AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #41 Skrevet 2. juli 2013 Selv om jeg får barnetrygda inn på konto rundt den siste dagen hver måned, betyr ikke det at akkurat DE pengene går til barnet. Setter av visse beløp hver måned som hun lille putter på grisen sin, som igjen går videre til banken når grisen er full, i hennes navn. Ellers kjøper jeg alt hun trenger av tøy og mat fra det som kommer inn på kontoen. Anonymous poster hash: d692b...1c2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #42 Skrevet 3. juli 2013 Får barnetrygden av moren min hver måned. Anonymous poster hash: ab8b9...e06
kaprifolen Skrevet 3. juli 2013 #43 Skrevet 3. juli 2013 Her tar jeg ikke av en sparekonto for å kjøpe nytt vintertøy til barna, eller ski, skøyter, ullundertøy osv.......det er endel av den vanlige summen som tilhører årstiden. Man vet at vinteren nærmer seg, ergo så setter jeg av penger til det. Anonymous poster hash: 50930...cce Hvis jeg hadde kalt det en bufferkonto, eller rett og slett bare sagt at jeg satt det til side, hadde du droppet attituden da? 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #44 Skrevet 3. juli 2013 Hvis jeg hadde kalt det en bufferkonto, eller rett og slett bare sagt at jeg satt det til side, hadde du droppet attituden da? Vår bufferkonto går til større ting enn klær. Hvis bilen må repareres, hvis vi trenger ny vaskemaskin/kjøleskap, rørlegger hvis noe skal skje i huset osv. Ting til barnet betaler jeg av den vanlige månedslønna. Anonymous poster hash: 50930...cce
Gjest Marmot Skrevet 3. juli 2013 #45 Skrevet 3. juli 2013 Vår bufferkonto går til større ting enn klær. Hvis bilen må repareres, hvis vi trenger ny vaskemaskin/kjøleskap, rørlegger hvis noe skal skje i huset osv. Ting til barnet betaler jeg av den vanlige månedslønna. Anonymous poster hash: 50930...cce Du sa jo at du setter av til det. Jeg gjør det samme som kaprifolen. Om jeg må kjøpe ny vinterdress, en haug med nytt ull, nye vintersko og et par votter og luer, kommer dette fort på 3-4000,- og da synes jeg det er veldig praktisk at dette er utgifter som fordeles over hele året. Sommersessongen er på langt nær så dyr.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #46 Skrevet 3. juli 2013 Vår bufferkonto går til større ting enn klær. Hvis bilen må repareres, hvis vi trenger ny vaskemaskin/kjøleskap, rørlegger hvis noe skal skje i huset osv. Ting til barnet betaler jeg av den vanlige månedslønna. Anonymous poster hash: 50930...cce Men........hva så? Din privatøkonomi er ikke spørsmålet her, det er hva du bruker barnetrygden til. Om noen setter den på en rosa sparegris, en bufferkonto eller kaller det foren sparekonto er vel ett fett for temaets tråd. Anonymous poster hash: c8efc...527
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2013 #47 Skrevet 3. juli 2013 Den kommer til å gå med til grunnleggende utgifter. Hadde jeg hatt romslig økonomi hadde jeg spart den til egenkapital for barna - men aller helst hadde jeg vel sett at barnetrygden ble behovsprøvd slik at de som har råd til å spare den ikke fikk, og slik at de som trengte mest fikk mest Anonymous poster hash: c8efc...527 Og hva hadde skjedd da? Det hadde til slutt endt opp med at ingen hadde fått fordi de som er trenger den mest er i mindretall. Det er en grunn til st den er behovsprøvd.. Øk teori
Gjest Marmot Skrevet 4. juli 2013 #48 Skrevet 4. juli 2013 Barnetrygden er en så liten utgiftspost totalt at det ville kostet vannvittige summer i administrasjon å behovsprøve den.
hjärterdam Skrevet 4. juli 2013 #49 Skrevet 4. juli 2013 Hos oss går det meste av den til vanlige utgifter, altså mat, klær, barnehageregninga, tur til lekeland - det brukes som all annen inntekt. Forsøker å spare en sum pr mnd, noen ganger går det og andre ikke.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #50 Skrevet 4. juli 2013 Barnetrygden går inn på kontoen sammen med lønnen, og brukes til løpende utgifter. Hadde en plan om å spare pengene til barna, men har valgt å bruke pengene til "daglig drift" i stedet :-)
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #51 Skrevet 4. juli 2013 Barnetrygden har alltid gått inn på månedlige utgifter. Slik som mat, klær, utstyr, leker osv. Er nok brukt atskillig mer en barnetrygden vær mnd til ungene i mnd. Kontantstøtten kom for vår del som en ekstrainntekt, siden den ordningen ikke kom før noen år etter førstemann ble født. Før første var født hadde vi planlagt med at jeg skulle være hjemmeværende til ungene begynte på skolen. Kontantstøtten inn på å nedbetale lånet til den lille leiligheten vi hadde. Den ble raskere nedbetalt på grunn av kontantstøtten, så vi kunne kjøpe hus og få bedre plass til både oss og ungene, tidligere en vi hadde planlagt. Før andremann kom. Nå er den eldste i etablerings-fasen selv og har nedbetalt lånet så mye at vi nå har mulighet til å hjelpe han. Fikk blant annet hjelp til å fylle opp BSU kontoen til max vært år, når han begynte jobbe. Både for at han kunne spare mest mulig og får å få igjen på skatten selv. Nå er han 19 stående et seks sifrer tal på kontoen. Til leiligheten han ser etter nå, har har vi mye utstyr som han trenger stående klart. Blir nok å sponse med mindre summer når han har behov for det også. På den måten får vi hjelpe han enda mer når han trenger det. Tror nok ungene kan få mer igjen fra oss nå, når vi brukte de små summene vær mnd av barnetrygd / kontantstøtte,mens de var små. Fikk bygd opp vår økonomi dengang, samtidig som de fikk det litt bedre. (bedre klær, større plass ets) En at vi hadde satt av alt til sparing og syltet de ned for dem dem dengang og ikke hatt så stabil økonomi til å hjelpe dem nå som de trenger det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå