Gå til innhold

Noen som har født alene (på sykehus altså)?

Stinelin

Anbefalte innlegg

Jeg kommer muligens i den situasjonen at jeg ikke har med følge til fødselen. Noen som har gjort dette?

Jeg vil helst ha med mannen, men når ikke han kan er det ingen andre aktuelle. Jeg ser ikke så veldig svart på det egentlig. Det var jo det vanlige før, at mannen ikke var med.

Men jeg skulle gjerne delt opplevelsen med han. Og ikke minst at han skal se hvor stor innsats det faktisk er å føde. ;)

Noen som har gjort det på egenhånd (med jordmor altså)?

Hvordan var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alle veninnene mine gjorde det alene (8 stk) alle de gangene de skulle føde. Ikke noe problem. Mennene kom in kanskje et halvt døgn senere.

Anonymous poster hash: 59d4d...84a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du sikker på at det er det du vil da? Er det ingen annen løsning? Du har jo før skrevet at du har venninner som har passet gutten deres. Er ikke de et alternativ? Jeg vet i alle fall at jeg hadde strukket meg ganske langt for å hjelpe en venninne som måtte føde alene dersom hun ikke fikk pass til gutten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du i trondheimsområdet, stinelin? Hva med å kontakte en doula?

Jeg har født alene og det går helt greit, men det beste er jo å ha noen med seg, syns jeg. Som kan bidra med alt fra støtte til å ta bilder. Og ikke minst en som man kan bearbeide fødselen med etterpå.

En doula er et godt alternativ når man mangler en støtteperson under fødselen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har født alle mine barn alene. Det gikk greit, det. Den fjerde fødselen var slitsom, 27 timer fra jeg fikk rier til barnet var født. Jeg hadde med mye lesestoff og kryssord, ellers ville nok tiden falle lang :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som overhode ikke har noe med trådens tema, vennligst hold dere til tema

Sophie-Ann, mod

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min erfaring er at det er like greit å føde helt alene, framfor å ha med et andrevalg du ikke egentlig er helt komfortabel med. Det ble i alle fall helt feil for meg.

Selvsagt er det best når mannen kan være med, men det går helt fint å føde alene også. Og jordmor legger ofte inn litt ekstra tid hos kvinner som er alene, hvis de har behov for det :)

Anonymous poster hash: 6d968...3ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen andre alternativer om mannen ikke kan være med, da gjør jeg det heller alene med sykehuspersonalet. Men bør kanskje sjekke opp det med doula, de kan jo dette. :) Men har de lett for å være litt alternative eller..? Jeg får fort litt fnatt om det blir for mye høytsvevende "føleri" rundt meg. :sjenert: Ser for meg at det er veldig personavhengig hvor bra det blir.

Jeg har jo ikke født før, så jeg aner ikke hva jeg går til, men med tanke på hvor vanlig dette var før burde jo jeg også klare det. Det som bekymrer meg litt er om det skulle oppstå komplikasjoner underveis, da er det jo veldig godt med støtte. Men selvfølgelig, mannen kan jo komme etter om noe går galt.

Akkurat nå har jeg folk rundt meg hele tiden, så litt alenetid på fødestua med ei bok høres faktisk ganske greit ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doulaer er jo helt vanlige mennesker, så det bør jo være mulig å finne en som passer dine behov. Verdt å sjekke opp i, syns jeg, spesielt med tanke på at du satser på din første vaginale forløsning. Du bestemmer jo selv hvordan du vil ha det, selv med en doula, hun er der på dine premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doulaer er jo helt vanlige mennesker, så det bør jo være mulig å finne en som passer dine behov. Verdt å sjekke opp i, syns jeg, spesielt med tanke på at du satser på din første vaginale forløsning. Du bestemmer jo selv hvordan du vil ha det, selv med en doula, hun er der på dine premisser.

Hvor finner man forresten slike?

Edit: Ai, de har jo egen hjemmeside! :)Norsk doulaforening

Endret av Stinelin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva koster det for doula?

Har lest litt rundt om dette. Og de fleste er i to ukers "beredskap" før termin, og man har noen møter både før og etter fødsel, i tillegg til at doulaen stiller opp helt fra starten av fødselen når man enda er hjemme hos seg selv.

Anonymous poster hash: 0a7ff...601
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alenetid med ei bok på fødestua??

Du kommer ikke inn på fødestua før fødselen er i gang og klarer du å konsentrere deg om ei bok da så blir jeg imponert. Jeg hadde nok med å puste...

Uansett, jeg var der halvparten av tiden uten mannen og jeg hadde ikke klart meg uten. Etterpå hadde jeg et voldsomt behov for å prate om fødselen, og det hadfe ikke vært det samme om han ikke var der. Inke minst syns jeg godt han kunne få se hbordan det var og ta i mot sitt splitter nye barn. Syns unnskyldningen om manglende barnepass er relativt tam når dete bor så nærme begge foreldrene deres. Du kommer til å angre.

Anonymous poster hash: 782ec...dde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer ikke inn på fødestua før fødselen er i gang og klarer du å konsentrere deg om ei bok da så blir jeg imponert. Jeg hadde nok med å puste...

Uansett, jeg var der halvparten av tiden uten mannen og jeg hadde ikke klart meg uten. Etterpå hadde jeg et voldsomt behov for å prate om fødselen, og det hadfe ikke vært det samme om han ikke var der. Inke minst syns jeg godt han kunne få se hbordan det var og ta i mot sitt splitter nye barn. Syns unnskyldningen om manglende barnepass er relativt tam når dete bor så nærme begge foreldrene deres. Du kommer til å angre.

Jeg er egentlig enig i mye av det du skriver, men nå er det en gang slik at kvinner har helt forskjellige erfaringer. Om man kan lese eller ikke på fødestua er vel forskjellig fra person til person, og enkelte har veldig lange forløp med mye dødtid. Om det er på mottaksrom, fødestue eller andre steder varierer nok også fra sykehus til sykehus og etter kapasitet.

Og for meg var det ikke nødvendig å ha med mannen, selv om det selvsagt var fint å ha ham med siste gangen. For meg var det hovedsakelig følelsesmessig støtte som var forskjellen, selve fødselen gikk som den gikk begge ganger og det var ikke stort han kunne gjøre fra eller til. Skulle vi hatt flere barn ville jeg selvsagt hatt ham med dersom det var mulig, men jeg føler på ingen måte at det er uoverkommelig å gjøre det alene, det gikk helt fint uten ham også.

Så det er nok like mange erfaringer som det er kvinner, og utsagn som om "Du kommer til å angre" er synsing på høyt nivå...

Anonymous poster hash: 6d968...3ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende at folk vet så mye om meg. At jeg er ung mor, bor nærme min mor, og at det tydeligvis er veldig enkelt for oss å kunne reise begge to, er interessant. Synes folk har veldig lett for å anta at mitt liv er det samme som deres.

Jeg kommer forresten inn på fødestua så fort det lar seg gjøre, så ettersom jeg har skjønt kan tida gå om det drar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten litt spesielt å bli angrepet fordi man vurderer å føde alene. Hadde jeg opprettet en tråd om at jeg MÅTTE ha med mannen hadde jeg garantert fått høre hvor pysete jeg var, og at kvinner har født uten menn i all tid.

Rettelse, hvor pysete vi "unge mødre" er. :rolleyes:

Hva koster det for doula?

Har lest litt rundt om dette. Og de fleste er i to ukers "beredskap" før termin, og man har noen møter både før og etter fødsel, i tillegg til at doulaen stiller opp helt fra starten av fødselen når man enda er hjemme hos seg selv.

Anonymous poster hash: 0a7ff...601

Hun her er aktuell for meg. Prisen er det ingenting å si på, det vil uansett koste endel om mannen skal være med.

"Hva koster det ?

For tiden tar jeg 3.000,- for en sykehusfødsel. Prisen inkluderer ca 3 hjemmebesøk, opp til 4 ukers vaktberedskap 24/7 og selve fødselen, uansett hvor langt den blir."

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har sett er ts nærmere 40 år.

Anonymous poster hash: 17b82...d55

Jaja, nærmere 40 er vel ikke mer feil enn "ung mor".

Artig at folk er så opptatt at meg og mitt her inne om dagen, får meg nesten til å føle meg litt spesiell. :takke:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til Stinelin :) Håper du finner en løsning som passer for deg :)

Personlig så tror jeg ikke jeg hadde klart å født alene. Var veldig greit å ha mannen med som løpegutt når jeg trengte mat, drikke og spybøtta :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Stinelin :) Håper du finner en løsning som passer for deg :)

Personlig så tror jeg ikke jeg hadde klart å født alene. Var veldig greit å ha mannen med som løpegutt når jeg trengte mat, drikke og spybøtta :fnise:

Takk! Men det må vel være noen andre der til å ordne opp med slik eller?

Håper på en evt. doula, men det er kanskje lettere å kommandare stakkars mannen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Men det må vel være noen andre der til å ordne opp med slik eller?

Håper på en evt. doula, men det er kanskje lettere å kommandare stakkars mannen. :fnise:

Vet ikke om de har noen på sykehuset til å hjelpe deg. Kommer kanskje an på hvor du skal føde. Vi hadde JM inne hos oss nesten hele tia. Husker ho satt en del på datan og førte i journalen. Eller om ho satt på facebook.. gudene vet :skratte:

Vet bare at barnepleierene kommer ikke inn før du har begynt å presse så ser ikke for meg at du har andre der som kan brukes som "slaven" din :P

Om du betaler en doula 3000 kr må du da kunne sjefe over ho så mye du vil!!!! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg har vært forberedt på å føde alene denne gangen i tilfelle barnevakten ikke skulle rekke fram. Jordmora mi sa at da blir jordmor inne på rommet ditt hele tiden (på mitt sykehus). Man slipper altså å være helt alene. Det hadde ikke gjort meg noe om mannen min ikke var der, det var lite han kunne gjøre uansett ;)

Lykke til, håper dere finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...