Gå til innhold

ekstreme menssmerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp med dette. :sjenert:

Jeg får helt ekstreme menssmerter hver gang jeg får mens. Det er så ille at jeg ikke klarer å fungere iallefall de første to dagene, ligger bare sammenkrøpet som en ball, griner og kaster opp av smerte. :kvalm:

Det har også hendt at jeg har besvimt fordi det gjør så vondt at jeg ikke holder det ut. Jeg har fått resept på smertestillende, men de "brennes" opp ganske fort og holder ikke mer enn i 1-2 timer (som er veldig lite hjelpsomt når det holder på i 48 timer ca). Jeg kan heller ikke ta mer enn max 3 stykker i løpet av en dag.

Jeg har også moderate smerter 3-4 dager før jeg får mens. Blør i ca 7 dager, og da blør jeg veldig mye (omtrent 5dl i løpet av en uke ifølge gynekologen jeg var hos). Jeg får også feber de to dagene det er som værst.

Jeg har tenkt litt på om det kan være endometriose, men etter to undersøkelser hos gynekolog hvor "alt så veldig fint ut" så er jeg veldig usikker. verken legen min (eller jeg) vil at jeg skal gå igjennom en lapraskopi unødvendig fordi sist gang (fjernet blindtarmen) fikk jeg veldig dårlig oppfølging, infeksjon og kunne nesten ikke røre meg på over 2 uker + mye smerter - så terskelen for en operasjon er ganske høy.

Jeg kan heller ikke prøve å redusere smertene med p-preparater ettersom jeg ikke tåler de, verken med eller uten østrogen. :angry:

Nå nærmer "uka" mi seg med stormskritt og jeg gruer meg med alle cellene i hele kroppen fordi jeg vet hvor vondt det blir. Noen tips til hvordan jeg kan overleve? Kan jeg for eksempel dra på legevakten og be om kraftigere smertelindring?

Jeg blir jo helt utslitt og dehydrert av å ha mensen og fungerer ikke i flere dager, er fullstendig ubrukelig. :tristbla:

Ellers er jeg alltid presis på tidspunket, samme dato hver mnd sånn omtrent (det kan hende mensen kommer kvelden før eller morgenen etter). Jeg har hatt regelmessig siden et halvt år etter jeg fikk mens første gang, noe som er ca 13 år siden (jeg er 23 nå). Jeg har alltid hatt sterke smerter, så det er ikke noe som har kommet gradvis.

hvis noen har lest alt sammen og tar seg bryet med å svare så blir jeg iallefall veldig lykkelig! :) Jeg er helt desperat - har vurdert å tvinge noen til å legge meg inn sånn at jeg kan få smertestillende rett i blodet en gang i mnd. (men det er ikke særlig realistisk)

hilsen meg.. :unsure:

Anonymous poster hash: 38335...f9d

Videoannonse
Annonse
Gjest sweetsugar
Skrevet

Hvilke smertestillende eer det du får fra før av ?

Om du ikke tilfeldigvis får naproxen, så anbefaler jeg deg å spørre legen om du kan få det. Jeg fikk det som en "migrenemedisin" (var til mensensmerter) og da hadde jeg hatt migrene i 36 timer, og først når jeg fikk det hjalp det med en gang. Migrene og mensensmerter er jo ikke det samme, men de hjalp hvertfall veldig godt og migrena forsvant for den gangen.

Ellers anbefaler jeg deg og dusje så ofte som mulig (ja, det går jo ikke å dusje i en uke i strekk, men når det er på det værste) eller så er badekar enda bedre.

Anbefaler også trening.

Ellers kan du kjøpe deg varmeflaske (flaske du fyller varmt vann i) og om du ikke finner det på butikken, kan du fint bruke en vanlig stor tomflaske med så varmt vann du føler for, så legger du den flasken på magen over der du har menssmerter. Dette vet jeg at hjelper selvom jeg ikke sliter så mye med mensensmerter, men har funket på "vokse"smerter i voksen alder, og når jeg har hatt vanlig vondt i magen.

Håper noe er til hjelp, føler med deg! Mensensmerter er ikke godt :/

AnonymBruker
Skrevet

jeg får vanvittige smerter når jeg har mensen. jeg har vondt fra korsryggen og helt nedover beina. å klarer ikke å gå. når det har skjedd har jeg fått "Nødtime" hos fastlegen min. og han har gitt meg sterkere smertestillende så jeg klarer meg akkurat når det står på som verst.

Anonymous poster hash: bb918...4b8
Skrevet

Uff, det er noe dritt. Jeg er som deg. Ligger i fosterstilling alene i mørket i to dager og gråter. Har besvimt av smertene to ganger. Har hørt at mange opplever menssmerter som konstante vèer. Det høres ut som om vi er to av dem :(

Men det siste året har jeg startet med å spise Ibux regelmessig i to dager fra før smertene kommer. Da merker jeg dem så vidt.

Ellers prøver jeg å aldri spise smertestillende, da jeg er redd for å bli mer imun mot dem. Jeg lider meg heller gjennom en forstuet fot i to døgn enn å ta smertestillende, da jeg vet jeg er avhengig av 100% effekt fra pillene resten av livet.

Skrevet

...Ellers hjelper varme. Skaff deg en sånn varmepute (hva heter de? Den typen du putter i microen) eller gjør yoga (om du klarer det med smertene).

Et annet triks jeg har benyttet meg ofte av, er å forberede deg til det første døgnet ved å være supertrøtt. Da kan du kanskje sove deg gjennom smertene.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere p-piller? Før jeg startet på p-piller hadde jeg også voldsomme smerter, men ikke så ille som dere beskriver.. Men for min del hjalp p-pillene og smertene forsvant nesten helt..

Klem til dere!

Anonymous poster hash: 24b77...080
AnonymBruker
Skrevet

P-piller kan hjelpe ja, det har det gjort hos meg.

Endometriose synes nødvendigvis ikke på UL, så at legen din sier det er bare tull. Jeg ville ha krevd en lap for å sjekke om du har endometriose.

Jeg har hatt veldig mange innvendig UL og ingen har sett endometriosen, det måtte en lap til.

Når jeg nå går på p-piller så holder det med naproxen/voltaren/ibux ol. Før så måtte jeg ta voltaren sammen med paralgin forte eller tramadol. Og enda så ble det ikke borte.

Du skal ikke trenge å gå å ha så vondt, om ikke legen tar deg seriøst så bytt lege! Det finnes faktisk smertestillende som holder lenger og med legens "tillatelse" så kan man ta en ganske så mye høyere dose en det som står på pakningsvedlegget.

Anonymous poster hash: d0b19...8b3
AnonymBruker
Skrevet

Som andre har nevnt

- p piller gjorde det bedre for meg. Før det kunne jeg være borte fra jobb etc pga smertene.

- Kjøp sånne varmeposer som du varmer i mikroen, legg på korsrygg eller mage, de lindret for meg da jeg hadde rier.

Anonymous poster hash: cfa4c...389
Skrevet

To tromadol pluss en en grams paracet. Funker fjell! (eller du blir dopet å ubrukelig, og det gjør enda vondt, men man verken besvimer eller spyr :) Tror det reduseres til "vanlig" vondt.)

Og, det er bare tull det er med at siden de ikke så noe på ul så har du sikkert ikke det. Eneste måten å bekrefte eller avkrefte er ved lap, som også noen her hadde skrevet tidligere:)

Skrevet

Uff, det er fryktelig å ha det sånn!

Som en fattig trøst; mange opplever at menssmerter blir merkbart mildere etter man har fått barn. Det er iallefall tilfelle i min familie, og vi har alle vært plaget av sterke menssmerter før vi ble mødre.

AnonymBruker
Skrevet

Går man ikke opp i vekt av p -piller? Jeg nekter å ta p- piller, for så å buse opp i vekt, da holder jeg ut smerten heller.

Anonymous poster hash: 73f3a...743

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du burde ta an lapraskopi. Når man har så enorme smerter, er det en grunn. Ikke alt vises på UL. Det er sjelden man er så uheldig å få postoperativ infeksjon to ganger...vanligvis er man oppe og går etter en dag eller to.

Anonymous poster hash: 500e2...137

AnonymBruker
Skrevet

Går man ikke opp i vekt av p -piller? Jeg nekter å ta p- piller, for så å buse opp i vekt, da holder jeg ut smerten heller.Anonymous poster hash: 73f3a...743

Jeg gikk litt ned i vekt av Yasmin, og blemkvitt kviser :)

Gjest Linda sofie
Skrevet (endret)

Skjønner akkurat åssen du har det. Det er helt forferdelig å ha menssmerter :( Kan bare ligge å vri meg i smerter.

Jeg må ta tabeletter før smertene eksploderer. Hvis ikke nytter ikke tabeletter da jeg bare kaster de opp. Når jeg merker jeg har litt vondt i magen, så må jeg bare forte meg med å ta tabelettene mine før helvete bryter løs. Jeg pleier også å ligge med en varmeflaske på magen. Det synes jeg er deilig.

Endret av Linda sofie
AnonymBruker
Skrevet

Går man ikke opp i vekt av p -piller? Jeg nekter å ta p- piller, for så å buse opp i vekt, da holder jeg ut smerten heller.

Jeg gikk ikke opp i vekt.

Kvisene ble borte, et stort pluss.

Anonymous poster hash: d0b19...8b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned i vekt. Fikk litt større pupper.

Anonymous poster hash: d30f4...bc0

Skrevet

Naproxen selges reseptfritt til menstruerende kvinner, mot menssmerter. Jeg fikk et nytt liv da jeg oppdaget disse.

Ellers synes jeg å merke at etter jeg begynte å bruke menskopp istedenfor bind/tamponger, så har jeg mindre smerter.

Det er fryktelig å ha så vondt at man blir lammet noen dager hver mnd. Hvis ingen av rådene du får her virker, så bytt fastlege og finn en som hører på deg. Evt krev at fastlegen din tar deg på alvor.

Gjest vilma2000
Skrevet

Fy fader jeg får vondt av deg. Hadde det slik som deg fra jeg var 13-14 år og frem til 21-22 år. Jeg fikk paralgin forte på resept og de hjalp bare hvis jeg tok de FØR smertene kom. Jeg hadde heldigvis regelmessig mens sånn som deg og kunne derfor ta en pille før jeg la meg og hvis mensen kom morgningen etter fortsatte jeg og ta ny tablett etter noen timer. Var fullstendig neddopet en gang i måneden gjennom hele tennårene, men det var bedre enn å besvime, gå glipp av skolen, bli deprimert.... Smertene var uutholdelige!!! Det ble HELDIGVIS bedre da jeg ble eldre. Er bare 23 år nå, men har faktisk gitt seg litt det siste året. De gangene jeg lå våken og skrek som i en fødsel på TV fikk jeg sovepille av mamma og DET HJALP. Gud så digg det var å bare få sove. Hadde jeg vært deg ville keg bedt legen om sterkere smertestillende, tatt de FØR mensen kommer og fått resept på sovepiller. Lykke til!!!:)

AnonymBruker
Skrevet

Fy fader jeg får vondt av deg. Hadde det slik som deg fra jeg var 13-14 år og frem til 21-22 år. Jeg fikk paralgin forte på resept og de hjalp bare hvis jeg tok de FØR smertene kom. Jeg hadde heldigvis regelmessig mens sånn som deg og kunne derfor ta en pille før jeg la meg og hvis mensen kom morgningen etter fortsatte jeg og ta ny tablett etter noen timer. Var fullstendig neddopet en gang i måneden gjennom hele tennårene, men det var bedre enn å besvime, gå glipp av skolen, bli deprimert.... Smertene var uutholdelige!!! Det ble HELDIGVIS bedre da jeg ble eldre. Er bare 23 år nå, men har faktisk gitt seg litt det siste året. De gangene jeg lå våken og skrek som i en fødsel på TV fikk jeg sovepille av mamma og DET HJALP. Gud så digg det var å bare få sove. Hadde jeg vært deg ville keg bedt legen om sterkere smertestillende, tatt de FØR mensen kommer og fått resept på sovepiller. Lykke til!!!:)

Skjønner godt det med behovet for sterke smertestillende og sovepiller. Men det er utrolig lett å bli avhengig, og man kan ende opp med abstinenser og oppleve at effekten avtar etterhvert som man tilvenner seg opiater og benzodiazepin-liknende sovemedisiner. Det kan gi veldig tilleggsproblematikk å begynne med slike preparater tidlig i livet.

Man burde i så fall kombinere med ikke-avhengighetskapende NSAID's (Voltaren, Ibux) og vanlig Paracet. De gir en god grunnleggende smertestillende effekt, så kan man ta smertetoppene med opiater/kodein (Pinex-Forte, Dolcontin m.m.). Pinex Forte i neholder både paracet og kodein.

En bedre tilnærming er å be om lapraskopi og prøve p finne ut hva smertene faktisk kommer av, gjøre noe med dette osv.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger alle sammen!

Jeg tåler som sagt ikke p-preparater, så det er desverre ikke aktuelt :( Fastlegen min tar meg absolutt på alvor, fikk naproxen tidligere, men det virker ikke noe særlig på meg, ibux tar heller ikke bort smertene nok til at det hjelper. Jeg får morfinlignende smertestillende på resept (Nobligan), men får ikke ta fler enn 3 i døgnet (dette for å unngå å bli avhengig, ettersom at jeg har hatt avhengighetsproblemer før). Paracet virker ikke i det hele tatt.

Takk for tips sånn ellers! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...