Gå til innhold

NSA, Snowden og konspirasjoner

Edward Snowden - Hero or Zero?  

32 stemmer

1. 1. Er Snowden en helt, eller en fare for vestens sikkerhet?

• Helt
      29
    • Fare
      3

Fremhevede innlegg

Gjest Skogkar
Skrevet

Husker jeg utbasunerte at NSA og "gøvvermenten i junnaiten (it`s the government maaan) sikkert overvåket hele verden på en fest for omlag tre år siden. Ikke ante jeg at jeg hadde helt rett, men jeg ble nærmest kastet ut av den politisk korrekte Blinder-festen med skjellsordene haglende etter meg. "Les litt mer på nyhetsspeilet" PANG!, "Husk tinnfoliehatten" BAM!, "Røyka for mye?" PLOINK!

Men jaggu..så omfattende overvåkning som det viser seg at NSA driver med - nærmest, eller ikke nærmest men, UBEGRENSET tilgang til alle menneskers informasjon, emails, telefonsamtaler osv kunne vel ingen forestille seg.

"Jeg har ingenting å skjule, så for meg betyr det ingenting" er da neste forsvarsargument fra de korttenkte. Vel, jeg har heller ingenting å skjule. Om NSA av en eller annen grunn bestemte seg for å avlytte mine telefonsamtaler, lese emails og meldinger, så hadde de nok kjedet seg. Ikke en gang dirty meldinger til dama..

Men jeg tror de fleste av oss kan tenke forbi slik enkel argumentasjon. Ønsker vi virkelig at et knippe mennesker skal ha så mye makt? Hvem er disse menneskene som føler at de med rette kan overvåke hele verden? Hvorfor er det riktig og la dem?

Noen sier at å forhindre terror er årsaken. Men argumentet stammer fra de samme menneskene som bidro til å skape terrorisme. Hvorfor skal vi kjøpe deres argumenter? Og selv om disse menneskene IKKE bidro til å skape terrorisme, og terrorisme var/er et reellt sikkerhetsproblem - er ikke likevel vår frihet og rett til privatliv ENDA viktigere?

Er du villig til og gi slipp på all frihet bare for å være trygg for potensiell terror? Terror du i virkeligheten ikke kan være forsikret mot uansett?

Når man nå snakker om (Jon Bing nevnte dette i aftenposten forleden) droner på størrelse med sandkorn, og mer nærliggende, droner i insektsstørrelse som i teorien kan overvåke mye mer dynamisk enn kameraer - er du nå like sikker på at dette bare er konspirasjonsvrøvl? Eller tenker du på samme måte som meg - at ingenting sjokkerer deg lenger?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Myndighetene har fått carte blanche der borte, og alle som går i mot staten eller måten den opererer på stemples som upatriotisk og forrædersk. Tar man seg et minutt eller to og tenker igjennom hvor (u)nyttig disse institusjonene er, men samtidig hvor innskrenkende de er ovenfor personers privatliv så skjønner man forhåpentligvis hvor viktig det er at slikt kommer i offentlighetens lys. (Var det ikke begrensning av slike ting Obama gikk til valg på også?).

La oss si at disse institusjonene avverger 10.000 terrordødsfall i året; hvor mange kunne ikke stedet vært reddet dersom pengene som disse institusjonene koster hadde gått til helsevern og utdanning?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har mistenkt det samme selv i noen år før det ble avslørt. Håpet i det lengste at dette bare var noe som hørte hjemme i Hollywood.

Men når alt kommer til alt, så føler man seg jo bare hjelpesløs. Det spiller ingen rolle hva jeg eller vi synes og mener om saken. Vi har ingen makt til å endre på dette. Norge har ingen makt til å endre på dette.

Selv om en samlet verden fordømmer og kritiserer, så har vi ingen garantier for at NSA vil slutte med sine spionasjer i folks privatliv.

De snille er i ferd med å bli de slemme og de slemme enda slemmere. Vi er på vei mot et globalt paradigmeskifte, med eller uten sølvpapirhatten på.

...og med DLD under oppseiling og slike saker: http://www.digi.no/918349/schengen-register-ble-hacket så begynner internett mer og mer å ligne på et tveegget sverd.

Skrevet

(Var det ikke begrensning av slike ting Obama gikk til valg på også?).

Jo, han sa han ville respektere de delene av grunnloven som går på folks rett til privatliv hvis han ble valgt rett før han ble valgt. Det gjorde han ikke, og han har ført Bush-politikken rundt dette i enda større grad, og har uttalt seg om at retten til privatliv må begrenses til samfunnets beste.

Gjest Gjest
Skrevet

Personlig så synes jeg ikke Snowden er en helt, for på lik linje med Cypher i The Matrix, så hadde jeg foretrukket å ikke vite dette, men heller leve lykkelig uviten om et problem som ingen kan gjøre noe med.

Skrevet

Personlig så synes jeg ikke Snowden er en helt, for på lik linje med Cypher i The Matrix, så hadde jeg foretrukket å ikke vite dette, men heller leve lykkelig uviten om et problem som ingen kan gjøre noe med.

Man kan gjøre noe med det. Bare å bruke kryptert VPN og kryptert e-post med høy nok kryptering det (256 bit kan ingen knekke i dag på en realistisk tid).

Gjest Gjest
Skrevet

Mobiltelefoner virker som mikrofoner, så dersom du går med en mobiltelefon på deg, vil alt du har sagt bli tatt opp og lagret til evig tid. Det hjelper ikke å slå av mobiltelefonene, de virker som mikrofoner likevel.

Tilsvarende registrerer også mobiltelefonene posisjonen din ganske nøyaktig, så dersom du går med en mobiltelefon på deg, vil alle stedene du har vært bli registrert og lagret til evig tid.

Det er dette som er grunnen til at det ble forbudt med anonyme mobilabonnementer. Myndighetene sa det var for å bekjempe kriminalitet, noe som selvsagt er blank løgn. Hensikten var å innføre totalovervåkning av den norske befolkningen.

Skrevet

Mobiltelefoner virker som mikrofoner, så dersom du går med en mobiltelefon på deg, vil alt du har sagt bli tatt opp og lagret til evig tid. Det hjelper ikke å slå av mobiltelefonene, de virker som mikrofoner likevel.

Tilsvarende registrerer også mobiltelefonene posisjonen din ganske nøyaktig, så dersom du går med en mobiltelefon på deg, vil alle stedene du har vært bli registrert og lagret til evig tid.

Det er dette som er grunnen til at det ble forbudt med anonyme mobilabonnementer. Myndighetene sa det var for å bekjempe kriminalitet, noe som selvsagt er blank løgn. Hensikten var å innføre totalovervåkning av den norske befolkningen.

Nei all lyden tas ikke opp. Å kontinuerlig sende denne lyden via mobilnettet ville ha tappet batteriet på et par timer. Og det samme gjelder hvis GPS'en hadde vert kontinuerlig på og sendte ut posisjonen din på mobilnettet.

Men man kan triangulere mobilen via basestasjoner og få en omtrentlig posisjon, men dette er noe man aktivt må gjøre og er ikke noe man kontinuerlig tar opp for alle mobiler.

Konklusjonen er altså at du er en teknologisk ignorant konspirasjons teoretiker.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei all lyden tas ikke opp. Å kontinuerlig sende denne lyden via mobilnettet ville ha tappet batteriet på et par timer. Og det samme gjelder hvis GPS'en hadde vert kontinuerlig på og sendte ut posisjonen din på mobilnettet.

Men man kan triangulere mobilen via basestasjoner og få en omtrentlig posisjon, men dette er noe man aktivt må gjøre og er ikke noe man kontinuerlig tar opp for alle mobiler.

Konklusjonen er altså at du er en teknologisk ignorant konspirasjons teoretiker.

Jeg er ikke helt oppe teknologisk, men antar allikevel at det bør være mulig å automatisere lagring av sporingsdata/koordinater på alle de telefonene man ønsker, kanskje også all verdens telefoner, for senere å kunne gjøre søk på utvalgte numre når ønske om dette oppstår.

Endret av I Grosny
Skrevet

Hatten av for Snowden. Det er stor forskjell på at myndighetene holder befolkningen uvitende om militære forhold (forsvarshemmeligheter) og at myndighetene bak folkets rygg bestemmer å kunne overvåke hele folket uten at folket vet hva dette går ut på.

Men overrasket er jeg ikke. De muligheter google, facebook ol gir på området overvåkning er bare for fristende til å overse sett fra etterettningsståsted. Vi ser dessverre også en tenkning som går i retning av at teknologien går foran og viser vei og at man har veldig vanskelig for å si nei når mulighetene først er der.

Debatten om Datalagringsdirektivet er bare et skritt på denne veien. For et par uker siden hørte vi Jan Bøhler forsvare en utvidelse av politiets mulighet til å bruke bevis innhentet gjennom hemmelig overvåkning også mot lovbrudd på helt andre områder enn de overvåkningen er ment å forfølge.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Gir-politiet-lov-til-a-bruke-flere-bevis-fra-hemmelig-overvaking-7219962.html#.UcW4-PGSYyQ

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Opposisjonen-delt-om-bruk-av-hemmelig-overvaking-bevis-7222688.html#.UcW45vGSYyQ

Det er bare for fristende, vi greier ikke å la være. Når muligheten ligger der. Men det som er positivt med Snowden-saken er jo at vi ennå har våre demokratiske grunnreflekser i behold slik at vi i det minste reagerer på dette. Min frykt er om at vi om få år vi være så tilvendt et liv med hemmelig overvåkning at vi ikke lenger vil orke å reagere.

• Liker 4
Skrevet

Edward er tiltalt for spionasje, men Obama er ikke mistenkt en gang.

Ironisk.

• Liker 1
Skrevet

Spionene ønsker å dømme andre for spionasje. Episk.

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som vet om det finnes epostservere og sånt der man slipper å bli overvåket?

Jeg forstår iallfall at gmail er å be om det.

Hva med en adresse via posten?

AnonymBruker
Skrevet

Ecuador har nå offisielt gitt Snowden asyl i landet.

https://twitter.com/RicardoPatinoEC

Så spørs det bare om Amerikanske droner kan nå så langt og høyt...

Anonymous poster hash: 09e9c...8de
Skrevet

Ecuador har nå offisielt gitt Snowden asyl i landet.

https://twitter.com/RicardoPatinoEC

Så spørs det bare om Amerikanske droner kan nå så langt og høyt...

Det vil ikke skje pga:

1. Angrep i Ecuador vil garantert utløse en diplomatisk krise.

2. Snowden utgjør ikke lenger en "trussel" mot USA nå som han har lekket alt av info allerede.

Jeg er generelt ganske pro-USA, men her har de tråkket langt over grensa. Samme med Guantanamo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er generelt ganske pro-USA, men her har de tråkket langt over grensa.

Stadig vekk sies det at Statene nærmer seg den graden av overvåking som Stasi hadde. Men hadde Stasi hatt en så voldsom overvåking av sitt (og andre) folk som det Statene har i dag så ville muren aldri ha falt. Dette er langt hinsides det både Stasi og KGB drev med av overvåking.

Anonymous poster hash: 09e9c...8de

• Liker 1
Skrevet (endret)

Link.

Endret av jabx
Skrevet

Det er ikke riktig at man skal bli nektet visum til usa fordi at man har bhatti på vennelista på facebook slik som skjedde med advokat elden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...