Gå til innhold

Hvor plasserer dere hurpa til fatter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, det er jo sånn at dette ikke er noen a4 familie. Faren min har ny dame som dessverre ikke veit å oppføre seg som folk. Jeg følte jo at jeg må invitere henne, da faren min sikkert vil dele denne dagen med henne. Selvom ikke akkurat jeg ønsker det. Problemet er nå at jeg ikke vil ha min far ved siden av meg, siden dama hans må sitte ved han igjen. Det går bare ikke, hun kommer bare med spydige kommentarer.. Dessuten prater hun no innmari høyt!

Istedet ønsker jeg at min stefar og mor sitter ved meg, min stefar ønsker og å holde tale. ( det vil ikke faren min)

Min far spurte etter bordsettingen og sa seg ikke fornøyd...

Hva ville dere ha gjort? Kanskje det er noen der ute som også "sliter" med det samme?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ditt bryllup, du bestemmer :)

Du kan jo plassere dem blandt besteforeldre og tanter/onkler om du har det. Ev. kun hun sitter der og din far sitter ved deg.

Anonymous poster hash: 9be1c...08e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt vær å invitere hun! Det er da dagen din og det er deg faren din burde ha ønske om å feire med.

Anonymous poster hash: 4f339...a57

• Liker 5
Skrevet

Sånne problemer er jo ikke ukjent når man har skilte foreldre. Jeg synes for det første at de som er skilte bør oppføre seg som folk og legge alle såre følelser tilside på en så viktig dag i barnets liv. Det betyr at din far bør ha forståelse for at du har knyttet bånd med din stefar, noe som er veldig naturlig.

Så var det plassering da, det er jo vanskelig og ikke minst ser det fort litt rart ut om stefar får plass ved hovedbordet, og stemor langt unna. Men så var det å finne løsninger, ikke nye problemer. Må foreldrene sitte på samme bord som dere? Om det er et type e-bord, så kan dere sitte på enden med forlovere og deres evt partnere. På en av armene setter dere din mor, din stefar, hans mor, hans far, din far, din stemor og på andre siden noen andre som er nære som f.eks besteforeldre el tanter/onkler. Da er alle relativt nære, men stemor langt nok unna til at du slipper å høre henne.

Om dere har runde bord kan dere jo sette din mor og stefar på et bord med noen de liker, og din far og stemor sammen med hans foreldre f.eks på et annet bord. Evt. samle hele hurven på ett bord og satse på at de klarer å oppføre seg gjennom en middag.

Skrevet

Jeg hadde latt vær å invitere hun! Det er da dagen din og det er deg faren din burde ha ønske om å feire med. Anonymous poster hash: 4f339...a57

I teorien er jeg enig i at man ikke bør be folk som ikke er hyggelige. Men før man velger å ikke be sin egen stemor bør man tenke over konsekvensene, som fort kan være en meget såret far, han ser nemlig helt sikkert ikke på henne som dust, og det kan fort bli konflikter. Også bør man tenke på hva hun selv hadde følt om faren hadde latt være å be hennes mann. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke skjønner ts, men slike avgjørelser bør man i allefall tenke nøye igjennom.

• Liker 1
Skrevet

Så var det plassering da, det er jo vanskelig og ikke minst ser det fort litt rart ut om stefar får plass ved hovedbordet, og stemor langt unna. Men så var det å finne løsninger, ikke nye problemer. Må foreldrene sitte på samme bord som dere? Om det er et type e-bord, så kan dere sitte på enden med forlovere og deres evt partnere. På en av armene setter dere din mor, din stefar, hans mor, hans far, din far, din stemor og på andre siden noen andre som er nære som f.eks besteforeldre el tanter/onkler. Da er alle relativt nære, men stemor langt nok unna til at du slipper å høre henne.

Men da må jo mor og stefar "lide" av at stemor er fæl.. Om alle skal plasseres unna brudeparet. Jeg er enig i at man må finne løsninger, men dumt om det kan gå på bekostning av de andre.

Vanskelig situasjon det her, i mitt tilfelle ville ikke "hurpa til fatter" bli invitert, selv om det innebærer at pappa takker nei til invitasjonen.

• Liker 1
Skrevet

I mi bok skal fars nye dame inviterast, og mors nye mann.

Ved klassisk bordplassering skal din far sitte ved deg, så di mor, så mors nye mann. Fars nye dame kan sitte bortenfor der igjen, om det er plass. Evt sitte ein annan stad- f.eks med din fars søsken/foreldre.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner situasjonen din veldig godt, bare at her er situasjonen motsatt. Min manns stemor er fantastisk, har hjelpt oss mykje og vert generelt ganske ok. Faren døde i fjor, så vi hadde lyst at stemora skulle ta farens plass ved hovudbordet.

Mor til mannen min har involvert seg mindre i vårt liv enn det stemor har, og stefaren hans er mindre hyggelig. De har vel aldri gått overens.

Vår plan var i utgangspunktet brudgom - stemor - mor - stefar

Til tross for at me egentlig ikkje ønsker stefar på hovudbordet. Men siden stemor så absolutt ikkje ville sitte ved siden av mor, og det dermed var hun som laget vansker bestemte me at me ikkje kunne straffe mor for det.

Angående stefar, som i vårt tilfelle blir som stemor i ditt tilfelle, fant me ut at han og mor vil trivest best sammen, og vi slepper å finne ut kven som eventuelt ellers kunne trivest med han.

Vi plasserte til slutt forlovarane ved sida av oss, stemor innerst i den midterste E'en, og mor og stefar etter forlovarar.ingen av dei får sitte rett ved sida til brudgommen, men dei får begge sitte i nærheten.

Me gav også mor valget mellom å sitte aleine ved hovudbordet eller sammen med stefar utenfor hovudbordet. Ho sa at det var det samme og at me fekk velge det som blei mest symetrisk. Ho var også positiv til å sitte ved stemor.

Håper dette kan gi deg litt inspirasjon til å løyse bordplasseringa deres. Men husk på at om stemor er ein plagsom person så er det kanskje ingen andre enn far som vil trivest med henne. Lykke til!

Skrevet

Jeg ville satt pappa ved siden av meg, og plassert kvinnemennesket et annet sted. Det kan du lett slippe unna med, ved å skylde på etikette. Hun kan sitte sammen med en singel onkel eller en eller annen annen singel dude i familien. Null problem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har E- bord, og på den øverste rekka tror jeg vi plasserer folk slik:

brudens fars kone- brudgommens mors mann- brudgommens mor- brudens far- brud- brudgom- brudens mor- brudens mors mann- brudeparets barn- brudeparets barn

Dere kan eventuelt bytte ut barn med forlovere.

Anonymous poster hash: 935d4...bc0
AnonymBruker
Skrevet

I et tispebur utafor lokalet

Anonymous poster hash: a2869...c27
  • Liker 4
Skrevet

Selv om du ikke liker kona til faren din bør du holde deg for god til å kalle henne "hurpa", syns dessverre det sier mer om deg enn henne. Ville gjort som noen foreslo over her: ikke ha tradisjonelt bordoppsett! Sitt med forlovere istedet for familie.

• Liker 1
Skrevet

Plassér henne sammen med andre gjester et annet sted i lokalet. Og ikke diskuter denne løsningen med verken mor eller far eller stefar eller noen. Ingen har noe som helst med å kommentere deres bordplassering, den ser man når man kommer og leser bordkortene/oversikten og skal sette seg.

• Liker 1
Skrevet

Takker for alle svar! Det skal ikke være lett😜 Mulig det blir at kun forloverne sitter ved siden av oss, så får foreldre sitte lenger ned i en E-setting. Eneste som er dumt da er at det straffer svigers, min mor og stefar.

Jeg kan bare ikke gjøre alle til lags...

Er det veldig egoistisk om jeg plasserer de slik jeg ønsker? Min far og andre skilte par i familien har jo kommet til oss med ønsker om ikke å sitte ved ex-kona/mannen. Så da lurer jeg hva med meg? Skal mine ønsker komme lenger ned pga deres ønsker?

Veit noen antakelig syns jeg er egoistisk, men føler det er litt vår tur nå. Likevel ønsker jeg ikke lage problemer eller såre noen.

Skrevet

Den mindre hyggelige damen og faren min er ikke gift, de bor heller ikke sammen.

AnonymBruker
Skrevet

ååå... skjønner deg godt. Bordsetting er kjempekjipt! Vi har også litt problemer og har valgt en utradisjonell løsning noen helt sikker kommer til å reagere på. Løsningen vår er som noen nevnte lengere oppe: vi sier ingenting til de det gjelder før de kommer og ser det selv. Da er det lite de kan gjøre. Dessuten kommer de til å se bordkartet mens vi er på fotografering og andre i familien vet om problemet og kan derfor roe ned situasjonen...

Du har min aller største medfølelse... Bryllup er av og til dritt!

Anonymous poster hash: 7c103...ed3
Gjest Carla
Skrevet (endret)

Selv om du ikke liker kona til faren din bør du holde deg for god til å kalle henne "hurpa", syns dessverre det sier mer om deg enn henne. Ville gjort som noen foreslo over her: ikke ha tradisjonelt bordoppsett! Sitt med forlovere istedet for familie.

Oppfører man seg som en hurpe, så er man en hurpe. Tispebur hørtes ut som et artig forslag!

Sånn alvorlig så hadde jeg vært deg, så hadde jeg bare sagt til faren at du synes at hun er for mye og at derfor ønsker du heller å ha henne på avstand og at han må bare finne seg i det. Sett ned foten. Det er din dag.

Endret av Carla
  • Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet
Bordplassering i bryllup
Av Erik Lundesgaard

Til en bryllupsmottagelse trengs det ingen regler for bordplassering. Ved sittende servering bør man følge reglene for bordplassering. Brudeparet har hverandre til bords, og de skal sitte mer eller mindre midt i spisesalen.

På brudens høyre side sitter hennes far, som har brudgommens mor til bords. På brudgommens venstre side sitter brudens mor, som har brudgommens far til bords. Hvis noen av brudeparets foreldre ikke er tilstede, går disse plassene til brudeparets nærmeste slekt. Er foreldrene skilt, plasseres de etter det biologiske slektskapet til bruden eller brudgommen. Er dette ikke mulig, må man finne den løsning som egner seg best for den enkeltes familie.

Det er også skikk at forloverne har hverandre til bords. Alternativt settes brudens forlover ved siden av en fra brudgommens familie, mens brudgommens forlover sitter ved siden av en fra brudens familie. Ellers er det naturlig at de to slektene plasseres slik at et medlem av brudens familie sitter sammen med et medlem av brudgommens familie.

Skrevet

Hvis de verken er gift eller bor sammen, er det da ingen grunn til at du skal invitere henne dersom du synes hun er en hurpe. Dersom faren din takker nei til bryllupet pga dette, viser det at han bryr seg mer om hurpa enn om deg - og det får vel i så fall være hans sak? Eller hva?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle sin stemor/fars kjæreste for "hurpa til fatter" er så utrolig umodent at jeg ikke klarer å finne noen sympati for deg. Hvor gammel er du egentlig? Fjorten?

Å ikke komme overens med foreldres nye partnere er overhodet ikke uvanlig, men det hjelper på å oppføre seg litt mer voksent. Jeg ville ikke brukt mitt eget bryllup til å statuere et eksempel. Ved å la din stefar sitte ved din side istedenfor din far, risikerer du å såre ham inderlig dypt. Er det virkelig det du ønsker?

La din far sitte ved siden av deg, og plasser evt stemor lenger unna. Men din biologiske far bør være den som sitter ved siden av deg. Ikke straff faren din fordi du ikke liker den nye dama hans.

Anonymous poster hash: bbe47...b9d
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...