Gå til innhold

Måtte la pøblene gå!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest provosert

og den gangen også da.

Du må jo være svært prioritert, for det er ikke alle som får slik behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig må de prioritere, men det er også ganske kjent at slike typer innbrudd, og tyveri i butkker el.l. blir nedprioritet. Alltid. Selv om de har både tid og mulighet til å foreta undersøkelser.

For, kjære deg, realiteten er, at slike typer kriminelle handlinger som: innbrudd i hus eller bil, tyveri av bil eller annet, alltid, og la meg gjenta det så det kanskje synker inn: alltid, blir nedprioritert, ikke fordi de ikke har resursserser, men fordi de ikke vil bruke tid på det.

Jeg synes disse setningene er bekreftelse på den nedlatenheten som HildeSol skriver om i sitt innlegg.

Noen mennesker føler at de er universets midtpunkt, og at deres fokus også må være det viktigste for mennesker rundt dem.

Hvorfor vil ikke politiet bruke ressurser på innbrudd og liknende hvis de har både tid og mulighet da? Det provosert gjør er jo å stemple en hel yrkesgruppe som noen late slabbedasker. Hvis du mener en slik "giddalaus" holdning er felles for en yrkesgruppe som omfatter flere tusen mennesker må jeg si si du er stigmatiserende utover det vanlige.

Mitt råtips er at "Provosert gjest" ikke er ansatt i stat eller kommune hvor det å prioritere med knappe ressurser en en stor del av hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert

Jeg synes disse setningene er bekreftelse på den nedlatenheten som HildeSol skriver om i sitt innlegg.

Noen mennesker føler at de er universets midtpunkt, og at deres fokus også må være det viktigste for mennesker rundt dem.

Hvorfor vil ikke politiet bruke ressurser på innbrudd og liknende hvis de har både tid og mulighet da? Det provosert gjør er jo å stemple en hel yrkesgruppe som noen late slabbedasker. Hvis du mener en slik "giddalaus" holdning er felles for en yrkesgruppe som omfatter flere tusen mennesker må jeg si si du er stigmatiserende utover det vanlige.

Mitt råtips er at "Provosert gjest" ikke er ansatt i stat eller kommune hvor det å prioritere med knappe ressurser en en stor del av hverdagen.

Jeg er svært godt klar over hvordan ting fungerer i stat og kommune, så det trenger du så alledeles ikke belære meg om. Jeg er faktisk ansatt i kommunen. Så det "råtipset" ditt, bør du ikke satse penger på.

Og når det er snakk om nedlatenhet, så påstår jeg at noen av strofene i innlegget ditt var ganske så nedlatende.

Kanskje ting fungerer anderledes i byer, men "på landet", som f.eks der denne artikkelen er hentet fra, så er faktisk ting litt anderledes.

Jeg vet det er fakta, at politiet sier de ikke har ressureser til å hente innbruddstyver(, eller folk som lager kvalm på utesteder eller privatfester,) selv om de så alldeles har både tid og anledning til å gjøre det. De bare gidder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer -hvor vet du dette fra? Hva er kildene dine? Det er tross alt ganske drøye påstander du kommer med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men tar sjansen på å kommentere noe av det siste som blir skrevet her.

Det er en kjennsgjerning at politiet enkelte plasser og enkelte ganger prioriterer helt andre ting enn hva de fleste av oss synes er viktig. Nå kan jeg bare snakke for de stedene jeg har bodd, men her er innbrudd totalt nedprioritert....derimot hvis noen spinner sleng på torgene, kjører med spredere og parklys, for ikke snakke om drikker heimbrent. Da er de på pletten!

Flott at de griper inn på noe av dette. Men når hytta til Hr.Hansen er snudd oppned, og de prioriterer å forfølge biler med gal belysning da svekkes min tillitt til dem.

Og politiet skal jo også ha en prevantiv virkning, men her jeg bor har de ikke det. Nettopp fordi de lar gjengangere/unge tyver/innbrudd/herverk gå, uten at de gjør noe. Det virker ikke direkte avskrekkende!? Og ikke tillittsvekkende heller.

Og før noen kapper hodet av meg sier jeg nok en gang, det er min opplevelse av politiet her(..og inntrykket til veldig mange andre som bor her) Og jeg forsøker på ingen måter å si at de er noen late slabbedasker alle mann, men noen ganger gidder de faktisk ikke å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Mossa: Mulig det er slik der du bor, og det er jo ikke holdbart. Sånn er det imidlertid ikke i den saken som hovedinnlegger linket til, da saken slettes ikke er lagt bort av politiet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg ve at f.eks i Verdal kommune plagdes befolkningen og politiet med en gjeng halvkriminelle som lagde kvalm med innbrudd, narko, hærverk, utagerende festing osv over lengre tid. Politiet så seg så lei på dette at de satte dem øverst på lista, og hadde en kampanje hvor de konstant var i hælene på dem. Stoppet dem i trafikk-kontroll, ransaket hjemmene for dop osv., plaget dem skikkelig. De ble til slutt så lei at verstingene flyttet og resten skjerpet seg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert
Jeg bare lurer -hvor vet du dette fra? Hva er kildene dine? Det er tross alt ganske drøye påstander du kommer med...

Som sagt, jeg vet hvordan politiet nedprioriterer, for jeg har øyne, og kan se. Og jeg kjenner folk som har blitt utsatt for slike nedprioriteringer.

Så, hvorfor i all verden tror du ikke på meg når jeg sier jeg vet da? Kan det kanskje være fordi du ikke vil tro på meg?

Sånn er det imidlertid ikke i den saken som hovedinnlegger linket til' date=' da saken slettes ikke er lagt bort av politiet enda. [/quote']

Nåja, det tar nå vel ikke så lang tid, så blir vel denne også henlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å tro på at du kan ha hatt dårlige erfaringer, men du framstiller det som om det er en vettatt sannhet at hele politietaten i samtlige fylker i landet gjør en dårlig jobb, til tross for at flere her har konkrete eksempler på det motsatte. Det er det jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg har ingen problemer med å tro på at du kan ha hatt dårlige erfaringer' date=' men du framstiller det som om det er en vettatt sannhet at hele politietaten i samtlige fylker i landet gjør en dårlig jobb, til tross for at flere her har konkrete eksempler på det motsatte. Det er det jeg reagerer på.[/quote']

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg vet det er fakta, at politiet sier de ikke har ressureser til å hente innbruddstyver(, eller folk som lager kvalm på utesteder eller privatfester,) selv om de så alldeles har både tid og anledning til å gjøre det. De bare gidder ikke.

Vet om tilfeller hvor politiet har vært tilstede under husbråk. Og har vært på pub da politiet kom og henta en kar som laga mye bråk.

Men eksemplene mine eller Poirot sine teller vel ikke ...? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert
Vet om tilfeller hvor politiet har vært tilstede under husbråk. Og har vært på pub da politiet kom og henta en kar som laga mye bråk.

Men eksemplene mine eller Poirot sine teller vel ikke ...? :-?

Er dette en konkurranse? Så, bare enten mine eller deres eksempler er gjeldende? Kan ikke finnes begge deler?

Det som slår meg mest, er at dere hardnakket står på at politiet aldri gjør feilprioriteringer. Og at de heller aldri er late, eller at noen er inkompetente.

Da må jeg nok komme med sannheten.

Det er ikke alltid politifolk er like dyktige i jobben sin. Noen sluntrer unna. Akkurat som noen lærere, butikkansatte etc også sluntrer unna i sin jobb.

Men ifølge dere, så skjer jo aldri dette. Fordi, med en gang politiet sier at de hadde andre prioriteringer, så tror dere automatisk på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da lese det folk skriver! Flere her som sier de vet godt at i alle etater finnes udugelige og late folk. Forskjellen er at de tar høyde for at det er enkelte, mens du insisterer på at dette er den normale praksisen. Det er her folk er uenige. Selv om de prioriterer det noen mener er feil noenganger, så betyr ikke det at alle alltid gjør det.

Her i Trondheim er det alltid biler ute på fredag og lørdag kveld, klar til å hempe tak i noen som er overstadig beruset eller bøller inne eller ute. Når baransatte ringer dem, kommer de alltid. Har også familie som jobber i politiet i en mindre by i Norge, de rykker ofte ut på husbråk og når naboer klager over høylydt festing osv. så sant de har anledning. Dvs, hvis de ikke f.eks har en væpnet aksjon eller stor ulykke el.l. som krever personnellet. Jeg fikk en ting i russelua mi også dengang da fordi politiet kom på døren og ga meg tilsnakk om å dempe festlighetene :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fighter

Vi sier ikke at nedprioriteringer ikke finnes, men at innbrudd, husbråk osv også blir politisaker. Av og til blir de nok nedprioritert fordi politiet har mye å gjøre, men ikke alltid. Selvsagt gjør politiet prioriteringer, det må jo alle gjøre hele tiden, men det betyr ikke at politiet aldri tar tak i saker som angår innbrudd, husbråk og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg bor midt i tjukkeste Oslo, og på en lørdagskveld kom tilogmed politiet da vi ringte og tipset om noen taggere som forlystet seg med naboens hus.

Forøvrig har jeg aldri sagt at ikke politet feilprioriterer. Jeg har tilogmed sagt at jeg synes de burde kommet av preventive hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo generaliseringen som blir så feil. Provosert gjest innleder jo med å si at det ikke er rart folk får enda mindre tillit til politiet etter slike hendelser.

Min tillit til legestanden generelt blir da ikke svekket selv om jeg møter på én arrogant og lite dyktig lege. Jeg synes da heller ikke alle butikkansatte er talentløse på service hvis jeg har erfaring med en butikk eller kanskje flere som er dårlige på kundebehandling.

Ansatte som ikke gjør jobben sin finner man selvfølgelig overalt, og det er klart politiet har sin andel av dem. Noe annet ville være rart. Men at alle slabbedasker i Norges land er samlet på et sted høres intet mindre enn merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo generaliseringen som blir så feil. Provosert gjest innleder jo med å si at det ikke er rart folk får enda mindre tillit til politiet etter slike hendelser.

Der er jeg uenig med deg. For jeg tror nok mange får mindre tillit når politiet ikke dukker opp enda de står med kjeltringene i hendene.

Det er for svært mange en traumatisk opplevelse å få innbrudd, de føler seg plutselig utrygg i sitt eget hjem. Og da er det viktig at politiet stiller opp...om ikke annet av hensyn til den/de som har blitt utsatt for det.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/04/15/395899.html

Noen som mener at alle leger er narkomane kjeltringer etter å ha lest dette?

Nei...men la oss si det slik, man blir ida jaggu kke beroliget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir ikke folk irritert på systemet da som er sånn at politiet må nedprioritere hverdagskriminalitet som er viktig for folk flest?

Man kan da ikke miste tillit til hver enkelt politimann fordi de ikke rykker ut når menigmann kaller. Det er jo systemet man må bli forbannet på. Noe annet blir for primitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg vet hvordan politiet nedprioriterer, for jeg har øyne, og kan se. Og jeg kjenner folk som har blitt utsatt for slike nedprioriteringer.

Men hvordan kan du se hva politiet gjør i hele landet til enhver tid og hva de prioriterer?

Sist jeg ringte politiet kom de i løpet av ti minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...