AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Jeg har den siste tiden blitt inspirert av lavkarbokosthold og ønsker å prøve dette, men er usikker på om jeg har økonomi til det. Jeg har lite penger å bruke på mat og lurer på om det da er vanskelig å få til et LCHF- kosthold? Bruker du mer penger på mat etter at du gikk over til LCHF? Evt. hvor mye mer og hvor mye brukte du før? Hva kan jeg evt. spise som er billig? Jeg må jo bytte ut typiske billige varer som brød, ris, pasta, knekkebrød og frukt. Anonymous poster hash: 1d435...a6b
Løvetanten Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Vi er en hel familie som nå bruker mindre penger på paleo/lchf enn vi gjorde før. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Jeg bruker ikke mer penger. Bruker heller mindre penger nå enn før. Det koster litt om man skal ha fiberhusk, mandelmel osv, men i lengden så blir det ikke dyrere. Man dropper å kjøpe med tilfeldige matvarer fordi man syns det ser godt ut (ferdigmiddager, godteri, kjeks, rundstykker osv), man tenker over hva man kjøper og spiser. 1
Nimis Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Jeg også bruker mindre penger enn før på mitt boralene-matbudsjett 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Vi er en hel familie som nå bruker mindre penger på paleo/lchf enn vi gjorde før. Kanskje kjøpte dere før mye snop som dere har kuttet ut nå? Jeg kjøper aldri godterier og har ikke utgifter til dette. Anonymous poster hash: 1d435...a6b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #6 Skrevet 28. juni 2013 Kan dere nevne i grove trekk hva dere da kjøper av LCHF matvarer? Anonymous poster hash: 1d435...a6b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #7 Skrevet 28. juni 2013 Oppgi også gjerne hvor mange kr dere bruker ca pr måned Anonymous poster hash: 1d435...a6b
Gjest Funky Punk Skrevet 28. juni 2013 #8 Skrevet 28. juni 2013 Kjøper grønnsaker, kjøtt, fisk, kesam/rømme/creme fraiche/fløte (alt ettersom hva jeg skal lage) osv osv. Helt vanlig mat egentlig, bare at jeg dropper mat med mye karbo. Bruker ca 2000:- pr mnd (meg og min mann) 1
Løvetanten Skrevet 28. juni 2013 #9 Skrevet 28. juni 2013 Kanskje kjøpte dere før mye snop som dere har kuttet ut nå? Jeg kjøper aldri godterier og har ikke utgifter til dette. Anonymous poster hash: 1d435...a6b Nei. Vi var aldri storforbrukere av snop og tullemat. Men vi kjøpte gjerne brød, endel pålegg, frukt, pasta, fruktjuice, melvarer etc. Det gjør vi ikke nå. Barna får lørdagsgodis som vanlig. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 28. juni 2013 #10 Skrevet 28. juni 2013 Kanskje kjøpte dere før mye snop som dere har kuttet ut nå? Jeg kjøper aldri godterier og har ikke utgifter til dette.Anonymous poster hash: 1d435...a6b Spiste nesten aldri godteri og snop før, så den delen er uforandret. Spiser faktisk litt mer snop nå så det hender jeg kjøper en bacongull eller en sånn sjokoladebar med 2 karbo i
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #11 Skrevet 28. juni 2013 Kjøper grønnsaker, kjøtt, fisk, kesam/rømme/creme fraiche/fløte (alt ettersom hva jeg skal lage) osv osv. Helt vanlig mat egentlig, bare at jeg dropper mat med mye karbo. Bruker ca 2000:- pr mnd (meg og min mann) Oi! Bare 1000 kroner pr pers, det er ikke dårlig! Anonymous poster hash: 1d435...a6b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #12 Skrevet 28. juni 2013 Bruker som de andre her, mindre penger enn før. Anonymous poster hash: ed34b...f56 1
Gjest Funky Punk Skrevet 28. juni 2013 #13 Skrevet 28. juni 2013 Oi! Bare 1000 kroner pr pers, det er ikke dårlig! Anonymous poster hash: 1d435...a6b Nå må jeg innrømme at jeg handler alt av kjøtt osv i Sverige da. Handler for ca 2-3000 kroner når vi er der (inkludert toalettsaker og andre ting) og da fordeles det på 2-3 mnd. Samt at mannen min kan noen uker være mye borte pga jobb. Planlegger alle måltider, bruker restemat som kveldsmat/lunch/frokost, lager store porsjoner av gryter, supper osv og fryser ned 1
Løvetanten Skrevet 28. juni 2013 #14 Skrevet 28. juni 2013 Jeg opplever også at vi ikke kaster mat lengre. Vi spiser alt vi har, og det er aldri visne grønnsaker nederst i kjøleskapet lengre. Så ikke bare bruker vi mindre penger, vi har også redusert avfallsmengdene. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #15 Skrevet 28. juni 2013 Hva tror dere det skyldes? Noen som evner å reflektere rundt det? Frokost: To egg og grønnsaker = ca kr 3 pr egg + grønnsaker til 5kr = 11 kroner. VS To knekkebrød med pålegg = ca 5 kr + en banan til 2 kr = 7 kr. Lunsj: En boks kesam koster ca 18 kroner, må ha en halv til lunsj, det blir kr 9 kr + bær etc. = 7 kr + 9 kr = 16 kr. VS To grove brødskiver med pålegg = ca 8 kr + eple kr 2 = 10 kroner Middag: Kjøtt, fisk eller fugl stykke kr 15 + grønnsaker kr 8. =23 VS Pasta kr 2,5 + kjøttdeig kvart pakke til 20 kr = 5 kr + grønnsaker (halvparten av mengden i LCHF) 4 kr totalt 12 kr. LCHF = 50 kr dagen, dette tilsvarer 1400 i måneden. Tradisjonell kost = 29 kr dagen, 812 kr i måneden. Legg evt inn en yoghurt som mellommåltid kr 5 pr dag = totalt 952 kroner i måneden. Kan noen forklare hvordan de får til å spise billigere på LCHF? Anonymous poster hash: 1d435...a6b 4
Lykkelitenen Skrevet 28. juni 2013 #16 Skrevet 28. juni 2013 Nå er ikke jeg ren lavkarboer som føler LCHF eller noen annen spesiefikk variant, men jeg kan trygt si at jeg spiser billigere nå enn før. Jeg blir mett på mindre mengder enn før og jeg er flinkere til å kutte ut fristelser og dyr halvfabrika. Jeg kaster også mindre mengder mat nå enn tidligere. 2
Løvetanten Skrevet 28. juni 2013 #17 Skrevet 28. juni 2013 Kan noen forklare hvordan de får til å spise billigere på LCHF? Anonymous poster hash: 1d435...a6b Kanskje fordi de ikke spiser det du tror de spiser, eller at du er gnukken på mat og kjøper bare First Price??? Om man likevel skulle endre på et høyere matbudsjett på lchf så er det så utrolig verdt det! 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #18 Skrevet 28. juni 2013 Kanskje fordi de ikke spiser det du tror de spiser, eller at du er gnukken på mat og kjøper bare First Price??? Om man likevel skulle endre på et høyere matbudsjett på lchf så er det så utrolig verdt det! Jeg hadde faktisk litt sansen for deg jeg, frem til dette... Anonymous poster hash: 1d435...a6b 2
Løvetanten Skrevet 28. juni 2013 #19 Skrevet 28. juni 2013 Jeg hadde faktisk litt sansen for deg jeg, frem til dette... Anonymous poster hash: 1d435...a6b Så ødela jeg alt?? Uffda. Men du ser jo at det du skrev var litt underlig? Du trakk en dagsmeny ut av lomma di og mente at den var direkte overførbar til ethvert lchf-kosthold? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #20 Skrevet 28. juni 2013 Hva tror dere det skyldes? Noen som evner å reflektere rundt det? Frokost: To egg og grønnsaker = ca kr 3 pr egg + grønnsaker til 5kr = 11 kroner. VS To knekkebrød med pålegg = ca 5 kr + en banan til 2 kr = 7 kr. Lunsj: En boks kesam koster ca 18 kroner, må ha en halv til lunsj, det blir kr 9 kr + bær etc. = 7 kr + 9 kr = 16 kr. VS To grove brødskiver med pålegg = ca 8 kr + eple kr 2 = 10 kroner Middag: Kjøtt, fisk eller fugl stykke kr 15 + grønnsaker kr 8. =23 VS Pasta kr 2,5 + kjøttdeig kvart pakke til 20 kr = 5 kr + grønnsaker (halvparten av mengden i LCHF) 4 kr totalt 12 kr. LCHF = 50 kr dagen, dette tilsvarer 1400 i måneden. Tradisjonell kost = 29 kr dagen, 812 kr i måneden. Legg evt inn en yoghurt som mellommåltid kr 5 pr dag = totalt 952 kroner i måneden. Kan noen forklare hvordan de får til å spise billigere på LCHF? Anonymous poster hash: 1d435...a6b Er ikke dette aaaltfor lite mat? Jeg prøvde å regne ut og det var vel bare ca 1000 kcal? Kesam med bær er ikke LCHF. Kanskje hvis du tar i en god skvett fløte. På LCHF-menyen må du legge til mer fett. Og fett koster som regel ikke mye per kcal. 3 kr per egg? Jeg betaler under halvparten. Jeg kjøper 30 egg for 40 kr hos en lokal bonde. Jeg er veldig glad i egg og spiser mye av det. Det går ofte 5-10 egg om dagen. Enten som kokt, stekt, egg-drop-suppe, eggerøre, omelett, bearnaises, majones. 2000 kcal i egg er ca 20 egg. Altså 27 kr. Svinestek er billig. Ser det ofte til 40 kr per kg. Marinér og langstek i ovnen. Mmm for en billig penge. Og så har du kjøtt til middagen for flere dager. Egg og first price bacon blir jo veldig billig og metter godt. Et absurd eksempel hvis man spiser kun egg og bacon (spiser sjelden bacon selv): 10 egg og 450g bacon er 2000 kcal. Koster ikke en sånn 3x150g first price bacon ca 35 kr? 48 kr for 2000 kcal. Du fikk 29 kr hver dag med halvparten av energien og mindre vitaminer og mineraler. Anonymous poster hash: 9c508...717 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå