AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #21 Skrevet 30. juni 2013 Jeg trodde tidligere at jeg ville foretrekke en som hadde studert ved universitet/høyskole, sånn som meg, så vi lå på litt lik linje. Så møtte jeg en som ikke engang hadde fullført vgs. Han hadde likevel fast jobb, og svært god lønn (uten at det er noe jeg bryr meg om), og han var svært intelligent, vi hadde mange like interesser, verdier, og opptatt av samfunn og politikk begge to. Hadde veldig givende samtaler/diskusjoner med han, og han lærte meg mye. At man ikke har utdannelse betyr overhodet ikke at man ikke er intelligent. Klart, i noen tilfeller kan det betyr det, men som oftest går det på at man har stiftet familie i alt for ung alder, og dermed ikke har studert eller reist litt rundt og sett verden, men blitt værende på hjemstedet sitt, og ikke bryr seg om annet enn bleier. De synes jeg riktignok kan fremstå som "mindre intelligente". Det forholdet tok imidlertid slutt, bla. pga. avstand, men jeg lærte at utdannelse ikke trenger ha noe å si. Og hvis du TS blir sammen med en som har doktorgrad i engelsk, så vil dere uansett ikke kunne snakke så mye om biologi selv om han har høy utdannelse. Nå er jeg sammen med en med mastergrad, som har jobbet i mange år. Jeg kommer nok til å være student i noen år til, så et evt. huskjøp i nær fremtid hadde kanskje vært lettere om jeg hadde hatt en jobb som ikke krevde utdannelse, fremfor å ta høyere utdannelse. Alt er relativt. Vi studerer/har studert innen totalt forskjellige felt, så det er grenser for hvor mye vi kan snakke sammen om fagområdene våre, men vi har mye annet til felles, og trives sammen og er glade i hverandre. Trodde det var det viktigste? Anonymous poster hash: 5a06c...1b0 6
Gjest Cartman Skrevet 30. juni 2013 #22 Skrevet 30. juni 2013 Er det en deal breaker for dere? Har møtt en gutt et par ganger, og han virker som en bra fyr. Men det plager meg at han ikke har utdannelse. Han jobber med funksjonshemmede, der han trives godt, og jeg har fått inntrykk av at han er veldig flink i jobben sin. Selv har jeg mastergrad innenfor et felt av biologien. Jeg mener ikke at jeg er supersmart, men føler at vi er på ulike nivåer. At samtalene våre ikke har substans. I tillegg har jeg fått et jobbtilbud som gir meg veldig høy lønn. Hvertfall ift å være nyutdannet. Han kan da ikke tjene så godt i jobben han har?Anonymous poster hash: a7590...e94 Trodde kvinner likte menn som viste omsorg? Han vil sikkert være en veldig jordnær og ok far. Selv har jeg høyere utdanning, men er ikke veldig interessert i biologi Og diskusjoner om politikk ender alltid med krangling... Hvis du leter etter feil i andre personer, så vil du alltid finne noen feil. Han er for lav, han er for høy, han tjener for lite, han er lite intellektuell, han snakker trøndersk, han har islandsk navn etc.
Gjest Cartman Skrevet 30. juni 2013 #23 Skrevet 30. juni 2013 Gode samtaler er veldig viktig i et forhold, syns jeg. Men begge behøver ikke å ha utdanning for å ha det. Jeg hadde ikke ville vært i et forhold med en jeg følte jeg ikke kunne snakke ordentlig med. Og så lenge han kan forsørge seg selv, ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem at du tjener mer enn han? Selvfølgelig må du ha utdanning for å starte en god dialog. Alle må ha minimum B i exfac ellers kan man holde kjeft.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 30. juni 2013 #24 Skrevet 30. juni 2013 Selvfølgelig må du ha utdanning for å starte en god dialog. Alle må ha minimum B i exfac ellers kan man holde kjeft. Misforstått jeg da. 1
FantasDick Skrevet 30. juni 2013 #25 Skrevet 30. juni 2013 Det at du sier du føler dere er på forskjellige nivåer når det gjelder for eksempel samtaler synes jeg er viktigere enn at han ikke har en utdannelse. For å sette det på spissen tror jeg ikke det vil funke med en smart og en dum. Kjæresten min har ikke utdannelse (VGS), men jeg føler at han er mer enn smart nok. Har fått noe å bryne meg på for å si det sånn. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #26 Skrevet 30. juni 2013 At han ikke har utdannelse er en ting, så lenge han kan forsørge seg selv. Men nå samtalene mangler substans og kanskje er kjedelige for deg så er han kanskje ikke den rette for deg uansett Jeg har høyere utdannelse enn min kjære men vi kan skravle mye og har det bra sammen. Har blitt kjent med menn med like høy utdannelse som meg og høyere som jeg ikke har klart å holdt gående en samtale med fordi vi har vær forskjellige, forskjellige som person, og noen av de mangler sosiale antenner. Anonymous poster hash: cf48b...124 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #27 Skrevet 30. juni 2013 Selvfølgelig må du ha utdanning for å starte en god dialog. Alle må ha minimum B i exfac ellers kan man holde kjeft. Kan bare glemme alt jeg da. Siden exfac ikke finnes på mitt fakultet.. Det var den doktorgraden Anonymous poster hash: 75a05...9bb
Gjest Eurodice Skrevet 30. juni 2013 #28 Skrevet 30. juni 2013 Er det en deal breaker for dere? Har møtt en gutt et par ganger, og han virker som en bra fyr. Men det plager meg at han ikke har utdannelse. Han jobber med funksjonshemmede, der han trives godt, og jeg har fått inntrykk av at han er veldig flink i jobben sin. Selv har jeg mastergrad innenfor et felt av biologien. Jeg mener ikke at jeg er supersmart, men føler at vi er på ulike nivåer. At samtalene våre ikke har substans. I tillegg har jeg fått et jobbtilbud som gir meg veldig høy lønn. Hvertfall ift å være nyutdannet. Han kan da ikke tjene så godt i jobben han har?Anonymous poster hash: a7590...e94 Tror du at man ikke trenger utdannelse for å arbeide med funksjonhemmede? Hvis du tror at hvem som helst kan klare dette, er du temmelig uvitende, for ikke å si dum. Mine døtre er henholdvis spes.ped. og vernepleier. Begge har flere års utdannelse. Begge var først utdannet som førskolelærere. Førstnevnte arbeider med barn med forskjellige handicap, også psykisk utviklingshemmede. Den andre har en lederstilling på en institusjon for psykisk utviklingshemmede. Du later til å tro at utdannelse betyr bare universitetsutdannelse. Noen er smalspektrede. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #29 Skrevet 30. juni 2013 Tror du at man ikke trenger utdannelse for å arbeide med funksjonhemmede? Hvis du tror at hvem som helst kan klare dette, er du temmelig uvitende, for ikke å si dum. . Man trenger ikke utdannelse for å jobbe som assistent i helsesektoren. Stillingskategori A er det samme som ansatte uten utdanning. Dine døtre er i kategori C, stillinger som krever høyskoleutdanning. Anonymous poster hash: db55c...063
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #30 Skrevet 30. juni 2013 Selvfølgelig kan veldig forskjellig inntekt by på utfordringer! Jeg har vært sammen med en som tjente mye mindre enn meg. Han kunne selvfølglig brøfø seg selv og betale regninger også videre, men problemet var at han hadde ingenting igjen etter faste utgifter og litt satt av til klær og sånn. Men jeg hadde da en god del til overs. Jeg liker veldig godt å reise og det hadde han ikke råd til, så da ble det enten til at jeg betalte for han også, eller så droppet vi reisene. Jeg har ingenting i mot å spandere en reise eller to, men det var da også penger jeg kunne tenkte meg å spare til EK på leilighet og andre ting. Derfor ble det på en måte "hemmende" for meg, fordi jeg måtte droppe å gjøre ting jeg hadde veldig lyst og glede av, eller droppe sparingen. Hadde vi hatt litt likere inntekt så hadde det ikke vært på samme måte. Dessuten hadde jeg mye dårlig samvittighet fordi jeg følte at jeg kunne bruke mer penger enn han på meg selv. Ting som å gå ut å spise middag og sånn var også en utfordring på grunn av økonomien, enten måtte jeg betale for han, eller så spiste vi hjemme. Ja kall meg gjerne overfladisk, men en av grunnene til at jeg har studert og jobbet som en helt for å få godt betalte jobber, er fordi jeg ønsker å ha det godt økonomisk. Ikke bruke overskuddet til å gjøre dette for noen som ikke hadde tatt utdannelse og var opptatt av det, men som selvfølgelig likte å være med på reiser og spise ute. Anonymous poster hash: 04c3a...303
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #31 Skrevet 30. juni 2013 Hehe, disse diskusjonene har det vært mange av. Og nå, som da, viser det seg igjen at kvinnene her tilnærmet setter likhetstegn mellom utdannelse og høy inntekt. Ja, det hjelper på i noen bransjer. Men det er ingen ultimat sannhet. Slik det er blitt så hjelper bare utdannelse om man tar en profesjonsutdannelse med et kunstig høyt lønnsnivå (Og det skal nok bli dårligere her også etterhvert som vi kommer stadig nærmere Hellas-tilstander) eller utdannelser som er etterspurt. Man får ingen høy lønn av å ta en hvilken som helst høyere utdannelse, da er det bedre å f. eks ta en lavere utdannelse som fagarbeider. Anonymous poster hash: d1440...4cf 3
Gjest Cartman Skrevet 30. juni 2013 #32 Skrevet 30. juni 2013 Kan bare glemme alt jeg da. Siden exfac ikke finnes på mitt fakultet.. Det var den doktorgraden Anonymous poster hash: 75a05...9bb Korrekt! Du får trøste deg med at jeg fikk C i exfac.
Gjest Gresshoppesang Skrevet 30. juni 2013 #33 Skrevet 30. juni 2013 Jeg har hørt at Røkke heller ikke har utdannelse... Men jeg skjønner problemstillingen i forhold til at samtalene deres stopper opp. Det handler ikke nødvendigvis om utdanning, men om evnen til å reflektere. Opplever ofte at ufaglærte på jobben min har lært seg å komme på et høvelig greit refleksjonsnivå. Dette er gjerne de som har noen års arbeidserfaring, har gått på mange kurs og som generelt leser bøker, aviser, følger med og er i stand til å gjøre seg opp en mening om noe via refleksjon. Jeg kan også se at store forskjeller i inntekt kan skape problemer. Du har råd til større, bedre bolig enn det han vil ha. Han vil alltid, som assistent i omsorgsyrke, ha lav lønn.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #34 Skrevet 30. juni 2013 Det er ikke slik at røyking og lungekreft nødvendigvis henger sammen heller. Men det er en ganske signifikant korrelasjon.... Det er forskjell på en til en forhold, og statistisk sammenheng. Unntakene finner man alltid. Anonymous poster hash: 78a25...001 Les denne setningen igjen: "det henger ikke nødvendigvis sammen." Tolker du akademiske tekster like dårlig, sliter du. Jeg møter ofte utdannede folk som ikke er særlig smarte, å finne en partner med utdannelse er ikke er garanti for at fyren\dama er spesielt smart - og det kommer fra en som selv tar mastergrad. Det er heller ikke til å stikke under en stol at det finnes haugevis av svadafag- og studier. Anonymous poster hash: 8c1b7...b2a 2
Gjest Cartman Skrevet 30. juni 2013 #35 Skrevet 30. juni 2013 Misforstått jeg da. Jupp du har misforstått. Før man starter en dialog, så utveksler man vitnemål. Dette for å se på exfac karakteren. Skal man gå inn i et forhold med en annen person, så må man utveksle vitnemål, politiattest og lønnsslipper.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #36 Skrevet 30. juni 2013 Hm. Merker jeg blir herdet av dette gitt. Og gir en smule mer faen. Anonymous poster hash: 004ec...48e
Gjest Riskjeks Skrevet 30. juni 2013 #37 Skrevet 30. juni 2013 Gode samtaler er veldig viktig i et forhold, syns jeg. Men begge behøver ikke å ha utdanning for å ha det. Jeg hadde ikke ville vært i et forhold med en jeg følte jeg ikke kunne snakke ordentlig med. Og så lenge han kan forsørge seg selv, ser jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem at du tjener mer enn han? Enig. Man trenger ikke være høyt utdannet for å kunne ha "dype" samtaler og snakke om "krig og fred og sånn" Å være reflektert og intellektuell er ikke noe man nødvendigvis kan studere seg til. Mange lite reflekterte og veldig overfladiske folk som har høy utdanning. Og å kreve at partneren har høy inntekt, er bare bak mål. Hvis høy inntekt påvirker en person, er det i alle fall ikke i retningen "refleksjon og samfunnsengasjement"... 1
#Sunrise Skrevet 30. juni 2013 #38 Skrevet 30. juni 2013 er mulig og ta utdanning på jobben, vis man føler for det, og så ettervert bygge den opp:) så du har det i tankene:)
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #39 Skrevet 30. juni 2013 Vil ikke de mest reflekterte stort sett velge å ta en eller annen form for utdanning? Anonymous poster hash: db55c...063 1
OneLove Skrevet 30. juni 2013 #40 Skrevet 30. juni 2013 Vil ikke de mest reflekterte stort sett velge å ta en eller annen form for utdanning? Anonymous poster hash: db55c...063 Kan godt være, men ikke dermed sagt det er mest lønnsomt. Se bare på Sokrates som ble forsørget av kona. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå