Gjest vilma2000 Skrevet 26. juni 2013 #21 Skrevet 26. juni 2013 Skjønner godt det med behovet for sterke smertestillende og sovepiller. Men det er utrolig lett å bli avhengig, og man kan ende opp med abstinenser og oppleve at effekten avtar etterhvert som man tilvenner seg opiater og benzodiazepin-liknende sovemedisiner. Det kan gi veldig tilleggsproblematikk å begynne med slike preparater tidlig i livet. Man burde i så fall kombinere med ikke-avhengighetskapende NSAID's (Voltaren, Ibux) og vanlig Paracet. De gir en god grunnleggende smertestillende effekt, så kan man ta smertetoppene med opiater/kodein (Pinex-Forte, Dolcontin m.m.). Pinex Forte i neholder både paracet og kodein. En bedre tilnærming er å be om lapraskopi og prøve p finne ut hva smertene faktisk kommer av, gjøre noe med dette osv.Anonymous poster hash: 500e2...137 Jeg er enig med deg hvis en ikke klarer å kontrollere pillebruket til kun de to dagene i måneden. Men de smertene jeg hadde var så ille at noe annet var bare ikke noe alternativ så jeg fikk god hjelp av mamma til å kun ta pillene når jeg trengte det. Pillerus er deilig så det er viktig å ha nok viljestyrke til å kun ta det når man har smerter. Sovepille var bare aktuelt i max 2 netter så her var det for meg ikke noe fare for avhengighet. Men så hadde mamma kontroll på de også da så kan hende det hadde vært lettere å ta andre dager hvis de lå i nattbordskuffen.
Gjest Snyltefluen Skrevet 26. juni 2013 #22 Skrevet 26. juni 2013 Naproxen skal visstnok funke fjell om du tar det FØR det begynner å gjøre vondt. Har ikke fått testet det ennå, pga. uregelmessig menssyklus som følge av nattarbeid, så jeg holder meg til 2x paracet og 2x ibux jevnlig gjennon den første dagen for å kunne fungere på jobb.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #23 Skrevet 26. juni 2013 Føler med deg. Gikk inn hit fordi jeg nettopp fikk mensen. (Ikke for første gang da, men månedens. ) Har i alle år hatt forferdelige menssmerter, og mer eller mindre konstante plager under dette. Her er en fin en: Migrene, mavesyken, cyste på eggstokken og mensen-smerter som kjennes ut som kniver samtidig i flere dager. Hvis noen er rundt meg når jeg har det som verst får de panikk fordi jeg kaldsvetter og faller inn og ut av bevissthet. Rart nok virker det som de verste periodene kommer annenhver måned. Får sterke smertestillende for dette, men det hjelper ikke alltid og jeg blir forferdelig kvalm i tillegg. Når det er på det verste er det ikke snakk om å dra på skola eller jobbe eller besøk, det hender jeg besvimer når jeg prøver å komme meg fra senga til badet. Og en person som ligger sammenkrøket over pulten og svetter og peser har en tendens til å gjøre folk nervøse. Varmeputa er som sagt fin å ha. Anonymous poster hash: 75eab...f29
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #24 Skrevet 26. juni 2013 Takk for tilbakemeldinger alle sammen! Jeg tåler som sagt ikke p-preparater, så det er desverre ikke aktuelt Fastlegen min tar meg absolutt på alvor, fikk naproxen tidligere, men det virker ikke noe særlig på meg, ibux tar heller ikke bort smertene nok til at det hjelper. Jeg får morfinlignende smertestillende på resept (Nobligan), men får ikke ta fler enn 3 i døgnet (dette for å unngå å bli avhengig, ettersom at jeg har hatt avhengighetsproblemer før). Paracet virker ikke i det hele tatt. Takk for tips sånn ellers! Anonymous poster hash: 38335...f9d Nobligan funket godt på meg også en gang jeg hadde store smerter. Om man tar det kun en gang i måneden, aå blir man nok ikke avhengig. Håper dere får hjelp for plagene. Høres grusomt ut å ha sånne smerter hver måned...Anonymous poster hash: 500e2...137
bebisss Skrevet 26. juni 2013 #25 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har også syke smerter og klarer ikke gå engang eller stå oppreist, det er fosterstilling i 3 dager. Jeg fikk Naproxen men det funket ingenting for meg, tvert imot nesten. Ibufen og paracet sammen funker bedre. Menssmerter er så utrolig grusomt smertefullt, jeg har ligget med rier av smerte og trodde omtrent jeg skulle føde noe stort, jeg klarte ikke gå to skritt til kjøkkenet for smertestillende engang. Jeg fikk kraftig diare av smerten, svettet og hadde feber og sovna på stuegulvet i mange timer før jeg kom til meg selv igjen. Har aldri i mitt liv opplevd verre følelse enn den gangen.. Heldigvis er det ikke hver måned, men når det først kommer så er det veldig irriterende, og lite hjelper for meg. Sist gang tok jeg parkodin forte, og det hjalp heller ikke noen ting selv om det egentlig ikke er for menssmerter, men var eneste jeg hadde og med slike smerter prøver man alt...
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #26 Skrevet 26. juni 2013 Min erfaring: - Ibux virker bedre enn Paracet - Ibux MÅ tas før menssmertene begynner! (Det tar mye lengre tid å bli kvitt smertene dersom krampene har startet før du tar Ibux.) - Fyll på med to Ibux hver 3. time. Ikke sikkert dette er til noe hjelp for deg - men for andre kanskje. Anonymous poster hash: 0f400...1f7
Tabris Skrevet 26. juni 2013 #27 Skrevet 26. juni 2013 Rart nok virker det som de verste periodene kommer annenhver måned. Anonymous poster hash: 75eab...f29 Slik var det hos meg også. Jeg fikk beskjed om at det nok betydde at det var den ene eggstokken som var "problemet" siden eggene skiltes ut fra de to eggstokkene annenhver gang. Om det stemmer, vet jeg egentlig ikke. TS - du har min største medfølelse, jeg hadde det også sånn. Nå går jeg på p-sprøyte, og det er jo ikke en løsning for deg. Har du prøvd som andre sier - å ta tablettene svært tidlig? Da hadde de i hvert fall en viss effekt på meg, tok jeg dem for sent så var det som en dråpe i havet (eventuell var jeg allerede så kvalm og dårlig at jeg ikke fikk dem ned).
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #28 Skrevet 26. juni 2013 Har prøvd å ta smertestillende før smertene "egentlig" starter ja, men det hjelper ikke - smertene er like j*velige likevel Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal kunne løse dette på en god måte, uten å ta overdose på medisiner og slippe unna smertene, kvalmen og alt som følger med å ha mensen. Anonymous poster hash: 38335...f9d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #29 Skrevet 26. juni 2013 Jeg husker en gang jeg fikk forferdelige menssmerter (heldogvis bare skjedd en gang). Stod i dusjen, plutselig fikk jeg en prikkende, kald følelse i hele kroppen, det svartnet for øynene og jeg måtte krype sammen av smarte. Var så ille at jeg lå og vred meg og krek i sengen i ca 20 min, til mamma sin Parlagin Forte virket. Er det så ille hver eneste gang dere har mensen? Må jo være helt j*vlig...hadde bedt om henvisning til Ullevål (eller annet stort sykehus), der har de visst spesialisert seg på endiometriose (eller i hvert fall planlegges en slik avd der). Anonymous poster hash: 500e2...137
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #30 Skrevet 27. juni 2013 Be om å få Voltaren i tillegg til Nobligan. Nobligan alene er ikke sikkert er nok. Voltaren/Ibux/Naproxen er ganske så virkefullt mot menssmerter, men når det ikke hjelper alene så kan det hjelpe godt sammen med noe sterkere, som Nobligan. Anonymous poster hash: d0b19...8b3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #31 Skrevet 27. juni 2013 Min erfaring:- Ibux virker bedre enn Paracet- Ibux MÅ tas før menssmertene begynner! (Det tar mye lengre tid å bli kvitt smertene dersom krampene har startet før du tar Ibux.)- Fyll på med to Ibux hver 3. time. Ikke sikkert dette er til noe hjelp for deg - men for andre kanskje. Anonymous poster hash: 0f400...1f7 Enda bedre er å ta paracet samtidig som ibux. Det er ikke farlig å kombinere, og virker enda beder i kombinasjon. Har gjort det mot sterke smerter selv. Ibux kan også kombineres med pinex-forte. Anonymous poster hash: 500e2...137
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå