Gå til innhold

Måtte la pøblene gå!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest provosert!

http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=10411

Jeg synes det er helt forferdelig når slikt skjer!

Hva pokker skal man med polititet hvis de ikke rykker ut? Kanskje det hadde vært bedre hvis naboene bare hadde prylt ungene. Og det hadde de fortjent. Å bryte seg inn i flere hus konstituerer flere lovbrudd, og er mye mer alvorlig enn hvis det hadde vært bare ett hus.

Her ser man enda en grunn til at tilliten til politiet svekkes.

Og jeg blir så sint på huseiernes vegne! Tenke seg til, at vi må sette vår lit til politifolk som dette! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot
- Vi hadde nok neppe reagert på dem fordi de er så unge. Vi er spesielt varsomme når det handler om mindreårige. Hadde vi sendt en patrulje ville nok ikke denne kunne gjort annet enn å ta personalia på ungdommene og deretter dimittere dem, sier Andersen.

Han forsikrer at politiet har navnene på de tre, og at saken blir fulgt opp av det lokale lensmannskontoret.

- Det var ikke fare for liv, legeme eller helbred, så vi så ingen betenkeligheter med å la denne saken ligge til vi er operative igjen etter påskeferien. Vi har loggført og registrert navnene til disse personene for deretter å la lensmannskontoret i Bø følge det opp, sier Andersen.

Saken er jo ikke ferdig enda.

Klart det hadde vært fint om de kunne snakket litt med onkel, men som sagt er ikke saken over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert!

Du er kanskje ikke klar over det, men når en sak blir "fulgt opp" fra politiets side, betyr det i realiteten at de ikke gjør noen ting.

Hadde dette vært snakk om forbrytere av en annen art, kanskje litt eldre, eller narkomane hadde de kanskje fått baken opp av sofaen og dratt og sikret bevis.

Du vet kanskje hva bevis er? Det er fingeravtrykk etc.

Jeg blir forbannet når barn skal "skånes" i slike sammenhenger, hvis man begår en kriminell handling skal man straffes deretter, ikke bli koset med av politiet, eller rett og slett bli satt fri.

Hvordan i all verden skal dette virke avskrekkende?

"nei, vi brøt oss inn i noen hus, men purken kom ikke, så vi fikk gå hjem og spille xbox. dritkult..." Og noen dager senere så kanskje de blir tatt ned på politistasjonen for avhør. Men dette kommer vel an på om politiet "har tid".

I mellomtiden er det de som har fått husene sine vandalisert som må gjøre all jobben med å ta bilder, og dokumentere hva som er blitt skadet i forhold til innbruddet.

For kanskje du også vet at, for at forsikringsselskapet skal utbetale erstatningssum må det foreligge en anmeldelse til politiet. Og det må dokumenteres grundig hva som er blitt skadet og kreves erstattet.

Ved en eventuell disput om hva som skal erstattes er det slettes ikke sikkert at forsikringsselskapet godtar bevis som er samlet inn av huseier.

Å samle bevis er faktisk en arbeidsoppgave som politiet skal gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg blir forbannet når barn skal "skånes" i slike sammenhenger, hvis man begår en kriminell handling skal man straffes deretter, ikke bli koset med av politiet, eller rett og slett bli satt fri.

Barn kan ikke straffes når de er under 15, det er begrenset hva politiet kan gjøre.

Man trenger ikke massevis av bevis for å melde noe til politiet for å få erstatning. Og det er liten grunn til å ta fingeravtrykk når man vet hvem synderne er.

Men jeg er helt enig i at politiet burde rykke ut av preventive hensyn. Men: har de ikke folk, så har de ikke folk. Når slike ting skjer der jeg bor kommer ofte politiet og tar med barna til barnevernsvakten, eller de kjører barna hjem. Det burde disse også gjort. Og det kan hende det vil skje også, som sagt er ikke saken ferdig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert!

Barn kan ikke straffes når de er under 15, det er begrenset hva politiet kan gjøre.  

Man trenger ikke massevis av bevis for å melde noe til politiet for å få erstatning. Og det er liten grunn til å ta fingeravtrykk når man vet hvem synderne er.

Så, det er greit at de ikke blir straffet på noen som helst måte da?

Ikke trenger de tilsnakk fra polititet? Ikke trenger foreldrene å få beskjed om det. For de er jo under 15 år, og trenger ikke straff?

Du vet det tydeligvis ikke, men det er vanlig å sikre seg tekniske bevis ved innbrudd. Som du vet, når man er kriminell har men også en tendens til å lyve. F.eks: "vi var ikke i noen av de andre husene, bare dette ene..." Tenke seg til at kriminelle lyver. Det er jo uhørt!

Du har tydeligvis aldri vært i en tvist med et forsikringsselskap når du sier at man ikke trenger bevis for å kreve erstatning. For, man trenger faktisk det!

Og jeg mener at i denne saken har politiet virkelig vist hvor slørvete de kan være. Ikke rart at tilliten til de som skal beskytte oss blir svekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Du har tydeligvis aldri vært i en tvist med et forsikringsselskap når du sier at man ikke trenger bevis for å kreve erstatning. For, man trenger faktisk det!

Jeg har vært i flere tvister, er faktisk midt oppe i en nå.

Så, det er greit at de ikke blir straffet på noen som helst måte da?  

Ikke trenger de tilsnakk fra polititet? Ikke trenger foreldrene å få beskjed om det. For de er jo under 15 år, og trenger ikke straff?

Saken er ikke ferdig, det er ingen her som sier at barna ikke skal få en reaksjon på det som er skjedd. Foreldrene er bla økonomisk ansvarlig for det de har gjort.

Det er ofte politiet (desverre) ikke har tid til å komme umiddelbart når man oppdager et innbrudd. Da må man ringe dem og be dem komme etterpå. Uansett kan man anmelde innbruddet og dessuten ringe forsikringsselskapet så de kan se det med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert!
Jeg har vært i flere tvister, er faktisk midt oppe i en nå.

Da burde du i allefall skjønne hva som kreves, så hvorfor i all verden motsier du meg når du vet jeg har rett? Selvfølgelig, mye kommer vel an på forsikringsagenten som behandler saken, men er ikke kravet godt nok dokumentert, kan man tape alt. Selv om man har rett.

Saken er ikke ferdig, det er ingen her som sier at barna ikke skal få en reaksjon på det som er skjedd. Foreldrene er bla økonomisk ansvarlig for det de har gjort.

Det er ofte politiet (desverre) ikke har tid til å komme umiddelbart når man oppdager et innbrudd. Da må man ringe dem og be dem komme etterpå. Uansett kan man anmelde innbruddet og dessuten ringe forsikringsselskapet så de kan se det med egne øyne.

Men, skjønner du det ikke? Når de ikke kommer er det fare for bevisforspillelse? Har du hørt om det? Og som sagt, vi vet jo alle hvor ærlige forbrytere er, så da er det jo ingen problem å få de til å innrømme sine ugjerninger bare fordi politiet sier det.

Uansett hvor mye du prøver å forsvare politiet i denne saken, så kan du ikke stikke under en stol at de tok en dårlig avgjørelse.

Det var ikke snakk om bare et hus, det var flere.

Det beste for disse ungdommene hadde vært hvis politiet hadde møtt opp der og da, og konfrontert de. Når de ser at politiet ikke kommer, fordi de er for unge eller hva det måtte være, tror du virkelig at de finner denne episoden avskrekkende?

Konsekvensene av politiets slappe holdning er at de har hjulpet frem noen vaneforbrytere, og det er jo det vi trenger i dagens samfunn. Flere kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da burde du i allefall skjønne hva som kreves, så hvorfor i all verden motsier du meg når du vet jeg har rett? Selvfølgelig, mye kommer vel an på forsikringsagenten som behandler saken, men er ikke kravet godt nok dokumentert, kan man tape alt. Selv om man har rett.

Men, skjønner du det ikke? Når de ikke kommer er det fare for bevisforspillelse? Har du hørt om det? Og som sagt, vi vet jo alle hvor ærlige forbrytere er, så da er det jo ingen problem å få de til å innrømme sine ugjerninger bare fordi politiet sier det.

Uansett hvor mye du prøver å forsvare politiet i denne saken, så kan du ikke stikke under en stol at de tok en dårlig avgjørelse.

Det var ikke snakk om bare et hus, det var flere.

Det beste for disse ungdommene hadde vært hvis politiet hadde møtt opp der og da, og konfrontert de. Når de ser at politiet ikke kommer, fordi de er for unge eller hva det måtte være, tror du virkelig at de finner denne episoden avskrekkende?

Konsekvensene av politiets slappe holdning er at de har hjulpet frem noen vaneforbrytere, og det er jo det vi trenger i dagens samfunn. Flere kriminelle.

Det kan jo hende at politiet hadde noe viktigere å ta seg av? Har selv blitt overfalt uten at politiet kom, de hadde ikke tid. Bilen min ble stjålet, og de ringte meg en uke etter de hadde funnet den.. Ingen katastrofe spør du meg. Veldig kjapt for andre å si at de ikke gadd å rykke ut, men vi vet ikke alltid hva som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan jo hende at politiet hadde noe viktigere å ta seg av? Har selv blitt overfalt uten at politiet kom, de hadde ikke tid. Bilen min ble stjålet, og de ringte meg en uke etter de hadde funnet den.. Ingen katastrofe spør du meg. Veldig kjapt for andre å si at de ikke gadd å rykke ut, men vi vet ikke alltid hva som ligger bak.

Vet du hva, det er ingen som tror på at politiet når de sier at de har viktigere ting fore.

Generellt sett, i saker som denne sender politiet aldri noen. Det er ikke viktig nok skjønner du, og det er denne typen slapp holdning som provoserer. Og det svekker samfunnets tro på at politiet er løsningen for at omgivelsene skal bli tryggere.

Tror du det er tilfeldig at flere bedrifter og butikker heller setter sin lit til innleide vakter? Nei, de er nødt til det, fordi politiet bryr seg rett og slett ikke om slike saker.

Og det er slettes ikke så ofte som en vil ha det til, at det skjer viktigere ting enn innbrudd eller lignende lovbrudd.

Tror du virkelig at politiet er trengt over alt, til en hver tid, for ting som er viktigere enn innbrudd?

Og som ps: det er ikke ok, at du ble overfallt uten at politiet kom! Men synes du det var greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet må prioritere ressursene sine, som alle andre etater. I påsken har de nok en del folk som skal ha fri + de prioriterer trafikkrelaterte oppgaver mer enn vanlig.

Min erfaring er at politiet ikke gidder gjøre arbeid de ikke tror kan føre noe med seg. Det detaljarbeidet de driver med i store saker, som du leser om i avisen, gjelder ikke for småtteri.

Vi hadde innbrudd et sted, stjålet kontanter og verdier for 25-30 000. Politiet ville ikke engang ta fingeravtrykk av døren, det syntes vi var veldig rart. De mente kanskje det var så utrolig mange fingeravtrykk der at det ville ikke føre til fellende bevis uansett. Det burde de isåfall ha fortalt oss.

Er det noen som vet hvor grensen går for mindre tjuveri og større tjuveri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gjest må få være provosert så mye han/hun vil, men sjelden har jeg sett innlegg som mangler så rot i virkeligheten.

Utgangspunktet til gjest er jo at politiet ikke gidder å gjøre den jobben de er utdannet til, men heller sitter med beina på bordet. Du må jo tro hva du vil, men politiet har faktisk så knapt med ressurser at de må prioritere oppdragene. Det som går først da er selvfølgelig å redde liv eller betydelige verdier. Men når du tror så dårlig om politiet i utgangspunktet at du mener at de bare ikke gidder er det vel liten vits i å prøve å forklare deg noe.

Oppdrag hvor man har gjerningsmannen (de ble jo faktisk tatt på det ene stedet så det er jo ikke tvil om skyld) og dennes personalia, blir ikke prioritert først. Hva vet du om hvilke oppdrag som stod foran i køen? Hva om du hadde kollidert og var alvorlig skadet, huset ditt brant eller du var tatt av et skred, men fikk beskjed om at politiet måtte stramme opp noen unger først?

Selvfølgelig ville det vært på sin plass med en prat på stedet, men når det ikke var mulig i forhold til ressursene er jeg sikker på at lensmannskontoret tar seg av saken på en bra måte. Klart ungdommene kommer til å måtte gjøre opp for seg. Konfliktråd vil jo være høyaktuelt i dette tilfellet.

Når det gjeldder forsikringen er det jo bare tull at de krever at fingeravtrykkene til en 12-åring er sikret. En mindreårig kan heller ikke registreres hos politiet med bilde og fingeravtrykk. Det som er viktig for forsikringsselskapet er at forholdet blir anmeldt. Hvis provosert gjest forventer at det foretas full åstedsundersøkelse på et åsted hvor gjerningsmennene er tatt på stedet og de i tillegg er mindreårige lever han/hun i en drømmeverden.

Argumentene om de stakkkars bedriftene som må leie inn vakter fordi politiet ikke bryr seg blir vel også litt søkt. Politiet kan faktisk ikke overvåke alle landets bedrifter. Har en bedrift hatt innbrudd seks ganger på et år, bør de kanskje investere noen kroner i sikkerhet!

Kan ikke gjøre annet enn å la provosert gjest sin tillit til politiet svinne hen. Med den innstillingen han/hun viser samt fullstendig mangel på evne til å se verdens realiteter er det ikke annet håp. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest provosert!

Vet du, jeg har faktisk veldig gode kunnskaper om hvordan politiet prioriterer, så den som ser ut til å ha mangel på kunnskaper må visst være deg. Du virker i allfall være den som er blind for hvordan ting fungerer i virkeligheten.

Selvfølgelig må de prioritere, men det er også ganske kjent at slike typer innbrudd, og tyveri i butkker el.l. blir nedprioritet. Alltid. Selv om de har både tid og mulighet til å foreta undersøkelser.

Så, lovbrudd der det ikke er snakk om fare for liv, eller drap, eller verdier av betydelige summer som går tapt, da trenger ikke politiet å gjøre undersøkelser? Er det det du mener? Det er i allfall slik det ser ut.

Hvis provosert gjest forventer at det foretas full åstedsundersøkelse på et åsted hvor gjerningsmennene er tatt på stedet og de i tillegg er mindreårige lever han/hun i en drømmeverden.  

I dette tilfellet ble de tatt på et åsted, men det hadde vært flere innbrudd, og det er slettes ikke sikkert at det er de samme ungdommene som har utført disse. Vel, sikker kan man vel ikke være før man har samlet inn bevis. Oj, det glemte jeg, du sa jo man ikke trengte det. (Ifølge deg så er det å lulle seg inn i en drømmeverden. Og dessuten, kriminelle er jo så ærlige, så de innrømmer det helt sikkert.)

Jeg har da aldri sagt at å ta fingeravtrykk av ungdommer kan hjelpe til å løse en sak for et forsikringsselskap, men det er helheten i bevissamlingen jeg mente, så beklager at dette ikke kom godt nok frem slik at du forstod det.

Argumentene om de stakkkars bedriftene som må leie inn vakter fordi politiet ikke bryr seg blir vel også litt søkt.

Nå spinner du ganske fritt på det jeg sa. Jeg har aldri sagt stakkars bedrifter, og jeg snakket ikke spesifikt om innbrudd heller, ei heller hvor mange ganger de ble utsatt for kriminelle.

Heller var det ikke et argument om at politiet må overvåke bedrifter og butikker, men det vil du visst ikke skjønne.

For, kjære deg, realiteten er, at slike typer kriminelle handlinger som: innbrudd i hus eller bil, tyveri av bil eller annet, alltid, og la meg gjenta det så det kanskje synker inn: alltid, blir nedprioritert, ikke fordi de ikke har resursserser, men fordi de ikke vil bruke tid på det.

Det som provoserer meg enda litt mer enn slørv fra politiet sin side, er vel uvitenhet som din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg enda litt mer enn slørv fra politiet sin side, er vel uvitenhet som din.

Personlig blir jeg ganske provosert av nedlatenhet...

Så du mener altså at politiet har tid til alt hvis de bare vil, men de gidder ikke? Jeg jobber med saksbehandling i staten, og har møtt den holdingen hos enkelte av våre brukere, når ting ikke går så raske som de ønsker (og som den sikkert burde gjøre, i en ideell verden). Da er vi en gjeng latsabber, som ikke gidder å jobbe, men bare sitter og drikker kaffe og skravler, og de hisser seg opp over at folk er i barselspermisjon, syke eller har tatt seg den uhyrlige frihet å gå til lunsj. Sannheten er at folk faktisk jobber de kan, men at det ikke er så lett for utenforstående å skjønne hvor mye arbeid som må legges ned i hver enkelt ting. Jeg vil tro situasjonen er noe liknende hos politiet, og at når de sier de ikke har ressurser til å ta seg av en nokså udramatisk sak der og da, så er det sannheten.

Mulig jeg er naiv, men det sparer meg mye irritasjon også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert!
Personlig blir jeg ganske provosert av nedlatenhet...

Så, andre kan være nedlatende, bare ikke jeg?

Javel, hvis du sier det så, da må det jo være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Poirot
For, kjære deg, realiteten er, at slike typer kriminelle handlinger som: innbrudd i hus eller bil, tyveri av bil eller annet, alltid, og la meg gjenta det så det kanskje synker inn: alltid, blir nedprioritert, ikke fordi de ikke har resursserser, men fordi de ikke vil bruke tid på det.

Dette er feil. Da vi hadde innbrudd kom politiet etter 20 minutter, natt til søndag. De tok bilder, lyste rundt hele huset på alle vinduer og dører for å se etter merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert
Dette er feil. Da vi hadde innbrudd kom politiet etter 20 minutter' date=' natt til søndag. De tok bilder, lyste rundt hele huset på alle vinduer og dører for å se etter merker.[/quote']

åh, unnskyld da, med unntak av den ene gangen da. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...