var inne kun korte øyeblikk. Jeg syns ikke noe om å være der alene. Ikke fordi jeg trengte en hånd å holde i, men viktig for meg at akkurat barnets far var der. Vi har også pratet mye om fødselen i etterkant. Han husker mye som jeg har fortrengt og det er fint. Endret 8. juli 2013 av Sol79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 8. juli 2013 #52 Del Skrevet 8. juli 2013 For meg var det i alle fall veldig viktig at faren var der under fødselen. Men folk er jo forskjellig, ikke minst handler det vel også om innstillingen? Håper det ordner seg for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 8. juli 2013 #53 Del Skrevet 8. juli 2013 Jeg har ikke erfaring med å føde alene, men jeg har erfaring med jordmorstudenter som var nevnt her. Veldig god erfaring! Så om det er mulig er det veldig hyggelig.. De har god tid og mine (på forskjellige skift) var der stort sett hele tiden i fødselen som tok 16 timer. Håper doulaen virker bra og har kapasitet! Det er jammen ikke lett å planlegge en event som ikke lar seg tidfeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #54 Del Skrevet 8. juli 2013 Hvordan skal du komme deg til sykehuset?Anonymous poster hash: ddb69...208 Med ambulanse, det skal jeg uansett ha. Min søster fødte hvertfall ett av barna alene på sykehus(og det var litt småkrisefødsel) - og hun omtaler ikke de fødslene annerledes enn de med følge. Har hørt flere klager fra når hun hadde mannen med(over personale osv). Om du dog har økonomi og anledning til doula er jo det er topp tilbud uansett, sikkert bedre enn mannen dersom han ikke "trives" spesielt godt på fødestuen og du ikke blir mer beroliget av å ha ham der om han så kunne. Anonymous poster hash: 28257...ee9 Doulaen blir ikke dyrere enn det ellers vil bli å organisere alt annet for oss, håper bare hun har tid. Mannen min vil heslt være med og er den beste jeg kunne hatt der (rent subjektivt sett ), men det blir så utrolig mye å ordne med om han skal være med. Derfor er det litt fristende å gå for "enkleste" løsning, ihvertfal slik det føles nå. Takk for erfaringer og tanker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #55 Del Skrevet 8. juli 2013 Det er nesten litt merkelig å lese denne tråden her. Min mor, som fødte barn fra 1975 til 1985 hadde alle sine fødsler alene, mens min far var på venterommet. Det føles jo ikke så veldig lenge siden, men i dag har altså pendelen snudd helt i motsatt ende. I dag skal far være med, uansett hva som er praktisk, hva far vil osv, mens da skulle far absolutt ikke være med på fødestua. Jeg skjønner godt at man vil ha med mannen på en fødsel, samtidig er jeg overrasket over hvor mange som fremstiller det som tidenes nedtur og at man vil angre om man ikke klarer å få det til på greit vis, for tradisjonelt har ikke far hatt noen plass på fødestua, og føde har kvinner gjort i noen tusen år Lykke til med fødsel, Stinelin, med eller uten far Anonymous poster hash: 004a6...026 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 8. juli 2013 Forfatter #56 Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) Det er nesten litt merkelig å lese denne tråden her. Min mor, som fødte barn fra 1975 til 1985 hadde alle sine fødsler alene, mens min far var på venterommet. Det føles jo ikke så veldig lenge siden, men i dag har altså pendelen snudd helt i motsatt ende. I dag skal far være med, uansett hva som er praktisk, hva far vil osv, mens da skulle far absolutt ikke være med på fødestua. Jeg skjønner godt at man vil ha med mannen på en fødsel, samtidig er jeg overrasket over hvor mange som fremstiller det som tidenes nedtur og at man vil angre om man ikke klarer å få det til på greit vis, for tradisjonelt har ikke far hatt noen plass på fødestua, og føde har kvinner gjort i noen tusen år Lykke til med fødsel, Stinelin, med eller uten far Anonymous poster hash: 004a6...026 Takk! Det er sant, tidligere var det jo helt vanlig å føde uten mannen tilstede. Et annet paradoks er at jeg blir beskyldt for å gjøre ting vanskeligere enn de er, når vi egentlig bare gjør det som er enklest og mest praktisk for alle. Den eneste det går utover er ihvertfall meg selv. Endret 8. juli 2013 av Stinelin 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. juli 2013 #57 Del Skrevet 8. juli 2013 Før i tiden fikk ikke babyer mat før hver fjerde time heller. Og i usa ble kvinner dopet og bundet fast under fødsel. Jaggu godt ting utvikler seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #58 Del Skrevet 8. juli 2013 Før i tiden fikk ikke babyer mat før hver fjerde time heller. Og i usa ble kvinner dopet og bundet fast under fødsel. Jaggu godt ting utvikler seg. Jeg sier ikke at vi skal tilbake til tiden da mannen ikke fikk lov til å være med på fødsel, men jeg ser ikke helt at det motsatte er så mye bedre, så lenge hver familie finner en løsning som passer for seg og sin situasjon Anonymous poster hash: 004a6...026 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #59 Del Skrevet 8. juli 2013 Det er nesten litt merkelig å lese denne tråden her. Min mor, som fødte barn fra 1975 til 1985 hadde alle sine fødsler alene, mens min far var på venterommet. Det føles jo ikke så veldig lenge siden, men i dag har altså pendelen snudd helt i motsatt ende. I dag skal far være med, uansett hva som er praktisk, hva far vil osv, mens da skulle far absolutt ikke være med på fødestua. Jeg skjønner godt at man vil ha med mannen på en fødsel, samtidig er jeg overrasket over hvor mange som fremstiller det som tidenes nedtur og at man vil angre om man ikke klarer å få det til på greit vis, for tradisjonelt har ikke far hatt noen plass på fødestua, og føde har kvinner gjort i noen tusen år Lykke til med fødsel, Stinelin, med eller uten far Anonymous poster hash: 004a6...026 Jo, men jeg tror dette har mye å gjøre med hvilken rolle far har idag kontra på den tiden - og hvordan relasjoner er idag. På den tiden var fars rolle mer en "forsørgerrolle" mens mor var omsørgeren. Man hadde en ganske annen fordeling av ansvar, og jeg tror også mange var påvirket av hvordan rollene var hos deres foreldre - ganske drastisk annerledes enn hvordan samliv er i dag. Min mann er ikke vant til den rollen du beskriver, og tar det som en selvfølge at han skal delta i alt han vil delta i - fødsel, permisjon osv. Jeg forventer det også av en partner - og har alltid hatt et sterkt behov for å ha far tilstede, spesielt under fødsel. Ingen av oss er vant med forestillingen om at "kvinner føder alene med jordmødre mens far sitter på gangen". Fødselspermisjonene er også helt annerledes idag enn fra den tiden - og det legges opp til at begge foreldre skal kunne ha anledning til å være mest mulig sammen, det er jo en grunn til at så mange ønsker seg barselhotell eksempelvis. Så; kulturelt sett har det i vår oppvekst(altså 80 tallet og til nå) sakte men sikkert ikke bare blitt en praktisk endring i familielivet, men også en kulturell endring som er ganske annerledes enn hva din mor opplevde. Det gjør også at man tilvenner seg dette, og mange trives godt med det. Farsrollen har forøvrig endret seg veldig over årene, og det er en myte at far alltid har vært "den som bare sitter på ganga og ikke har noen rolle i tusenvis av år". Men du har helt rett i at en fødsel selvsagt kan gå strålende fint uten far tilstede, og om man i tillegg får en doula med seg har man jo enorm støtte der. Jeg har også inntrykk av at studenter tar seg tid til å være ekstra sammen med de fødende, iallefall er det hva andre har fortalt om når de har endt opp med å føde "alene". Jeg har ikke hørt noen historier om kvinner som har blitt liggende alene, det er mer om de har hatt med seg mannen og fødselen har gått greit for seg(eller; tregt). Anonymous poster hash: 28257...ee9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2013 #60 Del Skrevet 8. juli 2013 Takk! Det er sant, tidligere var det jo helt vanlig å føde uten mannen tilstede. Et annet paradoks er at jeg blir beskyldt for å gjøre ting vanskeligere enn de er, når vi egentlig bare gjør det som er enklest og mest praktisk for alle. Den eneste det går utover er ihvertfall meg selv. Men hvorfor spør du da? Ikke kan du dele all info og du blir sur om du får svar du ikke liker. Fød alene og ferdig med det da vel.Anonymous poster hash: 782ec...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå