AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #1 Skrevet 1. juli 2013 Jeg sitter å ser på Aljazeera (arabisk kanal på engelsk). De fleste som protesterer i Egypt er i mot Islams inflytelse på samfunnet, trakasering av kvinner. Protest i mot shaira, Islamisering og blasfemi paragrafen. Da synes jeg at det er et stort tankekors, at vi her i Europa lar islamister ture fram som de vil. Spesielt i England, men også Nederland og Tyskland. Anonymous poster hash: 0af46...784 3
Testosteron Skrevet 1. juli 2013 #2 Skrevet 1. juli 2013 Så vi lar dem ture fram som de vil? Hvordan da? Jeg merker ikke noe til dem annet enn en sjelden gang i media når de får et oppslag for å ha dummet seg ut igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #3 Skrevet 1. juli 2013 Jeg snakker om : Hijab i forsvaret, sykehuset, tollvesnet. Tvangsekteskap, æresdrap, overgep i mot kvinner. Se bare på debattene vi har hatt om blasfemi paragrafen og feks kravet om halal kjøtt på institusjoner. Kanskje ikke så utbredt i Norge, men se på England som har att se presse til å innføre hijab i politiet og shaira domstoller i London. Anonymous poster hash: 0af46...784
studerende Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 (endret) Forskjellen er vel at her vil de selv ha rett til å bruke religiøse plagg, mens de i Egypt protesterer mot at Islamister skal påtvinge ANDRE å følge lovene i koranen. Det er en vesentlig forskjell på de to tilfellene. Men jeg er enig i at debatten om lovtillegget som nesten sidestilte blasfemi og rasisme var fullstendig latterlig Endret 1. juli 2013 av studerende 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #5 Skrevet 1. juli 2013 Forskjellen er vel at her vil de selv ha rett til å bruke religiøse plagg, mens de i Egypt protesterer mot at Islamister skal påtvinge ANDRE å følge lovene i koranen. Det er en vesentlig forskjell på de to tilfellene. Men jeg er enig i at debatten om lovtillegget som nesten sidestilte blasfemi og rasisme var fullstendig latterlig Jo det er store forskjeller, men mange som kommer hitt velger en veldig konservativ linje, med mange negative holdninger til demokrati, yttringsfrihet osv. I Egypt, Tyrkia osv vil de ha mer av fri vestlig tankegang. Anonymous poster hash: 0af46...784 1
Manolo Skrevet 1. juli 2013 #6 Skrevet 1. juli 2013 Jeg sitter å ser på Aljazeera (arabisk kanal på engelsk). De fleste som protesterer i Egypt er i mot Islams inflytelse på samfunnet, trakasering av kvinner. Protest i mot shaira, Islamisering og blasfemi paragrafen. Da synes jeg at det er et stort tankekors, at vi her i Europa lar islamister ture fram som de vil. Spesielt i England, men også Nederland og Tyskland. Anonymous poster hash: 0af46...784 Nææ? Og det legger du først merke til nå... folk altså.
kat-e Skrevet 1. juli 2013 #7 Skrevet 1. juli 2013 Synes mange i kommentarfeltet i VG, konkluderer bra. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10104982
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #8 Skrevet 2. juli 2013 Jeg tror om noen år så har hele araber verden hatt en 68 revolusjon. De brenner hijab på samme måte som vi brant BH. Skal heller ikke utelukke at Europa er mer konservativt om 50 år en i midtøsten. Anonymous poster hash: bd43b...8cb
Mann 42 Skrevet 2. juli 2013 #9 Skrevet 2. juli 2013 Jeg tror om noen år så har hele araber verden hatt en 68 revolusjon. De brenner hijab på samme måte som vi brant BH. Skal heller ikke utelukke at Europa er mer konservativt om 50 år en i midtøsten. Anonymous poster hash: bd43b...8cb Det vil jeg gjerne se. Men for all del, når den yngre generasjon gjør opprør og tar avstand fra foreldrenes normer og moralitet, så kan det bli ville tilstander. Det var jo det 70-tallet for en stor del handlet om. På 80-tallet fikk vi AIDS, og da begynte moralismen å snike seg inn bakdøra igjen. Men vi hadde iallfall et tiår med løsslupne tilstander. Synd at jeg gikk på grunnskolen det tiåret. Min generasjon arvet bakrusen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #10 Skrevet 3. juli 2013 Morsy er i husarrest ! De militære overtar, fram til neste valg. Anonymous poster hash: 0af46...784
Mann 42 Skrevet 3. juli 2013 #11 Skrevet 3. juli 2013 Morsy er i husarrest ! De militære overtar, fram til neste valg. Anonymous poster hash: 0af46...784 Ikke bra. De militære har en lei tendens til å holde på makta ganske lenge, når de først overtar. Når får man bare krysse fingrene for at det ikke blir borgerkrig, slik som i Algerie.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #12 Skrevet 3. juli 2013 Jeg sitter å ser på Aljazeera (arabisk kanal på engelsk). De fleste som protesterer i Egypt er i mot Islams inflytelse på samfunnet, trakasering av kvinner. Protest i mot shaira, Islamisering og blasfemi paragrafen. Da synes jeg at det er et stort tankekors, at vi her i Europa lar islamister ture fram som de vil. Spesielt i England, men også Nederland og Tyskland. Anonymous poster hash: 0af46...784 Det virker ikke som at alle er imot trakasering av kvinner. Anonymous poster hash: 18ac5...652
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2013 #13 Skrevet 3. juli 2013 Jeg bor selv i kollektiv med ett par Islamister. Som menn er de helt greie, god humor, greie å snakke med osv. Men dama til han ene, når hun er her ELSKER hun bare å snakke med meg og en annen som bor i kollektivet. Kjempeglad når hun har noen å snakke med, siden typen har sagt at hun får lov til å snakke med oss siden han kjenner oss og vi bor i samme hus. Men alle andre menn rundtom i norges land, nei dem får hun ikke lov til å snakke med. Om en gammel kompis ringer henne får hun enkelt å greit beskjed om å legge på. Og det virker ikke som om det er sjalusi heller, mer at det bare er "sånn det skal være". Hun må og ringe ham hele tiden og får knapt lov å gå utenfor døra på egen hånd, eller besøke venninner. Snart skal både han og kompisen sykemelde seg og, de har allerede planlagt alt, hvor de skal reise, når de skal reise og hva de skal gjøre. Må bare vente til de får fast og full stilling først. Mitt inntrykk er at Islamistene får gjøre akkurat som de vil her i landet ja. God bless Norge! Anonymous poster hash: d2b65...fad
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #14 Skrevet 4. juli 2013 Det virker ikke som at alle er imot trakasering av kvinner. Anonymous poster hash: 18ac5...652 Det er litt rart men jeg satt å så på intervju med kvinnene som demonstrerte (bla på Euronews), flere av de ga utrykk for frykt for at alle skulle bli pålagt å gå med hijab og at dette skulle presse seg inn over alt. Selv så gikk de med hijab eller sjal. Jeg antar at de selv gikk slik for å slippe å bli voldtatt, siden mange islamister i Egypt bruker seksuell vold mot kvinner som et våpen for å få de til å bruke hijab. Anonymous poster hash: bd43b...8cb
kat-e Skrevet 4. juli 2013 #15 Skrevet 4. juli 2013 Ikke rart kvinnene i Egypt jubler for at den islamistiske presidenten Mohamed Mursi, ikke er president lenger. http://www.dagbladet.no/2013/07/04/nyheter/egypt/utenriks/demonstrasjon/kairo/28039620/ http://www.dagbladet.no/2013/07/04/nyheter/egypt/utenriks/politikk/demonstrasjon/28040549/
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2013 #16 Skrevet 4. juli 2013 Jeg bor selv i kollektiv med ett par Islamister. Som menn er de helt greie, god humor, greie å snakke med osv. Men dama til han ene, når hun er her ELSKER hun bare å snakke med meg og en annen som bor i kollektivet. Kjempeglad når hun har noen å snakke med, siden typen har sagt at hun får lov til å snakke med oss siden han kjenner oss og vi bor i samme hus. Men alle andre menn rundtom i norges land, nei dem får hun ikke lov til å snakke med. Om en gammel kompis ringer henne får hun enkelt å greit beskjed om å legge på. Og det virker ikke som om det er sjalusi heller, mer at det bare er "sånn det skal være". Hun må og ringe ham hele tiden og får knapt lov å gå utenfor døra på egen hånd, eller besøke venninner. Snart skal både han og kompisen sykemelde seg og, de har allerede planlagt alt, hvor de skal reise, når de skal reise og hva de skal gjøre. Må bare vente til de får fast og full stilling først. Mitt inntrykk er at Islamistene får gjøre akkurat som de vil her i landet ja. God bless Norge! Anonymous poster hash: d2b65...fad Er hun etnisk norsk, hun dama du snakker om? Jeg spør fordi det er klin umulig å forstå hvordan en norsk kvinne frivillig vil underkaste seg en sånn reaksjonær apekatt.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #17 Skrevet 5. juli 2013 Jeg bor selv i kollektiv med ett par Islamister. Som menn er de helt greie, god humor, greie å snakke med osv. Men dama til han ene, når hun er her ELSKER hun bare å snakke med meg og en annen som bor i kollektivet. Kjempeglad når hun har noen å snakke med, siden typen har sagt at hun får lov til å snakke med oss siden han kjenner oss og vi bor i samme hus. Men alle andre menn rundtom i norges land, nei dem får hun ikke lov til å snakke med. Om en gammel kompis ringer henne får hun enkelt å greit beskjed om å legge på. Og det virker ikke som om det er sjalusi heller, mer at det bare er "sånn det skal være". Hun må og ringe ham hele tiden og får knapt lov å gå utenfor døra på egen hånd, eller besøke venninner. Snart skal både han og kompisen sykemelde seg og, de har allerede planlagt alt, hvor de skal reise, når de skal reise og hva de skal gjøre. Må bare vente til de får fast og full stilling først. Mitt inntrykk er at Islamistene får gjøre akkurat som de vil her i landet ja. God bless Norge! Anonymous poster hash: d2b65...fad Tuller du? *vantro* Hvorfor velger du å bo sammen med sånne mennesker? Hvis de realiserer sin Naver-finansierings drøm, håper jeg du tipser NAV om misbruket.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2013 #18 Skrevet 5. juli 2013 Det virker fra kommentarene her nesten som at det har vært en samlet opposisjon til Mursi som alle ønsker seg et sekulært samfunn, basert på modeller fra vestlige demokratier, og som protesterer generelt på islamsk inflytelse i politikken. Det er dessverre ikke så enkelt.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2013 #19 Skrevet 6. juli 2013 Hørte på BBC: islamister drepte 12 demonstranter med sabler. Anonymous poster hash: 0af46...784
Gjest Skogkar Skrevet 6. juli 2013 #20 Skrevet 6. juli 2013 Det som er et mye større tankekors er at Mursis parti fikk 48,8% av alle stemmene ved valget. Det nest største partiet, et mye mer radikalt islamistisk parti fikk mer enn 25% av stemmene. Det er nok Mursi som ar størst støtte i Egypt, og han er demokratisk valgt. Tankekorset her er hvorfor minoritetenes stemme (de sekulære) ble såpass godt hørt av militæret at de gjorde et militærkupp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå