AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Del Skrevet 28. juni 2013 http://spraktidningen.se/artiklar/2013/04/darfor-blir-vi-sa-arga-pa-sprakfel I artikkelen ovenfor argumenterer en språkprofessor for at årsaken til at en del mennesker (hvorav mange også finnes i dette underforumet, har jeg sett), irriterer seg over språkfeil, er noe som er tillært: Små irritationsmoment i språket liksom språkliga attityder i allmänhet är inlärda och sociala fenomen. På något sätt, till exempel genom föräldrars eller lärares försorg, har vi lärt oss att uppmärksamma att ett att saknas efter kommer. Dere som selv irriterer dere over språklige feil: Hva tenker dere? Selv er jeg heldigvis ikke belemret med irritasjon over andres manglende skriveferdigheter, så dermed kan jeg ikke sette meg fullt og helt inn i hvordan det oppleves. Men tror dere det er tillært, og et slags sosialt fenomen? Og hvis ikke, hva er det da? Anonymous poster hash: c59b7...51f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 28. juni 2013 #2 Del Skrevet 28. juni 2013 Jeg er veldig opptatt av språk, og irriterer meg grenseløst over grove skrivefeil, pappa er lik meg, kanskje jeg har lært det fra han? Jeg klarer ikke ta noen alvorlig (ei heller få med meg innholdet) om de skriver en tekst full av skrivefeil, det handler om respekt for leseren. Det er utrolig slitsomt å lese en tekst med dårlig språk, og JA, det gjelder også om de er skrevet av noen med dysleksi. Nå er det ikke bare språkfeil jeg henger meg opp i, jeg henger meg opp i hvis duken ligger skeivt på bordet, om bestikket ligger feil i skuffen, om ting ikke er i system, rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #3 Del Skrevet 28. juni 2013 Nå er det ikke bare språkfeil jeg henger meg opp i, jeg henger meg opp i hvis duken ligger skeivt på bordet, om bestikket ligger feil i skuffen, om ting ikke er i system, rett og slett. Asberger? Anonymous poster hash: eb335...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 28. juni 2013 #4 Del Skrevet 28. juni 2013 Eller bare helt vanlig ocd. Jeg er også sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 28. juni 2013 #5 Del Skrevet 28. juni 2013 Asberger? Anonymous poster hash: eb335...c56 Hehe, du er sikkert ikke den første som mistenker det. For en tid tilbake tok jeg en slags "test" hos psykiater på om jeg hadde asPergers syndrom, men jeg tror vi kom fram til at jeg ikke hadde det. Er nok heller litt tvangstanker, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #6 Del Skrevet 28. juni 2013 om jeg hadde asPergers syndrom Det var en test. Du strøk. Anonymous poster hash: eb335...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 28. juni 2013 #7 Del Skrevet 28. juni 2013 Det var en test. Du strøk. Anonymous poster hash: eb335...c56 Du skrev feil med vilje? :O Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #8 Del Skrevet 28. juni 2013 Jeg støtter teorien om Aspergers, Ikke når det gjelder enhver som er opphengt i såkalt korrekt norsk, og i hvert fall ikke når det gjelder enkeltbrukere, men jeg tror nok dette er noe som karakteriserer aspergere mye oftere enn andre folk. Anonymous poster hash: 40225...9a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 28. juni 2013 #9 Del Skrevet 28. juni 2013 Hvorfor må man sette en diagnose på alt? Bare fordi noen er annerledes, betyr det ikke at det er noe "feil" med dem. Folk er forskjellige, noen henger seg opp i detaljer, mens andre "ser hele bildet" og bryr seg ikke så mye med små ting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #10 Del Skrevet 28. juni 2013 Folk er forskjellige, noen henger seg opp i detaljer, mens andre "ser hele bildet" og bryr seg ikke så mye med små ting. Ironisk at du skriver det. Med tanke på at det er det som er selve definisjonen på asperger. Anonymous poster hash: eb335...c56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #11 Del Skrevet 28. juni 2013 Hvorfor må man sette en diagnose på alt? Bare fordi noen er annerledes, betyr det ikke at det er noe "feil" med dem. Folk er forskjellige, noen henger seg opp i detaljer, mens andre "ser hele bildet" og bryr seg ikke så mye med små ting. Enig i alt du sier her. Men vi er ganske mange som synes det er forferdelig synd at folk driver og irriterer seg over språk og skrivefeil, i stedet for å omfavne språket i all dets prakt, alle dets merkelige og fascinerende irrganger, og den uendelige og imponerende kompleksiteten det representerer. Anonymous poster hash: 40225...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 28. juni 2013 #12 Del Skrevet 28. juni 2013 Ironisk at du skriver det. Med tanke på at det er det som er selve definisjonen på asperger. Anonymous poster hash: eb335...c56 Da er jeg uenig i at asperger i det hele tatt skal være en diagnose. Enig i alt du sier her. Men vi er ganske mange som synes det er forferdelig synd at folk driver og irriterer seg over språk og skrivefeil, i stedet for å omfavne språket i all dets prakt, alle dets merkelige og fascinerende irrganger, og den uendelige og imponerende kompleksiteten det representerer. Anonymous poster hash: 40225...9a0 Men det er vanskelig å omfavne noe om man ikke får med seg innholdet i det folk skriver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #13 Del Skrevet 28. juni 2013 Men det er vanskelig å omfavne noe om man ikke får med seg innholdet i det folk skriver. Det finnes da uendelig mye mer språk enn akkurat det man finner i dårlig skrevne skriblerier, eller tekster med en og annen skrivefeil! I Norge har vi stor dialektvariasjon, det finnes variasjon mellom ulike språk, det finnes glitrende forfattere og skribenter som skriver på en sånn måte at de til og med er verd å lese selv når innholdet ikke er spesielt fengende, man har språkhistorie, språkutvikling, ordkunst, språklig kreativitet, og uendelig mye mer. Jeg elsker språk. Anonymous poster hash: 40225...9a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 28. juni 2013 #14 Del Skrevet 28. juni 2013 (endret) Det finnes da uendelig mye mer språk enn akkurat det man finner i dårlig skrevne skriblerier, eller tekster med en og annen skrivefeil! I Norge har vi stor dialektvariasjon, det finnes variasjon mellom ulike språk, det finnes glitrende forfattere og skribenter som skriver på en sånn måte at de til og med er verd å lese selv når innholdet ikke er spesielt fengende, man har språkhistorie, språkutvikling, ordkunst, språklig kreativitet, og uendelig mye mer. Jeg elsker språk. Anonymous poster hash: 40225...9a0 Det er sant! Språk er selvsagt mye mer enn rettskriving og grammatikk! Jeg synes også språk er kjempespennende, og har alltid interessert meg for språkhistorie og dialektlære, og synes det er mye artigere enn litteraturhistorie. Men før en kan begynne å "leke" med språket, så må en ha grunnleggende skriveferdigheter på plass, dessverre er det mange som ikke en gang vet hva et adjektiv er, og det er skremmende... Endret 28. juni 2013 av mandel92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samaysa Skrevet 28. juni 2013 #15 Del Skrevet 28. juni 2013 Jeg hater "språknazier" som hele tiden skal pirke på andres skrivefeil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 29. juni 2013 #16 Del Skrevet 29. juni 2013 Det er sant! Språk er selvsagt mye mer enn rettskriving og grammatikk! Jeg synes også språk er kjempespennende, og har alltid interessert meg for språkhistorie og dialektlære, og synes det er mye artigere enn litteraturhistorie. Men før en kan begynne å "leke" med språket, så må en ha grunnleggende skriveferdigheter på plass, dessverre er det mange som ikke en gang vet hva et adjektiv er, og det er skremmende... Jeg synes det er rart at du skriver at "det handler om respekt for leseren". Du legger det fram som om de som skriver dårlig, har valgt dette selv - sånn er det ikke. Og da tenker jeg ikke på de med dysleksi, men også andre som kanskje ikke har forutsetningene du har hatt for å lære å skrive godt. Det synes jeg folk bør ha forståelse for. For slike mennesker er det ofte ydmykende å bli retta på, og jeg tror heller ikke de setter pris på å bli sitert i diverse tråder der folk snakker om at de har lyst til å "stikke ut øynene sine" når de leser det vedkommende har skrevet. For øvrig synes jeg det er godt å lese at du interesserer deg for andre ting enn rettskriving, og jeg håper du kan delta mer i slike tråder også - ikke bare "den verste skrivefeilen du ser". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 29. juni 2013 #17 Del Skrevet 29. juni 2013 Jeg synes det er rart at du skriver at "det handler om respekt for leseren". Du legger det fram som om de som skriver dårlig, har valgt dette selv - sånn er det ikke. Og da tenker jeg ikke på de med dysleksi, men også andre som kanskje ikke har forutsetningene du har hatt for å lære å skrive godt. Det synes jeg folk bør ha forståelse for. For slike mennesker er det ofte ydmykende å bli retta på, og jeg tror heller ikke de setter pris på å bli sitert i diverse tråder der folk snakker om at de har lyst til å "stikke ut øynene sine" når de leser det vedkommende har skrevet. For øvrig synes jeg det er godt å lese at du interesserer deg for andre ting enn rettskriving, og jeg håper du kan delta mer i slike tråder også - ikke bare "den verste skrivefeilen du ser". Jeg forstår at ikke alle har valgt selv å skrive dårlig, og at ikke alle har samme forutsetninger for å skrive godt, men det betyr ikke at en ikke har mulighet til å bli flinkere. Alle kan lære seg og/å-regelen, tegnsetting og så videre, noen må bare jobbe mer med det enn andre. Har ma respekt for leseren din, så er man villig til å jobbe mer med formuleringene sine.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 29. juni 2013 #18 Del Skrevet 29. juni 2013 (endret) Jeg forstår at ikke alle har valgt selv å skrive dårlig, og at ikke alle har samme forutsetninger for å skrive godt, men det betyr ikke at en ikke har mulighet til å bli flinkere. Alle kan lære seg og/å-regelen, tegnsetting og så videre, noen må bare jobbe mer med det enn andre. Har ma respekt for leseren din, så er man villig til å jobbe mer med formuleringene sine.. I noen tilfeller kan de lære seg det; i andre tilfeller vil det være vanskeligere. Tegnsetting kan jo være komplisert. Selv dine tekster (og mine) består av tegnsettingsfeil. Jeg oppfatter ikke at du mangler respekt for meg av den grunn. Endret 29. juni 2013 av Drue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå