Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av mann_86
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som mangler 1-3 av dem, men det kan nok hende at du har en eller flere godt under der som kan komplisere ved å legge press på dem andre tennene eller som aldri vil plage deg.

Anonymous poster hash: 0c8c5...9f4
Gjest Murica
Skrevet

Er ett viss antall mennesker som er så heldige at de ikke får visdomstenner. 8-10% ellernoe.

Du kan ta røntgen hos tannlege om du lurer på hvor de blir av.

Skrevet

Moren min har nettopp fått de :) Hun er 40. Men vær glad om du ikke får de. Skal snart å trekke ut 2 av mine :(

Skrevet

Mine dukka ikkje opp før eg var rundt 28, så dine kan enno komme. Er ikkje heilt uvanlig å aldri få, er bare å prise seg lykkelig om du slipper!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare fått 2 visdomstenner, er ikke alle som får visdomstenner sa tannlegen til meg når jeg spurte. Jeg er 29.

Anonymous poster hash: e3be8...73b
AnonymBruker
Skrevet

Slett ikke alle som får dem. Når du er så gammel som du er kan tannlegen se på røntgenbilder om de ligger på lur eller ikke. Jeg har fått en av dem, og fått beskjed om at det ikke er flere. Og de fører ofte til problemer, siden det ofte ikke er plass til dem, og de har dårligere kvalitet enn de andre tennene, så det er like greit å slippe. Evolusjonsmessig er de på vei ut.

Anonymous poster hash: de224...5f9
Skrevet

Jeg er 30 og har heller ingen antydning til visdomstenner. Håper jeg aldri får dem! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har visdomstenner, men de har ikke kommet opp. Du kan spørre tannlegen neste gang om du har de eller ikke. De som ikke har dem, har kommet ett skritt videre i evolusjonen! ;)

Anonymous poster hash: 338ce...582

Skrevet

Jeg har fått 2 , jeg er 37. De kom sent, første da jeg var rundt 30 og andre for et par år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Slett ikke alle som får dem. Når du er så gammel som du er kan tannlegen se på røntgenbilder om de ligger på lur eller ikke. Jeg har fått en av dem, og fått beskjed om at det ikke er flere. Og de fører ofte til problemer, siden det ofte ikke er plass til dem, og de har dårligere kvalitet enn de andre tennene, så det er like greit å slippe. Evolusjonsmessig er de på vei ut.

Nei. De som har visdomstenner lever like godt og lenge som de som ikke har det, og evolusjonen spiller dermed ingen rolle her. Det er veldig, veldig lenge siden det var noe evolusjonistisk fortrinn å ha visdomstenner, og dermed kan man anta at det heller er en slags balanse hvor prosentandelen som har anlegg for visdomstenner og de som ikke har det kommer til å være ganske lik fremover.

Ca 75 % får alle fire visdomstennene, mens 3 % ikke får noen.

Anonymous poster hash: fe6d2...f9f

• Liker 1
Gjest Snyltefluen
Skrevet

De fleste får dem, men det ikke alltid de kommer opp. Om du ikke får dem, vel, da slipper du i hvert fall å fjerne dem.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. De som har visdomstenner lever like godt og lenge som de som ikke har det, og evolusjonen spiller dermed ingen rolle her.

De er på vei ut fordi kjeven har blitt smalere og det ofte ikke er plass til dem lengre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har de 2, men tannlegen mener jeg ikke kommer til å få de. Nå må jeg fjerne den ene da det er kommet betennelse der. Er 25.

Skrevet

Jeg har fjernet de to nede men har ingen visdomstenner oppe. Takk og lov for det var et fæle strev å bli kvitt de nede :)

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Er i midten av 20-årene og ingen av mine visdomstenner har sprettet opp. Vet at jeg har alle fire visdomstennene, har fått det bekreftet av røntgen. Er jeg heldig vil de aldri tyte ut, spesielt siden et par av dem peker rett på røttene på tolvårsjekslene. De fleste har dem liggende under der, men kanskje du er en av de heldige som ikke har dem i det hele tatt.

Skrevet

Jeg er 22 og de to visdomstennene oppe er helt ute. Det er noen år siden de begynte å komme ut, men kjenner ingen antydning til de to nede. Tannlegen min sa at de kanskje ikke kommer ut. Har ikke hatt noen komplikasjoner med de oppe, så håper at jeg slipper mye tull med de nede også. Så som du ser på svarene, er det veldig individuelt. Spør tannlegen din neste gang du er der :)

Skrevet

Jeg fikk alle fire før jeg ble 20.

Nå har jeg bare 1 igjen. De andre 3 ble trukket da de begynte å presse de andre tennene utav stilling, noe som gjør pokker så vondt!

Min mor er over 60 og fremdeles alle 4 i behold.

Skrevet

Jeg er 25 nå, har ingen antydninger heller. Håper de aldri dukker opp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alle fire, men bare den ene har komt opp (eller egentlig ned..). Den kom gjennom huden for over et år siden, og er fortsatt ikke komt helt frem. Jeg er 26, og tannlegen antar at de andre tre også vil komme frem med tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...