Gå til innhold

Festing hos naboen. Hvor mye skal man tåle?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, hadde jeg vært deg hadde jeg ringt politi med en gang. Når de har holdt på siden kl. 21, så hadde jeg gjort det. Hadde først sagt ifra på en pen måte, før jeg ringte politi. Anonymous poster hash: 5e242...c96

Er du seriøs..? Som ts skrev, så fester dem ikke ofte. La de nå få kose seg i sitt eget hjem for en gangs skyld uten at politiet kommer på døren.

Ikke rart det er krig i verden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig i at man må tale en fest i ny og ne fra naboene.

Men det overrasker meg at folk snakker om hvor intenst sånt irriterer dem og begynner å snakke om å ringe politiet. Er det ingen dom noensinne har vurdert å banke på hos naboen og spørre om de kan dempe seg?

Jeg vet hvertfall at jeg som relativt ung og festglad ville prøvd hardere å ta hensyn om naboen kom og fortalte at hun ikke får sove. Av og til glir nok volumet og stemningen litt i taket uten at man selv er bevisst på det, og jeg tror man kan komme langt med en vennlig påminnelsei slike tilfeller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fest hos naboen nå. Gjestene kom før kl. 21. Etter en stund begynte dunkemusikken. Jeg bare HATER DET. Jeg trenger å ha det rolig for å få sove. I morgen får vi middagsbesøk kl. 14. Jeg klarer ikke å være sosial når jeg er trøtt. Hater dette. Har en treåring her hos oss. Heldigvis sover den søtt pga godt sovehjerte. Faren har også sovet i noen timer. Jeg har ikke sovet noen ting. Jeg har kjeftet på disse før pga noe annet. Ønsker ikke å bli oppfattet som en kjeftekjerring enda mer. De har ikke sagt i fra at de skulle ha fest. Hadde de enda gjort det så kunne jeg kjøpt sov-i-ro, og sett om jeg fikk sove da. Hadde dere gjort noe?

Anonymous poster hash: ea4b0...8b5

Vanlige husregler er at det skal være stilt etter klokken 23, i alle fall hvis man ikke har varslet i fra i god tid. Jeg anbefaler deg voksørepropper fra apoteket, de stenger ut det meste! Tror de kalles for quies eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får middagsbesøk kl. 14, det er jo sent! :ler:

Sov en time eller to lengre da, og skaff deg ørepropper hvis du er så utrolig følsom for støy.

Siden begge de andre i huset sover, er ikke støynivået så høyt. Du høres ikke ut som en så særlig behagelig nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt merkelig at folk forsvarer folk som fester med superhøy musikk utover natta i et leilighetskompleks/blokk! Det er jo en grunn til at det står i de fleste utleiekontrakter at det skal være stille klokka 23/24. Uavhenging om grunnen til TS er god eller dårlig, så fortjener hun å få lov til å sove i sitt eget hjem, selv i helgene. Når man bor slik må man ha respekt for hverandre, og det er noe festdeltakerene ikke har i denne omgang. TS er i sin fulle rett til å spørre dem om de kan dempe musikken, eller kanskje tilogmed avslutte festen.... I ei blokk o.l bor det alle slags folk; barnefamilier, enslige, par og disse som fester. Samme det om det er første gang i de har fest, det handler om å være hensynsfull ovenfor naboene man har!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i at man må tale en fest i ny og ne fra naboene.

Men det overrasker meg at folk snakker om hvor intenst sånt irriterer dem og begynner å snakke om å ringe politiet. Er det ingen dom noensinne har vurdert å banke på hos naboen og spørre om de kan dempe seg?

Jeg vet hvertfall at jeg som relativt ung og festglad ville prøvd hardere å ta hensyn om naboen kom og fortalte at hun ikke får sove. Av og til glir nok volumet og stemningen litt i taket uten at man selv er bevisst på det, og jeg tror man kan komme langt med en vennlig påminnelsei slike tilfeller.

Folk har jo blitt banket opp og blitt drept for å ha sagt i fra til naboen at de må dempe seg! Så sant man ikke kjenner vedkommende veldig godt, så holder man seg unna! Fulle folk er uberegnelige.

Anonymous poster hash: 69ef5...064

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du seriøs..? Som ts skrev, så fester dem ikke ofte. La de nå få kose seg i sitt eget hjem for en gangs skyld uten at politiet kommer på døren.

Ikke rart det er krig i verden.

Jeg hadde ikke latt dem holde på fra 21 til langt ut på natt, med dunking. Det skal være måte på.

Anonymous poster hash: 5e242...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i leilighet. Og her skal det være nattero fra kl. 23.00 uansett om det er helg eller ikke. Skal det være fest så skal man si ifra på forhånd. Det står så pent skrevet på ei liste som står på inngangsdøren, så man kan ikke unngå å ikke se den. Naboen under meg har festet så intenst, brydde seg nada om regler i husstanden, satte aldri opp lapper eller sa ifra, ringte jeg på døra så åpnet hun aldri opp. Slik holdt det på i flere måneder, til jeg til slutt ringte til politi. Til nå har naboen fått 2 advarsler fra styret, og har vært musestille. Og jeg sover godt og er i bedre humør. En god søvn er viktig for meg og jeg gjør alt for en god nattesøvn. Jeg har respekt for andre mennesker og at de må feste i ny og ne, men ikke hver helg, bassdunking i over 6 timer, gir F i andre, da mister de respekten min.

Anonymous poster hash: 5e242...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har jo blitt banket opp og blitt drept for å ha sagt i fra til naboen at de må dempe seg! Så sant man ikke kjenner vedkommende veldig godt, så holder man seg unna! Fulle folk er uberegnelige.

Anonymous poster hash: 69ef5...064

Slike hendelser har jeg bare sett omtalt en håndfull ganger i media. Klart nok, er naboen sprøytenarkoman, psykisk ustabil, voldelig eller lignende, gjør man gjerne best i å holde seg unna.

Som oftest har man en viss kunnskap om naboene sine, selv om man ikke kan si at man kjenner dem. Vet man at det er en barnefamilie, studentgjeng eller lignende ser jeg ikke problemer med å prøve det enkleste før man sitter og irriterer seg i timesvis eller ringer politiet.

Jeg kjenner veldig få av naboene mine selv, men hadde visst hvem de fleste var om de banket på. Og jeg hadde ikke blitt sur om de på en vennlig og oppegående måte banket på og forklarte situasjonen. Sannsynligvis ville jeg heller blitt flau over at ting hadde sklidd ut uten at jeg merket det og at jeg var til sjenanse for naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest småhjerte

Skjer det sjeldent, så ville jeg ikke laget noe styr ut av det. Forstår det var kjedelig for deg som skulle ha tidlig besøk dagen etter. Men en fest må være lov i blant.

Men hva med å ta deg en snakk med de nå i ettertid? At det hadde vært hyggelig å fått beskjed noen dager i forveien så du er forberedt om de skal ha fest en annen gang. Og at de gjerne må ha musikk på, men om de f.eks. kan dempe volumet etter et visst klokkeslett?

Tror ikke litt høy musikk plager barn og ungdommer. De sover som regel godt. Skulle dette evt. være et problem bør dere gi beskjed. En ting er at et par voksne personer sover litt dårligere en lørdagsnatt i halvåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fittesnerk

Var det rolig etter elleve? Om ikke klager du. Uansett bør du tåle litt om du bor i blokk, bråket er selvvalgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette noe som skjer ofte eller er det en sjelden gang? Jeg mener at man skal ta hensyn til sine naboer å med det mener jeg at hvis man har fest en sjelden gang og holder på ut i de sene nattetimer med høy musikk, som jeg sa først, en sjelden gang. Vil jeg si det er å ta hensyn. De bor i nabolaget de også, å på sin egen eiendom bør de få gjøre som de vil. Er dette noe som skjer ofte, ville jeg på en hyggelig måte spurt om de kunne gi en liten nabovarsel. Det tror jeg de helt sikkert gjør. En annenting, om man ikke tåler at det bor folk rundt en, må man nesten flytte til et ubebodd område. Jeg har blitt vekt OFTE av naboen kl 6 om morgenen i helgene som river ned Veranda rekkværket for så å bygge det opp igjen. Tror det er hobbyen hans. En må tåle andre mennesker, hvis ikke må man flytte tølangt inn i skogen :)

Anonymous poster hash: d0ff7...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...