Gå til innhold

Mitt andeledese barn...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan prøve å lære seg tegnspråk. Tegnspråk er VELDIG nyttig for barn som sliter med språk. Tegnspråk er språk som er basert på visuell kommunikasjon. Det er ikke så vanskelig å lære seg tegnspråk, og folk kan lære seg enkle tegn. Det finnes en "form" av tegnspråk, "tegn til tale" hvor man kan bruke tale i tillegg til tegn med hendene. Jeg vet om mange barn som sliter med språk, bruker tegnspråk/tegn til tale for å kunne kommunisere med folk.

http://www.statped.no/Ressurs/Ovrige-ressurser/Alternativ-og-supplerende-kommunikasjon/Tegnsystemer/Tegn-til-tale-/

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv barn som har slitt lenge med språkvansker, snakket ikke før han var over 3 år.

Vi fikk lagt inn dren på han, fjernet polypper og mandler på et sykehus når han var to. Trodde alt skulle bli bra etter på. Det er ikke alltid det holder alene.

Vår sønn fikk utvidet hørselstest i narkose når han var 7, hvor det viser seg at han er helt døv på et øre. En lege hadde da sagt at han hørte tilnærmet normalt.

Fikk en god logoped som sa det kunne være sjult ganespalte, er barnet sjekket for dette?

Er lett å si at mye ligner på autisme, men kan jo ha snev av det eller lignende diagnoser.

Som andre har skrevet kan kosthold hjelpe mye, ihvertfall på barn med spesifikke språkvansker og diagnoser i forskjellig grad. Har selv erfaring med eyeq som er nevnt, og vil si det kan hjelpe ved at hjernen får i seg viktig fett.

Det som er sikkert er at du som mor er bekymret for ditt barn, du opplever at barnet sliter og må derfor kjempe for ditt barn.

Det jeg vet er at systemet er vanskelig, men så lenge de er inne i bildet må du mase så de ser at du ikke gir opp. Min erfaring er at lite eller ingenting skjer om en ikke maser. Da ser de at du er ressurssterk og bryr deg.

Barnehagen skal respektere ditt ønske om å formidle ditt barns vansker videre, uten å formidle det vil ikke du og ditt barn bli møtt med forståelse. Ser ut til at din barnehage har liten respekt ovenfor deg. Hvorfor skal du ikke kunne si noe?

Håper du vil få riktig hjelp til barnet ditt. Det er viktig at barnet får evnt rettigheter til tilrettelagt hjelp på skolen, før barnet begynner på skolen. Da det er vanskelig å få gjort noe om barnet først har begynt, da skolesystemet er tregt og ting tar tid i alle typer systemer!

Lykke lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

ja jeg har dysleksi. har hadd vanskelig selv for å lære språk. men jeg kunne snakke da jeg var 3/4 års alderen.

Nå vet ikke jeg noe om din situasjon, men min mann hadde ikke språk før han begynnte på skolen. Han var rundt på masse utredninger fordi de ansatte trodde han var tilbakestående. Men det var han ikke (han jobber som allmennlege nå). Problemet hans var at foreldrene hans snakket en blanding av norsk, flamsk og engelsk til hverandre og han, siden de var fra forskjellige land. Mannen min var rett og slett språkforvirret.

Anonymous poster hash: 85bc9...52c

Skrevet

Bra at dere har fått tilbud om utredning over sommeren, ts. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Jeg syns forresten også du håndterte situasjonen bra da han slo. Selv barn med utfordringer trenger tydelige grenser, gjerne de mer enn noen andre.

Skrevet

Hei, har en sønn som er veldig høytfungerende- a typisk autisme. Han er så velfungerende at at ikke alle merker han er annerledes.

Jeg ville gått til lege og krevd ny utredning, han kan ha sanseforstyrrelser ut fra det du beskriver.

Min sønn imiterte og ryddet...

At barnehagen ikke vil fortelle sier jo en hel del, kjemp..

Skrevet

Jag har en vän vars ena barn har väldigt svårt att prata, de har fått hjälp på förskolan/barnehagen med talpedagoger, de har blivit remitterade till logoped och vidare utredning.

Det visade sig att barnet har en motorisk "störning" som både kan påverka motoriken och balansen men framför allt gör det svårt att formulera ord.

Många av barnen blir behandlade som de skulle vara dumma då det är svårt att höra vad de säger, detta kan kvarstå upp i vuxen ålder. Många barn som har svårt att göra sig förstådda utagerar också för att få uppmärksamhet på annat sätt

Det heter dysarti: http://www.lg.se/Landstinget-A-O/Halso--och-sjukvard/Division-Primarvard/Familjehalsan/Logopedenheten/Tips-och-rad/Dysatri/

Min väns barn får extra logopedstöd, samt barnet har blivit flyttat till en förskola där personalen och barnen pratar bättre svenska, på den gamla hade både många barn och personal invandrarbakgrund och brytning vilket försvårade hennes utveckling av talet.

• Liker 1
Skrevet

han tar eye-q og har fungert bra på det. ble blandt annet bleietør . han har gått på det i ett år.

han har egen assistent i bhg så det slipper jeg å tenkte på.

han har også vert i narkose for å ta hørselstest.

videre vet jeg at vi snart skal til et større sykehus der leger, fysoterapaut og spesialister skal se nærmere på hva som er problemet.

også stat ped skal bidra med hjelp.

så ting er i utvikling men ting tar tid.

og det vet dere som har barn som er anderledes.

angånde bhg så var deres begrunnelse at i alle bhg og skoler har du unger som har spesielle behov.

han har ett år igjen og jeg er på alle andre punkter fornøyd med bhg så å bytte er uaktuelt. har to andre barn også som går i skole/ samme bhg så det blir tungvindt.

men håper skolen er mer mottakelig for at men forteller de andre foreldrene at barnet er anderledes så slipper jeg at de snakker bak ryggen min og ikke tør å spørre i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at noen i slekt med han sliter med det samme. Hvor gammel er denne personen, og får han eller hun noe hjelp? Og hvor nær slekt? Det er jo litt kritisk med tanke på arv tenker jeg.

Og på hvilket grunnlag nekter barnehagen deg å ikke si noe til de andre? Er de redd for å miste "kunder"?

Anonymous poster hash: 8e5a3...b9c
Skrevet (endret)

TS,

Det høres ut som om sønnen din har et godt utviklet visuelt minne, med tanke på at du sier han er god til å huske bilder og legge puslespill. Han kan også ha en fantastisk stedssans, uten at det "må" være autisme av den grunn.

Å ikke kunne uttrykke seg kan skape enorm frustrasjon, og det er ikke så rart man da tyr til det fysiske når man helst vil si om noe for eksempel er galt: kaste ting, slå, bite osv.

Har du vurdert å prøve å benytte alternativ og supplerende kommunikasjon? Tegn til tale er nevnt. Det brukes sammen med ordet. Sier du "skal jeg hjelpe deg" bruker du samtidig tegnet for "hjelpe", eventuelt tegnene for "jeg", "hjelpe" og "deg". Tegn til tale er ikke et språk, som tegnspråk, men en forsterkning av talespråket.

Bilder og symboler kan også brukes. Bliss-symboler er fine. Da kan du vise bildet for hva det skulle være. Bilde av "tur" når man skal på tur. Lei seg-ansikt for å symbolisere lei seg, trist osv.

Let deg fram, selv om ikke sønnen sin kan snakke, kan han nok kommunisere om det blir lagt til rette for det :)

Lykke til!

Endret av PecanPie
Skrevet

den som han er i slekt med som sliter mye med det samme er 4 år.

det kommer anternativ komminikasjon når stat ped har vert inne i bilde.

så man før vente å se.

Skrevet

Ok, grunnen til at jeg spurte var nettopp fordi sånt kan gå i arv.

Sønnen din må nok utredes og det kjapt før han begynner på skolen. Et nettforum er ikke veien å gå er jeg redd.

Hun skriver jo at barnet har vært hos bup, ppd og logoped + at de har sjekket høre, nese hals..

Skrevet

Jeg har selv et barn som er født med spesifikke språkvansker - dyspraksi (praksis= planlagt bevegelse - her: som å planlegge og koordinere leppe, gane, tunge svelg ved utførelse av lyder/ord)

Han kunne ikke snakke skikkelig før han begynte på skolen, hadde motoriske problemer, vansker med å tilnærme seg andre barn, og fikk etter hvert konstatert dysleksi - altså helt vanlige tilleggsproblematikk. Men det visste vi jo ikke før vi fikk diagnosen da han var 5 år. Alt kan jobbes med bare man vet hva som skal til, så det å få riktig diagnose (hvis man kan kalle det sånn) er viktigst. Det betyr ikke at man ikke kan jobbe med noe som ikke er diagnostisert, så det er viktig at kommunen også kommer på banen. Og jeg tenker at det kan være lurt å få utarbeidet en individuell plan.

Barnehagens manglende imøtekommenhet i fht. at du vil informere foreldre ang barnet ditt, virker helt håpløst. Og jeg kan ikke forstå at de kan nekte deg det.

Å ikke kunne gjøre seg forstått er svært frustrerende, så jeg håper barnet ditt får den hjelpen som trengs videre. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

den som han er i slekt med som sliter mye med det samme er 4 år.

det kommer anternativ komminikasjon når stat ped har vert inne i bilde.

så man før vente å se.

Men er de nært beslektet? Deler de far? Besteforeldre? Er så den som knytter de to sammen slektsmessig utrettet for noen vansker? I min erfaring går mye slikt i arv, men hvis de er langt fra hverandre i familietreet er det ikke nødvendigvis det samme de sliter med.

Jeg ser de to er omtrent like gamle, hvordan fungerer de i sammen? Siden begge har vansker tenker jeg. Klarer de to å kommunisere seg i mellom?

Men ja, gjør som mange her sier, kjemp og sloss til du får en skikkelig diagnose. Eller vent og se om det bedrer seg som det nok gjør hos mange barn. Jeg hadde også taleproblemer som liten, men vokste de raskt av meg.

Anonymous poster hash: 8e5a3...b9c

Gjest Gjest
Skrevet

Broren min har Asperger, og var mye mer "normal" som barn enn du beskriver ditt barn, hadde god kontaktevne, språkutvikming over snittet, ingen atferdsproblemer med vold osv. Det kan om være en autismespekterlidelse selv om barnet ikke viser nok trekk til å få stilt diagnosen enda.

Skrevet

kan ikke komme inn på slekts forholdet her.

men det er mulig det kan være noe arv.

det kan man ikke utelokke.

ellers har han en egen iop. og det kommer han til å få den dagen han starter på skolen.

har fått tips om å søke hjelp via hjelpemiddelsentralen og det skal æ gjøre.

har også satt i gang for å prøve å få avlasningshjem ei helg i månden noe som kan være veldig posetivt både for oss, han og de andre barne vi har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...