Gå til innhold

hjelp til og tolke MR svar

Fremhevede innlegg

Gjest trengersvarMR
Skrevet

hei, jeg har lenge gått med nevrologiske symptomer og har fått tatt en MR av hjernen uten kontrast, er det noen som kan hjelpe meg å tyde svarene? er det noe skummelt på gang?

#Normale vide ventrikler og konveksitetsfurer. Det finns noen meget subtile minimale glioseforandringer i tilslutning til framhorn. Aven en mongofasitert forandring som er høyt signalerende på T2 måler ca 1 cm som mest, lavt signal på T1 og og troligens restilstand etter en gammel hendelse.

noen som kan prøve å tolke? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, jeg har lenge gått med nevrologiske symptomer og har fått tatt en MR av hjernen uten kontrast, er det noen som kan hjelpe meg å tyde svarene? er det noe skummelt på gang?

#Normale vide ventrikler og konveksitetsfurer. Det finns noen meget subtile minimale glioseforandringer i tilslutning til framhorn. Aven en mongofasitert forandring som er høyt signalerende på T2 måler ca 1 cm som mest, lavt signal på T1 og og troligens restilstand etter en gammel hendelse.

TS: står forresten også at de anbefaler en kontroll om 6 MND med kontrast...blir bekymret jeg!? :(

Skrevet

Du kan sende inn teksten til lommelegen, da får du et skikkelig svar på hva det betyr.

Skjønner du blir bekymra, men den kontrollen er nok for å utelukke forandringer over tid, og for å konkludere med at det er en restilstand fra en gammel hendelse. Det eneste jeg muligens klarer å tolke av den første linjen, er at det er funnet noen minimale, nesten ikke - merkbare forandringer i vevet.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du trenger å være så veldig bekymret jeg. Ser ut som de har funnet noen små forandringer etter en tidligere hendelse (vet ikke hva de mener her, kanskje en kraftig hjernerystelse eller bitteliten blødning eller noe?) og så har de funnet minimalt med arrvev. Tror den kontrollen bare er for å være 100 % sikker på at dette er noe gammelt og ufarlig :)

Anonymous poster hash: 4d5d1...061
Gjest Gjest
Skrevet

Dette ser ut til å være skrevet av en svenske som har prøvd seg på talegjenkjenning med svorsk. Jeg tipper av mongofasitert skulle vært mangefasettert (?). Lette glioseforandringer er alminnelige og har som regel ingen betydning. At en forandring har høyt T2-signal og lavt signal på T1 tyder på at den har et høyt væskeinnhold, men uten å se bildene er det vanskelig å si noe mere. Trolig har radiologen rett i at dette er gamle forandringer uten aktuell betydning, når h*n tolker det slik.

Skrevet

Spør legen som har bestilt MR-undersøkelsen og som faktisk vet noe om situasjonen din om det har noe relevans. Det er helt hinsides å spørre Kvinneguiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...