AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Jeg er en jente på 18 år som er normal av vekt(59 kg) i forhold til høyden min(168 cm). Det virker kanskje som et filleproblem for de fleste, men nå har det pågått såpass lenge at jeg trenger noen tips til hvordan jeg kan få slutt på det. Har en venninnegjeng som ikke er redde for å påpeke at jeg er den minste i gjengen. Ikke at det er noe farlig i seg selv, men i det siste har to av dem begynt å kommentere vekten min og matinntaket mitt. Jeg spiser normale mengder mat, til tider litt mye(spesielt om vi snakker sjokolade, der er jeg svak). Likevel mener de at jeg spiser SÅ lite. Dersom jeg sier at jeg har spist mye eller er mett, får jeg høre at det ikke gjør noe siden jeg er så liten eller at jeg spiser lite(uansett om jeg har spist like mye som alle andre). Jeg kan ikke nevne mat uten å få høre spydige kommentarer om størrelsen og vekten min. Sier jeg at jeg spiser normalt etter det, ler de det bort. Jeg vet at alt bare er for tull og prøver å ta det med ett smil, men det sårer så utrolig mye. Det har faktisk begynt å påvirke matinntaket mitt også. Jeg tar de spydige kommentarene som en unnskyldning for å spise ''bare en liten sjokoladebit til'', som fort blir til fem. Samtidig føler jeg at jeg må presse i meg mer mat enn jeg orker når jeg er med dem fordi jeg ikke orker å høre noe om kroppen min. Dette har etter hvert gått ut over vekten min som har steget. Jeg har begynt å trene litt mer, så noe er nok muskelmasse, men det er litt magefett også ja! Jeg har tidligere slitt utrolig med selvbildet mitt og kroppen min da jeg aldri har følt jeg har vært ''fin nok''. Det er nok derfor jeg tar meg så nær av det venninnene mine sier, selv om det bare er tull. Så vet noen hva jeg kan si for å få dem til å slutte? Konfrontering fungerer dårlig, de tar det ikke seriøst. Jeg kan jo ikke akkurat brase ut i hylgråt og sutring heller! Hjelp! Anonymous poster hash: f1da9...f4e
MilleVanille Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 Du spiser jo for mye, dersom du er overvektig. Men det er utrolig slemt og ufint av venninnene dine. Jeg hadde ikke orket dem.
Gjest Flare Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Kom kanskje ikke klart frem, men jeg er ikke overvektig:)
Gjest Teta Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 Det høres utrolig slitsomt ut. Skjønner godt at det plager deg! Har ikke så mange råd å komme med, dersom det ikke hjelper å ta dette opp på en ordentlig måte?
Gjest Flare Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Og der dreit man seg på anonymiteten ja. Jaja:)
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Dersom det er hylgråt og sutring du føler for å gjøre, så gjør det! Kanskje det er nettopp det som må til for å få dem til å skjønne alvoret. Sett foten ned, fortell dem at du blir såret. Kommentarer om kroppen er vel noe vi alle må takle, men når det blir slik at det stadig er tema blant de samme folka, da er det lov å reagere...enten man er tynn eller feit. Dersom de overhodet ikke respekterer deg slik du er og de ikke bryr seg med at du sier i fra, da er de ikke mye å kalle venner og heller ikke noen du bør bruke tid på. Anonymous poster hash: c9ac5...02d 6
Strixvaria Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Enig med AB over. Det er på tide å sette ned foten, på den ene eller andre måten. Fortell rett ut at kommentarene deres ikke er morsomme, men sårende og støtende, og at dersom vennskapet skal fortsette må spydighetene (for det er dét det er) avsluttes med umiddelbar virkning. Funker ikke dét, så er det kanskje på tide å finne noen bedre venner. Personlig anser jeg ikke folk som ikke tar mine følelser på alvor som venner, men det er nå meg. Det er flere fisk i havet, og - for å dra klisjéordtaket - med sånne venner trenger man ikke fiender. Venner skal støtte hverandre, bidra positivt i hverandres liv - den dagen de ikke gjør det, men blir en byrde, et ork og noe som skaper negative følelser hos deg, så er de ikke lenger dine venner. Det kan være tøft å innse at de man før har sett på som gode venner ikke lenger er det, men that's life. Der tror jeg de fleste av oss har vært, meg selv inkludert. Når man kutter vekk energisugerne og konsentrerer seg om sin egen trivsel blir tilværelsen så utrolig mye bedre
MilleVanille Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 (endret) Kom kanskje ikke klart frem, men jeg er ikke overvektig:) Hvorfor i all verden kritiserer de deg, da? Fordi du er et par størrelser større enn dem? Jeg synes du skal si KLART i fra om at du ikke liker at de holder på sånn. Vær bestemt, og ikke la de prate det bort denne gangen. For meg er dette oppførsel som viser mangel på respekt overfor deg, og den slags såkalte "venninner" har jeg ingenting til overs for. Jeg har egentlig sett veldig bra ut hele livet, og jeg har hatt noen få venninner som var "mindre heldige" enn meg, og de rakket ned på meg konstant. Det var selvfølgelig sjalusi. De baksnakket en rekke andre penere jenter også. "Åååh, hun er så stygg i virkeligheten", "Se på den flate rumpa hennes", "Hahahaha, hun har en stor kvise i pannen"... Jeg kuttet dem ut. Endret 19. juni 2013 av MilleVanille
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Hvorfor i all verden kritiserer de deg, da? Fordi du er et par størrelser større enn dem? Les HI igjen. Hun er mindre enn venninnene og har helt normal vekt. Jeg ville sagt i fra på en helt saklig måte. "Hvorfor håner du meg for kroppen min? Jeg syns jeg ser bra ut som jeg gjør". Anonymous poster hash: 124b2...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Hvorfor i all verden kritiserer de deg, da? Fordi du er et par størrelser større enn dem? Jeg synes du skal si KLART i fra om at du ikke liker at de holder på sånn. Vær bestemt, og ikke la de prate det bort denne gangen. For meg er dette oppførsel som viser mangel på respekt overfor deg, og den slags såkalte "venninner" har jeg ingenting til overs for. Jeg har egentlig sett veldig bra ut hele livet, og jeg har hatt noen få venninner som var "mindre heldige" enn meg, og de rakket ned på meg konstant. Det var selvfølgelig sjalusi. De baksnakket en rekke andre penere jenter også. "Åååh, hun er så stygg i virkeligheten", "Se på den flate rumpa hennes", "Hahahaha, hun har en stor kvise i pannen"... Jeg kuttet dem ut. LES innlegget da! De terger henne fordi hun er minst i gjengen. Anonymous poster hash: 3642b...7ae 4
Gjest Flare Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Er nok heller et par størrelser mindre enn dem. De ligger rundt m/s i størrelse fordi de er høyere enn meg. Mens jeg ligger rundt xs/s. Noe som forøvrig også blir kommentert. Plukker jeg opp noe i medium får jeg høre: ''Men den passer jo ikke du, hahahaha''. Problemet i seg selv er at en av dem er min ''beste venninne''. Er ikke helt typen som rangerer noen venner som bedre enn andre, men hun har jeg kjent så lenge jeg kan huske. Men det er kun når hun er med den andre venninna mi at hun kommenterer kroppen min. Jeg skjønner det bare ikke. Hadde jeg hatt utstikkende hoftebein og ribbein hadde det vært noe annet, men det har jeg jo ikke. Men får vel prøve å si rett ut at det faktisk sårer meg!
MilleVanille Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 Les HI igjen. Hun er mindre enn venninnene og har helt normal vekt. Jeg ville sagt i fra på en helt saklig måte. "Hvorfor håner du meg for kroppen min? Jeg syns jeg ser bra ut som jeg gjør". Anonymous poster hash: 124b2...cd9 LES innlegget da! De terger henne fordi hun er minst i gjengen. Anonymous poster hash: 3642b...7ae Herregud, haha, beklager. Leste litt fort gjennom.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Hvorfor i all verden kritiserer de deg, da? Fordi du er et par størrelser større enn dem? Jeg synes du skal si KLART i fra om at du ikke liker at de holder på sånn. Vær bestemt, og ikke la de prate det bort denne gangen. For meg er dette oppførsel som viser mangel på respekt overfor deg, og den slags såkalte "venninner" har jeg ingenting til overs for. Jeg har egentlig sett veldig bra ut hele livet, og jeg har hatt noen få venninner som var "mindre heldige" enn meg, og de rakket ned på meg konstant. Det var selvfølgelig sjalusi. De baksnakket en rekke andre penere jenter også. "Åååh, hun er så stygg i virkeligheten", "Se på den flate rumpa hennes", "Hahahaha, hun har en stor kvise i pannen"... Jeg kuttet dem ut. Størrelser større? Ts sier hun blir plaget for å være minst. 168 cm og 59 kilo er da å være slank.Anonymous poster hash: 20f27...31d
Gjest Flare Skrevet 19. juni 2013 #14 Skrevet 19. juni 2013 Herregud, haha, beklager. Leste litt fort gjennom. Hehe, fort gjort!
MilleVanille Skrevet 19. juni 2013 #15 Skrevet 19. juni 2013 Er nok heller et par størrelser mindre enn dem. De ligger rundt m/s i størrelse fordi de er høyere enn meg. Mens jeg ligger rundt xs/s. Noe som forøvrig også blir kommentert. Plukker jeg opp noe i medium får jeg høre: ''Men den passer jo ikke du, hahahaha''. Problemet i seg selv er at en av dem er min ''beste venninne''. Er ikke helt typen som rangerer noen venner som bedre enn andre, men hun har jeg kjent så lenge jeg kan huske. Men det er kun når hun er med den andre venninna mi at hun kommenterer kroppen min. Jeg skjønner det bare ikke. Hadde jeg hatt utstikkende hoftebein og ribbein hadde det vært noe annet, men det har jeg jo ikke. Men får vel prøve å si rett ut at det faktisk sårer meg! Kjenner igjen dette, og jeg kan nesten garantere deg at det er sjalusi. Det er dessverre ganske vanlig å rakke ned på de man føler har/er noe de ikke har/er selv. Trist, men sant.
Gjest tynn&tykk Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 Vis at du blir lei deg, og om de spør hva det er, så si at du blir såret når de holder på sånn.
MilleVanille Skrevet 19. juni 2013 #17 Skrevet 19. juni 2013 Størrelser større? Ts sier hun blir plaget for å være minst. 168 cm og 59 kilo er da å være slank.Anonymous poster hash: 20f27...31d Fikk ikke med meg dette engang. Er trøtt. TS er selvfølgelig normalvektig! Haha.
Gjest seleneluna Skrevet 19. juni 2013 #18 Skrevet 19. juni 2013 Denne typen utsagn kommer ofte fra sjalusi og usikkerhet. De synes kanskje du ser fantastisk flott ut? Typisk jenter å komme med slike nedlatende kommentarer, kun for å stille seg selv i ett bedre lys.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #19 Skrevet 19. juni 2013 Jeg er ikke den som trekker sjalusikortet, men sier meg enig der altså.. Det er ikke normalt å si slike ting med mindre man har egne problemer bak. Anonymous poster hash: 0260b...c6e
Gjest Lille-pus Skrevet 19. juni 2013 #20 Skrevet 19. juni 2013 Vet du.... Jeg får en litt undelig mistanke om at mye av den hakkingen de driver med er gunnet i ren og skjær misunnelse. Misunnelse over at du sklir rett inn i de små størrelsene, misunnelse over at du er spedere enn dem. Jeg vet ikke om det jeg tror her nå virkelig stemmer, men å gi dem krystallklar beskjed om at dette slutter her og nå, - fordi det gjør deg ikke godt. - det kan absolutt trenges høres det ut som. Om de har tette ører så er det kanskje ikke verd å bruke like mye tid sammen med dem tenker jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå