Gå til innhold

Redd for innbrudd...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på byen igår og klarte å miste veska mi med mobilen, bankkort, førerkort, penger + husnøkkel.

Det er blitt frastjelt, ringt både politiet og utestedet, de leitet idag også, men fant ingenting.

Det eneste jeg bekymrer meg for er at tyven nå har identiteten min. Han vet hva jeg heter og hvor jeg bor.

Jeg er alene hjemme denne helgen og er veldig bekymret for innbrudd.

Jeg kommer ikke til å si noe om dette til foreldrene mine,

så jeg lurer på om det er stor sjanse for at en person ville brutt seg inn i et hus hvis han visste hvor hun bodde?

Hilsen jente

Anonymous poster hash: e891d...f99
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vansklig å si.. Jeg syns du bør fortelle foreldrene dine om det som har hendt, slik at dere kan bytte lås. Er ikke noe godt å bekymre seg for innbrudd. Har du ekstra nøkkel? Ha den i låsen, så det ikke er mulig å låse opp utenfra.

AnonymBruker
Skrevet

BYTT LÅS! bor du hjemme må du si fra så de får byttet lås!

Anonymous poster hash: 62e7d...666
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men, som hu ene sa: bare ha en nøkkel innenifra slik at du ikke kan låse opp utenifra? Er ikke det greit nok?

Så slipper jeg å fortelle foreldrene mine?

Skrevet

Jo, men altså. Å ha nøkkelen i låsen innenfra, er jo ingen permanent løsning.. Du er ikke hjemme 24/7. Hva med når du er ute, og ingen andre er hjemme? Da er det jo bare for vedkommende å låse seg inn. Er best fortelle foreldrene dine det, slik at dere får byttet lås. Om du er redd de skal bli sinte, tror jeg heller de blir mer sinte, om dere får innbrudd, og du ikke har sagt ifra..

Skrevet

Nøkkel på innsida sperrer ikke for opplåsing fra utsida heller. Eller har kanskje ts ei innedør som ytterdør, eller veldig gammel dør?

Eller er det kommet moderne låser med denne funksjonen nå? Det er nemlig fysisk umulig på alle vanlige sylinderlåser som har vært vanlige i 40-50 år.

AnonymBruker
Skrevet

Faen, men hva skal jeg si til foreldrene mine????

Hvor mye koster deette?

Noe sjanse for at jeg får gjort det selv?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så stor sjanse for at det kommer noen for å gjøre innbrudd. Det er få innbruddstyver som opererer sånn. Men bytt låsen likevel.

Og forhåpentligvis har du stengt alle kortene, for dem vil nok bli prøvd ut. Og hvis det ikke dukker opp eller blir kastet, så vil det gjerne bli tas vare på bare av noen, og kanskje bli brukt som id-forfalskning senere.

Men, har du smarttelefon? Med den slags sikkerhets-app som du kanskje kan lokalisere den med?

Ring banken og de andre aktørene og bestill deg nye kort.

Du kan forsåvidt klare det fint uten at foreldrene dine får vite om det, men hvorfor IKKE si det?

Anonymous poster hash: a1b2c...081
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så stor sjanse for at det kommer noen for å gjøre innbrudd. Det er få innbruddstyver som opererer sånn. Men bytt låsen likevel.

Og forhåpentligvis har du stengt alle kortene, for dem vil nok bli prøvd ut. Og hvis det ikke dukker opp eller blir kastet, så vil det gjerne bli tas vare på bare av noen, og kanskje bli brukt som id-forfalskning senere.

Men, har du smarttelefon? Med den slags sikkerhets-app som du kanskje kan lokalisere den med?

Ring banken og de andre aktørene og bestill deg nye kort.

Du kan forsåvidt klare det fint uten at foreldrene dine får vite om det, men hvorfor IKKE si det?

TS

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å fortelle foreldrene mine nei.

Når det gjelder sperring av kort så har jeg sperret bankkort + mobilen. Dog det ikke er kode på min gamle Noka nseries og de kan se alle bildene samt lese meldingene......

Får et nytt sim kort i posten i morgen, men jeg lurer på om jeg da får et nytt nummer?

Har ikke smarttelefon nei så det funker ikke

FORDI de kommer til å klikke i vinkler. og fortelle til søskene mine også kommer de til å hate meg enda mer.

Så satser på at det ikke blir noe innbrudd

tusen takk for svar!!

AnonymBruker
Skrevet

Du har valget mellom å gå rundt og risikere at noen bryter seg inn når du, foreldrene dine og/eller søsknene dine er hjemme eller å være ærlig og si at du har mistet nøklene. Det er noe mange gjør, og med mindre du har eksepsjonelt sure og vanskelige foreldre tar de det nok greit. En fortjent skjennepreken, men ikke noe som gjør permanent skade. I motsatt fall vil du gå rundt og uroe deg for dette i lang tid, og alltid ha i bakhodet at det ett eller annet sted, utenfor din kontroll, sitter noen som både kan vite hvor du bor og ta seg inn der du bor.

Du kan ikke bytte lås uten at de merker det, akkurat, de har vel nøkler selv som straks ikke passer. Vil sterkt anbefale deg å si fra. Jeg tror ikke sjansen for at de havner i hendene på noen som vil forsøke å ta seg inn i deres hus er så stor, men den er jo til stede.

Anonymous poster hash: ad59e...0eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Når det gjelder sperring av kort så har jeg sperret bankkort + mobilen. Dog det ikke er kode på min gamle Noka nseries og de kan se alle bildene samt lese meldingene......

Får et nytt sim kort i posten i morgen, men jeg lurer på om jeg da får et nytt nummer?

FORDI de kommer til å klikke i vinkler. og fortelle til søskene mine også kommer de til å hate meg enda mer.

tusen takk for svar!!

TS

tusen takk for svar!!

Du vil nok ikke få nytt nummer nei. Ny pin-kode kanskje.

Og ja, hadde du ikke noen bedre mobil enn det, så er ikke så mye gjøre da.

Kanskje du kan nå vurderer å møte oss andre i tjueførste århundre. Velkommen etter evt.

Og kommer de til å hate deg enda mer, hvis du forteller dem dette? Hææ?

Det er kjipt og unødvendig å miste vesken eller bare lommeboken for den del, men sånt skjer jo.

Skrevet

Sånt skjer... Men alvorlig talt, ikke vær så tåpelig at du ikke forteller dine foreldre om dette. De fortjener å vite det ettersom dette kan påvirke sikkerheten hjemme, og du bør vise dem respekt nok til å si ifra.

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Har du ringt politiet og spurt om de har fått det inn? Kan jo tenkes at en ærlig sjel har levert det...

AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis ikke alle som forstår at ikke alle lever i hjem proppfullt av forståelse, kjærlighet og gjensidig respekt.

TS, hva er det verste som skjer hvis du forteller det? Er det mulig å fortelle det sånn at du får det ut av verden og slipper å bekymre deg i lang tid?! En gang jeg ble frastjålet tingene mine så ringte det noen dagen etter til mamma for å fortelle at de hadde funnet lommeboka(tom, kun studentbevis, bibliotekskort og den slags) på parkeringsplassen på en bensinstasjon. De hadde ikke kommet gjennom til meg siden tlf var sperret, men fant mamma sitt og ringte derfor til henne. Det er også ganske vanlig å gå inn på kontaktlista og ringe "mamma" eller "pappa" eller "kjæresten" eller noe sånt hvis man finner en tlf.

Så det kan være at de finner ut av det uansett, og da er det kanskje lurt at du har vært ærlig med dem før de finner ut av det selv?!

Anonymous poster hash: d3535...4fd

Skrevet

Man mister jo ikke ting med vilje. Alle kan være uheldige. Jeg ville sagt fra så man får en låsesmed raskest mulig!

Og får du kjeft er vel det uansett bedre enn å våkne til en tyv på soverommet midt på natten?

AnonymBruker
Skrevet

Er foreldrene dine voldelige siden du er så redd for å fortelle dem det?

Har dere et normalt forhold?

De fleste mennesker tåler at et av barna mister nøkkelen eller krasjer bilen en gang i løpet av livet.

Anonymous poster hash: 01a9f...d51
Gjest Funky Punk
Skrevet

Om det er foreldrene dine som eier huset nøklene er til, så er din plikt å si ifra til dem.

De kan få store problemer med å få igjen på forsikringen dersom noen låser seg inn og stjeler tingene deres siden de skulle ha byttet låser.

Nei, mann deg opp og fortell dem det så fort du får sjansen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok ikke få nytt nummer nei. Ny pin-kode kanskje.

Og ja, hadde du ikke noen bedre mobil enn det, så er ikke så mye gjøre da.

Kanskje du kan nå vurderer å møte oss andre i tjueførste århundre. Velkommen etter evt.

Og kommer de til å hate deg enda mer, hvis du forteller dem dette? Hææ?

Det er kjipt og unødvendig å miste vesken eller bare lommeboken for den del, men sånt skjer jo.

Å? Men jeg forstår ike helt, på det nye sim-kortet så har jeg samme nr som før? Hva med han tyven som har mobilen min nå da? Hvordan kan vi ha samme nr? Kommer jeg til å fortsatt ha kontaktene mine osv på det nye sim kortet? jeg er veldig dårlig på slikt hehe.

Ok... Alle sammen, tusen takk for svar. Jeg bare kvier meg så innmarri, foreldrene mine er det kanskej greit med, men det er storebroren min, han kommer til å hakke så mye på meg og fortelle hvilken dum og ansvarsløs jente jeg er(har laget flere tråder om han før..).

Men greit.

Er det greit jeg forteller det til mamma i morgen? Fordi hvis jeg forteller i dag så får de ikke dratt til låsesmeden uansett, dt er jo søndag. Pluss at jeg kan prøve å ringe politiet en siste gang?

TS

Skrevet

Jeg ville fortalt det så fort som mulig. Låsene kan byttes når som helst, uavhengig om det er helg. Om noen låser seg inn i huset deres og stjeler verdisaker så kan dere få problemer med å få igjen på forsikringen. Kan tenke meg at de blir enda sintere da..

Skrevet

Jeg vet hvordan det er å være redd for å si fra til foreldrene som om sånne ting som det her.

Jeg ble fråstjålet nøklene mine (av alle ting...! Mistenker tyven for å ville ha nøkkelringen min, som var fem vakre stener fra Afrika mormor hadde kjøpt til meg). Jeg var LIVREDD for å si det til mamma, fordi mamma ofte kjefter mye på meg for sånne idiotiske ting jeg ikke kan noe for.

Hun sa "åja!" Godt du sa fra om det!" uten noen problemer. For å sette det i perspektiv kan jeg informere om at den ene dagen jeg glemte å tømme askebegeret før hun kom hjem fra jobb fikk jeg beskjed om at jeg var en jævla drittunge, at jeg er ubrukelig og at jeg aldri kommer til å vokse opp. Jo, også det at hun angret på at hun fikk meg.

Så de kan overraske!

Mamma ble frastjålet vesken sin en gang (ikke nøklene heldigvis), og da kjeftet hun på meg. Gudene vet hvorfor.

Uansett. Det kan ende at de ikke blir så sure.

Ang nytt simkort: operatøren din har sperret det forrige simkortet, og du får et nytt i posten. Kun du kan bruke da ditt nummer. Kontaktene dine blir ikke overført.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...