Gå til innhold

Orker ikke mer av ungene!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Takk for mange svar, her var det noen råd jeg ikke har tenkt på selv, og de skal absolutt prøves!

Jeg skal i gang med utreding, så håper å finne ut hva som feiler meg, slik at jeg kansje kan få behandling og bli litt bedre...

Da vi fikk nr 2 hadde gubben en normal jobb, og jeg var frisk. Hadde nok ikke fått en til hvis jeg visste om alt dette.

Desverre har vi minimalt med familie som ønsker å hjelpe oss, og veldig få venner. Kjenner ingen der vi bor, selv om jeg virkelig har prøvd å oppsøke andre foreldre.

Jeg burde absolutt vært mer ute, men det er mye tiltak når man bor i en blokk og ikke har noe fornuftig sted å gå... Minsten sover heller ikke noe serlig i vogna, og da blir kveldene enda mer slitsomme...

Anonymous poster hash: f71cf...829

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS det høres ut som at du MÅ i seng når ungene har sovnet..

Søvn er så utrolig viktig!

Anonymous poster hash: fed1e...46c
  • Liker 2
Skrevet

Jeg begriper bare ikke hvorfor folk skal ha den ene ungen etter den andre, når de ikke har evne/helse/energi/lyst til ta seg ordentlig av dem. Hvorfor? Og med en mann som ikke stiller opp. Selv får man vel fortjent, når man sitter der og syns synd på seg selv fordi livet ikke ble en dans på roser. Men stakkars unger!

Man kan ikke vite hvordan helsen blir i årene etter at man har fått barn. Man skal ikke føle seg skyldig bare fordi man har fått barn.

Til TS:

Samboeren din må hjelpe til de dagene han begynner senere. Sånn som du føler det nå, sånn følte jeg også det og det endte til slutt med at jeg traff veggen. Jeg ble deprimert, hadde lite energi, var tiltaksløs, orket ingenting m.m. Jeg tok kontakt med legen og har gått noen runder der. Jeg sliter litt den dag i dag, flere år etter, men ikke så mye som før.

Saken er den at du bør ta tak i ting nå og eventuelt gå til legen og forklare situasjonen. Og samboeren din må hjelpe deg. Jeg forstår at det er vanskelig for han og, og sammen så må dere komme fram til en løsning som gagner dere begge.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Arbeidstidsordningen din mann har høres ikke ok ut, hva slags jobb er det han har? Jeg jobber selv direkte med arbeidstidsordninger, skiftarbeids osv og dette finnes det ganske klare regler ift, noe er selvfølgelig tilpasset den enkelte arbeidsplassen gjennom tariff etc men loven må uansett følges. Les arbeidsmiljøloven på lovdata.no- alt står der, evt må din mann snakke med sin tillitsvalgte hvis han er organisert!

AnonymBruker
Skrevet

Det blir hvert fall ikke noe bedre av at dere går inne og går på veggene og spiser junk food... Hvorfor blir det bare skriking hvis du prøver å lage noe skikkelig mat? Er det ikke mulig å få eldstebarnet involvert i matlagingen, "hjelpe" deg med et eller annet?

Er det ikke lekeplass ved blokka, der den eldste kanskje kan få utløp for litt energi sammen med andre barn i blokka? Får du i det minste litt fri når mannen din ikke er på jobb, de helgene han ikke jobber, for eksempel?

Anonymous poster hash: a50ba...b47
  • Liker 2
Skrevet

Du har fått mange gode råd her.

Har du snakket med helsesøster? Hun kan få minste raskere inn i barnehagen. Jeg kjenner noen som fikk det til. Har dere dårlig råd så hjelper hun dere med å søke så dere får barnehagen dekket pga du ikke er i form.

Bruk en dag i uken til å lage store porsjoner med mat og frys ned. Mannen din kan da ta med barna ut så du får ro og fred til å gjøre dette, fordi det er tidkrevende.

Lag en liste over ukene og planlegg middagene for en og en uke eller to og to uker.

Da er det lettere å vite hva du skal lage og fryse ned. Du slipper også å tenke over hva du skal ha til middag.

HomeStart er nevnt. Du kan også snakke med helsesøster om en avlastningsfamilie.

Evt kan mannen din bli sykemeldt en periode for at du skal komme deg. Han kan ikke bli sykemeldt pga deg men han kan være sliten, deprimert, utbrent ol.

Frisk luft er alltid bra. Harv dere en park eller skog i nærheten?

Plukk kongler og blader og ta med hjem. Lag kongledyr med fyrstikker. Lim blader på ark og tegn rundt.

En skuff med "barnas kjøkkenting" er også veldig smart. La de rote med dette. Det er fort gjort å plukke opp etterpå.

Legg deg samtidig med eldstemann en periode. Jeg gjorde det en periode jeg var ekstremt sliten, og det hjalp.

Tenk gjennom dagen/dagene dine og finn ut hva det er som du synes er stressdende, tung eller vanskelig.

Ta tak i dette og finn andre løsninger som ikke lager stress eller gjør dagen så tung. Kan hende du og mannen din finner ut at det er ting han kan avlaste deg med her.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff, alltid slike tråder når ferie nærmer seg. Mor som ikke orker ha barna hjemme i de 3 ukene. Dette er så fælt å høre. Man får barn, og de krever tid og energi ja. Man er mor og forlelder, ikke en lekekamerat som skal underholde de 24// De har frilek i barnehagen også, man kan ikke styre et barns lek hele dagen da utvikler de seg ikke. I dagens tv, data og ipad verden så er ikke brn mer ute enn de må på skolen og barnehagen. Dagens foreldre gidder ikke gå ut med dem. Hvorfor sitter dere inne med friske og aktive barn?

Gå ut med den, i skogen, til stranda, til byen, til bestemor, til venner, til tanter. Bare gå ut en tur om ikke noe mer. Finn en lekeplass, finn et sted. Ta mat med og ungene STORKOSER seg ute. Hva så om det regne? Ta på regnklær, temperaturene ute er fine nå, det er sommer og ikke iskaldt. Ikke lag unskyldninger, bare dra ut. Du kan gjøre så mye med hjemmeferie, men IKke SITT INNE dag ut og dag inn. Da klikker barn og de vet ikke hva de skal gjøre.

Anonymous poster hash: 54574...690
Skrevet

Huff, alltid slike tråder når ferie nærmer seg. Mor som ikke orker ha barna hjemme i de 3 ukene. Dette er så fælt å høre. Man får barn, og de krever tid og energi ja. Man er mor og forlelder, ikke en lekekamerat som skal underholde de 24// De har frilek i barnehagen også, man kan ikke styre et barns lek hele dagen da utvikler de seg ikke. I dagens tv, data og ipad verden så er ikke brn mer ute enn de må på skolen og barnehagen. Dagens foreldre gidder ikke gå ut med dem. Hvorfor sitter dere inne med friske og aktive barn? Gå ut med den, i skogen, til stranda, til byen, til bestemor, til venner, til tanter. Bare gå ut en tur om ikke noe mer. Finn en lekeplass, finn et sted. Ta mat med og ungene STORKOSER seg ute. Hva så om det regne? Ta på regnklær, temperaturene ute er fine nå, det er sommer og ikke iskaldt. Ikke lag unskyldninger, bare dra ut. Du kan gjøre så mye med hjemmeferie, men IKke SITT INNE dag ut og dag inn. Da klikker barn og de vet ikke hva de skal gjøre. Anonymous poster hash: 54574...690

Denne moren har jo ikke ferie, hun er hjemmearbeidende, med lite nettverk, hjemmeværende barn,fysiske plager og en mann som har lange dager på jobb slik at det blir mindre hjelp å få der også.

Noen ganger har man ikke ressursene som skal til for å klare en slik hverdag i lengden og når man sliter såpass mye som ts, så skal man slippe å høre at det er holdningene det er noe galt med. Hun sier jo selv at hun føler seg mislykket både i forhold til aktivitetsnivå og matstell, så da hjelper det ikke med sur kritikk.

Hadde hun vært i jobb utenfor hjemmet og slitt såpass mye, så hadde hun blitt sykemeldt for å få tid til å komme seg.

• Liker 4
Skrevet

Støtter de som sier du burde snakke med helsesøster. Tror det er mange som bestiller time der for å snakke om slike ting. Er ikke bare ungene de skal passe på.

Avlastningsfamilie er ingen skam.

Gjest Fleecejakke
Skrevet

Hvor bor du? Det må da finnes noe lokale greier som kan avlaste litt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei da har ikke jeg hatt ferie på 12 år jeg da. Man kan ikke legge vekk ungene når man blir sliten. Man må finne en utvei. Alle barnehagebarn har 3-4 uker ferie hver sommer. Kommer det som et sjokk? Hva når de begynner på skolen? SFO stenger i hele 4 uker. Barnehagen lager behov til foreldrene, jo mer barnefri de får, jo bedre virker det som. Hva vet vi om trådstarter har 3 åringen 7-17 i bhg hver dag pga sin slitsomhet. Man må ikke være sliten. Spis riktig, sov mer, tren og kom dere ut i frisk luft så får man et bedre liv.

• Liker 1
Gjest TJ Oshie
Skrevet

Ja, det er sikkert jævla digg for mannen din å "bo på jobben" for å forsørge dere. Han er sikkert like sliten, man prøver å ikke vise det. Arbeidstidene du lister opp her høres jævla møkk ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er sikkert jævla digg for mannen din å "bo på jobben" for å forsørge dere. Han er sikkert like sliten, man prøver å ikke vise det. Arbeidstidene du lister opp her høres jævla møkk ut.

Ja, hun viser da forståelse for det da hun sier han er sliten og forsøker skifte jobb men at det tar tid? Les innlegget hennes.

TS:

1: Du må komme deg til legen, og søke på nett etter avlastningsløsninger. Det er INGEN skam med tanke på at dere er i en unntakssituasjon, og har lite nettverk som kan hjelpe til.

2: Undersøk muligheter for å få barnehageplass raskere slik noen foreslo - få en erklæring fra legen om at det er av helsemessige årsaker for ditt vedkommende.

3: Er mannen din organisert? Hvis nei må han gjøre det raskt, og kontakte sin forening for å undersøke hvorvidt hans arbeidstider er ulovlige eller ikke - og ta saken videre derfra. Ja,det vil skape konflikt, men han kan ikke bli oppsagt - spesielt ikke når en fagforening er inni bildet. Jeg skjønner dette kan være ubehagelig for ham, men helsen til dere begge og familiens velvære står på spill og det høres ut som om arbeidsiveren hans er en stor årsak til det.

4: Følg opp denne utredningen din, og få hastetime hos familievernkontor i din nærhet. Her MÅ mannen ta seg fri til å være med, og dere kan få litt oversikt over hvordan dere best kan løse utfordringene her og nå(i krisetider) og hvordan dere sakte men sikkert kan begynne å løse denne situasjonen.

STOR KLEM TIL DEG, dette ordner seg etterhvert selvom det virker håpløst her og nå. Og jeg vet det er fryktelig vanskelig for deg å ta tak i dette her når du er såpass utslitt - men du må bare finne energi til det fra langt der inne!

Anonymous poster hash: e414c...b20

Skrevet (endret)

Hei :)
Et familiemedlem er gift med en fin mann som jobber off shore, de er oppegående mennesker med god økonomi, men med tre barn i barnehage -og barneskoldealder kan det være slitsomt. Da hun ble så utslitt at hun ikke orket mer, gikk hun til barnevernet og forklarte situasjonen. De to minste på 3 og 5 er nå i avlastningshjem annenhver helg. Lillebroren min er også hos weekendforeldre annenhver helg, på barnevernets regning. Det kan jo være verdt forsøket? Det er bedre å be om hjelp, enn at det skal gå så langt som at du til slutt ikke orker det engang.

Som andre påpeker kan du høre om kommunnen har noen slike tiltak også. Og hva med å få eldstemann til å være med noen hjem etter barnehagen?

Lykke til :klemmer:

Endret av Thalassos
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Nok en gang takk for gode råd og forståelse:)

Nei jeg er ikke overasket over at det er ferie, men å sitte 3 uker alene med 2 unger uten å kunne gi dem noen uvanlige opplevelser, er ikke gøy!

Og til tross for at jeg så sliten er 3 åringen aldri i bhg lenger enn 9-15!!

Jeg vil virkelig ikke ha det sånn, det er ikke noe jeg har valgt selv, og jeg hadde som før skrevet ikke fått nr2 hvis jeg visst at det skulle bli slik!

Jeg ante ikke at det gikk an å få hjelp på familievernkontoret når man var gift, så det skal jeg sjekke opp:)

Helsesøster vet godt hvordan situasjonen er, men har ikke kommet med noen hjelpende tilbud... Får ta det opp igjen neste gang.

Legen har sykemeldt meg, men skal høre med han om han kan skrive en anbefaling i håp om bhg plass.

Nå har gubben endelig kommet hjem fra jobb, etter 6 dager i strekk med kveldsvakter, så i morgen skal vi prøve å nyte en dag sammen hele familien:)

Anonymous poster hash: f71cf...829

• Liker 1
Gjest Anonym
Skrevet

Skal han ikke ha pappaperm snart? Men du vet at så lenge du er sykemeldt, så må far komme og ta over din omsorgsrolle? De to barna klarer seg ikke selv, og du er sykemeldt. Slik det ble gjort da jeg hadde fødselsdepresjon. Jeg ble sykemeldt i 3 uker, far var hjemme.

Familievernkontoret hjelper i slike tilfeller ja. Om det bare er å la ungene få en annen omsorgsperson en dag i uken, som tar de med på ting, mens du får slappet av. Eller avlastning med overnatting.

AnonymBruker
Skrevet

Unger trenger ikke syden, lekeland, tivoli eller dyreparker. De er skapt av folk som skal tjene masse penger. Du er ingen dårlig mor om du tar ungene med deg i skogen, lekeplasser eller teltur i hagen. Det er ikke mye som skal til. Unger som får telte med foreldrene husker det mer enn overfylte tivolier og sydenstrender.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Et familiemedlem er gift med en fin mann som jobber off shore, de er oppegående mennesker med god økonomi, men med tre barn i barnehage -og barneskoldealder kan det være slitsomt. Da hun ble så utslitt at hun ikke orket mer, gikk hun til barnevernet og forklarte situasjonen. De to minste på 3 og 5 er nå i avlastningshjem annenhver helg. Lillebroren min er også hos weekendforeldre annenhver helg, på barnevernets regning. Det kan jo være verdt forsøket? Det er bedre å be om hjelp, enn at det skal gå så langt som at du til slutt ikke orker det engang.

Som andre påpeker kan du høre om kommunnen har noen slike tiltak også. Og hva med å få eldstemann til å være med noen hjem etter barnehagen?

Lykke til :klemmer:

Da må jeg si hun tåler lite. Og hvorfor få 3 barn når man blir så utslitt??? Nei, menneskene er rare blitt. I gamle dager kunne man ikke syte og klage, da fikk de gjerne både 10 og 13 unger. Det er bare til å brette opp ermene og stå på! Ikke rart kvinner blir sett på som late og udugelige, og sykemelder seg mest. Og aldri før har kvinner hatt mer barnefri. Helårsåpne barnehager, lange åpningstider, men dog er kvinner slitne.

Kanskje kvinner må finne ut av hva de blir slitne av. Er det fulltidsjobben, mange unger, for mye husvask og ha alt perfekt hjemme? Og hele tiden pusse opp, skifte møbler, skifte gardiner, lage cupcakes og reise 3 ganger i året til syden. Og ikke glem alle fritidsaktivitetene en skal være med på.....Men hvem bestemmer her?? Du selv, naboen, moren din eller partneren??? Hva med tenke selv og senke kravene???

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er sykemeldt kan mannen overta din permisjon. Han har også rett til å slippe overtid pga egen sosial situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...