Gå til innhold

Hva bruker dere barnetrygden til?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

De går i det store sluket. Men vi sparer 1000,- pr mnd .i fond til hver av dem (i vårt navn), så sånn sett kan man vel si at vi sparer barnetrygden til dem. Det blir jo en betydelig sum sparepenger etter hvert, så vi får se hva og hvordan pengene skal komme barna til gode etter hvert. Helt uaktuelt at de får bruke dem på bilstereo og heisatur til Ibiza når de blir 18 i allefall.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er heldige som kan spare en del av den til barna.

De første årene hadde vi ikke god råd og da ble den brukt.

Nå har vi egne konti til barna (dvs fylkesmann har tatt over pga summen) og de skal gå til egenkapital til leilighet

Sånn i tilfelle det er oversett. Pass på formuegrensen til Lånekassen!

Anonymous poster hash: cf900...37b

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Her går det i den store sluken, men som ny etablert går det forhåpentligvis ikke så lenge til økobomien er bedre og vi kan starte med sparing :) Og ikke minst som rimelig nyutdannet øyner jeg håpe om en del høyere lønn i løpet av de neste årene :)

AnonymBruker
Skrevet

Setter barnetrygden inn på konto til barna våre, som de får når de skal inn på boligmarkedet.

Anonymous poster hash: 50930...cce
Skrevet

Her settes halve på langtidssparing, og halve på sparing til uforutsette hendelser knyttet til barnets utstyr, opp til en viss sum. Greit å ha en bufferkonto for ting som ødelagt vinterdress, plutselig er alle skoa for små, pappa'n krymper alt ulltøyet ved et uhell osv!;) Hvis det passer å ta det fra våre kontoer, så gjør vi det. Skjer det i mars måned, og vaskemaskina tok kvelden samtidig, så har vi den utstyrskontoen..:)

AnonymBruker
Skrevet

Her settes halve på langtidssparing, og halve på sparing til uforutsette hendelser knyttet til barnets utstyr, opp til en viss sum. Greit å ha en bufferkonto for ting som ødelagt vinterdress, plutselig er alle skoa for små, pappa'n krymper alt ulltøyet ved et uhell osv! ;) Hvis det passer å ta det fra våre kontoer, så gjør vi det. Skjer det i mars måned, og vaskemaskina tok kvelden samtidig, så har vi den utstyrskontoen.. :)

Her tar jeg ikke av en sparekonto for å kjøpe nytt vintertøy til barna, eller ski, skøyter, ullundertøy osv.......det er endel av den vanlige summen som tilhører årstiden. Man vet at vinteren nærmer seg, ergo så setter jeg av penger til det.

Anonymous poster hash: 50930...cce

Skrevet

Det går inn i det store sluket. Jeg sparer til barna hver måned, men ikke så mye som barnetrygden.

AnonymBruker
Skrevet

Den kommer til å gå med til grunnleggende utgifter.

Hadde jeg hatt romslig økonomi hadde jeg spart den til egenkapital for barna - men aller helst hadde jeg vel sett at barnetrygden ble behovsprøvd slik at de som har råd til å spare den ikke fikk, og slik at de som trengte mest fikk mest ;)

Anonymous poster hash: c8efc...527
  • Liker 4
Skrevet

Vi sparer den og øremerker til egenkapital til bolig når den dagen kommer.

Gjest Gjest
Skrevet

Til vanlig forbruk. Jeg mener også den skal behovsprøves. Den var og er ikke ment for boligsparing

Skrevet

flott at mange her setter av pengene til barna her og ikke bruker de på seg selv; eller som de sier: "det går med i sluket"...

Skrevet

Fond har jeg null peiling på,så det ble ikke vurdert.Overformynderiet hadde ansvaret før pga summer over 75.000 Nå har fylkesmann overtatt for Overf.

Greit for oss,pengene går nå snart over i en ny konto.Som vi styrer :)

Du kan fortsatt styre over pengene selv om det er summer over 75.000, det behøver ikke være fylkesmann. Jeg opprettet kontoer i barnas navn, og hvis jeg valgte å stå som ansvarlig på kontoene, er det jeg som har styring og ikke fylkesmann. Kontoene er fortsatt barnas, de står i barnas navn, med meg som ansvarlig frem til 18 års alder på hver av barna. Hvis man derimot oppretter kontoen bare i barnas navn, uten egen rett på kontoen, tar Fylkesmann styring over 75.000.

Skrevet

flott at mange her setter av pengene til barna her og ikke bruker de på seg selv; eller som de sier: "det går med i sluket"...

Sånn totalt sett bruker jeg langt mer enn 970 kr i mnd pr barn. Så at man bruker de på seg selv ved å la de gå inn i familiebudsjettet er nok ganske så bullshit.

Barn koster.

• Liker 4
Skrevet

Til vanlig forbruk. Jeg mener også den skal behovsprøves. Den var og er ikke ment for boligsparing

Jeg er ikke enig i det. Skattlegging blir styrt etter inntekt og formue. Jo mer vi behovsprøver, jo lavere er insentivene for å yte ekstra i samfunnet. Vi har allerede permisjonspenger til de som går på trygd i en eller annen form, ulike skatteklasser, og mange andre velferdsøkninger.

I Norge er det dessverre mulig å ha et ganske greit liv på trygd+barnetrygd+kontantstøtte. Jeg synes ikke det er heldig for samfunnsutviklingen. Personlig er jeg tilhenger av å droppe både barnetrygd og kontantstøtte, da jeg mener dette gir uheldige bieffekter utover å sikre befolkningsøkningen.

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker dem som annen inntekt. Mye lurere å betale ned på lånet vårt slik at vi får økonomi til å virkelig hjelpe med egenkapital når den tid kommer (hvis det trengs). Man sparer mer på å betale ned på gjelda si enn på å spare penger på en konto.

• Liker 1
Skrevet

Du kan fortsatt styre over pengene selv om det er summer over 75.000, det behøver ikke være fylkesmann. Jeg opprettet kontoer i barnas navn, og hvis jeg valgte å stå som ansvarlig på kontoene, er det jeg som har styring og ikke fylkesmann. Kontoene er fortsatt barnas, de står i barnas navn, med meg som ansvarlig frem til 18 års alder på hver av barna. Hvis man derimot oppretter kontoen bare i barnas navn, uten egen rett på kontoen, tar Fylkesmann styring over 75.000.

De har økt grensene nå.

Skrevet

Mulig det,men vi får bedre renter hos Fylkesmann.

Den gang vi fikk beskjed fra Overformynderiet,var grensa 75.000

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker dem som annen inntekt. Mye lurere å betale ned på lånet vårt slik at vi får økonomi til å virkelig hjelpe med egenkapital når den tid kommer (hvis det trengs). Man sparer mer på å betale ned på gjelda si enn på å spare penger på en konto.

Samme her. Vi tjener godt, men har mange barn, høye utgifter og et ganske saftig boliglån. Vi ser ingen grunn til å sette inn en sum på konto hver måned, når vi i akkurat denne fasen har barnerelaterte utgifter til mange tusen i måneden. Den dagen barna skal kjøpe egen bolig (eller gjøre andre, kostbare investeringer) kommer vi til å spytte i litt, men jeg ser ikke poenget med å sette av penger akkurat nå, når vi heller kan bruke dem som en ekstrainntekt som sikrer oss muligheten til å kose oss sammen nå når barna er små.

Anonymous poster hash: 985fe...59c

Skrevet

Noe går til sparing i fond, resten går til vanlig hushold/klær/regninger...

AnonymBruker
Skrevet

Sportsbil.

Anonymous poster hash: 2c26d...6ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...