Gå til innhold

Hvilket yrke utdanning bør jeg velge?

Naken

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de mange som føler jeg har valgt feil utdannelse, og nå tenker jeg på å begynne å studere noe annet.

Problemet er at jeg ikke aner HVA jeg skal studere. :murvegg:

Har dere noen forslag til meg? Har dere selv en jobb dere trives med, som dere kan fortelle litt om?

Jeg har ikke studiekompetanse, men det kan jeg jo ta om det trengs for å få drømmejobben.

Et viktig kriterie for meg er at det ikke skal være et typisk "turnusyrke", sånn som jeg er utdannet til nå.

Forresten,- noen som vet hvordan det er å studere f.eks på NKI, eller annen fjernundervisning?

Er det regnet som like bra som vanlig skolegang? Veldig dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er bibliotekar og trives utrolig godt!

Hvis du liker å hjelpe mennesker, er glad i data og informasjonsbehandling... ja....

Gjør ett søk her på forumet så finner du endel jeg har skrevet om yrket og jobben min før :)

Hm... Har jeg ikke svart deg på noe ang. dette før tro? Tror jammen det jeg ;) Bare spørr hvis det er noe mer da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd til deg er å velge en utdannelse du synes høres morsom ut. Er utdannelsen morsom og interesant finnes det mest sansynlig tilsvarende jobber i andre enden. Veien blir til mens man går pleier jeg å si. Selv om det ikke er så dumt med et mål heller. :-)

Det er slutt på den tiden man utdannet seg til et yrke og ble der i 40 år. Man lærer masse også etter man har begynt å jobbe, og den kompetansen kan føre deg videre til andre jobber. Da jeg valgte studie rettning var det mange stillinger jeg ikke engang viste at eksisterte. Jeg har hatt mange forskjellige jobber siden jeg begynte å jobbe. Men felles for de alle er at de har en rød tråd av noe jeg synes er gøy å drive med. Og hvert arbeidsted har gitt meg en ny kompetasne som jeg bruker til å søke utfordringer neste sted. Lykke til, og husk at det er viktig å ha det gøy, også på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Kva er du utdanna som då? På vgs?

Eg villa råda deg til å ta allmennpåbygg i første omgong.

Kva likar du å jobbe med då?

Barn? Då kunne jo førskulelærar eller allmennlærar vore midt i blinken!

Super arbeidstid.

Kva med å studere IT på NITH? Eller ta nokre fag på BI? Der finst jo noko som heiter økonomijurist-studie (trur eg!) som tek 3 år, om du er interessert i slike ting. (kontor 8-16 kvar dag unntatt helg foreks)

Bli fotograf og vere sjølvstendig næringsdrivande kanskje? Det syntest eg høyrest ut som ein draumejobb, sjølv om det er kanskje hardt å byggje opp eit godt rykte. Fotograf kan du bli om du går Medie og kommunikasjon på vgs eller studerar i utlandet (Eg trur Sexysadie har tatt foto i danmark om eg ikkje huskar feil) eller kanskje ta nokre kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Groo.

Jo, du har svart meg før. *takker*

...og det virket interessant å være bibliotekar. :)

Har ikke slått fra meg den tanken, men jeg er så usikker, det er jo et viktig valg, så jeg vil gjerne vurdere alle mulige alternativer.

Tenker som så at det sikkert er mange yrker jeg ikke en gang kommer på å ta inn i vurderingen, så jeg ber om innspill i håp om å få masse å "velge mellom" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og på let etter annet beite. Hvordan finne ut hvilke jobber folk har som kan være interessant, og som jeg ikke vet om? Og hvordan blir man de forskjellige yrkestittlene? Hva kan man bli, nå, som voksen?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva er du utdanna som då? På vgs?

Eg villa råda deg til å ta allmennpåbygg i første omgong.

Kva likar du å jobbe med då?

Barn? Då kunne jo førskulelærar eller allmennlærar vore midt i blinken!

Super arbeidstid.

Kva med å studere IT på NITH? Eller ta nokre fag på BI? Der finst jo noko som heiter økonomijurist-studie (trur eg!) som tek 3 år, om du er interessert i slike ting. (kontor 8-16 kvar dag unntatt helg foreks)

Bli fotograf og vere sjølvstendig næringsdrivande kanskje? Det syntest eg høyrest ut som ein draumejobb, sjølv om det er kanskje hardt å byggje opp eit godt rykte. Fotograf kan du bli om du går Medie og kommunikasjon på vgs eller studerar i utlandet (Eg trur Sexysadie har tatt foto i danmark om eg ikkje huskar feil) eller kanskje ta nokre kurs?

Jeg er utdannet omsorgsarbeider. (Tok helse miljøfag, omsorgsfag på yrkesskole, og så var det to år som lærling).

Allmen påbyggning? Er ikke det hvis jeg har noen fag fra før? (eller er jeg på jordet?). Jeg er før reform 94. Må jeg ikke ta alt da?

Ja, jeg liker faktisk å jobbe med barn. Har vært dagmamma i to år til sammen, men det blir ensomt i lengden, (og lite utfordrende).

Førskolelærer kunne vært interessant.. Vet du hva man må ta av skole da? Hvordan det er å få jobb? Hvordan lønnsnivået er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naken: Du kan også tas opp til høgskolestudier basert på realkompetanse - dvs. relevant erfaring for det studiet du søker. Hvis du er omsorgsarbeider og har jobbet som dagmamma, ser jeg ikke bort fra at du kvalifiserer til å bli tatt opp som førskolelærer-student uten studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolelærerutdanningen går forøvrig over 3 år, og det er ganske mye praksis.

De jeg kjenner som har tatt den har vært godt fornøyde, og har ikke hatt problemer med å få seg jobb i barnehage. Hvis du vil ha jobb som lærer i 1. klasse, som utdanningen også kvalifiserer til, er det verre tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naken: Du kan også tas opp til høgskolestudier basert på realkompetanse - dvs. relevant erfaring for det studiet du søker. Hvis du er omsorgsarbeider og har jobbet som dagmamma, ser jeg ikke bort fra at du kvalifiserer til å bli tatt opp som førskolelærer-student uten studiekompetanse.

Sier du det?! Det hadde absolutt ikke gjort noe om jeg hadde sluppet å ta studiekompetansen! :hoppe: (Det tar jo tid, og det er jo selve yrkesutdanningen jeg er lysten på).

Takk for tipset! :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor ikke gå inn på sidene til de forskjellige utdanningsinstutisjonene og lete litt der? Det finnes også et hefte som heter "mer utdanning" der så og si alle utdanningsmuligheter i Norge er listet opp..Men det er litt i seneste laget å få tak i det nå hvis du skal søke høyere utdanning, fristen går ut i morgen.

Ellers:

www.jobbfeber.no

www.utdanning.no

www.e4u.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke gå inn på sidene til de forskjellige utdanningsinstutisjonene og lete litt der? Det finnes også et hefte som heter "mer utdanning" der så og si alle utdanningsmuligheter i Norge er listet opp..Men det er litt i seneste laget å få tak i det nå hvis du skal søke høyere utdanning, fristen går ut i morgen.

Ellers:

www.jobbfeber.no

www.utdanning.no

www.e4u.no

Ja, jeg er alt for sent ute. Saken er den at det ikke ligger mye planlaggning bak. :oops:

Egentlig skulle jeg ha fortsatt som dagmamma, så jeg trodde ikke jeg hadde muligheten til å utdanne meg nå, men nå fikk dagbarnet mitt barnehageplass likevell, dermed har jeg pluttselig fått mulighet!

Men fjernundervisning er jo ikke for sent. Der kan jeg vel melde meg på når som helst? I alle fall på NKI..

Takk for linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det veste er å bli forretningsadvokat. Da strømmer pengene inn på kontoen for en lett jobb. Du skal bare flytte papirer for klientene dine, signere litt her og der. Skikkelig fet jobb.

Det vil hvertfall jeg anbefale deg. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gå for det Naken, så du ikkje angrar i ettertid ;)

Ja, jeg skal slenge inn en siste liten søknad på førskolelærer i morgen, hvis jeg oppfyller søkerkravene.

Noe dritt at realkompetansesøknadsfristen (laaangt ord :o ) gikk ut 1. mars. :frustrert: Får satse på at jeg fyller kravene uten, hvis ikke får jeg bygge på med matte, norsk o.s.v og søke neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det førskolelærer ved HiA du har tenkt å søke? Hvis ja: Skal du søke begge studiesteder, da? Kr.sand og Grimstad?

Selv har jeg slengt inn søknaden til radiografstudiet ved HiB. :D

Vi får håpe på det beste begge to. Hvis ikke blir det nok til at jeg må sette meg ned for å forbedre karakterene fra vgs. De årene var ikke mine glansår, nei. :oops: Angrer dyrt og hellig på kjemien, og IT. Men jeg kunne ikke vite at IT læreren ikke ville like meg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er HiA, men jegskal i så fall bare søke i Kr. sand.

Blir for langt og vanskelig med barnepass og sånn, hvis jeg må til Grimstad.

Mistenker dessverre sterkt at jeg ikke oppfyller søkerkravene. :veldigsur:

Må ta en tlf i morgen og sjekke. Har ikke matte, og jeg tror jeg mangler noen timer på noe av det andre og..

Hvis de sier det ikke er noen vits å sende inn søknad så tar jeg kanskje heller opp noen fag og søker til neste år.

Får håpe karakterene dine holder til at du kommer inn på radiografstudiet!

Hvis ikke blir vi kanskje sittende og pugge kjemi/IT og Matte/norsk/historie, (muligens m.m), i stedet.. :-?

Vi får vente og håpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...