Gå til innhold

NSA, Snowden og konspirasjoner

Edward Snowden - Hero or Zero?  

32 stemmer

1. 1. Er Snowden en helt, eller en fare for vestens sikkerhet?

• Helt
      29
    • Fare
      3

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Må vel være første gang jeg er enig med Cuckold i noe, og jeg er overrasket over at det ikke protesteres ytterligere mot dette.

Når man nå har sett behandlingen av Manning, håper jeg inderlig at ingen utleverer Snowden..

Er også nysgjerrig på hvor grensen går for overvåkning, og i hvilken grad vi "vanlige" blir overvåket.

Endret av Badabing
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er også nysgjerrig på hvor grensen går for overvåkning, og i hvilken grad vi "vanlige" blir overvåket.

Jeg gjetter at grensen går sånn ca ved din internett-tilknytning.

Du kan også spores via mobiltelefonbruk, bomringbrikke og bankkortbruk, men jeg antar at du bare vil bli sporet dersom du kommer på ei hot-liste, som f.eks. ved å delta i denne debatten eller at du skriver for mange triggerord, eller at du har facebookvenner som har skrevet for mange triggerord.

Jeg gjetter at alle åvervekkes automatisk og at automatikken ser etter følsomme ord og fraser og at disse kan trigge manuell gjennomlesing av det du skriver.

Jeg er usikker på hvilken e-post som blir prosessert, men antar at gmail, hotmail og yahooadresser inngår.

Jeg har ikke hørt at Norge har levert noen offisiell protest. Vet dere noe om det?

Skrevet

Jeg har ikke hørt at Norge har levert noen offisiell protest. Vet dere noe om det?

Hvorfor skal Norge protester, de er tross alt i ferd med å innføre like massiv overvåkning av de Norske folk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Verdens største maktsentra, verdens største overvåkingsmyndighet, likevel klarer de ikke en gang å spore opp eller ha den blekeste anelse om hvor Edward Snowden er.

Anonymous poster hash: 09e9c...8de
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er dessverre ikke overraskende at vi blir spionert på... Trodde egentlig ikke at det var noe "nytt" nå heller?

Jeg synes ikke vi skal godta at NSA har tilgang til alt vi gjør på internett. Selv om det er lett å tenke at vi ikke får gjort noe med det, og at vi tross alt ikke gjør noe galt, så det er vel ikke så farlig osv.

Jeg synes Jon Bing sa det på en god måte i A-magasinet (Aftenposten) - vi gjør ikke noe galt når vi er på do heller, men det betyr likevel ikke at vi skal sitte med døra åpen...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er stort sett ikke "de fæle farlige skumle terroristene" som de er ute etter heller. Det er derimot hemmeligheter om folk i posisjon som lønner seg for deres del som de er ute etter. Si feks. "det ville jo være veldig trist hvis det sidespranget du hadde for fire år siden bak ryggen på kona di når hun var gravid kom ut i media, herr forsvarsminister. Det beste ville være hvis du stemte for å kjøpe våre amerikanske fly, det er noe vi alle ville være tjent med.".

Det var slik det foregikk under den kalde krigen, det er slik det foregår fortsatt den dag i dag.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor skal Norge protester, de er tross alt i ferd med å innføre like massiv overvåkning av de Norske folk.

Fordi det er forskjell på å overvåke sine egne, og bli overvåket av fremmed etteretning.

I Sovjet var overvåkning av egne utbredt i stor skala, men de tolererte uansett ikke overvåkning fra utenlandsk etterretning.

Slik protest handler på en måte om å hevde sin egen suverenitet. Om å si at i vårt land er det vi som bestemmer, og vårt politi, vår etteretning og vårt militære som virker. Ingen andre.

Ikke minst bør Norge protestere for å vise integritet. Det er valg snart, og å bare la dette passere stille fremstiller Jens som en dott. Dørmatte.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Med direkte innsyn i det vi gjør på dataen, så ser jeg for meg at enkelte agenter vil bruke det materialet de får inn til å skrive skjønnlitteratur med fine detaljer.

AnonymBruker
Skrevet

Med direkte innsyn i det vi gjør på dataen, så ser jeg for meg at enkelte agenter vil bruke det materialet de får inn til å skrive skjønnlitteratur med fine detaljer.

Meh, det trenger man bare å gå inn på KG for å gjøre.

Forøvrig tenker jeg at de må ha særs sterk mage. Det er nesten så det frister å utbasunere i hytt og pine om overåking og NSA slik at jeg havner på svartelista, og når alt jeg gjør blir gjennomgått manuelt, kjører jeg på med ekle sykdommer og fæle bilder.

(HEI USA!!!)

Anonymous poster hash: e2d43...125

AnonymBruker
Skrevet

Var det nå man burde kjøpe aksjer i skrivemaskinindustrien ..

Anonymous poster hash: 09f75...14f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en sak jeg ikke forstår helt. Ecuadors ambassade hadde representanter som møtte Snowden på flyplassen i Moskva. Kan ikke Statene bare sende bort en bil, kidnappe fyren, kjøre han tilbake til ambassaden deres og ta det derifra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en sak jeg ikke forstår helt. Ecuadors ambassade hadde representanter som møtte Snowden på flyplassen i Moskva. Kan ikke Statene bare sende bort en bil, kidnappe fyren, kjøre han tilbake til ambassaden deres og ta det derifra?

"A person may stay in a transit zone indefinitely. A state has no jurisdiction over that area," Eugeny Varshavsky, a former head of the Russian Federal Migration Service (FMS) Department for Legal Support, told Xinhua in an exclusive interview Tuesday.

"Anyone in a transit zone enjoys immunity like a foreign diplomat: He or she cannot be arrested, interrogated or otherwise be restricted in freedom," Varshavsky said.

"If the state believes a person violates this country's law or poses a security threat, deportation may be considered, but only to the country of his or her citizenship," he added.

(...)

"The U.S. secret services may, of course, attempt to carry out a special operation to fish their citizen out of the Moscow airport," the expert said.

"However, this would constitute a grave violation of Russian and international laws. The transit zone is not a battlefield. Any secret operation will be regarded by Russia as a gross violation of laws and its participants will be treated like common criminals, not combatants,"

Link

Anonymous poster hash: 09f75...14f

Skrevet

Klart de kunne, hvis de ville ha en større diplomatisk skandale, bryte en haug med internasjonale traktater, og miste den siste rest av troverdighet på nær sagt en hvilken som helst arena. Ikke noe problem, bortsett fra at det koster mer enn det smaker.

Skrevet

Jeg synes forøvrig at forskjellen på synet på Edward på KG og i Russland sier meg noe. Her er han farlig for 2, og helt for 27,

mens i Russland , hvis jeg har forstått det riktig, så vil 50 % sende han til USA.

Russland er ett helt annet land med tanke på overvåkningskultur og holdninger til overvåkning, enn vårt land. Kanskje Usa og Russland er mye mer lik hverandre enn mange tror?

Skrevet

Må vel være første gang jeg er enig med Cuckold i noe, og jeg er overrasket over at det ikke protesteres ytterligere mot dette.

Når man nå har sett behandlingen av Manning, håper jeg inderlig at ingen utleverer Snowden..

Jeg ville tippe at stort sett så blir ikke vanlige folk overvåket. Men hvis det dukker opp en person av interesse, f.eks en Moyheldeen, så vil nok ikke myndighetene ha noen større skrupler med å overvåke HAM, og alle han har kontakt med, for å se om det dukker opp noe interessant.

Og siden de i utgangspunktet har tilgang til all informasjon de trenger, og selv kontrollerer tilgangen, så tror jeg ikke et øyeblikk at de venter på noen rettsordre eller engang tar seg bryderiet med å spørre en dommer.

Det er det som er så utrolig kjipt. Man kan ende under lupen og få hele livet sitt spavendt uten å ha gjort noe spesielt for å fortjene slik oppmerksomhet, og uten lovens beskyttelse.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...