Gå til innhold

Jeg vil bli sykepleier :)


Gjest Aria.

Anbefalte innlegg

Og du har hvilket grunnlag til å uttale deg? Er du sykepleier selv? Latterlig innlegg, føler jeg må kommentere hvert punkt i dette idiotiske innlegget ditt.

Er du virkelig villig til å tørke og vaske voksne personer som har bæsjet på seg?

Bæsjtørking er en veldig liten del av jobben. Ja, av og til må vi gjøre det, men noen må gjøre det. Med ditt syn på yrket mitt håper jeg nesten du blir sittende i din egen bæsj hvis du skulle bli pleietrengende..

Er du villig til å hjelpe personer som har innvoller som henger ut av magen etter en ulykke?

Ja, selvfølgelig. Spennende og livreddende, dessuten er det sjeldent man opplever dette. Du har da ingen garanti for at du slipper å være første person på ett ulykkessted. Forskjellen mellom deg og meg er at jeg har mye mer kompetanse enn det du har ;)

Er du villig til å risikere smitte hvis du skulle stikke deg på en sprøyte du har brukt på noen?

Skjer så og si aldri så lenge man er nøye med å kvitte seg med nåler med en gang. Aldri stukket meg på en sprøyte selv, kjenner ingen andre sykepleiere som har gjort det.

Er du rede til å se mennesker som er døende, som vrir seg i smerte og som en kan gjøre lite for?

Der jeg jobber blir pasientene godt smertelindret da vi har ett eget smerteteam som er noen råskinn på smertelindring. De fleste opplever en smertefri og verdig død - og det takket være oss!

Ikke minst vil du oppleve lite takknemlighet for den jobben du gjør, både fra leger og pasienter.

Tror sykepleier er ett av de mest takknemlige yrkene man kan ha. I 95% av tilfellene er pasienter og pårørende svært takknemlige og man får ofte skryt for god jobb. Legene er også jevnt over fornøyde.

Enkelte dager vil jobben din føles og oppleves helt meningsløs og ødeleggende for din egen del.

Ja, man blir sliten og det kan være mye å gjøre, og man er ofte helt kake i hodet, men meningsløs er det ingen dager som er.

Jeg er ikke sykepleier selv, men er utrolig glad for at du kommer med dette svaret :)

Er selv sosionom og har jobbet mye tverrfaglig med sykepleiere (dog mest innen psykiatrien), og har stor respekt for jobben denne yrkesgruppen gjør. Og ikke minst er jeg glad for at dere sykepleiere har vært der for meg de gangene jeg har vært innlagt på sykehus :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har funnet ut at jeg vil bli sykepleier! Det har vært veldig frem og tilbake, men har endelig kommet frem til at dette er det rette for meg.

Jeg har tenkt til å søke neste år, men er det noe som helst mulighet for å ta det nå fra høsten av? Søknadsfristen var jo 1. mars. Det er vel lite sannsynlig at sykepleier kommer på restetorget? Jeg bor i Oslo og vil studere her. Er det noe privat man kan søke seg inn på som begynner nå fra høsten av?

Er klar for å vente til neste høst, men er også veldig ivrig så det hadde vært gøy begynne nå til høsten allerede :)

Vil bare ønske deg lykke til som sykepleierstudent - klokt yrkesvalg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du den posten var nedlatende? realistiske tanker og negative erfaringer, er det jeg leser ut fra en slik post. Viktig å ha med slikt også når man velger en utdanning, ikke bare de glorifiserte rosenrøde solskinnshistoriene om hvordan et yrke kan være i en perfekt verden.

Anonymous poster hash: de59b...e2f

Sykepleier er vel et av de minst glorifiserte yrkene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig villig til å tørke og vaske voksne personer som har bæsjet på seg? Er du villig til å hjelpe personer som har innvoller som henger ut av magen etter en ulykke? Er du villig til å risikere smitte hvis du skulle stikke deg på en sprøyte du har brukt på noen? Er du rede til å se mennesker som er døende, som vrir seg i smerte og som en kan gjøre lite for?

Er du sikker på at dette er noe du vil? Ikke minst vil du oppleve lite takknemlighet for den jobben du gjør, både fra leger og fra pasienter. Enkelte dager vil jobben din føles og oppleves helt meningsløs og ødeleggende for egen del. Sikker på dette?

Anonymous poster hash: 56dcd...163

Hihi, synes denne nesten var litt søt jeg. Realistisk eller uvitenhet, det kommer vel helt ann på hvordan man velger å tolke den. Litt begge deler kanskje?

Jeg tørker mer enn gjerne bæsj, blod, eller urin hos voksne, eldre og barn, holder bøtta når folk spyr blod, galle eller avføring til de nesten vrenger seg, lapper folk sammen når ting henger ut både forran og bak, setter hetta på spørøytespissene uten å ta på dem, og sitter mer enn gjerne hos mennesker som lider seg gjennom livets siste minutter. Jeg er sykepleier! Det er ikke glamorøst, det er ikke godt betalt, og det er langt ifra rosenrødt og bare hyggelig. Så langt har jeg blitt spytta på, slått, biti og skjelt ut til langt inni forrige uke. Jeg har grått, ledd og skjelt ut folk(innimellom er det faktisk lov), hatt gode dager og dager hvor jeg føler jeg ikke har strekt til i det hele tatt. Men, hvis ikke jeg gjør denne jobben, hvem gjør den da? Jeg elsker jobben min, og jeg har gleden av å legge meg med god sammvittighet hver jævla kveld(eller morgen), fordi jeg har ofra tid, penger og en del av sjela mi for at du skal ha det bedre når du er på sykehus. Den dagen du virkelig trenger oss, så forstår du hva jeg mener=)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, hvilken skole fant du som startet opp i januar? :) Jeg er og for sent ute med å søke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i slekta mi er sykepleiere. ( er ikke norsk ) det er nesten skam å bli det i følge foreldrene mine :P vet at det er dumt, men mange ser ned på sykepleiere, både her og i utlandet. Så jeg skjønner jo foreldrene mine på en måte. Hadde ikke vært stolt av å si " jeg er sykepleier"

Anonymous poster hash: 8110e...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen i slekta mi er sykepleiere. ( er ikke norsk ) det er nesten skam å bli det i følge foreldrene mine :P vet at det er dumt, men mange ser ned på sykepleiere, både her og i utlandet. Så jeg skjønner jo foreldrene mine på en måte. Hadde ikke vært stolt av å si " jeg er sykepleier"

Anonymous poster hash: 8110e...3e3

Da er det jammen bra at du ikke er sykepleier!

Og så får vi håpe at hverken du eller dine foreldre kommer på sykehus eller trenger hjelp av sykepleiere på andre måter. Det er bare å holde seg helt frisk med andre ord, og så må dere passe på at dere ikke utsettes for ulykker eller på andre måter kommer til skade.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i slekta mi er sykepleiere. ( er ikke norsk ) det er nesten skam å bli det i følge foreldrene mine :P vet at det er dumt, men mange ser ned på sykepleiere, både her og i utlandet. Så jeg skjønner jo foreldrene mine på en måte. Hadde ikke vært stolt av å si " jeg er sykepleier"

Anonymous poster hash: 8110e...3e3

Har det noe å si hva de i slekta de er? Ingen i min slekt er økonomer eller statsvitere, men alle vi søsken har blitt det. Jeg er såpass fornuftig at jeg synes at min kusines ubrukelige doktorgrad i sosialantropologi er mer flaut enn fetteren min som er avdelingssykepleier med spesialisering i intensivsykepleie.

Anonymous poster hash: 70d5b...8ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i slekta mi er sykepleiere. ( er ikke norsk ) det er nesten skam å bli det i følge foreldrene mine :P vet at det er dumt, men mange ser ned på sykepleiere, både her og i utlandet. Så jeg skjønner jo foreldrene mine på en måte. Hadde ikke vært stolt av å si " jeg er sykepleier"

Anonymous poster hash: 8110e...3e3

Og dette syntest du var viktig å dele?

De fleste som blir sykepleere gjør det ikke for å få status.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig stolt av yrkesvalget mitt. Det er noe som er kommet etter at jeg var ferdig utdannet og begynte å jobbe, da jeg ser hvor mye ansvar vi faktisk har. Sykepleiere er utrolig hardcore ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltid kan like gjerne være en fordel. Har du en jobb innen helse/sosial mens du går studiet, så kan det bli lettere å forstå og sette i sammenheng det du lærer i studiet. I motsetning til de som går fulltid, kanskje har en jobb som ikke er relatert til fagfeltet og heller ikke har tidligere jobb erfaring fra feltet.



Anonymous poster hash: de59b...e2f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, er det bare deltidsutdanningen som starter i januar? Hm, du kan jo starte der, ta første semesteret og søke på en fulltidsutdannelse neste høst. Så får du fritak fra de fagene du har derfra, (tror jeg, varierer nok fra skole til skole) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...