Gå til innhold

fjerne føflekker..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

har en dek føflekker osm klør og klør og som jeg frykter at jeg må fjerne.. jeg skal reise til sol og varme i juni måned og har legetime i mai, er redd jeg må fjerne dem før jeg drar.. noen som har gjort det før? er det vondt? jeg har da så fryktelig legeskrekk også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg var å fjerna noen føflekker for noen måneder siden, og det gikk helt fint. Det legen gjør er å gi deg en liten lokalbedøvelse under hver føflekk (dette stikker såvidt). Så venter han noen minutter til bedøvelsen fungerer og skjærer av føflekkene (merka det ikke engang) og syr sammen såret. Etter en stund gikk bedøvelsen over og da sved det litt, men ikke no sånn at du plages.

Det jeg syntes var mest plagsomt med å fjerne dem var at jeg ikke kunne dusje, fordi sårene skal ikke bli våte, ei heller bli utsatt for sol.

Etter noen uker tas stingene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke engste deg over å fjerne en liten føflekk!!!! Det er ikke store greia, et lite stikk, legen kutter litt, syr, så drar du igjen. Fort gjort!

Det er tåpelig å ikke gjøre noe med føflekker som feks forandrer seg fordi man synes det er skummelt med leger. Er du klar over hvor mange som dør av føflekkreft hvert år i Norge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Spør også legen din om han eventulet kan "skrape" dem av. Dette varierer litt på føflekkene, men jeg har skåret vekk 4 og skrapet 2, og det er ikke noe å bekymre seg for i det hele tatt... Fordelen med å skrape er at det ikke blir noe arr :-) ! Såret blir som ett skrubbsår. og du får selvfølgelig bedøvelse. :)

Caro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å fjerne et føflekk jeg har på ansiktet. Det er veldig liten, og hver gang jeg spør legen min om å fjeren det nekter han! Han sier at arret vil synes mer enn føflekken. Men jeg liker ikke føflekken på ansiktet.

Hvor mye koster det å fjerne en føflekk? Kan man ikke få fjernet det slik at det ikke blir noe arr igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke ha fjerna den før du dro til syden.. da må du tenke på at du ikke må komme borti vann, eller utsettes for sol.. jeg var i syden før jeg fjerna føflekken min.. jeg hadde et rundt plaster over den slik den ikke fikk mye sol på seg, heh.. å fjerne den var no prob..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg angrer litt at jeg fjernet en føflekk på magen, fordi jeg fikk et ganske stort stygt arr der. Arret utvidet seg og ble større når jeg gikk gravid.

Det var egentlig ikke noe galt med føflekken, annet en den var litt stor og den plaget mannen min.

Selve fjerningen av føflekken gjør ikke noe vondt, men litt stress etterpå med plaster å slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig ikke noe galt med føflekken, annet en den var litt stor og den plaget mannen min.

Hvordan plaget føflekken mannen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syntes var mest plagsomt med å fjerne dem var at jeg ikke kunne dusje' date=' fordi sårene skal ikke bli våte, ei heller bli utsatt for sol.[/quote']

Jeg fjernet to føflekker for en måneds tid siden. Jeg fikk et vannsikkert kompress på, og kunne dusje fra første dag! Disse selges også på apoteket. Om du ikke får et slikt på hos legen, kan du bare gå på apoteket å kjøpe! Enkelt og greit! :Nikke:

:o Noen uker???

Jeg fikk beskjed om at stingene skulle fjernes etter ca en ukes tid. Det er ikke bra om stingene sitter i for lenge.

Til sist vil jeg bare si at det ikke er noe å være redd for ved det å fjerne føflekker. Der er ikke vondt i det hele tatt. Kjenner bare et bittelite stikk når man får bedøvelsen. Ellers kjenner man ingenting! Det gjorde iallfall ikke jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å fjerne noen jeg også, som går langt bh-kantene... får vel komme meg til legen snart da, før det blir sommer! Har også lett for å skrape meg opp, når jeg klør osv (disse er litt større og "tykkere" enn de vanlige og små føflekkene, man kan kjenne de bedre på huden)..

Noen som vet hvor mye det koster, sånn ca pris?! Finnes det egenandel som man betaler i forbindelse med denne "operasjonen", som kan føres på egenandelskortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye det koster, sånn ca pris?! Finnes det egenandel som man betaler i forbindelse med denne "operasjonen", som kan føres på egenandelskortet?

Jeg har fjernet endel føflekker. Har gjort det hos hos fastlegen, som har tatt et par-tre i slengen. Betalingen er den samme som vanlig legetime, 145,- eller hva det er. Det kan føres på egenandelskortet.

Hvis du gjrø det privat, må du nok regne med å betale en god del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Føflekker som kan utvikle seg til kreft kan fastlegen fjerne. Da betaler du ikke særlig mer enn for en ordinær legetime. Hvis det er kosmetiske årsaker til at føflekken fjernes er det mulig at du må gjøre dette privat.

I 98 betalte jeg kr 1500 for å fjerne en føflekk på en privat klinikk. Dette var en føflekk med rosafarget hudinfiltrasjon som hadde utviklet seg til et sår som ikke ville gro. Min tidligere fastlege ville likevel ikke fjerne den. Det viste seg imidlertid at dette var hudkreft. Men en "snill" type. Basalcellekarsinom. Denne fjernes vanligvis kirurgisk med god margin. Fikk lokalbedøvelse og sydde 3-4 sting. Ingen plager etterpå bortsett fra arr og må beskyttes mot sol.

Ville ikke nølt med å fjerne en føflekk som forandrer form og farge. Spesielt hvis den har ujevn kant, er sterkt pigmentert, hever seg over hudens nivå eller blør. Den farlige typen, malingt melanom, kan spre seg til andre orgener via lymfebanene. Denne fjerner man også kirurgisk meg svært god margin og evt også lokale lynfeknuter. Behandlingen blir ofte suplert med stråleterapi og cytostatika (cellegift).

Har selv jobbet på sykehus og truffet mennesker med denne diagnosen som har hatt spredning til andre organer. Dette er alvorlig og kan ha dårlig prognose. Mener ikke å skremme dere. De fleste føflekker er helt ufarlige. Men er du i tvil bør du få de vurdet av en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan plaget føflekken mannen din?

Han var redd det skulle bli kreft i den siden den var så stor, og så likte han den sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dere som har fjernet føflekker før, hvor var de og fikk dere stygge arr?

Jeg har ett par føflekker på ryggen og på foten jeg vurderer å få fjernet, men jeg er redd for å få arr. Føflekkene er helt jevne med huden, men er litt store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Hvordan er det med føflekker på barn, egentlig?

Tiåringen har en flekk på halsen som er litt opphøyet. I dag syntes jeg det så ut som at det var små føflekkbrune felt ved siden av den. Det kan vel kanskje være merker etter noe annet, men likevel. Er det vanlig å måtte fjerne føflekker på barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan plaget føflekken mannen din?

He he, plutselig fikk jeg et sprøtt bilde inni hodet mitt....En føflekk som PLAGER en mann...

Humre, humre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Embla s

Jeg fikk fjernet to føflekker hos en føflekkspesialist. Han brukte laser. Liten lokalbedøvelse, gjorde overhodet ikke vondt og det beste av alt; det blir ikke arr!

Før har jeg fjernet med kniv, det er heller ikke vondt, men det blir små arr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fjernet to føflekker hos en føflekkspesialist. Han brukte laser. Liten lokalbedøvelse, gjorde overhodet ikke vondt og det beste av alt; det blir ikke arr!

Før har jeg fjernet med kniv, det er heller ikke vondt, men det blir små arr..

Hvor mye betalte du for å fjerne føflekkene med laser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg har fjernet føflekker.. både ved å skjære bort og ved å fryse bort. Ved å fryse føflekkene bort trenger man ikke bedøvelse, og det blir ikke noe arr =) Får jo noen hvite flekker der etterpå, men de forsvinner jo når man kommer ut i solen.. (skal ikke ha sol før etter to mnd da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...