Gå til innhold

Han har ikke utdannelse

Fremhevede innlegg

Gjest Gunfreak
Skrevet

Det er viktig for meg at mannen har en utdannelse men det er ikke viktig hvor mye han tjener. Jeg tenner på menn med kunnskap og høy intelligens. Jeg forstår deg TS, men jeg forstår ikke hvorfor inntekten hans er så viktig?

Noen av oss har kunnskap og "høy" intelligens uten at vi har noe serlig utdannelse!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utdanningen har ikke noe direkte påvirkning på hans evne til å formulere seg og kunne følge samtaler såfremt du ikke kun snakker om eget fag.

Jeg kjenner flere som er veldig oppegående og har alt som skulle til for å bli akademiker men har valgt noe annet.

Om du sliter med at han evt faller av/ikke interesserer seg og har et veldig begrenset interessefelt er det ikke utdannelsen men personen som gjør at dere ikke passer så godt sammen.

• Liker 1
Skrevet

Er det en deal breaker for dere?

Har møtt en gutt et par ganger, og han virker som en bra fyr. Men det plager meg at han ikke har utdannelse. Han jobber med funksjonshemmede, der han trives godt, og jeg har fått inntrykk av at han er veldig flink i jobben sin.

Selv har jeg mastergrad innenfor et felt av biologien. Jeg mener ikke at jeg er supersmart, men føler at vi er på ulike nivåer. At samtalene våre ikke har substans.

I tillegg har jeg fått et jobbtilbud som gir meg veldig høy lønn. Hvertfall ift å være nyutdannet. Han kan da ikke tjene så godt i jobben han har?

Anonymous poster hash: a7590...e94

Selvfølgelig er det ikke noe dealbreaker for meg, hvis jenta ikke har utdannelse. Hvorfor skulle det være det? Det er da ikke jobben hennes jeg gifter meg med. Jeg skjønner hva du mener, det kan være kjekt å ha noe å snakke om. Men det trenger man ikke utdannelse til. Man trenger ikke utdannelse for å ha substans i samtalene sine, selv om noen elitister framstiller det slik.

Jeg vil heller ha ei jente uten høyere utdannelse, enn ei jente med, som på grunn av at hun har lest på seg litt selvtillit på universitetet, tror at hun er smartere enn alle andre, eller som går rundt og smykker seg med store ord, eller hvilke bøker hun har lest. Det viktigste er at jenta er i arbeid, er morsom, og har den sjeldneste av alle egenskaper; nemlig selvinnsikt og selvironi. Evnen til ikke bare å reflektere rundt for eksempel politikk og samfunn, men også seg selv, og det å kunne le av seg selv.

Jeg har selv flere års høyere utdannelse, uten at jeg jobber innenfor det jeg opprinnelig utdannet meg til, en interesse for politikk, historie og samfunn, jeg leser for eksempel for det aller meste sakprosalitteratur, og jeg ser på Urix, Dagsrevyen og Lindmo. Men ingenting av dette kommer av mine år på universitetet. Faktisk, så synes jeg at det får meg til å høres ut som en tosk, derfor holder jeg for det meste kjeft om det.

Man er ikke jobben sin, utdannelsen sin, pengene sine eller adjektivene man har for vane å bruke. Jo større selvbildet er, jo mindre er som regel personen. Man er heller ikke bøkene man har lest, musikken man liker, eller de smale kulturreferansene man liker å bruke. Hvis man forveksler dette, hvis man tror seg selv bedre fordi det man liker har høyere status, vil jeg si at man er forfengelig, et offer for selvhøytidelig kvasiintellektualisme, som et lite barn, når det tar på seg mamma eller pappa sin jakke, og tramper rundt på gulvet i deres alt for store sko.

Men jeg tenker også at det kulturelle klasseskillet går igjen når man dater. Man gifter seg ikke med noen utenfor sin økonomiske, kulturelle eller sosiale klasse. Det er ikke å forvente at Ola vil finne sammen med Gunn, dersom Ola har mer penger, mer kunnskap og bedre nettverk. Slik er det i resten av samfunnet, også, selv om det bryter med idealene våre om at alle er like.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Når det gjelder spørsmålet til TS tenker jeg at det er viktigere med en person som trives og brenner for jobben sin enn høy utdannelse fordi det er forventet. Det viktigste er hvordan dere har det.

Innlegget er redigert som ledd i rydding.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

TS,

Hovedinnlegget ditt gir klart uttrykk for at du opplever dette som et problem.

Ord på et forum vil ikke endre den opplevelsen du har.

Ord kan kanskje få deg til å se bredere på din egen opplevelse av problemet ditt, men det vil ikke nødvendigvis endre din oppfatning.

Jeg kjenner mennesker med mye og mennesker med mindre formalkompetanse (eksamenspapirer og kursbevis, grader).

Jeg kjenner mennesker med meget høy formalkompetanse og meget liten realkompetanse (det de virkelig kan).

Jeg kjenner mennesker med lite formalkompetanse og meget høy realkompetanse.

Det er det mennesket som bor i dem jeg verdsetter.

Ikke inntekten eller eksamenspapirene.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Vil ikke de mest reflekterte stort sett velge å ta en eller annen form for utdanning?

Anonymous poster hash: db55c...063

Ikke nødvendigvis. Mange reflekterte og samfunnsengasjerte personer får "utløp for" disse evnene på andre måter enn jobb/utdanning, f.eks frivillige organisasjoner, politiske organisasjoner osv, eller rett og slett ved å lese på egenhånd for å diskutere med andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med utdannelse og lønn så lenge han er fornøyd. Har mastergrad i kjemi selv og er sammen med en uten utdannelse. Han er en oppegående fyr og jeg ser ikke på meg selv som bedre og smartere enn han.

Anonymous poster hash: f2bd9...430
Skrevet

Er ikke kjemien viktigst? Har møtt mange som sitter eller har sittet på skolebenken til de er 30+.Men enkelte skjønner allikevel ikke så mye av det vi skal livnære oss på i overskuelig fremtid, aka det private næringslivet.

En annen faktor er sosial intelligens, som ikke akkurat er noe man kan studere seg til på en høyskole.

AnonymBruker
Skrevet

Er sosial intelligens noen avgjørende faktor da?

Jeg trodde det eventuelt bare var en bonus, jeg. Eventuelt bare en ulempe, i andre tilfeller.

Anonymous poster hash: 004ec...48e
Skrevet

Meg or mr Bond har ganske stor forskjell ift formell utdanningsnivå, og jeg ser virkelig ikke dette som et problem. Ikke merker jeg noe forskjell når vi sitter sammen med de jeg jobber med heller, og det er da stort sett folk som holder på med doktorgrad eller har det allerede. Men så er han også over gjennomsnittet samfunnsengasjert og interssert i kunnskap.

Han har selvfølgelig ikke oversikt over finurligheter ved faget mitt, men det er veldig greit å slippe å snakke fag hjemme. Og, hadde han hatt like lang utdanning er det likevel ikke gitt at vi kunne snakke så mye om det - forskjellige fag snakker ikke enkelt sammen. Men fag er ikke grunnlaget for givende interssante samtaler.

Om det er selve utdanningsnivået du tenker på, er ikke det et problem. Om du føler at dere ikke har givende diskusjoner, er dette et problem, men grunnen til dette er ikke formell utdanning i seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Er sosial intelligens noen avgjørende faktor da?

Jeg trodde det eventuelt bare var en bonus, jeg. Eventuelt bare en ulempe, i andre tilfeller.

?? Er dette ironisk?

Anonymous poster hash: 5d780...c73

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep.

Yvonne (mod)

AnonymBruker
Skrevet

?? Er dette ironisk?

Anonymous poster hash: 5d780...c73

Selvsagt.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...