AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #1 Skrevet 19. juni 2013 Er det normalt å foreksempel lese gjennom en setning å innse at det man har lest ikke kom ut helt riktig, så man er nødt til å lese den på nytt for å få den til å komme riktig ut? Jeg sliter i med å lese tektsten på film også. Ofte er den bare i veien, og jeg må lese fort for å rekke å få den med meg, og selv om jeg rekker å lese den så får jeg ikke med meg noe av det, som regel. Må konsentrere meg en del når jeg leser, og leser tregt, så vet jeg sliter med lesing og skriving, og har vært innom ekstraundervisning på barneskolen, men har aldri fått noen diagnose, eller tilrettelegging mht tentamener og prøver, men har da gjennomført dem greit med midt på treet resulater for det. Er dette bare normale skrive og leseproblemer som alle kan slite med, eller er det en mild form for dysleksi? Forresten kan det være at jeg blir stirrende på et ord eller en setning og bruker en del sekunder på å få lest det, selv om det er ganske enkle ord eller setninger. Men jeg detter ofte ut hvis det ikke er en flyt i språket som jeg foretrekker. Normalt? ))))) Anonymous poster hash: 8c4ea...431
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #2 Skrevet 19. juni 2013 "Men detter ofte ut" Ble sittend noen sekunder å lese det som men det er, så resten av setningingen aldri stemte. Høres ikke dette litt dyslektisk ut? Anonymous poster hash: 8c4ea...431
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 19. juni 2013 #3 Skrevet 19. juni 2013 Gjelder dette all skrift eller kun skrift du ikke interesserer deg for?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #4 Skrevet 19. juni 2013 som "men det er", mente jeg. Uff Anonymous poster hash: 8c4ea...431
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #5 Skrevet 19. juni 2013 Gjelder dette all skrift eller kun skrift du ikke interesserer deg for? Begge deler. Det er litt verre hvis jeg ikke bryr meg om det jeg leser da, men kan ha problemer selv om jeg syns det jeg leser er interessant. Anonymous poster hash: 8c4ea...431
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #6 Skrevet 19. juni 2013 Jeg leser bra og har gjort det siden barneskolen, men jeg kan fint dette ut av teksten. Spesielt hvis den er dårlig skrevet eller er kjedelig. Jeg kan lese samme setning om igjen og om igjen uten at jeg egentlig fikk den med meg. På meg så høres det ut som du har dårlig konsentrasjon og kanskje også litt dårlige lesekunnskaper (som ofte hører sammen fordi man gir opp). Anonymous poster hash: ec2d4...b37 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #7 Skrevet 19. juni 2013 Jeg har det sånn og har hatt det sånn siden jeg lærte å lese, og jeg fant ut i voksen alder at jeg har ADHD. Men det betyr ikke at alle som sliter med å lese har ADHD, det kan jo hende at du faktisk trenger lesebriller, eller har litt lesevansker. Anonymous poster hash: 80945...ad5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 er det noen med dysleksi her? Er det sånn at dere sliter med å stave enkelbokstaver også? Jeg har ingen problemer med enkeltbokstaver, men ord kan bli vanskelig å tyde i blant, og kan bli feilolket. Føles i blant som jeg beveger synet fortere enn jeg uttaler ordene, så jeg hopper over en del ord, og må lese på nytt. Anonymous poster hash: 8c4ea...431
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Dysleksi er mer som at jeg ikke ser at et ord er feilstavet, eller jeg kan lese "stasjon" som "mosjon". Det høres mer ut som om du har liten konsentrasjon og trenger å trene på å lese raskere. Anonymous poster hash: a579b...c23
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Dysleksi er mer som at jeg ikke ser at et ord er feilstavet, eller jeg kan lese "stasjon" som "mosjon". Det høres mer ut som om du har liten konsentrasjon og trenger å trene på å lese raskere.Anonymous poster hash: a579b...c23 Kanskje. Jeg vet egentlig ikke om jeg gjør så grove feil som det du nevner, men jeg kan lese en del feil som "det jeg syns" som "jeg syns det", men vet ikke om det er normalt eller ikke? Merker hvertfall at det blir en del tull av det jeg leser. Jeg skrev noe tidligere der jeg skulle skrive "så" som jeg oppdaget at jeg hadde skrevet som "som", men det er mulig jeg bare er ukonsentrert. Anonymous poster hash: 8c4ea...431
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå